• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik ga graag op vakantie en hou van het maken van rondreizen. Uiteraard maak ik daar graag foto's van en heb een bovengemiddelde interesse in de dieren die daar leven.

De afgelopen reizen / safari's heb ik gebruik gemaakt van een Panasonic DMC-FZ28 camera. Helaas is daar stof onder de lens gekomen en volgens de dealer is reparatie bijna net zo duur als nieuw. Deze camera had 18x optische zoom en was daarmee uitermate geschikt voor mijn doel, van macro foto tot het vogeltje ver weg in de boom kreeg ik er aardig mee op de foto. De standaard kiekjes lukte uiteraard ook.

Wat me wel op viel was dat de algemene foto kwaliteit eerder minder dan beter was dan de 2 andere digitale camera's die ik had gehad, een oude canon en sony die vooral veel minder zoom hadden...

Nu komt het >:)

Ik zoek eigenlijk:
- Een compact camera, liefst echt compact dus kleiner dan de panasonic die ik nu heb
- Zo goed mogelijke foto's
- Budget 200~400 euro
- Geen wissel van lenzen, dan is de vogel letterlijk gevlogen
- Optische zoom minimaal 15x
- Ik gebruik vrijwel altijd de "auto" setting
- Snel starten en zoomen en scherpstellen is zeer wenselijk.

Wat heb ik tot nu toe gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon PowerShot SX700 Zwart€ 199,-€ 199,-
1Sony Cyber-shot DSC-HX60V Zwart€ 337,44€ 337,44
1Sony DSC-HX50V Zwart€ 198,95€ 198,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,39

Lichte voorkeur voor de dcs-HX50 (al dan niet met de V (GPS) dat scheelt maar 10 euro.
De HX60V voegt voor zover ik kan achterhalen niet heel veel toe, weet iemand daar meer over?
De Canon SX700 wordt vaak even goed getest, het is een beetje stuivertje wisselen.

Dilemma:
Ik lees vaak dat het grote zoombereik een compromis is op de foto kwaliteit. 30x zoom zoals bovenstaande lijkt me super maar ik heb liever 15x als de foto kwaliteit een stuk beter is.
Daarom vraag ik me af, zijn er soortgelijke camera's die duidelijk beter presteren of een duidelijk grotere/betere lens hebben?

Verder ben ik benieuwd naar algemene aanbevelingen of tips.
De overweging bestaat ook om toch weer voor een grotere camera te gaan maar dat is gewoon minder handig meenemen bij een flinke wandeling bijvoorbeeld. In de wereld van de grotere camera's ben ik nog niet gedoken, maar dit lijkt me wel een schitterend apparaat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Cyber-shot DSC-HX400V Zwart€ 356,90€ 356,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,90

Vast bedankt voor het meedenken!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je een redelijk groot zoombereik wol en betere kwaliteit moet je voor een sony rx10 gaan. Kost wel stukje meer, maar is ook een stuk beter dan de camera's die je noemt.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Dan kun je tegenwoordig trouwens beter bij de Panasonic FZ1000 terecht, zelfde sensor (kennelijk) maar meer zoombereik en vrijwel dezelfde prijs en kwalitatief niet minder. Wel duidelijk duurder dan de hier genoemde voorbeelden en het budget, dus misschien dat ze daarom af zullen vallen. Ook een stukje groter trouwens maar zoals de vorige "spreker" al aangeeft, duidelijk meer camera/ beeldkwaliteit.

Ik vraag mij trouwens af of je recht doet aan een safari als je er met een compacte camera naartoe gaat met een tig-keer bereik. Bij veel telewerk is mijn ervaring dat de voorwerpen misschien wel zichtbaar zijn, maar er zeker niet mooier op worden. Het tele-bereik is vaak namelijk een en al compromis, ook qua stabilisatie, diafragma en scherpte/ contrast. Het grote telebereik is uiteindelijk meer voor de marketing dan dat het praktisch bruikbaar is. Als je een goede safari leider hebt kom je trouwens relatief dichtbij de grote dieren en heb je helemaal geen 30x nodig.

• FFF
Bedankt voor jullie reacties.
Zowel die Sony als panasonic zijn heel mooie toestellen maar zitten inderdaad op minimaal 2x mijn budget.Wel wat ik zoek, beter beeld, mag wat minder zoom...

Wat de safari betreft, de grote dieren kun je vaak van dichtbij zien.
Maar vogels en reptielen zijn vaak wat lastiger.

Ik zoek eigenlijk de eigenschappen van die sony en panasonic in een compacter toestel.
Natuurlijk snap ik dat het dan een compromis is tussen kwaliteit en formaat.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
aangezien je al van pana komt is de Panasonic Lumix DMC-FZ200 niets voor je?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FFF schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:39:
Bedankt voor jullie reacties.
Zowel die Sony als panasonic zijn heel mooie toestellen maar zitten inderdaad op minimaal 2x mijn budget.Wel wat ik zoek, beter beeld, mag wat minder zoom...
Het is z'n geld wel waard..

Koop anders een goedkope m4/3 camera met dubbele kit. Als je vooral vogelt e.d. hou je gewoon de telelens erop. Of je neemt een kit met 14-150 zoom.

Dan past het binnen je budget, zonder dat je heel veel geld kwijt bent. Dat je dan soms lenzen moet wisselen is zo erg nog niet, IMO.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-01 23:30
Als budget een probleem is en je toch veel zoom nodig hebt, is de FZ200 ook nog een oplossing. Heeft een lichtsterkere lens dan de concurrentie, waardoor je met lager iso's kunt schieten en je minder last hebt van ruis.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• FFF
Wederom bedankt voor de reacties.
Die Pananonic is inderdaad een mooi apparaat, maar wederom aan de grote kant.
Ervoer het altijd als vervelend meenemen bij een flinke wandeling of een berg op klauteren.
De nieuwe modellen zijn vaak nog iets groter en zwaarder door nog meer zoom...

Ben naar de winkel geweest en daar e.e.a. bekeken.
De HV400V valt ook af, nog een stuk groter dan de Panasonic...

Ik kwam echter wel de Sony Cyber-shot DSC-WX350 tegen.
Ongetwijfeld tegen het "zere been" van een fotograaf maar een zeer compact toestel.
Heeft al een nieuwere Sony Bionz X software wat de snelheid ten goede komt.
Dit apparaat is broekzak formaat (kleiner dan de HX50/HX60) en 20x optische zoom.
last but nog least komt hij heel goed uit tests.

Bovenstaande heeft nu de voorkeur. Echter komt Sony waarschijnlijk binnenkort met nieuwe modellen.
Sterker nog, ik zie zojuist een update op de website met een HX90 en WX500. Prijzen en dergelijke nog niet bekend. Maar ze hebben wel een ZEISS lens.

Over 6 weekjes op vakantie dus kan nog heel even afwachten.
Verwacht dat het toch iets kleins gaat worden.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-01 23:30
Er staat Zeiss op ja... maar dat zegt heel weinig.
En er zijn al wel prijzen bekend: nieuws: Sony kondigt Cybershot DSC-WX500 en HX90V aan

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Misschien kun je eens kijken bij de Fuji s1, Fuji heeft altijd al goede sensors gebruikt, de camera heeft 50x zoom en volgens reviews een leuke camera, prijs rond de 349 euro.

• FFF
Universal Creations schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 20:42:
Er staat Zeiss op ja... maar dat zegt heel weinig.
En er zijn al wel prijzen bekend: nieuws: Sony kondigt Cybershot DSC-WX500 en HX90V aan
Ja die had ik later gespot.
Vallen op zich binnen budget, maar juni zou net te laat zijn...
Ook verwacht ik nog geen reviews en dergelijke ruim voor die tijd.
Misschien heeft het wel een invloed op de prijs van de huidige modellen, dus ik wacht even af.
Die ZEISS lens is ongetwijfeld marketing maar de term wordt meestal gebruikt bij de duurdere modellen.

De Fuji camera van hierboven lijkt er op de Panasonic. Wellicht een prima apparaat maar wil hem graag kleiner.
Pagina: 1