Hulp met led voeding en drivers van aquariumlamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Vandaag heb ik een setje aquariumlampen opgehaald. Het zijn led units met 3 waat blauwe leds en grote multichip 10 watt leds.

Omdat het dimmen pas merkbaar was bij de laatste 3% op de controller heb ik de voedingunits even opengeschroefd, zie in de link hieronder de binnenkant.

De bouwkwaliteit van de leds is niet erg goed, en aan de binnenkant zie je dat alle pcb's gecoat zijn met een soort rubberspul.

Als ik de units stroom geef hoor je ze sissen en 1 van de led-drivers geeft ook een klikkend geluid. Waarschijnlijk de reden dat ik ze zo goedkoop kon overnemen.

Wat kan de reden zijn dat het dimmen pas merkbaar is in het gebied tussen 3 en 0 % van de 100%, en welke componenten zouden verantwoordelijk kunnen zijn voor het sissende geluid?

https://drive.google.com/...2Rk5uUFE/view?usp=sharing

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:22

Nox

Noxiuz

Zijn de lampen verkocht als dimbaar? Ik denk dat je een driver hebt die het allemaal probeert te corrigeren, ongeacht de invoerspanning.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Hi,

het is een kantenklaar product zoals deze Afbeeldingslocatie: http://www.aquaricamp.com.br/produtos/3521/MVAVA%20Sun%20II%20c%C3%B3pia.jpg

Dimmen wordt geregeld door de ingebouwde bediening met schermpje. dus zat er vanaf fabriek al in.

hier het geluid op film:

[ Voor 12% gewijzigd door roborobbie op 12-04-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het sissende geluid klinkt als een resonerende spoel, niets aan de hand, hooguit irritant.

Waarom het dimmen zo slecht werkt weet ik niet, al kan het zijn dat de fabrikant gekozen heeft voor de makkelijke oplossing, namelijk het verlagen van de voedingsspanning in plaats van pwm.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
bedankt voor de antwoorden. Kunnen jullie aan de electronica zien of dit een 1-10v sturing of pwm sturing is? Of hoe zou je dit kunnen onderzoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
De voedingen op het plaatje lijken mij geen LED drivers, maar gewone DC voedingen.

De uitgang van de voeding moet je eens volgen, die zal naar een print gaan die de LED's dimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
thanks. ik ga hem nog eens openschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
real[B]art schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:42:
Het sissende geluid klinkt als een resonerende spoel, niets aan de hand, hooguit irritant.
Als ik zo de voeding bekijk, is dit bijna onmogelijk... Waarom kieperen ze hem nu helemaal vol met deze zwarte zooi? Waarschijnlijk puur zodat hij bij een defect zeker weten niet meer te repareren valt. En zo groeit onze elektronica afvalberg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Wat dacht je van bescherming tegen vochtigheid? Het ding hangt immers boven een aquarium ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Oei, niet eens aan gedacht 8)7
Dan is het maar te hopen dat die blauwe potmeters ook waterdicht zijn...

Als het inderdaad reguliere DC voedingen zijn, kan je vaak de spanning instellen (enigszins aanpassen) d.m.v. deze potmeters. Aangezien LED stroomgeregeld zijn en niet spanning, kan ik me ook zo voorstellen dat ze dit regelgedrag vertonen inderdaad.

[ Voor 54% gewijzigd door Frank__B op 22-04-2015 16:57 ]

Pagina: 1