Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667650

Topicstarter
Net een Marantz sr6009 aangeschaft. Gebruik in combinatie met 2 Monitor Silver 8 boxen. Geen surroundset, geen subwoofer. Puur stereogebruik om muziek te luisteren. Nu mijn probleem. In vergelijking met mijn oude gewone versterker zijn de diepe bastonen verdwenen. Alles handmatig geprobeerd, maar de diepe bastonen, die waar de ramen van de buren van gaan trillen, blijven weg. Wie heeft tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Mja, surround receivers staan nu eenmaal niet bekend om hun geweldige stereocapaciteiten.

Dat hoeft er niets mee te maken te hebben want zonder wat meer info kunnen we je niet echt verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat was je oude versterker?
En heb je audyssey al eens gedraaid om de boel in te regelen?
Plaatsing van speakers aangepast, of ndere speakers?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 18:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 93986 schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:36:
Mja, surround receivers staan nu eenmaal niet bekend om hun geweldige stereocapaciteiten.

Dat hoeft er niets mee te maken te hebben want zonder wat meer info kunnen we je niet echt verder helpen.
Onzin. Meetbaar is er bijna geen verschil. Laat staan zo duidelijk hoorbaar.

Staan niet toevallig de speakers op "small" ingesteld, had je oude versterker een wat open gedraaide bas instelling of heb je de speakers verplaatst?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jij mag dat onzin vinden. Jouw mening, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:36

RnB

Ik denk inderdaad dat je speakers op SMALL staan ingesteld of dat de receiver denkt dat er een subwoofer is aangesloten (cut off op bepaalde lage frequentie).
Kijk even in de manual hoe je je speakers kan configureren, dan moet het wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 09:55
Zoals reeds aangehaald is dat voor de ene groep een fabel en voor de andere een feit. Al zou er verschil in zitten zal het nooit zo groot mogen zijn dat hele tonen opeens verdwijnen. Ik zou het ook meer zoeken in de hoek van niet goed geconfigureerde receiver (dan wel gebooste stereoversterker) bij gelijk gebleven plaatsing van de speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn jullie allemaal van het selectief lezen vandaag of reageren jullie alleen om het reageren? 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat maakt je eerste zin niet minder onwaar en een enorm audiofiel cliché.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986 schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:52:
Jij mag dat onzin vinden. Jouw mening, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:58

DjVe

Hatsaflats!

Gast, doe even normaal. Je komt zelf toch met zo'n "niet toegelichte/onderbouwde" uitspraak hier binnen binnen vallen. Vind je het gek dat mensen dat in de remblokken schieten. Daarnaast geeft ik JvS en FeaR gelijk. Als er al verschil waar te nemen is, dan is dat niet zo groot dat er geen laag meer te horen is.

TS, zet je receiver eens op pure/direct (of hoe dat ook mag heten bij Marantz). Is er dan weer laag te horen, dan moet het wel een DSP instelling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gast?

Als je het zo ziet is JvS zijn uitspraak net zo ongefundeerd als die van mij. Het is maar net welke mening je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb het idee dat ik er wel een argument bij gezet heb in mijn eerste bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En ik zie alleen maar een mening. Iets anders kan het ook niet zijn gezien het ervaren en horen van geluid subjectief is. Iedereen ervaart het anders.

Het is mij trouwens wat onduidelijk hoe deze discussie de TS precies helpt. Let's agree to disagree?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 16:36

mr.paaJ

generatie cmd+z

Staan de fronts al op groot/full range? Subwoofer optie uit?
Puur direct al geprobeerd?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Ik begrijp het probleem met ciris' post eerlijk gezegd niet...

De speakers zijn enorm bass heavy: 32Hz - 35.000 Hz. Die diepe tonen verdwijnen dus echt niet zomaar. Als de receiver nieuw is aangeschaft dan ben ik erg benieuwd welke instelling verkeerd staat. Afwachten dan maar :)

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het probleem is dat elke versterker die binnen zijn technisch bereik speelt, helemaal "recht" of neutraal meet en dat geluidsbeleving nogal subjectief en afhankelijk van verwachting is. Dat zijn twee feiten. Een versterker die recht meet, zal nooit het effect hebben dat er laag verdwijnt zoals het beschreven staat.

Veel mensen horen bij audio allerlei dingen die niet te horen zijn of te bewijzen zijn in een simpele goed gecontroleerde luistertest. Die dingen worden vervolgens veralgemeniseerd (zoals ''receivers staan nu eenmaal niet bekend om hun geweldige stereocapaciteiten") . De beweerder denkt dat hij een feit neerzet en brengt dat dan in verband met het verdwijnen van lage tonen (die meetbaar niet verdwijnen bij normaal presterende versterkers). Dat is een verzameling verkeerde conclusies en daarmee niet waar (feit) en naar mijn mening (dat is het enige deel wat wel mening is) onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 14-04-2015 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:01
Heb je de speakers wel in goede polariteit aangesloten ?. Rood bij Rood en zwart bij zwart op de speakers en receiver.

Het is wisselstroom maar als deze verkeerd is aangesloten gaat de ene woofer eerst vooruit terwijl de andere juist achteruit gaat. Als dat zo is dan vallen de bastonen weg, en trekt de bas naar een kant. Toen je de nieuwe receiver hebt aangesloten kan deze zijn omgewisseld. Ik hoor het meteen maar gezien ''zelfs'' bij de mediamarkt speakers verkeerd aangesloten zijn, blijkt het toch lastig.

Ik geloof ook dat als je maar 2 speakers hebt en houd je beter een stereo receiver kunt aanschaffen, eventueel met DAC. Vergelijk de interne opbouw en componenten van een surround en stereo receiver maar eens. Ik heb de indruk dat er in moderne receivers flink bezuinigd word op transformatoren en bufferelco's alleen dit zou juist eerder problemen geven als alle kanalen belast zijn.

Marantz SR6008 (7x110W) (SR6009 kon ik niet vinden maar is waarschijnlijk exact hetzelfde)
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-regler.de/pictures/test/sr6008-innenleben-600x500.jpg

Denon PMA-1510AE (2x70Wrms)
Afbeeldingslocatie: http://www.av.com.pl/avfiles/images/artykuly/wzm-zintegr/denon1510ae_srodek.jpg
Beide versterkers met een gelijkwaardige prijs

Weet niet of het nog zo is, alleen bij de surround receivers die ik hier heb worden alle kanalen continu van stroom voorzien, ook al gebruik je er maar 2. De relais schakelt alleen de input/output af. Het is totaal overbodig om die andere 5 kanalen met dito componenten te hebben.

Een surround receiver is niets anders dan 5/7 identieke eindversterkers bij elkaar. Als er voor het zelfde geld maar 2 nodig zijn heb je meer geld over voor componenten en ontwerp van die kanalen.
Daarnaast heb je natuurlijk alle audiofiele zaken/onzin zoals zo kort mogelijke line level signaal ''paden'' en storing van digitale meuk zoals HDMI boards, enz

Excuses voor deze Offtopic post alleen het standpunt van Cris is te argumenteren.

[ Voor 73% gewijzigd door Roderiktweaker op 14-04-2015 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik snap het gevoelsmatige aspect volledig. Alleen negeer je dan het feit dat als je het gaat testen, er bijna geen tot zeer minieme verschillen hoorbaar zijn. Niet de verschillen die hier beschreven worden (wegvallen van bas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
@Andréheusden: Kijk eens onder setup > audio > audyssey waar die op staat. Ik heb hem op Audyssey LF/RF (geloof ik) gezet en Dynamic EQ uit. Dan heb je de mogelijkheid om een menu lager naar Tone te gaan en daar zelf de bass/treble af te stellen.

Heb zelf de SR6008 en had hetzelfde (ineens geen bass meer).

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Beste mensen. Laten we de discussie over het wel of niet hoorbare verschil tussen een stereo-versterker en surround-receiver beëindigen. Hier schiet de topic-starter niets mee op en het is sowieso een audio-discussie waar we nooit uit zullen komen. Graag weer on-topic.
Pagina: 1