Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 12:42
Ik heb een MacBook Pro Retina (OS X 10.10.3) met een ethernet adapter via thunderbolt. Mijn MacBook heeft verbinding via Wi-Fi naar mijn Time Capsule.

Nu wil ik graag mijn Raspberry Pi (of elk ander apparaat) op mijn MacBook aansluiten via ethernet. Ik wil graag dat de Wi-Fi netwerkverbinding van mijn MacBook volledig gedeeld wordt (internettoegang, DHCP enz.).

In Systeemvoorkeuren > Delen > Internetdeling, kan je al het een en ander aanzetten, zit zorgt helaas nog niet voor het gewenste resultaat.

Ik heb ook wel eens wat online gelezen over het aanmaken van een bridge via de terminal, helaas werkt dit niet in 10.10.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en een tip heeft om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
je kan niet direct de ethernet kabel in de mac en de raspb pi steken. Of daar moet een aparte kabel voor ge(kocht/maakt) worden(ook wel een crossover kabel) of er moet een router tussen. Uit je verhaal is niet duidelijk of er een van deze apparaten tussen de mac en de raspberry pi zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jctjepkema schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 22:45:
je kan niet direct de ethernet kabel in de mac en de raspb pi steken. Of daar moet een aparte kabel voor ge(kocht/maakt) worden(ook wel een crossover kabel) of er moet een router tussen. Uit je verhaal is niet duidelijk of er een van deze apparaten tussen de mac en de raspberry pi zitten.
Dit is al ergens in het begin van dit millenium opgelost met auto mdix, heb hier even niet een Rasp bij de hand om het zelf te bevestigen maar de eerste paar resultaten op google beweren dat de Rasp's dat ondersteunen, Apple zal het ongetwijfeld ondersteunen.
Crossover kabels zijn eigenlijk nooit nodig tegenwoordig, ieder beetje zelfrespecterende fabrikant maakt producten die automatisch schakelen ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
jctjepkema schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 22:45:
Het gaat om een directe verbinding met een gewone UTP 5e kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RGAT schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 22:54:
[...]

Dit is al ergens in het begin van dit millenium opgelost met auto mdix, heb hier even niet een Rasp bij de hand om het zelf te bevestigen maar de eerste paar resultaten op google beweren dat de Rasp's dat ondersteunen, Apple zal het ongetwijfeld ondersteunen.
Crossover kabels zijn eigenlijk nooit nodig tegenwoordig, ieder beetje zelfrespecterende fabrikant maakt producten die automatisch schakelen ;)
En toch zijn er van die zeldzame gevallen dat hij toch even niet wilt omswitchen...
Dus even een cross cable proberen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 20:22

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Voor de duidelijkheid: wat is precies het gewenste resultaat? En wat zijn de foutmeldingen etc ?

Geen internet op de Rasp ? Rasp krijgt geen ip toegewezen?

Of wil je via rasp ook toegang tot de time capsule? Die zit via internetdeling volgens mij in andere ip range.

[ Voor 26% gewijzigd door kaassouffle op 12-04-2015 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
kaassouffle schreef op zondag 12 april 2015 @ 09:12:
Voor de duidelijkheid: wat is precies het gewenste resultaat? En wat zijn de foutmeldingen etc ?

Geen internet op de Rasp ? Rasp krijgt geen ip toegewezen?

Of wil je via rasp ook toegang tot de time capsule? Die zit via internetdeling volgens mij in andere ip range.
Ik wil graag mijn Raspi via SSH e.d. kunnen benaderen, deze moet op zichzelf ook internet verbinding hebben om apt-get e.d. te kunne gebruiken.

Als ik die functie internet delen gebruik, krijgt de raspberry pi geen ip-adres toegewezen en heeft hij dus ook geen internet. Als ik zowel mijn Mac als de Raspi een static-ip geef dan werkt SSH maar, er is nog geen verbinding met het internet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
Misschien begrijp ik het niet goed, maar waarom hang die de Raspi niet aan je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 19:17
Zo zou het moeten werken:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/552a564c40bb8/552a564c36b4d-Schermafbeelding_2015-04-12_om_13.25.02.png

Je RB-Pi krijgt dan een adres in de 192.168.2.x range.
Kan je opzoeken d.m.v. "arp -a" in terminal.

[ Voor 9% gewijzigd door BluRay op 12-04-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
BluRay schreef op zondag 12 april 2015 @ 13:26:
Zo zou het moeten werken:
[afbeelding]
Je RB-Pi krijgt dan een adres in de 192.168.2.x range.
Kan je opzoeken d.m.v. "arp -a" in terminal.
Damn, dan was ik er toch bijna. "arp -a" om het ip-adres op te zoeken was het enige wat ik miste! :D
Willem schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:58:
Misschien begrijp ik het niet goed, maar waarom hang die de Raspi niet aan je router?
Omdat ik mijn raspi ook wel eens gebruik op plaatsen waar ik niet bij de router kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
Is dat probleem niet op te lossen? :) Lijkt me een stuk eenvoudiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
Willem schreef op zondag 12 april 2015 @ 22:40:
Is dat probleem niet op te lossen? :) Lijkt me een stuk eenvoudiger ;)
Dat ik op mijn middelbareschool toegang had tot het serverhok wil niet zeggen dat ik dat op Hogescholen en Universiteiten ook heb, helaas ):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Marijn100 schreef op maandag 13 april 2015 @ 00:25:
[...]

Dat ik op mijn middelbareschool toegang had tot het serverhok wil niet zeggen dat ik dat op Hogescholen en Universiteiten ook heb, helaas ):
Niet makkelijker de Rasp aan het wifi te hangen?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
RGAT schreef op maandag 13 april 2015 @ 00:28:
[...]

Niet makkelijker de Rasp aan het wifi te hangen?
In bepaalde situaties zeker maar, als ik hem meeneem wil ik hem kunnen benaderen via SSH zonder eerst de WiFi verbinding te moeten configureren.

De netwerkbridge werkt nu, ik ben tevreden :D
Pagina: 1