Toon posts:

PC in keuken -> tv kijken +-150€

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc dient om tv te gaan kijken in de keuken. Via TV overal (belgacom) kan je via internet tv kijken wat goedkoper en minder omslachtig is dan een 2e digibox te gaan plaatsen. Verder wordt hij gebruikt voor de zowat alledaagse zaken. Surfen, muziekje afspelen etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
100-200€. Geen flauw idee wat er bestaat voor deze eisen... =)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm/keyboard/muis allemaal aanwezig. Verder ook een 3.5 200GB HDD. Voeding is ook aanwezig: Bestec atx 300 12z rev bc. Een 300W voeding van een 10 jaar oud.

Ik heb hier in essentie een volledige pc staan (Intel pentium) afkomstig van een HP (compaq) pc uit 2000. De pc draait vrij vlot met ubuntu maar maakt immens veel lawaai.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Moederbord. mini-ITX? micro-ATX? Eén met cpu al aanwezig?
- Processor (zocht hier vooral bij AMD aangezien die iets beter grafisch uitgerust zijn ;))
- RAM
- SSD (enkel voor ubuntu of ander besturingsysteem)
- Behuizing

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
/

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geheel komt in de keuken te staan. Een mooi en stil systeem is dus vereist.

Edit: De pc moet zo compact mogelijk zijn. Geen towermodellen dus.

Extra vraag: Als er iemand is die een ubuntu-variant kent die wat weg heeft van windows 7/8 zou dit wel handig zijn. De pc zal gebruikt worden door ons ma, en ze is nu niet bepaald in een hoogvlieger in deze zaken. :P

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Is een Raspberry Pi misschien geen optie?
Sowieso kom er voor de Pi 2 ook Windows 10: nieuws: Microsoft kondigt Windows 10 voor Raspberry Pi 2 aan

pricewatch: Raspberry Pi 2 Model B 1GB

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou een mogelijkheid zijn. Maar daar moet voeding bij en behuizing. Arduino heb ik in studies al veel mee gewerkt. Dit pareltje heb ik nog niet durven uitproberen. :) Waar kan je die GPU mee vergelijken die aanwezig is? :)

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Draait de TV-toepassing op een Android tablet, TV-box of stick?
Of anders op zo'n nieuwe mini-PC in telefoonformaat met Intel processor, bijvoorbeeld de Vensmile?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Verwijderd

Topicstarter
aawe mwan schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 14:40:
Draait de TV-toepassing op een Android tablet, TV-box of stick?
Of anders op zo'n nieuwe mini-PC in telefoonformaat met Intel processor, bijvoorbeeld de Vensmile?
Ondersteunt android en ios. Ubuntu heb ik na enkele uren zoeken ook in gang gekregen. Overigens is er zeer weinig informatie te vinden over de compatibiliteit.

En daar heb ik ook al naar gekeken. Maar kan dat filmpjes etc vlot afspelen? Ook vergt die tv-stream vrij veel internet dus een deftige connectie is ook wel nodig.

• Fleximex
Dit staat op wikipedia:
The GPU provides 1 Gpixel/s or 1.5 Gtexel/s of graphics processing or 24 GFLOPS of general purpose computing performance. The graphics capabilities of the Raspberry Pi are roughly equivalent to the level of performance of the Xbox of 2001.
Niet heel krachtig dus (de nieuwste smartphones en tablets hebben betere hardware), maar je kan er prima 1080p video's mee afspelen.

Wat aawe mwan zegt kan ook. Alleen dan moet je even kijken hoe je je muis en toetsenbord aansluit op zo'n stick, want die sticks hebben vaak maar één usb poort.
Intel heeft zo'n stick met een relatief krachtige Atom processor voor Linux en Windows 8.1:
pricewatch: Intel Compute Stick (Linux)
pricewatch: Intel Compute Stick (Windows 8.1)
Die is nog niet uit maar zou elk moment leverbaar moeten zijn.

En verder heb je tegenwoordig ook Chrome OS. Misschien is dit wel ideaal:
pricewatch: Asus Chromebox M070U
Een tweaker (rudybuitb) in zijn review over deze box:
Mocht je een eenvoudige computer willen kopen voor dagelijks gebruik (browsen, mailen, chatten, muziek streamen, Netflix en YouTube filmpjes bekijken, enz.), en niet veel behoefte hebben om bezig te zijn met het bijhouden van een meer volledig besturingssysteem (anti-virus, driver/applicatie updates, etc.), dan is de Chromebox een (verrassend) goede keuze.

[ Voor 17% gewijzigd door Fleximex op 11-04-2015 14:51 ]

• Thomascr9695
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-04-2022

Thomascr9695

Vape nation Vʌ

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 43,50€ 43,50
1MSI A78M-E45€ 51,95€ 51,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 29,90€ 29,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 28,-€ 28,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 184,30

Is dit niet iets leuks? Gewoon een kleine AMD dual core processor met een prima grafische chip en een (redelijk) kleine behuizing met USB 3.0?

i5 4460 - 1060, COFFEE LAKE, HERE I COME

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Die kleine boxen zijn allemaal in hardware geoptimaliseerd voor het afspelen van video, ik heb er zelf een van een paar jaar oud en die speelt met gemak 720p HD video via WiFi vanaf YouTube.

Is het apparaat bedoeld om te gebruiken tijdens het koken, of ga je met een groep mensen in de keuken naar speelfilms zitten kijken?

Als flymouse vind ik zelf de Mele F10 erg prettig werken, deze werkt zowel met Android, Windows als Ubuntu.

Verwijderd

Topicstarter
En verder heb je tegenwoordig ook Chrome OS. Misschien is dit wel ideaal:
pricewatch: Asus Chromebox M070U
Een tweaker (rudybuitb) in zijn review over deze box:
Mocht je een eenvoudige computer willen kopen voor dagelijks gebruik (browsen, mailen, chatten, muziek streamen, Netflix en YouTube filmpjes bekijken, enz.), en niet veel behoefte hebben om bezig te zijn met het bijhouden van een meer volledig besturingssysteem (anti-virus, driver/applicatie updates, etc.), dan is de Chromebox een (verrassend) goede keuze.
Ziet er super uit. Alleen vind ik nergens terug of die Tv overal hier op draait. Die dienst maakt gebruik van Microsoft Silverlight, heeft chrome OS dit? Of een variant hierop?

Verder ziet het systeempje van Thomascr9695 ook zeer goed uit. De voeding die ik hier heb liggen Bestec atx 300 12z rev bc draait dit ook wel zeker? Een gelijkaardig mini-ITX systeem kan je daar eens een voorbeeld van geven?

@aawe mwan: Hier hetzelfde: geen idee of dat besturingssysteem compatibel is met TV overal... Die flymouse ziet er wel interessant uit. Jammer dat ze moeilijk te vinden is...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2015 14:58 ]

• Fleximex
Volgens mij ondersteund Chrome OS geen Silverlight. Dat is wel jammer.

Het systeempje dat Thomascr9695 noemt is een goede optie dan. Met verzendkosten en winkelkeuze kom je dan ongeveer op de 200 euro uit. Moet je wel nog een besturingssysteem er zelf op zetten.
Een andere (wel minder krachtige) optie is een moederbord waar de processor er al op zit met een passieve koeling. Zoiets als dit: pricewatch: ASRock Q2900M
Dat is zonder geluid, (een stuk) zuiniger. Het enige geluid komt dan van de HDD, voeding en 120mm fan die voorin zit die kast zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Fleximex op 11-04-2015 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fleximex schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 14:59:
Volgens mij ondersteund Chrome OS geen Silverlight. Dat is wel jammer. Dat systeempje is ook een goede optie dan. Met verzendkosten en winkelkeuze kom je dan ongeveer op de 200 euro uit. Moet je wel nog een besturingssysteem er zelf op zetten.
Een andere (wel minder krachtige) optie is een moederbord waar de processor er al op zit met een passieve koeling. Zoiets als dit: pricewatch: ASRock Q2900M
Zeer jammer. :s En rond dat laatste heb ik al heel wat opgezocht. Ik twijfel wat aan de kracht van zo een moederbordje. Ook al is het maar streaming in 720p/1080p het doet me wat twijfelen. ;)

• Fleximex
Ik denk dat een J2900 toch wel zeker 1080p vlekkeloos moet kunnen afspelen. Sowieso heeft alles tegenwoordig een H264 chip in zich. Als een Raspberry Pi het kan moet dit het toch zeker ook wel kunnen.

Je hebt ook nog bordjes met Intel Atom of AMD e-350 of AMD A4-5000 processors. Die zouden dat allemaal moeten kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Fleximex op 11-04-2015 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fleximex schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:05:
Ik denk dat een J2900 toch wel zeker 1080p vlekkeloos moet kunnen afspelen. Sowieso heeft alles tegenwoordig een H264 chip in zich. Als een Raspberry Pi het kan moet dit het toch zeker ook wel kunnen.

Je hebt ook nog bordjes met Intel Atom of AMD e-350 of AMD A4-5000 processors. Die zouden dat allemaal moeten kunnen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 43,50€ 43,50
1MSI A78M-E45€ 55,90€ 55,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 128,40

Ofwel dit. Behuizing heb ik hier (nog) niet bij geplaatst. Deze laat ik door ons ma kiezen.
Voeding heb ik hier staan. Een oud bakske, maar niet zo erg voor dit syteem denk ik.
Hier moet enkel nog een kleine SSD bij.

Een andere optie is werken met een mobo + cpu. Dat ziet er iets goedkoper uit. Zal daar nu even ook een lijstje van samenstellen.

• Thomascr9695
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-04-2022

Thomascr9695

Vape nation Vʌ

Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 14:53:
[...]

Ziet er super uit. Alleen vind ik nergens terug of die Tv overal hier op draait. Die dienst maakt gebruik van Microsoft Silverlight, heeft chrome OS dit? Of een variant hierop?

Verder ziet het systeempje van Thomascr9695 ook zeer goed uit. De voeding die ik hier heb liggen Bestec atx 300 12z rev bc draait dit ook wel zeker? Een gelijkaardig mini-ITX systeem kan je daar eens een voorbeeld van geven?

@aawe mwan: Hier hetzelfde: geen idee of dat besturingssysteem compatibel is met TV overal... Die flymouse ziet er wel interessant uit. Jammer dat ze moeilijk te vinden is...
Je voeding is al erg oud, gewoon een nieuwe voeding kopen zodat je daar geen problemen mee gaat krijgen.

i5 4460 - 1060, COFFEE LAKE, HERE I COME

• Fleximex
Je kan ook voor deze AMD gaan: pricewatch: ASRock QC5000-ITX/PH
Een iets goedkopere optie en deze zou ook geen problemen met 1080p video's moeten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Dan komen we bij dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 72,60€ 72,60
1Cooler Master Elite 110€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR13LS9S6/2€ 17,80€ 17,80
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,50€ 34,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 159,40

Deze review belooft veel goeds over die bordjes met CPU reeds bij. :)
http://nl.hardware.info/r...ew-budget-basis-conclusie

Deze behuizing blijft wel wat groot voor wat er eigenlijk maar in gaat..... :)

• aawe mwan
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hoe belangrijk is het, dat het systeem HD kan afspelen? Wat voor scherm heb je? Als je een 10 jaar oud 42 inch plasmascherm gaat gebruiken: die hebben bijvoorbeeld vaak maar 480 beeldlijnen.

Een moderne box doet 4K video zonder problemen, iets dat je met oude en/of goedkope PC hardware natuurlijk niet gaat lukken. Voordeel van een TV box is verder nog dat hij al gauw 90% minder energie gebruikt dan een zelfbouw PC en dat hij daardoor passief gekoeld kan zijn.

Op Youtube vind je veel reviews van de nieuwe Atom Wintelboxen. Je kunt bijvoorbeeld zoeken naar Vensmile W10, MeegoPad T01, Mele PCG03, Voyo mini PC, Pipo X7 of MINIX NEO Z64W. Je koopt zo een compleet systeem voor tussen 100 en 200 euro, als je even oplet dan is die prijs inclusief legale Windows 8.1 met Bing licentie.

Verwijderd

Topicstarter
aawe mwan schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:53:
Hoe belangrijk is het, dat het systeem HD kan afspelen? Wat voor scherm heb je? Als je een 10 jaar oud 42 inch plasmascherm gaat gebruiken: die hebben bijvoorbeeld vaak maar 480 beeldlijnen.

Een moderne box doet 4K video zonder problemen, iets dat je met oude en/of goedkope PC hardware natuurlijk niet gaat lukken. Voordeel van een TV box is verder nog dat hij al gauw 90% minder energie gebruikt dan een zelfbouw PC en dat hij daardoor passief gekoeld kan zijn.

Op Youtube vind je veel reviews van de nieuwe Atom Wintelboxen. Je kunt bijvoorbeeld zoeken naar Vensmile W10, MeegoPad T01, Mele PCG03, Voyo mini PC, Pipo X7 of MINIX NEO Z64W. Je koopt zo een compleet systeem voor tussen 100 en 200 euro, als je even oplet dan is die prijs inclusief legale Windows 8.1 met Bing licentie.
Waar stel je voor die te kopen? Alles waar ik op terecht kom heeft een levertijd van 30+ dagen en komt van buiten Europa.

Scherm: HannsG AG172DP

Ik vind zo een TV box zeker interessant maar doordat ze hier blijkbaar niet beschikbaar zijn, en dan sowieso windows moeten draaien lijkt die keuze niet haalbaar... :)
Pagina: 1