Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 20:34
Beste allemaal,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb op 2 systemen een link aggregation opgezet, maar krijg de totale netwerk overdracht niet over 1GBps

Om te beginnen heb ik op mijn nas een "bond" gemaakt van de 4 poorten, en de LACP zyxel enabled.
Heb al beide mogelijkheden geprobeerd (dynamic en active)
Het werkstation is Static ingesteld en op de zyxel ook static gelinkt

maar hoe ik het ook probeer, zelfs met een extra laptop komt de nas niet boven de 1xGBps uit.
Wat me wel opvalt is dat het cpu verbruik naar 100% gaat bij volledige belasting.

Wie kan mij verder helpen?

NAS - Xpenology ds3615xs
G2010
MSI B75MA P45
HP Intel Pro1000 quad nic
4x Red 3TB Raid 10 (xpenology)

Workstation
i7 4790K
Samsung 840 evo 250GB
2x Intel Pro1000 dual nic

Switch
Zyxel GS1910-24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Hoe test je dat.
Een LACP verhoogd alleen de bandbreedte niet de maximale snelheid.

Met andere woorden via een connectie is de maxiamale snelheid 1Gb, maar je kunt vanaf een andere client nogmaal 1Gb throughput halen, maar niet over dezelfde connectie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:49
Precies wat ben zegt, als jij maar 1 machine hebt die die LACP gaat aanspreken heeft LACP geen enkel nut. Die gaat er namelijk vanuit dat je hem gaat aanspreken met meerdere source ip's en verdeelt het op die manier. Dan haal je ongeveer 70% van de totale banbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
Wat ik probeer is om tussen het workstation en de nas een snelheid te behalen die zo rond de snelheid van de raid 10 zit (~200-250MB)
Om de snelheid te testen liet ik een 2 files kopieren ~2GB/stuk dit heb ik geprobeerd door 'drag&drop' en met TotalCommander.
jimmy87 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:47:
Precies wat ben zegt, als jij maar 1 machine hebt die die LACP gaat aanspreken heeft LACP geen enkel nut. Die gaat er namelijk vanuit dat je hem gaat aanspreken met meerdere source ip's en verdeelt het op die manier.
Als LACP op 1 IP de maximale snelheid van 1Gbps kan doorgeven, dan had ik toch een hogere gezamelijke doorvoersnelheid moeten krijgen als ik mn laptop en workstation liet kopieren vanaf de NAS? Dit zijn namelijk 2 fysiek verschillende apparaten. Maar dan krijg ik ook slechts het maximale van 1Gbps in totaal van de NAS.

Maar als ik jullie goed begrijp, kan ik dmv link aggregation tussen de workstation en de nas geen hogere maximale snelheid creëren dan 1Gb? Of is dit enkel van toepassing op LACP?
Zo ja, in welke richting moet ik dan zoeken om een hogere link tussen de 2 systemen te krijgen?

Alvast bedankt voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 10:57
leon1989 schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:09:
Wat ik probeer is om tussen het workstation en de nas een snelheid te behalen die zo rond de snelheid van de raid 10 zit (~200-250MB)
Om de snelheid te testen liet ik een 2 files kopieren ~2GB/stuk dit heb ik geprobeerd door 'drag&drop' en met TotalCommander.

[...]

Als LACP op 1 IP de maximale snelheid van 1Gbps kan doorgeven, dan had ik toch een hogere gezamelijke doorvoersnelheid moeten krijgen als ik mn laptop en workstation liet kopieren vanaf de NAS? Dit zijn namelijk 2 fysiek verschillende apparaten. Maar dan krijg ik ook slechts het maximale van 1Gbps in totaal van de NAS.

Maar als ik jullie goed begrijp, kan ik dmv link aggregation tussen de workstation en de nas geen hogere maximale snelheid creëren dan 1Gb? Of is dit enkel van toepassing op LACP?
Zo ja, in welke richting moet ik dan zoeken om een hogere link tussen de 2 systemen te krijgen?

Alvast bedankt voor de input
Een goede analogie voor LACP is: je voegt meer banen toe aan de snelweg, je verhoogt niet de maximumsnelheid. Ofwel: je moet het verschil duidelijk hebben tussen bandbreedte en throughput. Met een LACP port-channel vergroot je de bandbreedte maar niet de throughput. Je zal dus per werkstation met maximaal 1Gbit/s kunnen werken, stel je hebt nog een werkstation dan kan die, tegelijk met de andere, ook 1Gbit/s halen omdat je de bandbreedte hebt verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Loop je ook niet tegen andere grenzen aan van je NAS ?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hoe snel is je RAID array? Wat krijg je als je op allebei de clients een iperf doet naar je NAS, tegelijkertijd, met twee iperf servers op verschillende poorten?

[ Voor 72% gewijzigd door johnkeates op 12-04-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Er zijn twee manieren om een hogere snelheid dan 1Gb naar een NAS te krijgen.

1. Zowel in je PC als in je NAS 10Gb netwerk kaarten stoppen.
2. Multipath IO (Mpio) te gebruiken.
Voor dat laatste heb je een NAS met smb 3 ondersteuning nodig en aan de PC kant minimaal windows 8

Alternatief kun je isci gebruiken als je de juiste mpio drivers kunt vinden.
In de praktijk werkt dat alleen als je VMware of hyperV toepast.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:53
Bij deze piekbelasting van de NAS gaat de CPU belasting van je drivers voor het RAID array en je NIC het zwaarst tellen. Als je kopieer actie op zowel je workstation als je laptop op de schrijfsnelheid van die apparaten binnen komt, hoe moet het dan nog sneller?

Al geprobeerd met 2 x RAID1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
johnkeates schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:30:
Hoe snel is je RAID array? Wat krijg je als je op allebei de clients een iperf doet naar je NAS, tegelijkertijd, met twee iperf servers op verschillende poorten?
Ik zal morgen eens met Iperf aan de gang gaan, eens kijken wat daar uit komt.

Dan zal ik ook me ook eens verdiepen in Mpio.
biomass schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:56:
Bij deze piekbelasting van de NAS gaat de CPU belasting van je drivers voor het RAID array en je NIC het zwaarst tellen. Als je kopieer actie op zowel je workstation als je laptop op de schrijfsnelheid van die apparaten binnen komt, hoe moet het dan nog sneller?
De maximale schrijfsnelheden worden nog lang niet behaald, de laptop en workstation hebben beide een samsung SSD (830/840)

En hoe snel de raid configuratie precies is weet ik niet, het is namelijk wel een software raid, dus zal daarin wat performance inleveren.
Maar momenteel loop ik nog tegen de 1Gbps limiet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
leon1989 schreef op zondag 12 april 2015 @ 16:51:
[...]

Dan zal ik ook me ook eens verdiepen in Mpio.
MPIO gaat niks voor je doen in dit geval. Je hebt maar 1 array.
leon1989 schreef op zondag 12 april 2015 @ 16:51:

[...]

De maximale schrijfsnelheden worden nog lang niet behaald, de laptop en workstation hebben beide een samsung SSD (830/840)

En hoe snel de raid configuratie precies is weet ik niet, het is namelijk wel een software raid, dus zal daarin wat performance inleveren.
Maar momenteel loop ik nog tegen de 1Gbps limiet aan.
Per client zal je nooit meer dan 1Gbps kunnen halen. Punt. De clients zelf zullen sowieso onder de 1Gbps uit komen om dat je verlies hebt aan protocol en OS overhead, plus de kans is klein dat je goede 1Gbit netwerkkaarten hebt. Waarschijnlijk zitten er Realteks in. Stel dat je Intel of Broadcom ofzo hebt, dan moeten de clients toch wel zo'n 120MB/s kunnen halen.. Verkeerd gelezen :+

Daarnaast zit er ook een maximum aan wat je per filesharing protocol door de verbinding kan duwen. SMB1, SMB2 en SMB3 hebben allemaal andere karakteristieken, net als SFTP, FTP, NFS enz.

Als je echt wil weten hoe snel je kan heb je gewoon veel meer informatie nodig.

Wat LAGG betreft: je kan met aggregated links gewoon 2Gbps halen over 2x1Gbps links. Wat zegt de switch qua link status?

[ Voor 5% gewijzigd door johnkeates op 12-04-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
MPIO hoeft helemaal geen meerdere array's te hebben.
Het kan ook gewoon alleen op netwerk(of hba) niveau werken.

Zowel LACP als LAGG halen een maximale snelheid over een enkele verbinding van 1GB.
UIteraard kun je dat twee keer doen bij twee netwerkpaden.

Het verschil tussen LAGG en LACP is dat LACP een automatisch protocol is en LAGG moet je statisch vastleggen in je switch.

SMB3 heeft de mogelijkheid van SMB multichannel waarbij de load over de twee (of meer) paden verdeelt kan worden.

Pagina: 1