[Linux] Touchscreen PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

enkele maanden geleden heeft een vriend van mij een touchscreen pc aangeschaft om deze aan de muur te hangen en vervolgens te gaan gebruiken voornamelijk om muziek af te spelen (spotify).

Eerst stond op deze pc windows 7 , daarna is er Debian op geinstalleerd. Debian werd echter traag en vielen bijvoorbeeld programma's uit. Nu zit ik te zoeken naar een Linux distrubutie die geschikt is voor dit systeem.

Heb nu Arch Linux draaien maar de touchscreen driver werkt daar niet op. Linux Mint en Debian zijn ook al geprobeerd maar dat was geen succes.

De specs van de pc zijn dit:

cpu intel atom N270 @1.60ghz
mobo Phoenix award 945GSE-ITE8712
chipset intel i945GSE
ram DDR2 1016MB @266.7mhz
Touchscreen PentMount 6000.

Het is van belang dat deze wel gebruikt word.

Iemand suggesties/ideeën ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:53

Cyphax

Moderator LNX
Het is niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik ben dan in eerste instantie nieuwsgierig naar wat er mis ging met Debian? Dat klinkt niet normaal (het klinkt een beetje als Windows XP :+). Het is immers wel een goed OS verder. Als je problemen krijgt met Debian, dan zou ik denken dat je dat met een ander OS ook wel gaat krijgen.

Waarom was Mint geen succes? Voor we alternatieven aandragen die hetzelfde probleem hebben.. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik denk dat alle linux distro's hetzelfde probleem gaan vertonen als je er niet achter komt wat er bij Debian mis ging. Je kan wellicht eens alle drivers / versies nagaan en zorgen dat je ofwel een allerlaatste versie draait, of juist een wat oudere stable versie - afhankelijk van wat je al hebt.
Dat gezegd hebbende, je zou met die beperkte specs eens kunnen kijken naar de wat meer lichtgewicht versies zoals LXLE, Puppy of Arch.

De Penmount 6000 gebruikt een seriele poor driver en die zou je in alle linux distributies aan de gang moeten kunnen krijgen, individuele distro's bieden hier geen extra drivers voor, maar hooguit zaken die default aan of uit staan.
Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://wiki.archlinux.or...ut_device_to_kernel_input

Verder zou ik adviseren om eerst wat verder op zoek te gaan bij waarom een distributie "geen succes is", want als je debian, mint en arch al afschrijft, dan hebben wij daar verder inhoudelijk niet zoveel aan toe te voegen. Mint is gebaseerd op Ubuntu, die op haar beurt van origine gebaseerd is op Debian. Arch is véél spartaanser en gaat er vanuit dat je wat meer zelf kan uitvogelen - totaal ongeschikt als je verwacht dat alles out-of-the-box werkt en niet in staat bent te puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Debian had last van random programma crashes en mint liep het systeem compleet vast lopen. Daarnaast heb ik Arch nog niet afgeschreven , maar vind ik het persoonlijk wel lastiger om de drivers goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zonder eoa flameware te starten, probeer eens gentoo of https://www.sabayon.org/
had een issue met touchscreen met 2 laptops, heb nog niet de moeite genomen om te onderzoeken waarom touchscreen wel werkte met gentoo en niet met arch/debian (al is maar om even live cd te booten)

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 12-04-2015 13:25 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:27
Daar staat zelfs bijna een hapklaar antwoord..
Verder zou ik adviseren om eerst wat verder op zoek te gaan bij waarom een distributie "geen succes is", want als je debian, mint en arch al afschrijft, dan hebben wij daar verder inhoudelijk niet zoveel aan toe te voegen.
Dit. De crux zit hem waarschijnlijk in het feit dat een seriele poort (al dan niet over USB) geen deviice descriptors kent, en je de kernel dus zal moeten vertellen wat er aan je poort hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:21
Ik vraag me sowieso af waarom er persé Linux op moet als het alleen voor Spotify is. Hide de taskbar en zet spotify fullscreen, dan zie je niet welk OS er onder ligt. en je touchscreen werkt naar behoren.

Dus, waarom persé Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ding is detijds aangeschaft met windows 7 erop, dit draaide helaas voor geen meter, was heel traag, liep vast, enzovoort.

Omdat het de bedoeling is dat dit apparaat alleen maar muziek speelt, heb ik gezocht naar een lichtgewicht, onderhoudsarm OS, en een simpele applicatie om muziek af te spelen.

Debian was best traag en reageerde niet altijd lekker, daarnaast viel spotify vaak uit, en was ik niet erg tevreden over het onscreen toetsenbord.

Linux mint was heel traag, de tijd tussen een muisklik en een actie op het scherm bedroeg een minuut, dit was onwerkbaar.

Er is voor spotify gekozen omdat dit een muziekspeler zonder alteveel poespas is, de enigste functies die ik eigenlijk verwacht van de applicatie is: zoeken, afspeelwachtrij, niet aan te passen naam,artiest, enzovoort of "partymodus", en grote knoppen. Helaas is spotify zelf ook niet helemaal wat ik zocht, maar hier valt mee te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
kipneck schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:14:
Ding is detijds aangeschaft met windows 7 erop, dit draaide helaas voor geen meter, was heel traag, liep vast, enzovoort.
Vind je het gek? Er zit "maar" 1GB ram in dat ding. Dat is echt weel te weinig voor W7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Nu online
jbhc schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:30:
[...]

Vind je het gek? Er zit "maar" 1GB ram in dat ding. Dat is echt weel te weinig voor W7.
Tjong meen je het, knul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
kipneck schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:18:
[...]

Tjong meen je het, knul.
Jazeker, dat meen ik. Dus in plaats van een ander os installeren was het geheugen upgraden misschien wel een beter idee geweest.

Net zoals dat het natuurlijk een beter idee is om een beetje vriendelijk te blijven tegen je medetweakers.

Maar goed, kennelijk heb je de wijsheid in pacht dus ik zal me er verder niet meer mee bemoeien. }:O

[ Voor 6% gewijzigd door jbhc op 12-04-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
En hoe zit je ram verbruik op je best wel trage Debian? Gaat hij niet gewoon zitten swappen waardoor het traag wordt? Wat voor desktop had je erop ingericht? Wat heb dan je allemaal aan progsel draaien? Geen ervaring met spotify, maar dat is toch streaming music, dus hoe zit je apparaat in het netwerk (met de uitval van spotify of is dit echt applicatie crash)? Wil je perse spotify vanwege het streamen of heb je gewoon ook lokaal muziek staan? In dat laatste geval kun je eens naar mpd kijken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Nu online
jbhc schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:25:
[...]

Jazeker, dat meen ik. Dus in plaats van een ander os installeren was het geheugen upgraden misschien wel een beter idee geweest.

Net zoals dat het natuurlijk een beter idee is om een beetje vriendelijk te blijven tegen je medetweakers.

Maar goed, kennelijk heb je de wijsheid in pacht dus ik zal me er verder niet meer mee bemoeien. }:O
Ding kwam van marktplaats af, en werd daar aangeboden als windows 7 touch pc. verkoper kon helaas ook niet veel meer erover vertellen, en vroeg een lage prijs. Het betreft dit apparaat.

Natuurlijk heb ik zelf bekeken of er meer geheugen in kon, maar zover ik heb kunnen zien is dit niet mogelijk.
Wel 2 keer een mini pcie slot.

Omdat het apparaat maar over beperkte specificaties beschikt, en ik zelf ook snap dat dit veels te weinig is voor windows 7 zijn we ook verder gaan kijken naar een ander OS.
Yemoke schreef op zondag 12 april 2015 @ 22:08:
En hoe zit je ram verbruik op je best wel trage Debian? Gaat hij niet gewoon zitten swappen waardoor het traag wordt? Wat voor desktop had je erop ingericht? Wat heb dan je allemaal aan progsel draaien? Geen ervaring met spotify, maar dat is toch streaming music, dus hoe zit je apparaat in het netwerk (met de uitval van spotify of is dit echt applicatie crash)? Wil je perse spotify vanwege het streamen of heb je gewoon ook lokaal muziek staan? In dat laatste geval kun je eens naar mpd kijken ofzo.
Het ram gebruik kan ik zo niks over zeggen, ik meen mij te herrineren dat hier niks raars aan te zien was toen.
OS was weinig op ingericht, alleen spotify en caribou als onscreen keyboard.
We maken inderdaad gebruik van lokale bestanden, pc beschikt zelf niet over internet.
Er is voor spotify gekozen, omdat deze best grote knoppen heeft, duidelijke interface, en je niet de mogelijkheid hebt om de gegevens van het nummer te wijzigen, (het is een resistief touchscreen, dus je klikt vaak mis, dus dan ben je de artiest aan het wijzigen in plaats van het nummer af te spelen.)
Sommige players hebben een partymode, die je kunt aanzetten en waar je dan dus alleen nummers kunt laten afspelen of in een wachtrij kunt zetten. Er is gezocht naar een appliciatie die deze dingen heeft, maar die lijkt er niet te zijn.
Het uitvallen is echt spotify, deze moet dan weer gestart worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
En als desktop environment bedoelde ik meer, Gnome of KDE oid? Daar kun je sowieso wellicht nog wat RAM mee besparen door een lichte variant te kiezen (XFCE, LXDE).

Verder kun je eens kijken naar mpd icm met bijv dit:
PyMPDTouchGUI is a client for MPD, the music play daemon. MPD is a daemon to play music and can be controlled via network.

The aim of PyMPDTouchGui is, in contrast to other mpd-clients, to be used via a touchscreen on a embedded-system. This raises a number of demands:

It should be usable with low resources
It should be usable without mouse and keyboard, just via touchscreen
It should have an on-screen-keyboard for the search-funktion
The demand for low resource-usage causes PyMPDTouchGui to be usable without X-Windows, but only with a framebuffer-console. It can be used with X-Windows like any other application, though.

Features:
  • Control the player
  • Fill and clear the playlist
  • Browse and search the music-collection
  • Displaying of albumart
  • Alarmclock and Sleeptimer
  • Remotely controllable via Infrared-remotecontrol LIRC
Ik heb dit even snel gevonden, geen ervaring mee maar er is op die manier zeker wel wat mogelijk en heb je niet eens een DE nodig.

Ik zie dat het er grafisch niet super uitziet, maarja dan heb je nog wat te knutselen :P

[ Voor 14% gewijzigd door Yemoke op 12-04-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Volgens mij zijn de juiste oplossingsrichtingen in dit topic al een aantal keer gegeven. Daarnaast ben ik een beetje in de war, is kipneck de vriend van TS waar het over gaat?

Het touchscreen moet je aan de gang kunnen krijgen in elke distro.

1GB geheugen is erg weinig voor de recentere full-blown desktop varianten, dus op zoek naar lichtgewicht grafische omgevingen. Niet nodig om "je meent het, knul" te reageren als iemand je daarop wijst. Da's niet de juiste houding om meer advies mee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hou het aub vriendelijk en respectvol.

Is de hardware wel in orde of vraag je er te veel van? Win7 was niet stabiel, Debian niet en Mint blijkbaar ook niet. Welke desktopomgeving heb je gebruikt? Hoe draai je Spotify? Via het web, Wine of misschien nog een andere manier?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1