HDD mogelijkheden NAS?

Pagina: 1
Acties:

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 21:30
Geen idee of wat ik verzonnen heb uberhaupt mogelijk is maar waarschijnlijk kan iemand hier wel licht op werpen. Ik ben wat dit soort dingen betreft niet zo goed onderlegd ;)

Ik heb een Netgear ReadyNas NV+ (jaartje of 3 oud?) met hierin nog 4x 500GB.
Op het moment kom ik opslag tekort.

Nu heb ik 4 schijven ongebruikt ligggen, te weten 2x 1TB liggen + 2x 750GB. Dus in theorie kan ik dit flink uitbreiden zonder investering (2x Seagate black en 2x WD dig green). Nu komt de misschien wel heel simpele vraag: Kan ik überhaupt twee verschillende disktypes plaatsen?
Ik heb heb op Xraid2 lopen zoeken en volgens mij moet dat daarbij kunnen? Zijn er redenen om dit niet te moeten willen?

Stel ik ga xraid 2gebruiken dan begrijp ik dat ik bijv met 2x 750GB start en hierna de twee schijven van 1TB kan bijplaatsen. Klopt onderstaande situatie schets?
Start:
2x 750 GB --> 1x Opslag + 1x Parity info
Bijplaatsen 1x 1TB:
1,75TB Opslag + 1x Parity info
Bijplaatsen nog 1x 1TB
2,75TB opslag + 1x Parity info

Noot: Betrouwbaarheid staat niet op nummer één aangezien ik alle files die echt behouden moeten blijven in de cloud heb staan. Dit gaat voornamelijk om streaming media en/of belangrijkere files die ook een backup extern hebben. Als jullie een ander advies of idee hebben spui dat dan graag verbetering is altijd welkom :+

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

SambalBij

We're all MAD here

Hoe die Netgear met zijn RAID levels omgaat weet ik niet, maar als je uit gaat van standaard RAID levels heb je met die schijven denk ik maar twee opties:

2x RAID1 (mirror):
2x 750GB mirrored; netto 750GB
2x 1TB mirrored; netto 1TB
Totaal dus 1,75TB in twee volumes

1x RAID5 (stripeset met parity):
4x 750GB RAID5 (van de 1TB schijven zal dan maar 750GB worden gebruikt)
Bij RAID5 ben je 1 schijf kwijt aan parity, dus netto dan 3x750GB=2,25TB in een enkele volume

(En heel misschien, als die Netgear met raid over partities werkt ipv hele schijven, kun je dan van die 2x250GB vrije ruimte op de 1TB disks nog een aparte RAID1 mirror maken van netto 250GB)

edit:
Ik krijg het idee dat dat laatste ook wel kan; als je goed kijkt wat er in dit filmpje gebeurd denk ik dat je inderdaad op totaal 2,5TB uit kunt gaan komen: http://www.readynas.com/?p=656)

[ Voor 29% gewijzigd door SambalBij op 12-04-2015 10:16 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:52
Ik zou eerst even controleren of die wd greens wel in die nas kunnen. Desnoods handmatig tler aanzetten. Overigens is die nv+ zon 6 jaar oud. Ik heb hem ook nog gehad.

• thefox154
SambalBij schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:10:
Hoe die Netgear met zijn RAID levels omgaat weet ik niet, maar als je uit gaat van standaard RAID levels heb je met die schijven denk ik maar twee opties:

2x RAID1 (mirror):
2x 750GB mirrored; netto 750GB
2x 1TB mirrored; netto 1TB
Totaal dus 1,75TB in twee volumes

1x RAID5 (stripeset met parity):
4x 750GB RAID5 (van de 1TB schijven zal dan maar 750GB worden gebruikt)
Bij RAID5 ben je 1 schijf kwijt aan parity, dus netto dan 3x750GB=2,25TB in een enkele volume

(En heel misschien, als die Netgear met raid over partities werkt ipv hele schijven, kun je dan van die 2x250GB vrije ruimte op de 1TB disks nog een aparte RAID1 mirror maken van netto 250GB)

edit:
Ik krijg het idee dat dat laatste ook wel kan; als je goed kijkt wat er in dit filmpje gebeurd denk ik dat je inderdaad op totaal 2,5TB uit kunt gaan komen: http://www.readynas.com/?p=656)
Bedankt voor de uitgbreide reactie. Dat filmpje had ik ook gevonden. Maar het lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Denk dat ik het maar ga proberen op die manier :+

Ik kan natuurlijk ook raid uitzetten, en er gewoon 1 groot volume van maken of is dat niet aan te raden met verschillende HDD"s erin?

De WD Green ga ik nog even testen.

Edit: bedenk met net dat ik natuurlijk ook van schijf 1 en 2 van ieder 1TB één volume van 2TB kan maken.
Dan zet ik de andere twee schijven op plek 3 en 4 en laat deze in raid draaien dan heb ik 750GB secure data. Heb ik ook 2,75TB.

[ Voor 8% gewijzigd door thefox154 op 12-04-2015 13:23 ]

• thefox154
Hierbij het antwoord op me eigen vragen. Mocht ooit iemand naar XRaid2 zoeken dan weten ze hoe het werkt:

De WD Greens werken perfect. Ik vond nog twee Seagate schijven van 1TB in mijn bureaula.
Uiteindelijk is de config onderstaand geworden op dit moment:

Ik ben begonnen met
2 x 1TB --> Netto 1TB ruimte, redundant
1x 2TB bijgeplaatst --> Netto 2759 GB, redundant (expand/synchronizen duurt circa 12 uur)
1x 2TB bijgeplaatst --> Netto 3687 GB, redundant (expand/synchronizen duurt circa 12 uur)

Totaal 6TB geplaatst, 4TB vrije ruimte.