Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ROUTER] Internet erg traag bij meerdere wifi gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 2.026 views

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-11 23:15
Hey,

Ik ben in het bezit van een TP Link TL-WDR4300 router.

De apparaten die verbinding maken met deze router zijn:
-Desktop (LAN)
-Laptop (WLAN)
-Laptop (WLAN)
-3 smartphones (WLAN)

Over het algemeen gaat dit goed, maar zodra iemand met het ene apparaat Youtube video's bekijkt en met het andere aan het bellen is via whatsapp krijgen alle apparaten ineens een erg trage internetverbinding. Je merkt dat het laden van een webpagina erg lang duurt, en het lijkt alsof de wifi soms voor even wegvalt.

De router staat in de meterkast, hierdoor zit er sowieso een muur tussen de router en de apparaten. Meeste apparaten staan boven, en daar komt een extra betonnen vloer bij.

De loodrechte aftand tussen de router en een apparaat is maximaal zo'n 5/6 meter.

Is het normaal dat de verbinding erg traag wordt? En wat zouden jullie mij kunnen aanraden om dit te voorkomen?

Bedankt!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 13:41

ShadowAS1

IT Security Nerd

Hey,
Dat kan aan meerdere factoren liggen, je router is opzich wel oke.
Er zijn een aantal dingen die ik me zo kan bedenken:

-Wat zit er tussen? Als er bijvoorbeeld een muur van bewapend beton tussen zit gaat wifi 't al moeilijk krijgen
-Welke adapters zitten er in je PC. Als je 1 adapter van bijv 150N hebt dan geld een linksnelheid van 150N voor apparaten die een snellere adapter hebben. (Wifi past zich dus aan aan de traagste client).

Stel je hebt zo'n situatie met 1 trage ontvanger, dan werkt het als volgt.
Je maximumsnelheid voor alle clients bij elkaar word 150 Mbit.
Omdat WiFi half-duplex is gaat hier de helft vanaf (75 Mbit).
Dan krijg je nog interferentie, overhead, e.d. en dan hou je zo'n 50-60 Mbit over.

Dus dan deel je die 50-60 mbit met alle clients.

Hoop dat het zo iets duidelijker voor je is :)

Mijn aanraden dus:
-Check of alle clients fatsoenlijke wifi adapters hebben
-Gebruik kabels waar mogelijk
-Als je huis groot is, denk eraan om meerder access points op te hangen om de belasting te verdelen

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:28
ShadowAS1 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:47:
...
Wifi past zich dus aan aan de traagste client
...
Dat wil ik even tegenspreken.
De router speelt hierin een belangrijke rol. Sommige routers passen zich aan de langzaamste client aan, andere niet. Ik heb een Netgear R7000 die een "Airtime fairness" instelling heeft. Dat voorkomt netwerkvertraging als langzamere apparaten verbinding maken.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Masimo op 11-04-2015 13:25 ]

• bootjohn52
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09-2021
Mijn simkaart is gelimiteerd tot 512kbps. Mijn 3G router kan 10 apparaten tegelijkertijd bedienen. Stel: er zijn 2 of meer apparaten tegelijkertijd die vragen om data: wordt de snelheid geknepen of heeft ieder apparaat 512 kbps?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bootjohn52 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 10:52:
Mijn simkaart is gelimiteerd tot 512kbps. Mijn 3G router kan 10 apparaten tegelijkertijd bedienen. Stel: er zijn 2 of meer apparaten tegelijkertijd die vragen om data: wordt de snelheid geknepen of heeft ieder apparaat 512 kbps?
512 delen door het aantal apparaten - een stuk overhead.

Neem aan dat je hetzelfde antwoord ook al van je provider had gekregen in de 3 jaar dat dit topic al openstaat?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@bootjohn52 het is niet toegestaan om topics te kicken en te kapen. Maak dus even een nieuw topic aan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.