Toon posts:

Muziekproductie / Budget workstation PC ± €700

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Aangezien mijn oude computer volledig de geest gegeven heeft ben ik van plan een nieuw systeem te bouwen. Ik heb nog nooit een PC gebouwd dus tips zijn welkom, vooral op het gebied van moederborden raak ik gauw de weg kwijt met de keuze uit verschillende chipsets.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC ga ik dagelijks gebruiken voor muziekproductie (denk aan programma's als FL-Studio en Cubase). Daarnaast gewoon de standaard dingen als browsen en office. Een hele sporadische keer een video renderen, maar op simpel niveau. Verder zal ik er niet op gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €700 ben ik bereid uit te geven. Met enige marge natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb al een HDD en toebehoren als muis, keyboard en monitor. De OS regel ik ook zelf. ;)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het gaat me bij deze build vooral om een goede processor en voldoende RAM, zodat ik lekker vloeiend muziek kan produceren. Ik twijfel nog sterk tussen i5 en i7. Volgens de site van FL Studio is een benchmark score van 7000 minimaal vereist. Dat zou ik met een i5 wel halen, maar bij heavy workload wil ik toch wat extra ruimte. Ik wil mezelf wel behoeden voor een overkill aankoop, dus hoor graag jullie advies.Voor RAM ga ik voor 16gb. Ik zal geen videokaart nodig hebben voor games, dus daar kan ik mooi op besparen. Ik ga wel een (kleine) SSD toevoegen zodat ik snel kan opstarten. Oja, het is ook belangrijk dat het systeem stil is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 227,91€ 227,91
1MSI B85M-G43€ 69,77€ 69,77
1Fractal Design Define Mini€ 79,98€ 79,98
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 125,95€ 125,95
1be quiet! Straight Power 10 CM 500W€ 97,01€ 97,01
1Samsung 850 EVO 120GB€ 69,11€ 69,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,73

Als de i5 toch wat kracht te kort komt zou ik in plaats daarvan voor de i7-4790 gaan. En als een ATX formaat moederbord voordelen zou hebben dan sta ik daar ook zeker voor open. Een kleine form factor is dus optioneel. En over chipsets en andere aspecten van een moederbord laat ik me graag adviseren. Ik ga een externe geluidskaart gebruiken, dus vandaar dat deze ontbreekt in de build.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken.

Ga je overklokken?
Ik betwijfel over overklokken voor mij nuttig is in deze situatie, ik heb het ook nog nooit gedaan. Hoor graag van jullie of het toch slim zou zijn om te doen.

Ben benieuwd naar jullie tips en opmerkingen! :)

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-03 21:09
Opzich is het lijstje niet slecht maar zou ik toch een paar dingen aanpassen zodat je wat meer bang for je buck krijgt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1Gigabyte H97 G1.Sniper H6€ 93,13€ 93,13
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 102,95€ 102,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 111,50€ 111,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 663,38

Persoonlijk vind ik de meerwaarde van een 4690 tov 4460 het niet waard. Je betaalt bijna 50 euro meer voor maar een kleine performance boost. Het moederbord wat je hebt gekozen is vrij basic zeker kwa geluidschip. Deze heb ik vervangen voor een H97 chipset met een hoge kwaliteit geluidskaart met nog veel aansluitmogelijkheden.

De fractal design mini is een goede case maar het ATX moederbord past hier niet in dus veranderd naar een evengoed presterende r5.
Het ram geheugen kan wat goedkoper dus deze veranderd naar een crucial setje.
De voeding is vrij overkill voor je gebruik. Nu een voeding van seasonic erin gezet, deze kan je nog verplaatsen met een pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular als je de voorkeur geeft aan modulair en zo kan je later nog een gpu upgrade uitvoeren.

Ik heb er een aftermarket cpu-koeler bij gedaan zodat als je eventueel over je boxen luistert je geen last hebt van het overtollige geluid wat je pc maakt.
En voor die extra 20 euro is die extra stilte mij zeker waard. (zeker als je muziek produceert volgens mij ;) )

De 850 EVO is een goede ssd maar naar mijn mening te overpriced. De mx100 serie van crucial biedt weliswaar een iets mindere prestatie maar met mijn lijstje kan je makkelijk een 256gb ssd erin doen. De mx100 heeft ook nog eens korstluitings bescherming. ssd's van een lage capaciteit presteren meestal ook slechter dan een grotere capaciteit ssd.

[ Voor 3% gewijzigd door Tonkowonko op 11-04-2015 15:02 . Reden: reden cpu koeler toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

Dat zijn nog eens goede tips! Vooral de cpu koeler is inderdaad een slimme toevoeging.

Over de ssd, zou het verschil in schrijfsnelheid tussen de samsung en de crucial merkbaar zijn?
En stel, ik zou voor de i7 gaan, is 350/450 watt dan ook nog voldoende?

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-03 21:09
Je gaat het verschil tussen een 850 en mx100 serie niet merken. Stel je zou voor de i7 gaan dan is 350/450 zeker nog genoeg. De reden om een niet nog kleinere voeding te pakken aangezien je systeem nooit over de 150w gaat komen is omdat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal duidelijk. Thanks!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-03 11:52
Ik neem aan dat je geen muziek gaat produceren op de onboard geluidskaart, dus om daar een moederbord op uit te zoeken lijkt me maar zonde?

Als je het mij vraagt is een B85 mobo als de pricewatch: ASRock B85M Pro4 of de door jouw gekozen pricewatch: MSI B85M-G43 voldoende.

Over de rest van de onderdelen ben ik het helemaal met tonko eens, dus ik stel een combinatie van jouw originele lijstje en die van tonkowonko voor:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1MSI B85M-G43€ 69,77€ 69,77
1Fractal Design Define Mini€ 79,98€ 79,98
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 111,50€ 111,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,05

Zou je eens kunnen kijken of die muziekprogramma's die je gebruikt veel baat hebben bij meerdere cores? Zo ja zou je ook een pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed kunnen overwegen. Die Xeon ligt erg dicht bij de I7 qua prestaties en is veel goedkoper dan een 4790K

Edit: Even vergeten dat er geen videokaart in die Xeon zit, dus dat feest gaat in dit geval niet op.

Verwijderd

De pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed heeft geen igpu. Omdat dan nog een videokaart aangeschaft moet worden heeft de Xeon geen prijsvoordeel tov de i7.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Ik ken iemand die af en toe nog vrij intensief bezigt is met FL studio.
Bij zijn zwaarste projecten heeft hij het zelfs nog weleens zwaar met zijn i5 3570k op 4,3GHz.
Hij meld dat je de geluidskwaliteit kan instellen, staat die op zijn hoogste schiet zijn CPU zelfs naar 100%, en begint het wat te stotteren (uiterste geval, maar dit is niet zeer storend, kan je verhelpen met wat instellingen)
Het ligt er dus aan hoe intensief je ermee bezig bent, en hoe hoog je die audio kwaliteit wilt instellen.
Om het geluid ook echt goed te beluisteren dien je studio monitoren te hebben, die het geluid zo reëel mogelijk weergeven, zonder dat ze geëqualized worden. En daarbij is een goede geluidskaart (of DAC) eventueel ook wel bij aan te raden.

Echter blijft nog steeds de vraag, is het professioneel of hobby?

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle reacties, erg fijn om wat tips te krijgen!

Ik weet dat FL-Studio zeker profiteert van hyperthreading, en alleen de i7 heeft die functie als ik me niet vergis? Dus ik neig wel steeds meer naar de i7, welke versie i7 kunnen jullie prijs/kwaliteit gezien aanraden?

Om Mirno's vraag te beantwoorden, ik zit momenteel tussen hobby en professioneel in. Ben nog vrij jong (19) maar ben er wel heel serieus mee bezig. Mijn projecten zijn ook relatief uitgebreid, werk het liefst met heel veel verschillende sporen en plug-ins. :)

Nog over de geluidschip in het moederbord. Ik ga gebruik maken van deze geluidskaart:
#ProductPrijsSubtotaal
1Focusrite Scarlett 2i2€ 133,-€ 133,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 133,-

Als ik deze gebruik, is de audio-chip op het moederbord dan totaal niet van belang of gaat het signaal hier alsnog doorheen?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2015 18:56 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 18:52:
Thanks voor alle reacties, erg fijn om wat tips te krijgen!

Ik weet dat FL-Studio zeker profiteert van hyperthreading, en alleen de i7 heeft die functie als ik me niet vergis? Dus ik neig wel steeds meer naar de i7, welke versie i7 kunnen jullie prijs/kwaliteit gezien aanraden?

Om Mirno's vraag te beantwoorden, ik zit momenteel tussen hobby en professioneel in. Ben nog vrij jong (19) maar ben er wel heel serieus mee bezig. Mijn projecten zijn ook relatief uitgebreid, werk het liefst met heel veel verschillende sporen en plug-ins. :)

Nog over de geluidschip in het moederbord. Ik ga gebruik maken van deze geluidskaart:
#ProductPrijsSubtotaal
1Focusrite Scarlett 2i2€ 133,-€ 133,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 133,-

Als ik deze gebruik, is de audio-chip op het moederbord dan totaal niet van belang of gaat het signaal hier alsnog doorheen?
Ik heb de persoon even gecontact, doe zit ook tussen hobby en professioneel in geloof ik. Hij meldt wel dat als je de bitrate echt een stuk hoger wilt zetten, dat je dan gekraak krijg ofzo. Dit kan op te lossen zijn met een aparte audiokaart?
Denk persoonlijk dat de i5 wel zal voldoen hoor, dat is evengoed al een erg krachtige CPU. Wil je net wat meer -> i7.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
mirno schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 19:13:
[...]

Ik heb de persoon even gecontact, doe zit ook tussen hobby en professioneel in geloof ik. Hij meldt wel dat als je de bitrate echt een stuk hoger wilt zetten, dat je dan gekraak krijg ofzo. Dit kan op te lossen zijn met een aparte audiokaart?
Denk persoonlijk dat de i5 wel zal voldoen hoor, dat is evengoed al een erg krachtige CPU. Wil je net wat meer -> i7.
Yep, denk dat dat gekraak vrij goed te verhelpen is met een audiokaart. En idd wat je zegt, waarschijnlijk zal een i5 al prima voldoen en die is ook wat vriendelijker voor de portemonnee. :)

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Ik heb nog even wat onderzoek/overwegingen gedaan.
Zo goed als zeker ga ik kiezen voor een i5 4690k. Zodat ik niet aan de onderkant van de i5 zit en een mooie middenweg heb tussen i5 en i7. Dat betekent dan wel dat mijn hardware geschikt moet zijn voor een (lichte) overclock.

Met name het moederbord heb ik nog twijfels over, ik kan nergens duidelijke uitleg vinden over het verschil tussen H87, Z87, B85 etc. Er is zoveel keus dat ik geen idee heb waar ik op kan selecteren nu. Ik kijk nu vooral naar de aansluitingen, maar er zijn vast nog andere dingen waar ik op moet letten.

Ben er ook uit dat ik wegens beperkte ruimte 100% zeker voor de Define Mini ga, dus het moederbord moet micro-Atx zijn.

Hoop dat iemand me wat hulp kan bieden. :)
Pagina: 1