Voordelen "smart" receiver?

Pagina: 1
Acties:

• fvs
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02-2025
Ik heb een zes jaar oude hdmi receiver staan die inmiddels (waarschijnlijk) aan vervanging toe is. Als ik nu kijk naar wat hedendaagse receivers aan extra functionaliteiten bieden dan kan er een internet kabel in, zit er een ingebakken media station in en bieden ze nog veel meer streaming features.

Dat is natuurlijk super mooi, echter heb ik een "smart tv" (Samsung UE48F7000) en deze is nog gekoppeld aan een Raspberry Pi 2 B om verder video's te streamen. Ook heb ik een Synology NAS staan waar ik nog allerlei streaming functionaliteiten van zou kunnen gebruiken.

Kijkend naar Onkyo zie ik twee verschillende modellen:

Onkyo TX-SR333 - wordt genoemd als "instap" model
http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-sr333-118403.html

Onkyo TX-NR636 - "next generation"
http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-nr636-98893.html

Gezien mijn setup heb ik genoeg mogelijkheden om te streamen en mijn vraag is, wat zou een "smart" receiver nog qua voordelen bieden tov mijn huidige setup? Het scheelt namelijk erg in de prijs. Los van het verschil in aansluitingen, lijkt het me dat ik voldoende heb aan een TX-SR333 omdat ik geen receiver nodig heb met allerlei extra features, maar ik hoor graag of ik iets over het hoofd zie.

(mochten jullie andere producten kunnen aanraden hoor ik het graag)

[ Voor 8% gewijzigd door fvs op 12-04-2015 14:42 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:59

FeaR

In GoT we trust

De TX-SR333 is inderdaad geen netwerkreceiver, dit is te zien aan de typebenaming: NR staat voor "network receiver" en SR voor "surround receiver". Termen als "instap" is altijd wat lastig. Nu is de TX-SR333 het goedkoopste model en daarmee makkelijk onder instap te scharen. Maar voor sommigen is een TX-NR636 ook nog instap. Het is maar net hoe ver je wilt gaan en welke eisen je zelf stelt. Zelfs een Denon X7200w zal voor sommigen onder instap vallen omdat die receivers zien als minderwaardig.

Ik vind het punt wat je schetst wel grappig aangezien ik met hetzelfde zit: Denon van acht(!) jaar oud en met HDMI 1.3 en geen ethernet/USB. Als je een nieuwe receiver koopt, wat krijg je dan meer? HDMI 1.4 dan wel HDMI 2.0. Nuttig als je 3D gebruikt of zelfs een 4 TV hebt (even buiten het feit om dat je met alleen HDMI 2.0 er bent). Als je niets om 3D geeft dan wel geen 4K TV (of bron) hebt is dat een argument wat weinig toe voegt. Netwerkaansluiting is leuk voor het streamen van muziek. Films ga je via een receiver niet kunnen streamen, daar heb je altijd een ander bron voor nodig. Een bron die ook vast muziek aan kan. Dus wederom een punt wat reeds opgelost kan zijn door een ander apparaat. Natuurlijk heb je wel gebruiksgemak van één apparaat en één app in plaats van twee als je twee apparaten gebruikt. Zo kwam ik zelf onder de streep uit op slechts één punt waar de meerwaarde voor een nieuwe receiver zat: Audyssey XT32, de versie hoger dan de XT die ik nu heb. 3D geef ik niets om en steramen doe ik via twee externe bronnen die dat beter kunnen dan via een receiver. En aangezien ik een AVR-4520 van Denon wil welke je duizend euro kost is alleen Audyssey XT32 me dat geld niet waard.

Dus in jouw geval en op de twee receiver genoemd, wat biedt een TX-NR636 meer dan een TX-SR333 als je de SMART-functies niet gaat gebruiken:
  • 5.1 tegen 7.2
  • Meer vermogen
  • Bi-Amping
  • Hybrid Standby
  • HDCP 2.2
  • 1080p Upscaling (with HDMI video processing)
  • Room Calibration in de vorm van Onkyo AccuEQ
  • Wireless Connectivity (built in)
  • Spotify
  • Zone 2
  • Etc.
Puur even het lijstje van de site van Onkyo en ik weet dat dingen als "meer vermogen" nietszeggend zijn, maar er zitten dingen in die wellicht de meerprijs waard zijn.

Samenvattend: kijk wat je receiver moet kunnen en waar je eisen aan stelt (als je apparaten tot een minimum wil beperken bijvoorbeeld). Als je alles al extern geregeld hebt is de meerwaarde voor een duurdere receiver met meer opties mijn inziens zonde van het geld. Echter... een TV koop je voor het beeld en al wil je geen 3D, het zit er toch op. Je kan sommige opties niet weglaten als je niet in wilt boeten op kwaliteit. Bij receivers ga je in de hogere series toch meer features krijgen én bouwkwaliteit/zwaardere voedingen. Er is gemiddeld vraag naar en dat komt dan op de receiver. Een product zonder al die extra's ontwikkelen zal misschien zelfs duurder uitvallen. Dat kan wat uitmaken waardoor de keuze toch op de duurdere - met meer opties die je niet gebruikt - gaat vallen... Staar dus niet alleen op wat de receiver kan wat je niet nodig hebt, maar ook bijvoorbeeld op wat je nu hebt staan en wat je nodig hebt. Puur voor de features zou ik nooit een hogere receiver kopen.

Waarom is de receiver "(waarschijnlijk) aan vervanging toe"?. Zoals hierboven wellicht merkbaar is hoeft een receiver zeker niet vervangen te worden als deze nog werkt en aan alle eisen voldoet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Naar mijn mening moet je jezelf niet al te veel voor stellen van de "smart" features van een receiver. Net als de "smart" features die je in een tv tegenkomt, zijn deze toch maar aan de matige kant. Andere devices die specifiek voor een bepaalde taak ontworpen zijn, zoals audio of video streamen doen dit in alle gevallen toch stukken beter en gebruiksvriendelijker. Als je een upgrade overweegt, zoek het dan in andere features zoals ook door FeaR hierboven aangegeven.

Verwijderd

......

Waarom is de receiver "(waarschijnlijk) aan vervanging toe"?. Zoals hierboven wellicht merkbaar is hoeft een receiver zeker niet vervangen te worden als deze nog werkt en aan alle eisen voldoet.
Het gevoel hebben dat je achter de feiten (lang leve marketing!) aanloopt....en het uitzoeken van iets nieuws/anders is altijd leuk :+ Normaal staat ik mij dood aan specs en het willen van zoveel mogelijk features voor de beste prijs. In de jaren dat ik onderstaande receiver heb gebruikt.....heeft er nog nooit een iPhone enz. aan gehangen en heb ik maar 2 hdmi poorten in gebruik gehad (PS3 en kabel vanaf m'n computer voor het streamen). Een NAS heb ik nog ongebruikt staan dus de receiver was op dat gebied ook overkill.

Terug naar de basis dus. De receiver (Yamaha RX-V3067, komt nog in v&a) is vervangen door een A-S701. Is uit te breiden met een bluetooth dongle en meer heb ik eerlijk gezegd niet nodig. Scheelt ook weer met het nalopen van tig instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/5e8vig.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2015 09:40 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-01 19:34

Exirion

Gadgetfetisjist

S1NN3D schreef op maandag 13 april 2015 @ 07:13:
Naar mijn mening moet je jezelf niet al te veel voor stellen van de "smart" features van een receiver. Net als de "smart" features die je in een tv tegenkomt, zijn deze toch maar aan de matige kant.
Dat verschilt erg per merk. Sommige fabrikanten implementeren DLNA inderdaad niet zo best, en de apps voor smartphones en tablets kunnen ook een drama zijn. Ik ben in dat opzicht positief verrast door Yamaha. Ik heb zelf een preamp van Yamaha staan en heb voor m'n moeder een RX-V477 gekocht. Ze is een echte technofoob maar vindt het erg handig om op haar iPad muziek uit te kiezen die de Yamaha vanaf de NAS in de meterkast afspeelt. De Yamaha app zit prima in elkaar :) En Airplay werkt ook goed, dus dat is ook wel handig om te hebben.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• fvs
Het lijkt me inderdaad goed om op de connectiviteitsfeatures te focussen en inderdaad niet op de smart features, zoals ook de anderen hier aangeven.
FeaR schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:17:
De receiver voldoet nog aan alle eisen (Onkyo TX-SR607 uit 2009), echter heb ik nu wat issues dat redelijk vaak de HDMI verbinding wegvalt. De TV gaat op zwart voor een seconde, waarna het beeld weer terugkomt. De gehele Samsung HUD komt weer tevoorschijn, dus voor de TV valt het signaal even weg en komt het daarna weer terug. Op internet lees ik dat Onkyo vaker HDMI issues heeft (gehad). Eventueel is reparatie ook een optie, maar tegelijkertijd ben ik aan het kijken wat het hedendaagse aanbod is.

[ Voor 3% gewijzigd door fvs op 13-04-2015 11:52 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:59

FeaR

In GoT we trust

fvs schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:51:
Op internet lees ik dat Onkyo vaker HDMI issues heeft (gehad). Eventueel is reparatie ook een optie, maar tegelijkertijd ben ik aan het kijken wat het hedendaagse aanbod is.
Klinkt inderdaad als een niet goed werkend HDMI-board. Gratis reparatie tot 2018 inderdaad aangezien Onkyo het probleem erkend. Laten maken zou ik hem sowieso, bevordert de eventuele doorverkoop mocht je naar een nieuwe receiver overstappen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-01 22:58

PromWarMachine

Forsaken Archer

@TS

Deze punten waren voor mij de reden om een TX-NR509 te kopen. Dat is nu zo'n 4 jaar geleden denk ik.
• Wireless Connectivity (built in)
• Spotify

Wireless connectivity was toen zelfs de enige reden, aangezien ik geen Spotify had, maar nu ik het wel heb, ben ik er zeer blij mee. Het werkt erg goed, vooral via de app.

De app laat je ook je receiver aanzetten vanuit standby. Heerlijk om vanuit bed de muziek in de woonkamer aan te zetten. :)
Op internet lees ik dat Onkyo vaker HDMI issues heeft (gehad). Eventueel is reparatie ook een optie, maar tegelijkertijd ben ik aan het kijken wat het hedendaagse aanbod is.
Hier heb ik ervaring mee. Het klopt inderdaad.

Mijn HDMI board is de eerste keer na 3,5 jaar stuk gegaan. Via de winkel heb ik toen reparatie gekregen. Zij sturen het op naar Onkyo, maar ik was de versterker wel 6 (!) weken kwijt. Gelukkig heb ik een vervangende receiver meegekregen, maar deze had geen netwerk. Dat was best wennen.

Twee weken geleden is hij opnieuw stuk gegaan. Dit keer waarschijnlijk door een eigen fout.
Ik probeerde de firmware te upgraden en toen er "Completed!" stond, heb ik hem reset.
Daarna werkte geen van de NET functies meer. Mogelijk was de download Completed en niet het hele proces...

Enfin, Onkyo Customer Support zei dat ik het bij hun service center kon brengen en het gratis hersteld zou worden. Dat zit in Mijdrecht. 4 werkdagen later was het opgelost en kon ik hem gratis afhalen. _/-\o_

Dividend for Starters

• fvs
FeaR schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:14:
[...]

Klinkt inderdaad als een niet goed werkend HDMI-board. Gratis reparatie tot 2018 inderdaad aangezien Onkyo het probleem erkend. Laten maken zou ik hem sowieso, bevordert de eventuele doorverkoop mocht je naar een nieuwe receiver overstappen.
Kun je aangeven waar ik mij kan opgeven voor gratis reparatie? Ik heb het "Loss of Audio/Network Connection Customer Care Program" gevonden, maar als ik aanvink dat ik "Loss of video on HDMI output" issues heb krijg ik de melding "Your unit is not exhibiting symptoms this program addresses".
https://repair.onkyousa.c...hp?country=NLD&lang=en_GB

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-01 22:58

PromWarMachine

Forsaken Archer

fvs schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:36:
[...]

Kun je aangeven waar ik mij kan opgeven voor gratis reparatie? Ik heb het "Loss of Audio/Network Connection Customer Care Program" gevonden, maar als ik aanvink dat ik "Loss of video on HDMI output" issues heb krijg ik de melding "Your unit is not exhibiting symptoms this program addresses".
https://repair.onkyousa.c...hp?country=NLD&lang=en_GB
Registreren in MyOnkyo en vanuit daar een support ticket aanmaken.

Dividend for Starters

• fvs
Valt helaas toch niet onder "gratis" reparatie:
We are sorry but this is not coverred under warranty, please contact one of our authorized servicepartners to get it repaired.
Ook niet via een service dealer
Helaas valt deze buiten de coulanceregeling,

[ Voor 24% gewijzigd door fvs op 13-04-2015 16:52 ]

Verwijderd

Het lijkt me inderdaad goed om op de connectiviteitsfeatures te focussen en inderdaad niet op de smart features, zoals ook de anderen hier aangeven.

[...]

De receiver voldoet nog aan alle eisen (Onkyo TX-SR607 uit 2009), echter heb ik nu wat issues dat redelijk vaak de HDMI verbinding wegvalt. De TV gaat op zwart voor een seconde, waarna het beeld weer terugkomt. De gehele Samsung HUD komt weer tevoorschijn, dus voor de TV valt het signaal even weg en komt het daarna weer terug. Op internet lees ik dat Onkyo vaker HDMI issues heeft (gehad). Eventueel is reparatie ook een optie, maar tegelijkertijd ben ik aan het kijken wat het hedendaagse aanbod is.
Ik snap sowieso niet waarom men een videosignaal door een receiver jaagt. Een beetje goede televisie doet de upscaling zelf. Als ik een DVD kijk op mijn Pana Plasma ziet hij er fantastisch uit omdat mijn tv dat moeiteloos omzet. Ik heb een reciever van nu denk ik 15 jaar oud (Marantz SR8500) en denk er niet over om die te vervangen totdat hij echt dood is vanwege zijn perfecte geluid. Films stream ik met WD Live en muziek met een Bluesound dus als je reciever qua geluid nog goed is, niet vervangen.

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-01 08:54
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:27:
[...]

Ik snap sowieso niet waarom men een videosignaal door een receiver jaagt.
Als je een TV hebt met weinig HDMI poorten kan het handig zijn om de receiver als HDMI switch te gebruiken.

Je krijgt ook vaak visuele feedback van de volumeregeling als overlay op het TV beeld.

Instellen van de receiver is ook iets makkelijker met beeld erbij ;)

Maar belangrijkste voor mij is dat beeld en geluid dan altijd in sync lopen. Vanaf HDMI 1.3 wordt de vertraging die de TV toevoegt aan het geluid teruggestuurd naar de receiver die daar dan rekening mee houdt door het geluid een paar milliseconden op te houden. Je kan dat op de meeste oudere high-end receivers wel instellen, maar als je de TV schakelt tussen verschillende modi (game, cinema) kan het zijn dat die vertraging elke keer anders is en je steeds in je receiver settings moet graven.
Pagina: 1