Aanschaf geluidskaart (welke? waar op te letten?)

Pagina: 1
Acties:

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:15
Geluidskaart
Ik zoek een geluidskaart, ik luister toch best vaak muziek terwijl ik aan het surfen ben, en eigenlijk kan ik ook wel erg genieten van onder andere games muziek. Geluid speelt dus een rol bij muziek die ik afspeel via voornamelijk Youtube en dan nog tijdens games.

Wat is je budget?
Max rond de 100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor Creative, maar das meer omdat de computers die mijn ouders vroeger kochten vaak nog in combinatie waren met een Creative soundblaster enzo. Dat vond ik altijd wel goed spul.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
CPU: i7 3770K @ 4.2 gigahez
Gigabyte Z77 moederbord
16 ddr 3 ram
MSI GTX 980
Kast: Carbide 500R (moet die kaart vast wel ergens tussen kunnen :) )
Geluidsboxen: Logitech Z323

Welke kaart?
Tja gewoon één die een mooie upgrade is ten opzichte van het moederbord geluid, het hoeft geen kaart te zijn van meer dan 100 euro oid omdat er een Logitech speaker set op wordt aangesloten ter waarde van 40-60 euro. ( Logitech Z323) :>

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eh, een logitech speakersetje van 40 ballen rechtvaardigt geen geluidskaart. Die op je mobo zit zal goed genoeg zijn. Geluidsverschil zal je alleen horen als hij het geluid echt anders laat klinken dmv een equalizer, maar je gaat echt niet spontaan beter geluid krijgen, puur omdat je setje best wel zuigt.

En al helemaal youtube muziek, dat is echt helemaal om te huilen qua kwaliteit. Het verschil tussen een goede MP-3 en Youtube kan iedereen die een beetje goede oren heeft makkelijk horen.

People as things, that’s where it starts.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Eens met VasZaitsev; wat voor problemen heb je nú waardoor je denkt dat een geluidskaart dat gaat oplossen terwijl je met een €40 speakersetje zit? Ik zit met twee goede Teufel speaker (erg goede bang for bucks) en heb nog steeds voldoende aan m'n onboard chippie. Als ik verder zou gaan, dan zou ik eerder kiezen voor een goede versterker + set sattelietjes en dat digitaal aansluiten, via HDMI bijvoorbeeld. Maakt het kaartje al helemaal niet meer uit!

• MetalSonic
Ik dacht meer van, als je gamed op je mobo videokaart dan heb je een lage framerate en niet al te best beeld. En in het verlengde daarvan zal je qua geluid ook wel de nodige winst kunnen pakken als je van onboard naar een externe geluidskaart gaat... Ik heb nu een 2.1 setje van Logitech... Ik weet niet welke het is (en hoe goed en of slecht hij is). Misschien was hij wel 50 euro.. Stereo geluid vind ik prima zat op dit moment mijn kamer hoeft niet vol met boxen etc.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Logitech maakt "aardige" boxjes voor "leuk" geluid, maar meer ook niet. Zelfs voor gaming vind ik ze best slecht eigenlijk. Voor 40 euro kun je met wat sneupen al veel beter tweedehands spul vinden, setje oude boxen, leuk versterkertje, knallen maar.

En welke winst? prestatiewinst ga je niet merken, en wil je verschil in geluidskwaliteit gaan horen tussen een leuke geluidskaart en het gemiddelde mobo, heb je behoorlijk leuke boxen nodig, En dan praat ik over een koptelefoon van 150 euro of meer, of boxen van meer dan 100 euro per stuk.

Het belangrijkste is de bron, en youtube is denk ik nog slechter dan een casettebandje. Sterker nog, ik denk als je betere boxen gaat kopen, de boel alleen maar slechter gaat klinken want goede boxen zijn niet vergevingsgezind.

Dat merk ik al met mijn COP van "slechts" 150 euro, muziek die slecht gemixt is, of een brakke rip is, klinkt in sommige gevallen echt ronduit slecht, puur omdat ik alle fouten kan horen op die koptelefoon, idem dito met goede boxen, hoe beter de boxen, hoe makkelijker je fouten hoort en hoe belangrijker je bron is.

[ Voor 33% gewijzigd door RobinHood op 11-04-2015 16:43 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat bovenstaande tweakers proberen duidelijk te maken is dat je veel meer winst gaat halen uit een betere speakerset dan uit een nieuwe geluidskaart icm je huidige speakers. En als je dan toch voor nieuwe speakers zou gaan kijken, dan kun je het beste kiezen voor een set die je digitaal kunt aansluiten mits je moederbord dat ondersteunt.

Voordat ik een receiver had, had ik mijn pc met een optisch kabeltje (op de optical out van mijn mobo) aangesloten op een Logitech Z-5400 5.1-set. Dat was al een hele verbetering met de €70 Creativeset die ik destijds analoog op mijn Creative Audigy-nogwat Platinum had aangesloten.

Nu ik een receiver heb icm een leuke Teufel-set en mijn geluid via HDMI naar de receiver stuur heb ik al helemaal geen behoefte meer aan een geluidskaart. De receiver krijgt een zooi nullen en eentjes aangeleverd en maakt daar zelf iets (verdomd) moois van. En die paar honderd euro meer dan een geluidskaart is zoveel meer waard in geluidsgenot...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• MetalSonic
Dit zag ik niet aankomen, sowieso allereerst bedankt voor de reacties. Achteraf gezien had ik dus beter kunnen beginnen met "welke speaker set moet ik kopen?"... Met versterkers en digitaal etc wordt het mij te ingewikkeld. Mja dan kan ik dus beter mijn randapparatuur vervangen.

Tips? ook ongeveer voor max 100 euro en dan een setje met een goede bass en gewoon dat 't lekker klinkt bij bijvoorbeeld hogere tonen..

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou nog ff doorsparen, voor max €100 kan je misschien wat leuks 2e hands scoren ofzo :)

Voor een paar honderd meer ga je, al dan niet 2e hands, het verschil pas echt merken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dan zit je volgens mij echt in het tweedehands gebied te kijken wil je echt vooruit gaan met je geluid, en natuurlijk heb je dan veel meer waar voor je geld.

Mijn pa kocht laatst voor in totaal 30 euro 2 oude Bose boekenplankjes en een oude Akai versterker, dat klinkt al 10x beter dan zijn oude Logitech 2.1 setje.

Vloerstaanders zijn nog wat leuker omdat je vaak betere bass hebt, puur omdat er meer ruimte is.

En zo heel moeilijk zijn versterkers niet, jack naar tulp kabeltje tussen pc en versterker, speakerdraadjes tussen speakers en versterker en klaar. Volume stel je gewoon in via de versterker. Je moet er alleen wel ruimte voor hebben, ik gebruik mijn versterker[20 euro], voor 2 leuke vloerstaanders [van 5 euro per stuk] om mijn monitor te verhogen.

Enfin, voor zeg 75 euro kun je vast wel een leuk setje boxen vinden, en voor die resterende 25 euro vind je wel een aardige versterker.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:58
MetalSonic schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 16:28:
Ik dacht meer van, als je gamed op je mobo videokaart dan heb je een lage framerate en niet al te best beeld. En in het verlengde daarvan zal je qua geluid ook wel de nodige winst kunnen pakken als je van onboard naar een externe geluidskaart gaat... Ik heb nu een 2.1 setje van Logitech... Ik weet niet welke het is (en hoe goed en of slecht hij is). Misschien was hij wel 50 euro.. Stereo geluid vind ik prima zat op dit moment mijn kamer hoeft niet vol met boxen etc.
lage fps klopt. maar je bluray ziet er net zo mooi/niet mooi uit. dit heeft allemaal te maken met het eindpunt. boxjes van 40 euro zullen hooguit iets "voller" klinken. door een externe geluidskaart. wil je beter geluid? moet je betere boxen kopen.

• MetalSonic
loki504 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:31:
[...]

lage fps klopt. maar je bluray ziet er net zo mooi/niet mooi uit. dit heeft allemaal te maken met het eindpunt. boxjes van 40 euro zullen hooguit iets "voller" klinken. door een externe geluidskaart. wil je beter geluid? moet je betere boxen kopen.
Welke boxen kan je aanraden (nieuwprijs), en 2.1 :) ?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
Lage FPS of lagere FPS? Nogal een verschil. Ik denk dat het tegenwoordig nog geen 5% scheelt. En dan alleen als je een geluidskaart met hardware support voor EAX koopt, dat zijn ze lang niet allemaal. Het hangt natuurlijk ook van het spel af en of het spel gebruik maakt van EAX, anders zul je er nog steeds niets van merken qua performance.
MetalSonic schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:37:
[...]

Welke boxen kan je aanraden (nieuwprijs), en 2.1 :) ?
Wat betreft speakers zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen doen: http://www.usedproducts.n.../technics-speakerset.html in combinatie met http://www.usedproductsal...y-ta-f200-versterker.html of deze http://www.usedproductsho...d-302-2-1-versterker.html, of bijvoorbeeld deze: http://www.usedproductsro...p3/b-w-v201-speakers.html

Ga je wel iets over je budget, maar heb je wel iets waar je stap voor stap aan kan blijven uitbreiden om de kwaliteit te verbeteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon op 11-04-2015 17:51 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• loki504
@Ramon ik bedoel een onboard gpu en lose GPU verschil is groot(bij games dan) geluidskaart op je mobo gebruiken tijdens gamen doet niet zo heel veel nee.

• Ramon
loki504 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:56:
@Ramon ik bedoel een onboard gpu en lose GPU verschil is groot(bij games dan) geluidskaart op je mobo gebruiken tijdens gamen doet niet zo heel veel nee.
Sorry niet goed gelezen. :F

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53
Met de speaker set wat je nu gebruikt, is de on-board geluidskaart meer dan voldoende.
Dat geld van de geluidskaart kun je beter steken in wat duurdere luidsprekers.
Als je in de toekomst meer high-end geluid wilt word het interessant om een aparte geluidskaart aan te schaffen.

• MetalSonic
Von Henkel schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 18:11:
Met de speaker set wat je nu gebruikt, is de on-board geluidskaart meer dan voldoende.
Dat geld van de geluidskaart kun je beter steken in wat duurdere luidsprekers.
Als je in de toekomst meer high-end geluid wilt word het interessant om een aparte geluidskaart aan te schaffen.
Welke duurdere speakers moet ik dan kopen? Wat kan je aanraden als 't budget tussen de 100 en 200 euro is? En heb ik dan wel echt beter geluid als ik dat dan aansluit op mijn onboard geluidskaart?

• loki504
MetalSonic schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 20:33:
[...]

Welke duurdere speakers moet ik dan kopen? Wat kan je aanraden als 't budget tussen de 100 en 200 euro is? En heb ik dan wel echt beter geluid als ik dat dan aansluit op mijn onboard geluidskaart?
wat heb je zelf al gevonden?

• MetalSonic
loki504 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 20:45:
[...]

wat heb je zelf al gevonden?
weinig, ik weet niet waar ik op moet letten etc. Kijk een videokaart is eenvoudig voor mij, ik kijk naar de benchmarks en koop iets dat binnen mijn budget is.. Een boxje of wellicht toch geluidskaart is gewoon een stuk ingewikkelder. En mede daarom heb ik hier dit topic gemaakt :)

• loki504
MetalSonic schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 20:56:
[...]

weinig, ik weet niet waar ik op moet letten etc. Kijk een videokaart is eenvoudig voor mij, ik kijk naar de benchmarks en koop iets dat binnen mijn budget is.. Een boxje of wellicht toch geluidskaart is gewoon een stuk ingewikkelder. En mede daarom heb ik hier dit topic gemaakt :)
oke en waarom zoek je dan geen recente review? en des noods link je alleen de top 3. en lees de conclusie?

http://nl.hardware.info/r...s-getest-een-nieuw-geluid

en uiteraard zelf luisteren is het best:P

Verwijderd

Voor 75 euro koop je prima 2e hands set boekenplankluidsprekers. Voor nog eens 75 euro koop je een 2e hands receiver met DD en DTS. Sluit de boel optisch aan en klaar.

Dat is altijd beter dan welk logitech setje dan ook.

• MetalSonic
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 21:26:
Voor 75 euro koop je prima 2e hands set boekenplankluidsprekers. Voor nog eens 75 euro koop je een 2e hands receiver met DD en DTS. Sluit de boel optisch aan en klaar.

Dat is altijd beter dan welk logitech setje dan ook.
Namen/ merken svp, ik heb geen verstand van geluids boxen, wat is betrouwbaar qua prijs/ kwaliteit. Volgens mij heb ik als geluidsboxen de: Logitech Z323

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste MetalSonic,
Het is wel duidelijk dat je er weinig verstand van hebt, maar dan is het zaak erin te verdiepen. Er zijn zoveel meningen op het gebied van geluid, dat moet je eigenlijk zelf ervaren. Nou kan dat lastig zijn, maar ga nu éérst eens zelf wat rondlezen in reviews en overzichtstopics zoals we die hier op het forum ook hebben. Daarmee kom je waarschijnlijk in eerste instantie een stuk verder. Anders krijg je nu een paar namen, en dan?

• MetalSonic
br00ky schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 23:23:
[mbr]Beste MetalSonic,
Het is wel duidelijk dat je er weinig verstand van hebt, maar dan is het zaak erin te verdiepen. Er zijn zoveel meningen op het gebied van geluid, dat moet je eigenlijk zelf ervaren. Nou kan dat lastig zijn, maar ga nu éérst eens zelf wat rondlezen in reviews en overzichtstopics zoals we die hier op het forum ook hebben. Daarmee kom je waarschijnlijk in eerste instantie een stuk verder. Anders krijg je nu een paar namen, en dan?[/]
Stel ik krijg namen, ik noem maar wat "de Creative X 500 boxen ter waarde van 110 euro" dan weet ik dat ik dat kan kopen of daar reviews van kan opzoeken ;).. Beetje zoals dat ik ook eerst op basis van naam/ reacties koos voor Intel ipv AMD en voor Samsung voor mijn scherm ipv een ander merk..

Ik probeer zoveel mogelijk info te geven over wat ik zoek en waarvoor het gebruikt wordt maar meer kan ik nu niet bedenken. Ik heb ook engelse websites bekeken op basis van geluid en daar zeggen een aantal weer dat je wel baat hebt bij een geluidskaart...

Al om al best een uitdaging :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je in dit stadium nou eens gewoon begint met het zoeken naar overzichtsreviews van audiosetjes tot een bepaald bedrag. Er zijn daar genoeg van te vinden, zie bijv. de link uit loki504 in "Aanschaf geluidskaart (welke? waar op te letten?)".

• MetalSonic
br00ky schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 23:37:
Als je in dit stadium nou eens gewoon begint met het zoeken naar overzichtsreviews van audiosetjes tot een bepaald bedrag. Er zijn daar genoeg van te vinden, zie bijv. de link uit loki504 in "Aanschaf geluidskaart (welke? waar op te letten?)".
Die had ik al gecheckt, maar dat zijn setjes van 2013 ;).. Nog andere aanraders? Plus ook van die van 2013, ik kan uit die review niet goed halen of een setje van bijvoorbeeld 130 euro goed genoeg is, hij zal wel beter zijn dan mijn setjes maar waarin merk je dat? GTX 980 tov een HD 7950 zie je in een verschil qua framerate maar bij audio, tja... En dan vraag ik mij dus nog af wat de invloed hierop is van wel of niet een externe geluidskaart.

• Ramon
Audio is altijd subjectief. Goed genoeg voor mij is anders dan goed genoeg voor jou. De enige manier om erachter te komen wat jij "goed genoeg" vind is door te luisteren. Stap dus eens een winkel binnen en ga luisteren.

Dat die setjes uit die link uit 2013 komen maakt niet uit. Het is niet zo dat nieuwere setjes immens veel beter klinken ofzo. Ik denk overigens dat die setjes niet veel verbetering zullen brengen op het setje wat je nu hebt, behalve misschien die Edifier. Maar ook met die is het nog maar de vraag of jij de verbetering de 130 euro waard vind.

Nadeel van zo een PC setje is wel dat wanneer je beter geluid wilt, je het hele ding kan weggooien en vervangen voor een nieuwe. Koop je losse componenten (waar ik hierboven voorbeelden van had gegeven, maar dat heb je blijkbaar over het hoofd gezien) dan kan je bijvoorbeeld je speakers vervangen terwijl je je versterker laat staan, of andersom. Het stelt je in staat om rustig toe te werken naar een veel beter geluid dan je ooit met een PC setje zal krijgen.

• MetalSonic
Ramon schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:42:
Audio is altijd subjectief. Goed genoeg voor mij is anders dan goed genoeg voor jou. De enige manier om erachter te komen wat jij "goed genoeg" vind is door te luisteren. Stap dus eens een winkel binnen en ga luisteren.

Dat die setjes uit die link uit 2013 komen maakt niet uit. Het is niet zo dat nieuwere setjes immens veel beter klinken ofzo. Ik denk overigens dat die setjes niet veel verbetering zullen brengen op het setje wat je nu hebt, behalve misschien die Edifier. Maar ook met die is het nog maar de vraag of jij de verbetering de 130 euro waard vind.

Nadeel van zo een PC setje is wel dat wanneer je beter geluid wilt, je het hele ding kan weggooien en vervangen voor een nieuwe. Koop je losse componenten (waar ik hierboven voorbeelden van had gegeven, maar dat heb je blijkbaar over het hoofd gezien) dan kan je bijvoorbeeld je speakers vervangen terwijl je je versterker laat staan, of andersom. Het stelt je in staat om rustig toe te werken naar een veel beter geluid dan je ooit met een PC setje zal krijgen.
Ik ga binnenkort maar eens een Media Markt in om wat setjes te testen :)
Pagina: 1