Processor met relatief hoge kloksnelheid

Pagina: 1
Acties:

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als test ga ik een desktop pc samenstellen om te vergelijken met onze huidige HP Z440 Workstations.
"Huh" zul je denken, maar na heel wat testwerk blijken onze huidige desktops niet de beste optie te zijn in combinatie met Solid Works. (cpu wise)
Deze teken tool is nog steeds single threaded waarbij de desktop voor 80% ongebruikt blijft en de tekeningen niet echt snel inladen (diverse tests gedaan met 10k componenten in de tekening)

Mijn onderbuik zegt dat wel met een alternatieve configuratie sneller kunnen werken omdat er qua rendering binnen solidworks niet veel gebruikt gemaakt word maar de traagheid vooral optreed tijdens openen/sluiten van drawings.
Dit leunt compleet op 1 CPU core en deze wil ik als test op een alternatieve configuratie testen.

De huidige HP's hebben een Xeon 1650v3, 3,50Ghz per core.
Nu las ik dat er diverse processors zijn die stabiel overgeclocked kunnen worden naar 4Ghz+

Budget is geen prio1 in dit geval, na testen kan ik deze set ergens anders wel inzetten.

Mijn oog viel op de volgende optie's, misschien zijn er inmiddels wel betere CPU's te verkrijgen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 57,80€ 57,80
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 71,-€ 71,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,80

Of...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 85,95€ 85,95
1Asus M5A97 R2.0€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 160,95

Welke CPU zouden jullie (met evt simpele overclock) aanraden voor een Single Threaded applicatie?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Singlethreaded nooit een AMD nemen (IPC is 1,5x zo laag), dus dan blijft de Pentium over.
Met overklok is dat ook gelijk het beste wat ik kan bedenken puur voor singlethreaded applicaties.

Ga je overigens alle desktops overklokken? Of is de pentium even puur voor een testje?
Je hebt tevens niet perse een Z97 bordje nodig, maar als je perse zo hoog mogelijk wilt komen kun je misschien een nog iets beter bord pakken.
Vergeet ook de koeler niet :)

Singlethreaded staat de Xeon 1650 V3 overigens ook continu op 3,8GHz.

PS: Staan de tekeningen wel lokaal op de computer, of gaat dat via een netwerk (dan kan daar wellicht het probleem zitten).
Bij ons op het werk stonden de CAD modellen ook op het netwerk en stond zelfs mcafee nog te scannen tijdens het inladen.
We hadden bijna 4000 euro uitgegeven aan een duurdere pc tot we de CAD modellen lokaal gingen opslaan: problem solved.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 12-04-2015 13:15 ]

• arjants
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 12 april 2015 @ 13:06:
Singlethreaded nooit een AMD nemen (IPC is gewoon 1,5x zo laag), dus dan blijft de Pentium over.
Met overklok is dat ook gelijk het beste wat ik kan bedenken puur voor singlethreaded applicaties.

Ga je overigens alle desktops overklokken? Of is de pentium even puur voor een testje?

Singlethreaded staat de Xeon 1650 V3 overigens ook continu op 3,8GHz.

PS: Staan de tekeningen wel lokaal op de computer, of gaat dat via een netwerk (dan kan daar wellicht het probleem zitten).
Bij ons op het werk stonden de CAD modellen ook op het netwerk en stond zelfs mcafee nog te scannen tijdens het inladen.
We hadden bijna 4000 euro uitgegeven aan een duurdere pc tot we de CAD modellen lokaal gingen opslaan: problem solved.
Dit is een test om aan de jongens te laten zien dat het niet aan mijn netwerk ligt, deze is recent vervangen door nieuwe servers/storage/switches waarbij juist aan hen gedacht is qua specs. (lees overkill)

We hebben 1 tekening als "part and go" ge-exporteerd en op een Synology 2015xs, lokale SSD en nieuwe fileserver getest om diverse dingen uit te kunnen sluiten.
Tussen SSD en NAS/server zat geen 10% verschil :9

Na uitvoerig contact met de software leverancier heb ik alles gefinetuned wat ik zou kunnen qua firmware/settings/software en kan niet anders concluderen dan dat Solidworks voor zijn prijs/mogelijkheden wel een heel karige hardwareondersteuning heeft...
Multi-threading zit voorlopig ook niet in de pijplijn en ik baal er gewoon van dat ik voor hen met alle wijzigingen weinig heb kunnen betekenen qua snelheid.

Er is behoorlijk geinvesteerd in de hele omgeving en alleen de solidworks tekenaars merken weinig verschil. Met deze test desktop hoop ik te laten zien dat het "in de software zit".

[ Voor 5% gewijzigd door arjants op 12-04-2015 13:17 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die pentium is echt de beste deal voor een low cost CAD machine. Ik heb hier een G3258 op 4,6ghz draaien, en daar heb ik ook met solidworks op getest, het is idd puur een mhz kwestie, hij is leip snel in SW voor het geld.

Alleen, daar heb ik wel de die afgedrukt en direct een goedkope all-in-one waterkoeler direct op de chip gezet. Koeling is wel een issue met dat soort snelheden, ook van de vrm's op goedkope bordjes. En ze halen niet allemaal makkelijk boven de 4,5ghz

Verder zijn die HP's van jullie niet heel dramatisch qua mhz, het zijn recente cores en die 1650 v3's hebben een turbo van 3,8ghz. (het is wel jammer dat ze betaald hebben voor al die extra cores. Zo zie je maar dat HP vooral denkt aan de eigen zak)

De vraag is dan hoeveel je er mee gaat opschieten als je naar 4,2ghz ofzo gaat?

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 12-04-2015 13:18 ]

specs

• arjants
  • Niet online
maratropa schreef op zondag 12 april 2015 @ 13:16:
Die pentium is echt de beste deal voor een low cost CAD machine. Ik heb hier een G3258 op 4,6ghz draaien, en daar heb ik ook met solidworks op getest, het is idd puur een mhz kwestie, hij is leip snel in SW voor het geld.

Alleen, daar heb ik wel de die afgedrukt en direct een goedkope all-in-one waterkoeler direct op de chip gezet. Koeling is wel een issue met dat soort snelheden, ook van de vrm's op goedkope bordjes. En ze halen niet allemaal makkelijk boven de 4,5ghz

Verder zijn die HP's van jullie niet heel dramatisch qua mhz, het zijn recente cores en die 1650 v3's hebben een turbo van 3,8ghz.

De vraag is dan hoeveel je er mee gaat opschieten als je naar 4,2ghz ofzo gaat?
We meten de test tekeningen in secondes en kom met de nieuwe hardware geen significante verschillen tegen. Omdat nu 6 van de 19 tekenaars een nieuwe HP 440 hebben en de rest nog een upgrade moet krijgen weet ik niet of de huidige desktop van 2800,- de beste optie is voor ons.
Mocht het met een eigen-bouw systeem met lichte overklok toch 10-20% schelen van weet ik niet of ik investeer in HP Workstations maar voorlopig een eigenbouw aanschaf en tegen de tijd dat er een multi threaded applicatie komt de boel ga vervangen.
Het verschil qua investering is wel erg hoog wanneer er alleen gebruik gemaakt word van Office en Solidworks.

Voor je beeldvorming, openen en opslaan duren 2.40min bij de grotere samenstellingen.
Lokaal of op het netwerk verschillen weinig.

Ik wil hen gewoon de best mogelijke configuratie geven om zonder frustratie hun werk te doen, kosten zijn daarin ondergeschikt alleen loop ik tegen de beperking van Solidworks aan en vraag me nu af of een bepaalde cpu icm eigenbouw niet beter voor hen is.

[ Voor 12% gewijzigd door arjants op 12-04-2015 13:26 ]

• maratropa
  • Niet online
Ah dan is het anders als er nog geld uitgegeven moet worden :) Je kunt met een g3258 bizar veel singlecore snelheid genereren voor het geld.

Je kunt het dan ook wat minder low budget aanpakken, of iig de optie meenemen. Dus wel een degelijk OC moederbord en een erg goeie waterkoeler direct op de chip. Het mooie is dat de cpu niks kost dus ik had 0 moeite met hem even in de bankschroef zetten om de heatspreader er af te duwen. Dat is natuurlijk enger als de cpu 300 euro kost.. :)

Socket retention er af en dan moet je even een degelijke manier verzinnen om het waterblok recht en strak op de core te krijgen maar niet met te veel kracht. Iets van een shim of wat flexibels om de chip heen.

Wat is het ramgebruik van die files? Dat zit wel goed?

[ Voor 39% gewijzigd door maratropa op 12-04-2015 13:50 ]

specs

• arjants
  • Niet online
De desktops hebben op dit moment 32Gb tot hun beschikking.
Een grote samenstelling vraagt 2.2Gb en laad in met maximaal 60Mb sec, zo snel als de processor het kan verwerken.
IOPS trekt het ding verder bijna niet, ook te zien in het lage verschil tussen lokaal ssd/netwerk share.

Mijn idee is om te kijken hoever ik kom met het volgende:

Pentium g3258
Gigabyte GA-Z97P-D3
16Gb RAM
Corsair Hydro H110
Samsung EVO 250
Videokaart nog te bepalen, K2200 of een standaard 750Ti
(zonder videokaart ongeveer 550,-, lol )

Ik bestel morgen de boel en ben benieuwd of er veel verschil in zit

• maratropa
  • Niet online
Ik begrijp je helemaal hoor. Ik heb hier een machientje staan voor architecten vrienden; g3258 op 4,2ghz. Zo snel hebben ze nog nooit gehad.. :P

Voor het idee, dat is op een Z97M-D3H en met een relatief betaalbare CM Hyper TX3 EVO koeler er op.

Zelf zou ik in jouw situatie even het goed aanpakken en echt voor de max gaan.

Mijn eigen g3258 op 4,6ghz zit op een Asrock Z97M anniversary met een CM Seidon 120V v1. (Wel met noctua FAN wat de standaard CM v1 fan is niet te harden.)

Met mazzel is die 750 ti prima, maar het is wel openGL dus met grote files is wie weet die quadro nog wel nuttig..

Het loont voor jou bijna om er maar 2 of 3 cpu's er bij te nemen zodat je de beste kunt kiezen. :P

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 12-04-2015 13:54 ]

specs

• mitsumark
Even los hiervan zijn er ook bedrijven die overgeklokte werkstations aanbieden, bv boxxtech en originpc (ik weet even geen nederlandse bedrijven), voor het geval dat je betere support nodig hebt.

• maratropa
  • Niet online
Boxx is wel mooi idd. Wel prijzig ook. Als je dan een beetje kennis in huis hebt dan ben je zo met zelfbouw extreem veel goedkoper uit, tot het punt dat je makkelijk een paar complete machines als reserve kunt hebben klaarstaan voor als het een keer mis gaat.

Ik vind het komisch dat intel omzet gaat mislopen door hun eigen 70 euro dual core oc chip.

Maar eigen schuld, dit probleem is er al jaren. Ze zouden iig een xeon in hun assortiment moeten hebben met 2 cores, HT en veel mhz. Ze hebben wel 1 keer een 1366 xeon op 4,4ghz gehad met 2 cores, maar alleen voor OEMS.

[ Voor 38% gewijzigd door maratropa op 12-04-2015 14:24 ]

specs

• mitsumark
Klopt, zelfbouw is altijd goedkoper (in ieder geval op korte termijn: de aanschaf).

Een backup machine kan inderdaad ook, maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om de hdd/ssd te klonen (en dus met zoveel mogelijk gelijke hardware werken).

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:18
Je kunt ook een direct een i7-4790k kopen die standaard al op 4.4Ghz draait.
Het (goed) overklokken van een G3258 kost ook aardig wat tijd en dus geld.

• maratropa
  • Niet online
wappiewappie schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:39:
Je kunt ook een direct een i7-4790k kopen die standaard al op 4.4Ghz draait.
Het (goed) overklokken van een G3258 kost ook aardig wat tijd en dus geld.
Op zich kun je dan ook wel weer besparen op het moederbord en de koeling. En sowieso nog goedkoper dan die hp's ;)

specs

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
even een vraagje, waarom een Z440?
goeie machines, maar in dit geval is een Z230 met een E3-1281v3 de betere keus: veel goedkoper en zelf een stukje sneller (want turbo is 4,1GHz)

geen idee hoe het bij jullie is, maar bij ons zien ze nogal graag ECC staan en dan zit je vast aan een Xeon
ook naar support toe is het dan gemakkelijker (voor ons toch) om een HP te nemen ipv zelfbouw

die pentium is zeker niet slecht, maar gaat maar marginaal sneller zijn
overklokken vind ik ook wat riskant in een bedrijfsomgeving (toch als het de bedoeling is om sneller te gaan)
dan liever zo snelste fabrieksoplossing, in dit geval de Z230 denk ik
Pagina: 1