Aankoop 2e hands Fiat Punto (EVO)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Binnenkort wil ik een auto gaan kopen. In mijn zoektocht naar een leuke occasion ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Fiat Punto. Veel aanbod, ziet er leuk uit en rond de 5/6K heb je gewoon een leuke occasion. Ik kijk al een aantal maanden op marktplaats en kom wel een aantal interessante advertenties tegen zoals deze: http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Dit is slechts een voorbeeld maar voor het aangegeven bedrag heb je bij een BOVAG dealer ongeveer het volgende:

Specs: Fiant Punto Dynamic/Grande 1.4
Bouwjaar: 2006/2007
KMstand: Rond de 80-90K
Schade: Indien anders aangegeven, nee.
Garantie: 6 maanden

Nu heb ik een beetje onverwacht een leuke aanbieding gekregen van mijn zwager. Zijn collega heeft een Fiat Punto EVO en die gaat binnenkort uit de lease.

Specs: Fiat Punto Evo 1.4 57kW Racing (Verdere opties onbekend)
Bouwjaar: 2010
KM stand: 80K
Prijs: €6500
Schade: Lichte schade exterieur / Lichte schade aan bekleding door verhuizing
Onderhoud historie: Aanwezig (Kan ik eventueel posten)

Nu ga ik aanstaande vrijdag deze auto gaan bekijken (en vooral kijken hoe 'erg' de schade is) Mocht ik de auto willen kopen dan wil ik met de lease maatschappij nog onderhandelen over de prijs en wil eigenlijk ongeveer 10% van de prijs af hebben, ik wil er max €6000,- voor betalen.

Nu twijfel nogal wat ik moet doen want die EVO lijkt wel een goede deal (op marktplaats is dit type met dezelfde specs rond de 7/8K maar er zit natuurlijk geen garantie op de auto.

Nu zou ik graag wat advies willen hebben van de auto liefhebbers/kenners. Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met een auto kopen van een leasemaatschappij? Is dit überhaupt een goede deal of kan ik beter gaan voor een Punto bij een dealer? Misschien nog meer advies? Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05-2020
Hou er maar rekening mee dat dealers ook vaak ex lease inkopen. 1000 euro op de prijs drukken en zogenaamd groot onderhoud voor je gaan plegen.

Als de historie bij deze auto bekend is en je vind hem goed dan denk ik dat je er een prima deal aan kan hebben.

Garantie bij een dealer betaal je uiteindelijk zelf.

Ik heb er prima ervaring mee, alleen het onderhandelen met een leasemaatschappij is alleen wat moeilijker omdat de collega van je zwager eigenlijk de auto overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:46
En verkijk je niet op de garantie, die is doorgaans vrij beperkt. Slijtageonderdelen vallen (logischerwijs) niet onder de garantie. Garantie zou voor mij geen dealbreaker zijn in ieder geval, al is het maar omdat, zoals hr1985 ook zegt, je het zelf betaalt. Het is dus eigenlijk een soort (dure) risicoverzekering. Gezien de beperkte omvang van het risico, kun je dat beter zelf dragen dan er een verzekering voor af te sluiten.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

PuDy schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:54:
Nu zou ik graag wat advies willen hebben van de auto liefhebbers/kenners. Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met een auto kopen van een leasemaatschappij? Is dit überhaupt een goede deal of kan ik beter gaan voor een Punto bij een dealer? Misschien nog meer advies? Alvast bedankt! _/-\o_
Onlangs gedaan toevallig via Leaseplan Occassions.

Beviel mij prima. Grote keus en verder alles prima geregeld.

Wat betreft prijs gok ik dat je er niet heel veel af krijgt, gezien de km-stand is het al best een prima prijs volgens mij :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Topicstarter
Bedankt voor de tips!

Even over het onderhandelen met deze lease maatschappij (Alphabet Nederland B.V)
Ze hebben nog geen benul van de schade die er aan/op deze auto zit. Dat lijkt mij een goede verdediging van de prijsverlaging. Mijn zwager heeft overigens ook via deze maatschappij een auto gekocht en heeft er toen een aardig bedrag van af weten te krijgen.

Dit is overigens de onderhoud historie van de auto:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/akejip.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 19:50
Let trouwens ook op schade van carkit die er bijv. in heeft gezeten en die eruit is gehaald.

offtopic:
Toch wel typisch om te zien dat de Profile bij elke bandenwissel nog een paar centen wil verdienen door de ruitenwisservloeistof bij te vullen :X Leaserijder boeit het niet, "de baas betaald wel!"

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wel apart dat een auto met bouwjaar 2010 pas in december 2012 (en na >40k km) z'n eerste beurt krijgt en er dan ook nog eens allerlei onderdelen vervangen moeten worden. Of mist er een stuk in dit screenshot?

En ik zou me niet te rijk rekenen dat je vanwege die schade nog wat van de prijs af krijgt. Die schade zal gewoon gemeld moeten worden en het lijkt me dat de leasemij die nog gewoon verhaald op werkgever / verzekering en laat repareren voor de auto de verkoop in gaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:13

Speedmaster

Make my day...

Prijstechnisch ga je hier niet veel meer vanaf krijgen, als ik kijk op gaspedaal.nl naar een 1.4 Racing dan is de goedkoopste 7800,= (wel met LPG). Schade zal door de leasemaatschappij worden verhaald op de berijder. Of ze vervolgens de auto repareren is een tweede, vaak wordt deze zo doorgezet richting handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
6000 euro voor een Punto uit 2006 is wat veel.
Ik kreeg 4 jaar geleden 6000 euro terug voor een Grande Punto uit 2006 (handelsprijs) stond een week later voor ca 7950 op het internet met kosten rijklaarmaken, hij moest een onderhoudsbeurtje hebben maar dat dat was niet zo dramatisch.

Oh, 6k voor de 2010 versie dat zou wel kunnen ik dat ze er wel iets meer aan willen verdienen.

[ Voor 14% gewijzigd door bouwfraude op 11-04-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:49
Wbt alphabet occasions: je kunt daar terplekke alles inzien van historie (onerhoud en exacte schade)
Onderhandelen is bijna niet mogelijk; max is 2 nieuwe banden, wagens zijn meestal gewoon al scherp geprijst.

Heb verdere goede ervaringen met daar kopen, wij mochten met alle auto's proefrijden, ook bij 2 exact dezelfde die enkel een andere kleur hebben. En garantie zolang je de eerste beurt binnen de periode maar bij de dealer doet, indien er nog fabrieksgarantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Topicstarter
Nog even een kick - :D

Ik heb de auto inmiddels in mijn bezit! De originele prijs van de lease maatschappij was €6650,-
Na wat onderhandelen de prijs op €6500,- gekregen, met als eis dat ik de set zomer banden erbij zou krijgen (de auto staat nu nog op winterbanden). Daar gingen ze mee akkoord. Later die middag werd ik terug gebeld dat de set zomer banden niet meer in goede staat verkeerde, en ze deden me een nieuw aanbod van €6250,-
en dat kon ik uiteraard niet weigeren.

De schade waar ik het eerder over had valt reuze mee, een kleine kras op de binnenkant van de rechter deur (nauwelijks zichtbaar) en een zeer klein deukje naast de tankdop (waarschijnlijk steen inslag geweest) De vorige eigenaar was nog even zo vriendelijk om de auto achter te laten met een volle tank. APK is tot mei 2016, dus ik kan nog wel even vooruit.

Iemand nog tips voor goede banden? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Polycom op 17-04-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Nu online
Gefeliciteerd mede-Punto rijder! Ik ben zelf ook in het bezit van een Grande Punto uit 2006.

Wat betreft banden, laat je niet gek maken door allerlei ANWB tests etc en te kiezen voor het duurste. En het andere uiterste is om niet te kiezen voor het goedkoopste, anders zou het nog weleens kunnen eindigen in een dure slipcursus.

Ik heb op aanraden van een kennis die werkt bij een bandenboer een set Chinese banden laten monteren. Dit druist compleet tegen mijn gedachtes in, maar hij gaf zelf aan dat ik ze mocht ruilen mochten ze niet bevallen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik best tevreden ben over deze banden. Zijn niet luidruchtiger dan de Michelins die daarvoor eronder lagen en ook qua grip doet het weinig onder. Hiervoor een 206 CC gehad (miskoop) met Wanli banden, dat zijn echt levensgevaarlijke banden voor mensen die echt met auto's hebben.

Ik heb er 17 inchers onder zitten van GT Radial Champiro HPY. Verbaas me soms nog steeds hoe goed deze banden zijn voor ongeveer 75 € per stuk.

[ Voor 7% gewijzigd door pretpik op 17-04-2015 19:12 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 13:11
patrickkoning schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:10:
Gefeliciteerd mede-Punto rijder! Ik ben zelf ook in het bezit van een Grande Punto uit 2006.

Wat betreft banden, laat je niet gek maken door allerlei ANWB tests etc en te kiezen voor het duurste. En het andere uiterste is om niet te kiezen voor het goedkoopste, anders zou het nog weleens kunnen eindigen in een dure slipcursus.

Ik heb op aanraden van een kennis die werkt bij een bandenboer een set Chinese banden laten monteren. Dit druist compleet tegen mijn gedachtes in, maar hij gaf zelf aan dat ik ze mocht ruilen mochten ze niet bevallen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik best tevreden ben over deze banden. Zijn niet luidruchtiger dan de Michelins die daarvoor eronder lagen en ook qua grip doet het weinig onder. Hiervoor een 206 CC gehad (miskoop) met Wanli banden, dat zijn echt levensgevaarlijke banden voor mensen die echt met auto's hebben.

Ik heb er 17 inchers onder zitten van GT Radial Champiro HPY. Verbaas me soms nog steeds hoe goed deze banden zijn voor ongeveer 75 € per stuk.
Sorry voor het aanslingeren van dit topic, maar ik wil graag weten wat jouw ervaringen zijn nav de overstap van de 206 naar de Grande Punto. Zelf rijd ik nu een 206 GTI, prima stadsautootje, maar begint wat kuren te vertonen. Dus ik zit te denken aan een overstap naar een Grande Punto of Ford Fiesta. Wat ik bij de 206 irritant vind is de hoge toeren (en dus herrie) op de snelweg. Zou dit bij een Grande Punto (120pk versie) wat rustiger zijn?

Verder lees ik ook graag wat de ervaringen van PuDy tot nu toe zijn met zijn Punto.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:17
Robbio85 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:52:
[...]

Sorry voor het aanslingeren van dit topic, maar ik wil graag weten wat jouw ervaringen zijn nav de overstap van de 206 naar de Grande Punto. Zelf rijd ik nu een 206 GTI, prima stadsautootje, maar begint wat kuren te vertonen. Dus ik zit te denken aan een overstap naar een Grande Punto of Ford Fiesta. Wat ik bij de 206 irritant vind is de hoge toeren (en dus herrie) op de snelweg. Zou dit bij een Grande Punto (120pk versie) wat rustiger zijn?

Verder lees ik ook graag wat de ervaringen van PuDy tot nu toe zijn met zijn Punto.

Ik zou echt even kijken op het forum van de Grandepuntoclub. Daar staan zoveel ervaringen beschreven.

http://forum.grandepuntoclub.nl/

Ik heb zelf een Punto Evo uit 2010 in de 1.3Mjet diesel uitvoering. Rij er nu ruim een jaar mee en het loopt als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
Dankje! Zal dat forum eens gaan afstruinen. Moet zeggen dat het uiterlijk van deze auto me erg bevalt itt veel concurrenten qua grootte/prijsklasse. Vaak lijkt het alsof men de auto zo lelijk mogelijk probeert te maken, en bij de Grande Punto is het andersom :) (erg persoonlijk natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
Robbio85 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 11:21:
Dankje! Zal dat forum eens gaan afstruinen. Moet zeggen dat het uiterlijk van deze auto me erg bevalt itt veel concurrenten qua grootte/prijsklasse. Vaak lijkt het alsof men de auto zo lelijk mogelijk probeert te maken, en bij de Grande Punto is het andersom :) (erg persoonlijk natuurlijk)
Klopt, ik vind het uiterlijk van de auto ook erg mooi. Het interieur van de Punto Evo vind ik nog wel een pluspuntje ten opzichte van Grande Punto. Deze heeft wel een facelift gehad. Tot nu toe is het enige nadeel wat ik me kan bedenken dat de auto een vrij grote draaicirkel heeft voor mijn gevoel. Bijna net zo groot als die van een RAV4/Peugeot 3008 :p

• pretpik
  • Nu online
[...]

Ik heb zelf de CC versie gehad en m'n broertje heeft dus de 3 deurs GTI en ik kan dus zeker een goede vergelijking maken.

Zelf vind ik de Punto qua dashboard en functies zoals de boordcomputer veel hoogwaardiger over komen dan de 206. De 206 is wel veel straffer geveerd en de Punto stuurt veel lichter. Ook zit je in de Punto wat hoger dan in de 206.

Zelf heb ik de 130 pk Sport versie welke wat straffer geveerd is, iets lager boven de grond staat en sportstoelen heeft. De normale 120 pk versie zal in vergelijking met de 206 dus nog iets comfortabeler zijn.

Wat ik wel beter vind aan de 206 is dat de motor wat directer op het gas reageert dan de 1.9 Multijet. Onder de 2000 rpm gebeurt er weinig en dan schiet je vooruit. Bij tussentijds gas geven lijkt het gewoon even of de turbo even op gang moet komen.

Conclusie: de 206 is wat meer hardcore, de GP wat comfortabeler en voelt volwassener aan.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
Thanks patrickkoning, daar kan ik mee vooruit, en het geeft me een goed gevoel over een eventuele overstap. Ben inmiddels 30 dus het wordt tijd voor war minder hardcore en meer comfort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Topicstarter
[...]

Ik heb een enorme aversie tegen Franse auto's (vooral Peugeot en Renault) maar ik zal je die rant besparen.

Even wat ervaringen tot nu toe:
Ik ben erg tevreden over mijn Punto. Ik heb de 1.4 70pk versie en het is vooral goed rijden op N wegen. Op de snelweg haal ik zo'n 35000rpm als ik 120 rijd, zonder al teveel herrie. Een maand geleden ben ik in Duitsland geweest (lees autobahn) en daar tikte ik net de 180km aan en het viel me op dat de Punto behoorlijk steady was op die snelheid zonder al teveel herrie te maken. Wil je nog meer weten let me know 8)

-edit- Ik heb er sinds mei nieuwe Vredestein Sporttrac 5 banden onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs14
3500rpm neem ik aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

argro schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 14:30:
En verkijk je niet op de garantie, die is doorgaans vrij beperkt. Slijtageonderdelen vallen (logischerwijs) niet onder de garantie. Garantie zou voor mij geen dealbreaker zijn in ieder geval, al is het maar omdat, zoals hr1985 ook zegt, je het zelf betaalt. Het is dus eigenlijk een soort (dure) risicoverzekering. Gezien de beperkte omvang van het risico, kun je dat beter zelf dragen dan er een verzekering voor af te sluiten.
Uit mijn ervaring blijkt toch wat anders. Toen ik een ex-lease auto overnam heb ik onder garantie de koppeling, ruitenwisser en mechanisme voor elektrische ramen laten vervangen. En een rubberen strip die over het dak loopt (waar je dakdragers kan bevestigen)..die is ook onder garantie vervangen.

Valt wel mee volgens mij dus :) Ik heb het dik terugverdiend 8)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinr1989
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-06 00:16

Kevinr1989

I am the danger

Robbio85 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 08:50:
Thanks patrickkoning, daar kan ik mee vooruit, en het geeft me een goed gevoel over een eventuele overstap. Ben inmiddels 30 dus het wordt tijd voor war minder hardcore en meer comfort ;)
Je had het eerder over een Punto met 120 pk. Is dat dan de 1.4 met turbo? Heb er zelf een grote proefrit mee gereden (zelf inmiddels in het bezit van een Punto Evo) en hij is goed vooruit te branden, maakt niet veel geluid op de snelweg en rijdt toch nog wel 1/14 of 1/15 :)

PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
Heb een beetje gezocht op de Grande Punto, en hierbij heeft de 120pk versie volgens mij een TJET motor. Wellicht dat die T voor Turbo staat, maar pin me er niet op vast.

Eerlijk gezegd staat dit verhaal weer op een laag pitje. Toen ik mijn eerste reactie plaatste in dit topic stond mijn 206 bij de garage vanwege uitlaatproblemen. Had me voorgenomen om voor een vervanger te kijken als de kosten voor reparatie van de 206 hoog uit zouden vallen, en zodoende ben ik me alvast gaan orienteren. Inmiddels heb ik de rekening gekregen: 15 euro :D Blijkbaar tikte de (gelaste) uitlaat tegen de ophanging van het reservewiel-vak. Na wat simpel buigwerk was dit euvel verholpen.

Mijn plan blijft ongewijzigd: De 206 rijd ik helemaal op, totdat er een keer iets kapot gaat waarbij de reparatie erg duur is. Pas dan zal ik daadwerkelijk een vervanger aanschaffen. Gebruik de auto alleen voor woon-werk verkeer (woon op 5 km afstand van kantoor), de gebruikelijke boodschappen en kleine tripjes. Het zou voor mij dus idioot zijn om een andere te kopen als de 206 het nog doet.
Pagina: 1