Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Samsonait
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08 10:22

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Beste,

Bij ons op het werk hebben we een policy dat we backups van klanten die gemaakt worden 3 maanden bewaard worden,
Aangezien hier de klant voor tekent is het van belang dat deze gegevens bij ons blijven de komende 3 maanden.
We doen hier verder niets mee behalven het opslaan van deze data.

Ik configureer nu een Windows server backup service die deze schijven en andere belangrijke schijven backuped.

Nu heb je zoiets moois als een Full backup en een Incremental Backup ( Volledig en Deels )

Mijn vraag is. Deze service draait 2x per dag 1x om 18:30 (Na Sluitingstijd) en om 02:00 (Snachts)
Snelheid is geen probleem hij knalt een backup van 2TB er in 2 a 3 uurtjes doorheen.

Maar, aangezien we wel wat data storage hebben (140TB) maak ik me zorgen dat om het volgende
Ik verwijder precies na 3 maanden de backups van klanten waarvan het tijdsbestek van 3 maanden verlopen is van de orginele backup schijf. Is er een tool die er ook voor zorgt dat deze data ook van de backup disks (via Windows server backup disk) verwijderd?

De data die namelijk al gebackuped is en niet meer bewaard hoeft te worden wil ik dan ook niet meer in mijn backups hebben die gedraait worden door de WBadmin.

Anders is die 140 TB zo vol en zit ik met een boel data die ik niet meer in een backup hoef te hebben.

Wie niet wegklikt is gezien!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Hoe werkt je backup nu precies, staan de klant machines op locatie bij de klant, en deze maken een backup op locatie bij de klant, en kopieren deze backup dan naar jullie locatie, of wordt de backup direct naar jullie systeem gemaakt, of hosten jullie alles van de klanten en maken daar backups van, of maak je eigenlijk 2 backups met verschillende software?

Zonder dat duidelijk is hoe de backups exact gemaakt worden, is lastig te zeggen of wat je wil exact kan zonder de integriteit van de backup chain te beinvloeden.

• Samsonait

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Een machine van een klant komt bij ons en de hardeschijf daarvan koppelen we aan een systeem, hier word een complete image van gemaakt en die image word gedurende 3 maanden bewaard.

Echter doet onze backup server 2 keer perdag een synchronisatie. Dit maakt verder niet uit
Waar het mij omgaat is als 12-1-2015 een backup gemaakt word van bijf: M. de Vries
Dan verwijder ik deze op 12-4-2015 uit het systeem. Maar ik wil ook dat hij van mijn backup server verdwijnt die Windows server backup maakt.

• Dennism
Ah, ik snap em denk ik, dat moet als het goed is vanzelf gaan via de retentie policy van de windows server backup (al heeft volgens mij Windows server backup geen handige retentie policy, maar is het meer van dat Windows Server backup pas retentie punten gaat verwijderen wanneer zijn schijf waar de backups op weggeschreven worden vol is).

Maar het zal zeker niet zo zijn dat deze data gaat verwijderen uit oude backup sets, dat zou ook niet logisch zijn bij een normale backup strategy. Voor zover ik weet is er geen tooling voor Windows server backup om bepaalde data uit alle backup sets te halen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan je niet veel beter gewoon in de backup policy aangeven dat meer dan 3 maanden terug in de tijd niet nodig is?

• Samsonait

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Ik ga even aan de slag met die policy's kijken of ik daar wat logischer van word:)

Ik vond het voor mezelf ook een onlogische vraag, dat er data uit je backup automatisch verwijderd word terwijl een backup eigenlijk dient als een reddings middel als je data kwijt bent,

Maar aangezien ik ook niet wil dat die data ontzettend groeit in een paar weken tijd dacht ik ik stel de vraag toch even,

Ik zal me even verdiepen in die policy's en eventueel retentie policy's.

Voor zover ik me kan herrinneren kan je een Quota instellen en een tijds retentie,
Of dat echter op map niveau kan ipv schijf niveau weet ik niet!

Ik kom hierop terug:)

• Dennism
Samsonait schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:29:
Ik ga even aan de slag met die policy's kijken of ik daar wat logischer van word:)

Ik vond het voor mezelf ook een onlogische vraag, dat er data uit je backup automatisch verwijderd word terwijl een backup eigenlijk dient als een reddings middel als je data kwijt bent,

Maar aangezien ik ook niet wil dat die data ontzettend groeit in een paar weken tijd dacht ik ik stel de vraag toch even,

Ik zal me even verdiepen in die policy's en eventueel retentie policy's.

Voor zover ik me kan herrinneren kan je een Quota instellen en een tijds retentie,
Of dat echter op map niveau kan ipv schijf niveau weet ik niet!

Ik kom hierop terug:)
Als het goed is moet de hoeveelheid data niet enorm stijgen, tenzij je constant full backups aan het maken bent, maar dan moet je mogelijk je backup strategy herzien. Bij een incremental backup zal namelijk een statische file als een eenmalig genomen image niet veranderen, waardoor deze niet constant opnieuw gebackupt zal worden.

Retentie wordt bij een backup normaliter per job ingesteld, ik zelf ken geen backup programma's die verschillende retentie opties bieden binnen dezelfde job, al wil dat niet zeggen dat deze er niet zijn uiteraard. Windows Server backup is echter nogal beperkt qua mogelijkheden, dus het zou me zeer verbazen als deze dat soort geavanceerde functies zou ondersteunen (als ze al bestaan).

• Samsonait

Samsonait

Lekker weertje, he?

Topicstarter
Dennism schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:24:
[...]

Als het goed is moet de hoeveelheid data niet enorm stijgen, tenzij je constant full backups aan het maken bent, maar dan moet je mogelijk je backup strategy herzien. Bij een incremental backup zal namelijk een statische file als een eenmalig genomen image niet veranderen, waardoor deze niet constant opnieuw gebackupt zal worden.

Retentie wordt bij een backup normaliter per job ingesteld, ik zelf ken geen backup programma's die verschillende retentie opties bieden binnen dezelfde job, al wil dat niet zeggen dat deze er niet zijn uiteraard. Windows Server backup is echter nogal beperkt qua mogelijkheden, dus het zou me zeer verbazen als deze dat soort geavanceerde functies zou ondersteunen (als ze al bestaan).
Het is gelukt man dankjewel!

Ik gooi ze er via een tooltje allowsync om de 3 maanden uit, dan sync ik ze naar een map die automatisch word gewiped. Aantal test omgevingen gemaakt en het draait best leuk:)

Dank u allen!

Pagina: 1