Noctua fan draait niet uit zichzelf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb gister mijn systeem geupgrade naar een SLI opstelling (zie sig voor specs). Daarbij heb ik mijn kast volgehangen met fans, welke op 1 na allemaal probleemloos werken.

Aan de zijkant van mijn kast (Fractal Design R4) heb ik namelijk een 140mm Noctua NF-A14 ULN gemonteerd, welke ik middels een verlengkabel heb aangesloten op de sysfan3 van mijn moederbord.

Zodra ik mijn opstart gaan dus alle fans draaien, behalve deze. Je ziet dat de fan wel een poging doet om te gaan draaien, maar uiteindelijk doet 'ie toch niets. Ik heb in het BIOS al geprobeerd om 'm op manual, silent of normal te zetten. Toen ik 'm op silent zette ging die wel draaien, maar nadat de stroom even van de pc is afgeweest doet hij het daarna toch niet meer uit zichzelf.

Zodra je de fan een duwtje geeft met een schroevendraaier oid dan gaat 'ie wel draaien.

Wat ik ook heb geprobeerd is de fan direct op de voeding aansluiten. Dit werkt probleemloos, alleen draait de fan dan constant op 100% en dat geeft vrij veel lawaai.

Heeft iemand enig idee wat ik verder nog zou kunnen proberen?

Bvd!

edit: Net heb ik 'm weer van silent naar normal gezet in het BIOS. Dan zie je dat de fan constant pogingen doet om te gaan draaien. Pas toen de pc eenmaal in Windows was ging die ook echt draaien. Heel vreemd.

[ Voor 8% gewijzigd door London op 11-04-2015 13:00 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 13:29
Ik ken het fenoneem. Hij probeert in gang te schieten, maar hij beweegt zo in zeer kleine "schokjes"? Dan krijgt je fan gewoon niet genoeg stroom volgens mij.

Wat bedoel je trouwens met "direct op de voeding aansluiten"? 3-pin naar molex adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is dat verlengstukje toevallig niet z'n low noise adapter ipv een normaal verlengstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
SanderH_ schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:37:
Ik ken het fenoneem. Hij probeert in gang te schieten, maar hij beweegt zo in zeer kleine "schokjes"? Dan krijgt je fan gewoon niet genoeg stroom volgens mij.

Wat bedoel je trouwens met "direct op de voeding aansluiten"? 3-pin naar molex adapter?
Ja, via een molex inderdaad.

@HammerNL, nee er staat echt ''extension cable'' op. Ik had eerst ook nog een ULN-Adapter, maar die heb ik maar weggehaald.

Net overigens even een andere fan via die extension cable aangesloten op dezelfde sysfan3 poort, en die fan werkte probleemloos.

Ik heb Noctua ook al even gemaild. Mocht hun respons mij niet bevallen dan gaat de fan terug en fix ik nog een Fractal Design 140mm fan, die werken namelijk wel goed blijkbaar.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 13:29
Als hij echt zo in zeer kleine schokjes draait, alsof hij tot leven probeer te komen, dan krijgt hij gewoon niet genoeg voltage. Eenmaal hij draait heeft hij ook iets minder voltage nodig om te kunnen blijven draaien neem ik aan.

Extension kun je al uitsluiten als deze wel gewoon werkt met een andere fan. Ook al lijkt hij perfect te werken met een molex-adapter....waarschijnlijk een slecht contact ergens in de draadjes die naar het motortje van je fan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
SanderH_ schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:59:
Als hij echt zo een zeer kleine schokjes draait, alsof hij tot leven probeer te komen, dan krijgt hij gewoon niet genoeg voltage. Eenmaal hij draait heeft hij ook iets minder voltage nodig om te kunnen blijven draaien neem ik aan.
Dit. Uit eigen ervaring weet ik dat Noctua fans ongeveer 7V nodig hebben om op te starten. Eenmaal opgestart kunnen ze op 5V draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
GioStyle schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:01:
[...]

Dit. Uit eigen ervaring weet ik dat Noctua fans ongeveer 7V nodig hebben om op te starten. Eenmaal opgestart kunnen ze op 5V draaien.
Wat zou ik verder nog kunnen doen dan om 'm wel werkend te krijgen?

Ik heb namelijk nog 2 Noctua fans als CPU koelers, en die zijn middels een Y-splitter aangesloten op de cpufan1 op het moederbord. Die werken beide feilloos :o

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Als je hem op ´Turbo´ zet in de bios, start ie dan wel normaal op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
GioStyle schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 19:42:
Als je hem op ´Turbo´ zet in de bios, start ie dan wel normaal op?
Ongeacht of ik hem op Silent, Normal, Manual of Top Speed zet, ik moet 'm altijd handmatig een duwtje geven voordat 'ie uit zichzelf gaat spinnen.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
Kun je de fan niet omwisselen met eentje die het wel doet op die aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:45:
Kun je de fan niet omwisselen met eentje die het wel doet op die aansluiting?
Nouja, ik heb de Noctua nu geprobeerd op het moederbord (geen succes tenzij handmatig aanduwen), de fan stekkers in m'n kast (geen succes tenzij handmatig aanduwen) & direct op de voeding (succesvol, maar veel lawaai).

Dus omwisselen heeft ook geen zin denk ik.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Ok ik heb antwoord gehad van Noctua (top service trouwens!), en het is inderdaad een veel voorkomend probleem. Mijn mobo geeft simpelweg niet genoeg stroom om de fan aan het draaien te krijgen.

De oplossing van Noctua is om de fan via de molex adapter op de voeding aan te sluiten met een ULN-adapter ertussen.

Dat heb ik dus maar gedaan. An sich is de fan nu niet heel lawaaiig meer.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Maar die NF-A14 werkte op geen enkele fan header van je mobo? Of was het alleen die system fan 3?
Pagina: 1