[Raspberry Pi] Pi2: 500mA device aansluiten, backfeed power

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 17:45
Ik heb mijn model B vervangen voor een Pi 2. Ik gebruik deze als live TV server met een Anysee E30 CP USB tuner. Dit werkte prima op de oude Pi, maar op de Pi2 treden er van tijd tot tijd problemen op. De oorzaak is dat de tuner onvoldoende stroom krijgt. Dit heb ik vastgesteld door de pi2 te voeden met zowel micro-usb (2A) als via de TV (0.5A, via male to male kabel in 1 van 4 usb poorten van de pi). Op deze manier staat er 0.5A extra stroom op de poorten, waar de tuner gebruik van kan maken.

Zonder extra "backfeed" power van de TV zie ik dit in de dmesg log na het booten:

[quote]
[ 3.539171] usb 1-1.2: new high-speed USB device number 4 using dwc_otg
[ 3.638319] udevd[174]: starting version 175
[ 3.929705] usb 1-1.2: device descriptor read/all, error -71

De laatste regel is niet aanwezig met backfeed. Een korte test lijkt aan te geven dat het probleem hier inderdaad mee verholpen is.

Het probleem
Het liefst gebruik ik maar 1 kabel voor de voeding van de Pi. Dit is mogelijk door eerst te booten met power uit de micro-usb en na het aansluiten van 2A backpower de micro-usb te verwijderen.
YouTube: How to back-power a Raspberry Pi with a USB hub
Zonder deze "jump-start" krijg ik het echter niet voorelkaar om de pi te starten, de rode power led staat dan ook niet aan. Heeft iemand een oplossing?
In dit filmpje is te zien dat een ouder model wel kan booten met enkel backpower, maar met mijn pi2 werkt dat niet:
YouTube: How to power Raspberry Pi (Micro USB charger, GPIO, USB ports)

Een andere aanpak lijkt te zijn om stroom op de 5V io pin te zetten, maar mijn soldeerskills zijn niet fantastisch.

[ Voor 7% gewijzigd door The Underminer op 11-04-2015 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuclearBanana
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-08 03:30
Je kan de pi in princiepe makkelijk voeden via de 5v van de header, dit is de makkelijkste optie.
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_371217_1.jpg
En simpelweg + naar 5v en - naar gnd

(Kabeltje strippen in aan header solderen kan ook, vereist minimale soldeer skills)

Ook is er een mod waarmee je de toevoer naar de usb poorten kan vergroten.
http://hackaday.com/2015/...r-raspberry-pi-usb-ports/
Met deze mod kan je 1.2A leveren over de usb poorten.

[ Voor 9% gewijzigd door NuclearBanana op 11-04-2015 19:44 . Reden: kabel strippen ]