Graag upgrade-advies

Pagina: 1
Acties:

• TWuD12
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2024
Hallo,

verhaal in het kort:
Ik heb mijn inventaris up to date hier op tweakers. Waar zit mijn pc's bottleneck?

Iets langer verhaal:
Onlangs heb ik een 4K monitor op de kop getikt, voor gaming films en series. Films en series zijn het probleem niet, maar bij gaming merk ik dat ik net iets teveel van mijn pc vraag. Ik heb er neet weer ene fresh install van windows 8.1 opstaan, nieuwste drivers enzovoorts.
Bij Dying Light bijvoorbeeld, ik draai dat op 4096x2160, alles op high, motion blur, AA en film grain staan uit. En toch zodra er een monster komt waar een groene wolk (gas oid) omheen zit en dit monster komt dichtbij, dan hapert het beeld enorm, en seconde of 1,5 later lig ik of dood op de grond, of dat beest zit aan mijn nek de kauwen. Dit is dus niet wenselijk
Bij Battlefield Hardline: als ik in auto zit en kijk vanuit 3rd person perspectief (dus vanachter de auto) dan schokt het beeld, alleen de auto, de omgeving blijft prima. Daarnaast lijkt het ook alsof ik last van hoge ping heb, al geeft BF-Hardline aan dat die tussen de 18 en 24ms zit. (hierdoor trek ik regelmatig aan het kortste eind en schiet ik te laat) (dit kan echter ook een Battlefiel-Hardline optimalisatie-foutje zijn, game is redelijk recent)
Mijn vraag is zodoende: moet ik ergens iets aan instellingen veranderen want volgens meerdere reviews zou mijn r9 290x 4K gaming wel moeten kunnen trekken, of moet ik mijn ogen richten op wat nieuwe hardware (GPU, CPU/moederbord) en dan is budget niet zo heel relevant, als performance maar redelijk is ten opzichte van de kosten. Dus niet, gooi er maar 980 in sli in nieuw MB en CPU en weg probleem. Ik zou het graag wat genuanceerder zien. :D

Bij voorbaat dank,
Ton

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-02 14:55
Ik denk dat je GPU goed genoeg is, maar je CPU is misschien iets te oud voor 4K op echt goede instellingen. Misschien kijken voor een nieuw mobo+cpu?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:51
Ik zou eens beginnen met meten waar het probleem zit, bv met MSI afterburner (CPU load, GPU load)
Wordt het probleem minder als je de settings lager zet?

Daarnaast is 4k gewoon heel erg zwaar, ik verwacht dus een GPU 'bottleneck'.

http://www.tomshardware.c...ance-analysis,4060-4.html
"Everything seems to perform poorly at 4K under the Very High preset. But that's what we'd expect until we get into more elaborate SLI and CrossFire configs. You'll want to use the Low or Medium presets at 3840x2160."

[ Voor 73% gewijzigd door mitsumark op 12-04-2015 13:40 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:58
Ik zou het momenteel lekker op 1080p laten. En wachten tot de 390(x) komt. En dan 4k benchmarks bekijken. Amd zegt dat de 390(x) gemaakt is voor 4k. En deze staan er aan te komen. En misschien zelfs 390(x) in cfx. Ik denk(draai msi voor dr zekerheid) dat je cpu geen probleem is. Verschil in cpu de laatse jaren is net echt vooruit gegaan. Kan je beter wachten tot ddr4 main stream gaat worden.

Al met al is 4k gaming gewoon nog niet echt geweldig. Maar zit er wel aan te komen voor de gamers met een grote portemonnee.

• TWuD12
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2024
bedankt voor de vlotte reacties!
ik dacht zelf ook dat mijn CPU en moederboard verouderd waren, maar als ik naar de 1000en reviews van i5 3570K vs i5 xxxx(verschillende nieuwe CPU's) kijk dan viel me de performance verschillen nogal mee.

Ik heb de AMD afterburner gebruikt met Dying light, weet niet helemaal precies wat ik ermee moet, maar als ik kijk naar de hardware monitor zit de :
GPU op 100% gebruik

CPU 1, 2 en 3 rond de 80 a 90 % max en gem. rond de 50%
CPU 4 98% max en gem. rond de 50%

en daaruit leid ik af dat de GPU idd de bottleneck is..? :D
En Loki, misschien heb je wel gelijk en wil ik te veel te snel, en moet ik gewoon even wachten

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:51
4K is gewoon heel erg zwaar voor de current gen gpu's. Pas bij sli/crossfire gaat het een beetje acceptabele framerates neerzetten en dan heb je weer mogelijk problemen met de drivers en gebrekkige support voor sli/crossfire. Het beste kan je wachten totdat er nieuwe gen gpu' s uitzijn (en tot die tijd of genoegen nemen met 1080p, of de graphics zover omlaag schroeven totdat 4k wel lekker werkt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mensen willen nog wel eens onderschatten hoe zwaar 4k is.

De machine moet de pixels van je monitor aansturen. En daar heb je er maar liefst 4 x zoveel van, je hebt 400% meer performance nodig. en dat is nogal wat, zeker als je bedenkt dat de huidige grafische kaarten al aan hun top zitten te presteren.

1080p 1080x1920 = 2,1 Megapixel
jij draait 4096x2160 = 8,8 Megapixel.
Pagina: 1