Netwerkkabels in meterkast uitzoeken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightwolf
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-02-2022
Hi tweakers,

Ik heb een probleempje. In mijn onlangs opgeleverde nieuwbouwhuis komen iets van 18 netwerkkabels uit in de meterkast. Deze gaan naar diverse ruimtes in het huis, slaapkamers, woonkamer, zolder, soms enkel maar meestal dubbel. De hele bos netwerkkabels (cat 6) komt uit in mijn meterkast. Hoe kan ik het snelste & beste uitzoeken welke kabel waar heen loopt in het huis? Kan ik bijv. een laptop aansluiten in een kamer en op de 1 of andere manier in de meterkast per kabel scannen of er een signaal is o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:35

Pierre

Van nature lui!

Heb je al een internet aansluiting, of heb je dat niet. Heb je dat niet een kabeltester er aan hangen en alle kabels testen.
Anders je internet modem aansluiten en 1 voor 1 de kabels op deze manier testen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Ik denk dat je zoiets zoekt: http://www.allekabels.nl/...k-kabel-tester-aktie.html effectief: aan ene kant aansluiten, andere kant signaal testen. Indien gevonden komen de signalen overeen, indien niet gevonden blijft signaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:01
eitje. benodigd:
• 2 man/vrouw/kind
• 1 of meer switches, routers, etc. met in totaal 18 poorten en indicator voor aangesloten apparaat.
• 1 laptop

je verbindt in de meter kast alle 18 kabels aan een switch/router poort. Een persoon blijft daar naar kijken.
De ander loopt alle aansluitingen af met de laptop. De persoon in de meterkast labelt de kabel die verbinding geeft en koppelt deze vervolgens los.

Half uurtje werk als je kabels etc. heel zijn. En je hoeft geen apparatur te kopen als je nog wat netwerkapparatuur hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:52
Zijn de kabels in de meterkast wel afgewerkt? Als er letterlijk een bundel kabeltjes hangt zonder connector of iets dan kun je er niet zomaar een kabeltester op prikken natuurlijk. Dan zul je de boel eerst af moeten werken.

Vind het trouwens wel slordig dat dit bij een nieuwbouwwoning niet netter afgewerkt is. Ik zou gewoon genummerde wanddozen in de kamers verwachten en een genummerd patchpaneeltje in de meterkast.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:59

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor minder dan 10 euro koop je een kabeltester waarmee je dit zo uitzoekt.
Eventueel kun je het ook met een batterij en een ledje doen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightwolf
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-02-2022
Allen dank voor de reacties! De kabels komen allemaal uit in de meterkast en zijn niet voorzien van een connector. In principe hoeft dat ook niet omdat ik ze op een patch paneel wil gaan aansluiten. Maar dan moet ik natuurlijk wel eerst weten welke kabel wat is om een beetje een logische indeling in het paneel te krijgen. Ik zoek dus in feite een oplossing waarbij ik niet eerst aan de meterkast-zijde een connector hoef aan te sluiten. De kamer-zijde is overigens wel al netjes afgewerkt in een wandcontactdoos.

@Pierre, @Rukapul: ik heb een internet aansluiting maar dan moet ik eerst een connector aan de kabel hangen in de meterkast om jouw test te kunnen doen. Ik hang de kabel het liefst meteen in het patch paneel.

@Xander: het is inderdaad wel jammer dat ze de kabels niet gelabeld hebben. De aannemer werkte verder alles netjes af maar heeft duidelijk niet veel ervaring met dit soort verzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Niet afgewerkt, tja, dan zou ik 't gewoon met een lampie + batterijtje doen.

In elk vertrek een andere twisted pair aan elkaar binden en zorgen dat de rest elkaar niet raakt. Dus in de master bedroom bijv. groen/groen-wit aan elkaar knopen en de rest niet en in de woonkamer blauw/blauw-wit aan elkaar en de rest los. Dit even opschrijven en vervolgens in je meterkast kijken welke kleur/kleur-wit-combo bij welke UTP een circuit maakt.

Low-tech, kost je waarschijnlijk niets (lampie + batterij heeft praktisch iedereen wel liggen) en werkt gewoon. :)

En met 4 aderparen en 18 kabels zul je dit natuurlijk in stapjes moeten doen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 12-04-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Persoonlijk zou ik me niet druk maken met kabels uitzoeken.
Gewoon allemaal aansluiten op je patch panel en aan de andere kan op de wallsockets.
Eenmaal aangesloten is het uitzoeken waar wat heen gaat een fluitje van een cent.
Daarna gewoon labelen, wat maakt het nu eigelijk uit dat ze niet in een logische (wat is logisch?) volgorde zitten.
Dat doormeten van losse kabels is een vreselijk karwei en dus niet de moeite waard

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Of gebruik een paneel waarvan je de outlets later nog kan wisselen.
Moet je wel rekening houden met je kabel lengte.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:08
Andere optie is een leeg patchpaneeltje te halen in combinatie met losse keystones, kun je eerst de kabels aansluiten en daarna op de juiste volgorde inklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je ze toch op een paneel gaat aansluiten maakt het weinig uit. Het gaat maar om 18 kabels. Dus dat ze niet netjes genummerd zijn in je huis lijkt mij dan geen probleem. Tenzij je een perfectionist bent natuurlijk :)
Gewoon aansluiten en daarna met je laptop kijken welke een link geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er bestaan gewoon kabel piepers iedere electricien heeft er wel een ze namen het ook wel kabel tracers werkt met een piepje.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38354

Brightwolf, ik heb een kabeltracer in bezit, deze zou je wel mogen lenen, ik woon op 20 minuten rijden.
Pagina: 1