Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-12-2021
Hoi allemaal,

Liep pas te struinen in een recyclewinkel, kom ik de bak PC games, Call of Duty Black Ops en Black Ops II tegen. 1 euro per stuk. Boekjes erbij, key erbij. Kassa! :-)

Thuis gekomen, installeren die hap - Error!

Steam: Duplicate Key found.

Is er een manier om die key naar mijn Steam account overgezet te krijgen?
Of via Steam/Activision een nieuwe key te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:40
Key is blijkbaar al gebruikt?
Dus nee, lijkt mij niet dat je daar nog toegang tot kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou zeggen contact opnemen met Activion (even een digitale afdruk maken van boekje en key) en kijken of ze daar iets mee kunnen (willen). In principe heb jij de originele key in handen. Heb je eventueel een bon, al was het maar een euro?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
Ik zou wel ff terug kunnen naar die winkel en nog om een bon vragen.
Ik zal er foto's van maken en contact opnemen met Activision.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
btw: Lijkt mij dat de vorige eigenaar zijn recht om deze games nog te spelen heeft verspeeld op het moment dat hij het materiaal heeft weggedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dus als ik spel X koop, registreer met de key en daarna alles weggeef aan een vriend, zou hij zomaar 'eventjes contact op kunnen nemen' en ook online gebruik kunnen maken van dat spel?

Beetje vreemd toch?
Oké, indien wel mogelijk, dan zal mijn key vervallen. Maar als ik toch al genoeg heb gespeeld?

En over de rechten:
Ben ik dan verplicht alles te bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

NeutraleTeun schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:46:
Dus als ik spel X koop, registreer met de key en daarna alles weggeef aan een vriend, zou hij zomaar 'eventjes contact op kunnen nemen' en ook online gebruik kunnen maken van dat spel?

Beetje vreemd toch?
Oké, indien wel mogelijk, dan zal mijn key vervallen. Maar als ik toch al genoeg heb gespeeld?

En over de rechten:
Ja, als jij een licentie verkoopt of weggeeft, dan vervalt voor jou het gebruikers recht daarop. Dan lijkt het niet meer dan normaal dat wanneer jij de licentie zelf niet weer vrijgegeven hebt, de ontwikkelaar dit kan doen op verzoek van de nieuwe eigenaar van de licentie.

Als je de licentie key "wegdoet/geeft" met de gedachten verder te kunnen spelen, dan is dat niet handig, want je hebt in principe op dat moment een contract weggegooid.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het lijkt me alleen niet dat Steam eraan gaat beginnen om die meuk voor je uit te vogelen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

_Dune_ schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:51:
[...]

Ja, als jij een licentie verkoopt of weggeeft, dan vervalt voor jou het gebruikers recht daarop. Dan lijkt het niet meer dan normaal dat wanneer jij de licentie zelf niet weer vrijgegeven hebt, de ontwikkelaar dit kan doen op verzoek van de nieuwe eigenaar van de licentie.

Als je de licentie key "wegdoet/geeft" met de gedachten verder te kunnen spelen, dan is dat niet handig, want je hebt in principe op dat moment een contract weggegooid.
Maar geef je de licentie dan weg als je het doosje verkoopt.
Voor mij is het feit dat je de licentie eigenaar bent, het feit dat het aan jouw steam account gekoppeld is.
De keys zijn een doel tot dat eind, nadat het gekoppeld is zijn ze waardeloos geworden.

* heuveltje mikt alles dan ook weg nadat steam gekoppeld is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
NeutraleTeun schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:46:

Beetje vreemd toch?

En over de rechten:
Als jij het weggeeft/verkoopt, wat heeft de volgende partij er dan aan?
Je hoeft m.i. niet alles te bewaren, maar de key zelf zie ik als je eigendomwsbewijs.
Maar wie ben ik?

[ Voor 8% gewijzigd door M1G0YAN op 12-04-2015 12:00 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
_Dune_ schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:51:
[...]

Eens. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
M1G0YAN schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:57:
[...]
M1G0YAN schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:40:
Ik zal er foto's van maken en contact opnemen met Activision.
Contact opnemen en dus een valide (key) online werkende game krijgen á €1,- in dit geval dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
Gaat me niet om die euro. Maar om het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
En waar denk je waar ik het over heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

M1G0YAN schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:57:
[...]

Je hoeft m.i. niet alles te bewaren, maar de key zelf zie ik als je eigendomwsbewijs.
Maar wie ben ik?
Ik denk dat je dat fout ziet.
De key is alleen maar een manier om een spel aan jouw account te koppelen, daarna is het alleen nog een waardeloos papiertje. De gebruikersovereemkomst met steam is er vrij duidelijk in dat eenmaal gekoppelde spellen niet meer overgedragen kunnen worden.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 22:54

Zeror

Ik Henk 'm!

Is de recyclewinkel op de hoogte van niet-overdraagbare keys bij bepaalde games? Wellicht kun je daar iets mee doen als je toch vanuit principe gaat handelen.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Principieel snap ik je punt. Feitelijk trek je aan het kortste eind.

Zoals heuveltje al zei: Steam koppelt de code aan een account en deze gaan ze niet omzetten.
Ook niet als je eigenaar bent van beide accounts. Ik heb dus 2 steam accounts.... }:|

Advies:
Ga terug naar de winkel en vraag je eurootjes terug.
Ga dan naar McDonalds en koop dan een euroknaller. :+

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
Ga dan naar McDonalds en koop dan een euroknaller. :+
Da's ook een idee!

Volgende week sta ik op een rommelmarkt. Kan ze zelf natuurlijk ook in de verkoop bak leggen!
:( (zo benniknie)

Ik begrijp dat ik een miskoop heb gedaan. Het aankoopbedrag is m.i. niet relevant.
Het systeem zuigt.
Topic mag dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59
Het systeem is prima, het feit dat er gebruikers / winkels misbruik van maken zuigt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
Ik vraag me af of dit misbruik is van de gebruiker/winkel.
Verkopen van gebruikte goederen is niet verboden.
Ik vergelijk het met een 2e hands boek of CD/DVD's met muziek/film.. noem het maar.
Daar wordt ik niet geconfronteerd met reeds verstrekte licenties die het product waardeloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Je kunt toch op 2 vingers natellen dat zodra een seal/folie/kraslaag weg is van een code/key, die dus al in gebruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
M1G0YAN schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:23:
Ik vraag me af of dit misbruik is van de gebruiker/winkel.
Ik vergelijk het met een 2e hands boek of CD/DVD's met muziek/film.. noem het maar.
Daar wordt ik niet geconfronteerd met reeds verstrekte licenties die het product waardeloos maken.
Dus ga je naar de winkel om je eurootjes terug te vragen! Juist omdat het een principe kwestie is ;)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
M1G0YAN schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:23:
Verkopen van gebruikte licenties waar bepaalde voorwaarden aan hangen wel. :>
En waarom denk je dat de wet software (licenties) expliciet anders behandeld als dat soort goederen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
D4NG3R schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:37:
[...]

Dat is verboden zeg je?

Dit is wat Arnoud Engelfriet erover schrijft:
Een eeuwige softwarelicentie die tegen een eenmalige vergoeding is verstrekt, mag worden doorverkocht ongeacht wat er in die licentie staat. Wel is de koper vervolgens gebonden aan alle bepalingen uit het licentiecontract.
Hoe rijmt dat met het verboden-zijn van verkopen van licenties?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
Ik ben een offline weekend gamer.
Dus hoe dit met licenties en de wetgeving is geregeld is me niet bekend. Vandaar de vraag.
Uit de reacties hier, lees ik 2 kampen met tegenstrijdige meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Uit je eigen quote:
Wel is de koper vervolgens gebonden aan alle bepalingen uit het licentiecontract.
Wat ik zeg:
D4NG3R schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:37:
Uit de steam EULA die de meeste (niet alle) games hebben:
(c) transfer the Software Product (complete with all components and documentation) and the benefit of this EULA to another person PROVIDED such person has agreed to accept the terms of this EULA and you contemporaneously transfer any permitted copies of the Software Product you may have made to that person or destroy all copies of the Software Product not transferred. If any transferee does not accept such terms then this EULA shall automatically terminate. Upon such transfer, you undertake to delete this Software Product from your hard drive and the licence granted to you under this EULA shall automatically and immediately terminate.
De TS zal in contact moeten komen met de originele verkoper om de licentie over te zetten, veel succes daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
Misschien moet ik Activision/Steam even op de volgende link wijzen:
http://www.wisemen.nl/web...-als-geheel-doorverkopen/

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
In hoeverre gaat dat op voor software die gebonden is aan een account welke op naam staat en niet mag worden doorgegeven? Misschien dat het handig is om hier een nieuw topic voor te openen, ik ben daar namelijk oprecht benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
D4NG3R schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:55:
Uit je eigen quote:

[...]

Wat ik zeg:

[...]

Uit de steam EULA die de meeste (niet alle) games hebben:

[...]

De TS zal in contact moeten komen met de originele verkoper om de licentie over te zetten, veel succes daarmee.
Ja hee, als we nou selectief gaan quoten... :P er staat namelijk ook:
... mag worden doorverkocht ongeacht wat er in die licentie staat
Het spreekt elkaar een beetje tegen maar ik wat ik eruit opmaak is dat het doorverkopen mag, ongeacht wat er daarover in de licentievoorwaarden staat, maar dat je aan verdere licentiebepalingen gebonden bent.

(Ik reageer even over het gegeven dat het verboden zou zijn om je game/licentie door te verkopen, louter omdat de licentievoorwaarden dat zouden zeggen; voor de rest zul je wellicht inderdaad iets met de vorige eigenaar moeten regelen, dat zou natuurlijk kunnen :))

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 13-04-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

M1G0YAN schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:55:
Misschien moet ik Activision/Steam even op de volgende link wijzen:
http://www.wisemen.nl/web...-als-geheel-doorverkopen/

:-)
De licentie is doorverkocht. Je hebt een fysiek medium en mag je software installeren. Je kan het spel alleen niet op Steam aan je library toevoegen, maar daar is ook geen enkele wettelijke verplichting toe.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Wat ik zelf zo tegenstrijdig vind is:
Wel is de koper vervolgens gebonden aan alle bepalingen uit het licentiecontract.
vs
Een eeuwige softwarelicentie die tegen een eenmalige vergoeding is verstrekt, mag worden doorverkocht ongeacht wat er in die licentie staat.
De koper is gebonden aan alle bepalingen uit het licentiecontract.....

Behalve als het word doorverkocht. Wait whut? En wat als het licentiecontract dat verbied?

Het was trouwens niet mijn intentie om het over te laten komen als verboden, eerder dat het vaak lang niet zo makkelijk is als dat je zou denken.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Dit is toch gewoon een van de vele (indirecte) nadelen van DRM? Tweedehandse spellen kopen is voor gamepublishers gelijk aan piraterij. Omdat zij maar één keer geld ontvangen (van de oorspronkelijke koper) en niet van degene waar het daarna aan verspreid (zij het via verkoop, zij het via uploaden/downloaden). Ik denk daarom ook niet dat Activision makkelijk bereid zal zijn je hierbij te helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr. Awesome op 13-04-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
D4NG3R schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:26:

Het was trouwens niet mijn intentie om het over te laten komen als verboden, eerder dat het vaak lang niet zo makkelijk is als dat je zou denken.
Zeker! Ergens vergelijkbaar met dat je aan de ene kant best een kopie mag maken van je DVD/BluRay voor eigen gebruik, maar je mag geen kopieerbeveiliging breken om dat te bereiken. Beetje een dooie mus zo. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Het probleem met Steam is dat je akkoord gaat dat software (licenties) op jouw naam/account voor persoonlijk gebruik komen te staan. In hoeverre dat stand houd in de rechtbank weet ik niet maar het is toch iets anders als een licentie die je in principe vrij mag gebruiken zolang er maar 1 van actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1G0YAN
waarvan ik dan zeg dat de eerste koper zijn recht om gebruik te maken van de software heeft verspeeld op het moment dat hij/zij de originele media heeft verkocht. En de EULA met hem/haar vervalt.
Dus komt die vrij voor mij om te registreren. ergo=1 aktief, namelijk de de eigenaar van de originele media (ik)
Ik snap Steam en Activision wel, die zijn er financieel niet bij gebaat. Die willen nog een keer centjes vangen.
Maar het europese hof is het blijkbaar niet met ze eens. Nu nog een manier vinden om ze dat aan het verstand te peuteren.. en dat voor 2 miezerige euro. Waar ben ik aan begonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Nouja, je bent niet bepaald de eerst hoor. :+

Ja, het is jammer, en ik heb heel lang Steam vermeden als de pest om deze reden. Uiteindelijk ben ik toch van Steam gaan houden, omdat ik nooit m'n games wil verkopen (ik heb een hele kast vol met DVD's en CD's die ik ook niet zou willen verkopen, al zou dat daar makkelijk mee kunnen ;)) en omdat het ook een kant heeft die voordelen biedt.
Maar ik zou er zeker niet op tegen zijn als je een game kon weggeven of verkopen via Steam.

Pagina: 1