iMac (mid 2007) upgrade van 10.5.8. naar Yosemite?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Hi.

Ik heb een oude iMac (mid 2007) met Intel 2.4 Ghz Core 2 Duo die ik al naar 4Gb RAM geupgrade heb. Ik loop nu echt tegen de beperkingen van het OS aan omdat ik de nieuwste software niet kan runnen. Ik gebruik de machine voor Internet, Office en Ableton Live om muziek mee te maken.

Eerder had ik een MacBook Pro en dat ging veel beter met Ableton want dat is nogal zwaar met VST plugins. Maar die heb ik in moeten leveren (was van werk). Later ga ik wel een nieuwe kopen, maar nu wil ik even hiermee verder.

Technisch kan ik over naar Mavericks of zelfs Yosemite qua specs maar deze Mac is de laatste die gesupport wordt. Heeft er iemand ervaring met de performance op Mavericks op een oud beestje als deze iMac? Of kan ik beter naar 10.6 upgraden? Of nog iets anders?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

In jouw mid-2007 iMac past maximaal 6GB geheugen (1x4 + 1x2).
Yosemite werkt wel met 4GB, maar om prettig te werken is minimaal 8GB sterk aan te raden.
Als je programma's als Abelton gebruikt geldt sowieso: hoe meer geheugen hoe beter.

Kortom: upgraden naar Mavericks of Yosemite op jouw iMac raad ik af.

Snow Leopard, Lion en hooguit Mountain Lion kun je proberen, bv eerst op een externe schijf installeren om te testen of dat naar je zin werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Snow Leopard (10.6) is sowieso al een hele vooruitgang vergeleken met Leopard (10.5). Alleen moet je er wel goed rekening meehouden dat veel (externe) applicaties in Leopard gebasseerd zijn op PowerPC en niet op Intel. Vanaf 10.6 worden PowerPC applicaties niet meer native ondersteund en gaat alles over naar Intel 64 bit. Het is dus goed mogelijk dat je nieuwe licenties voor bepaalde software moet gaan kopen.

Je zou natuurlijk ook eerst een Timemachine backup kunnen maken en dan Yosemite kunnen uitproberen; mocht het niet bevallen dan kun je altijd nog terug gaan naar 10.5.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Mick1990 schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:46:
Vanaf 10.6 worden PowerPC applicaties niet meer native ondersteund...
Dat klopt niet helemaal. Snow Leopard (10.6) is de laatste OS X versie die nog Rosetta (PPC) ondersteunt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou je aan willen raden een SSD aan te schaffen en in te bouwen. Ik heb ook een 2007 staan die prima werkt met Yosemite. Wat ik bijzonder vind is dat jouw iMac wél werkt met 4gb ram, ik kan max 3gb plaatsen :P En als Pjotr dan ook nog zegt dat er 6gb in past... Snap ik er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

sebastius schreef op zondag 12 april 2015 @ 13:28:
En als Pjotr dan ook nog zegt dat er 6gb in past... Snap ik er niks meer van.
Tip: kijk bij everymac of mactracker voor de maximale hoeveelheden geheugen. Die informatie is "meer correct" dan de info op de Apple website.
http://www.everymac.com/s...-inch-aluminum-specs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 15:27

WFG

Heb zelf een iMac 24" early 2008 met Mavericks. Die draait prima, helemaal nu ik er 6GB (1x 2GB 1x 4GB) geheugen heb ingezet i.p.v 4. Let wel, ik draai geen zware apps (Safari, iTunes) maar zelfs dan zie je dat het geheugen verbruik al snel naar 5GB gaat. Het OS zelf zit al rond de 2GB, iets om rekening mee te houden als je echt zware apps wil draaien.

Voor de upgrade naar 6GB was de iMac soms onwerkbaar traag omdat er geswapped moest worden met de HDD, die is dan echt een bottleneck omdat deze gewoonweg traag is. Jammer wel dat Apple zelf aangeeft dat er max 4GB in kan, terwijl er dus 6GB echt in kan.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:22
sebastius schreef op zondag 12 april 2015 @ 13:28:
Ik zou je aan willen raden een SSD aan te schaffen en in te bouwen. Ik heb ook een 2007 staan die prima werkt met Yosemite. Wat ik bijzonder vind is dat jouw iMac wél werkt met 4gb ram, ik kan max 3gb plaatsen :P En als Pjotr dan ook nog zegt dat er 6gb in past... Snap ik er niks meer van.
Wel, er is vrij duidelijk een verschil. In 2007 is men overgegaan van de witte plastic imacs naar de Alu zwarte opvolger.

De witte heeft een 32bit limiet van 3,2GB ram. De Alu imac heeft 64bit hardware en kan zonder probleem gebruik maken van 6GB ram. Verder gaat echter niet , vanwege verdere limitaties bij het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Owja, de 4GB modules waren veel duurder dus heb ik 2 x 2GB gekocht. Maar hij kan idd 6GB hebben. Ik kan dus nog upgraden.

Maar dat is weer geld besteed aan een oude computer. En waarschijnlijk moet ik ook een SSD. Als het OS niet behoorlijk draait is het money down the drain. En ik verwacht dat Ableton niet optimaal draait want dat vreet RAM en CPU. Kan ik een SSD meenemen naar een MacBook Pro? Of is dat weer een heel ander type?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:34
ik heb zelf een imac 20'' 2008 met 3 gb ram en een 120 gb ssd ik draai yosemite het het loopt prima !

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Pagina: 1