Stereo receiver vs stereo amplifier

Pagina: 1
Acties:

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02-2025
Hallo Tweakers,

Is een stereo receiver klank- en powertechnisch net zo 'goed' als een stereo amplifier? Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik krijg altijd zo'n goedkoop gevoel bij het woord receiver ipv amplifier als het gaat om stereo weergave.

Ik ben opzich wel geïnteresseerd in een stereo receiver vanwege alle moderne streaming functies etc., maar ik wil er qua geluid niet te veel op achteruit gaan. Wat is jullie gedachte hierover? Alvast bedankt!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 20:02
Een receiver van 1000 Euro met 7x"140W", veel hdmi-ports, allemaal mooie DSP-chips, een tuner, streaming dingen etc. etc. zal wellicht mindere versterker-onderdelen hebben dan een pure stereo versterker van 1000 Euro.

Of dit hoorbaar gaat zijn is een tweede maar gevoelsmatig lijkt mij bovenstaande assumptie niet heel vreemd :)

Nickname does not reflect reality

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat is niet makkelijk te zeggen. Receivers lijken mij momenteel veel beter te verkopen dan gewone versterkers waardoor economy-of-scale een flinke rol speelt. Producten die in grote aantallen verkocht worden kunnen relatief goedkoop uitpakken. Het is daardoor maar helemaal de vraag of een versterker voor hetzelfde geld wel echte betere componenten bevat.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

downtime schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:42:
Dat is niet makkelijk te zeggen. Receivers lijken mij momenteel veel beter te verkopen dan gewone versterkers waardoor economy-of-scale een flinke rol speelt. Producten die in grote aantallen verkocht worden kunnen relatief goedkoop uitpakken. Het is daardoor maar helemaal de vraag of een versterker voor hetzelfde geld wel echte betere componenten bevat.
Klopt, je hoort vaak mensen zeggen "Ik wil geen 3d, DTS. Spotify, 5 kanalen, etc, want daar wil ik niet voor betalen", maar gaan dan voorbij dat het mogelijk duurder is om een los product te ontwikkelen dat in lage aantallen verkocht worden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Brad Pitt
downtime schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:42:
Het is daardoor maar helemaal de vraag of een versterker voor hetzelfde geld wel echte betere componenten bevat.
Dan heeft het nul komma nul zin om ook maar te denken aan een receiver. Een Denon stereo amp van 1000 Euro heeft minder vermogen (per kanaal) dan een een receiver van dezelfde prijs terwijl die laatste tientallen meer dingen kan en functies heeft. Dan zou het vrij vaag zijn om nog door te gaan met produceren van versterkers, of het zou alleen maar om de looks moeten gaan.

Dat de versterker, ondanks minder functies en een kleine behuizing dan wel veel zwaarder is zal wel toeval zijn :)

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:50:
[...]

Klopt, je hoort vaak mensen zeggen "Ik wil geen 3d, DTS. Spotify, 5 kanalen, etc, want daar wil ik niet voor betalen", maar gaan dan voorbij dat het mogelijk duurder is om een los product te ontwikkelen dat in lage aantallen verkocht worden.
Blijft natuurlijk de vraag over in hoeverre een integrated stereo versterker nog "ontwikkeld" moet worden.

Mijn idee hierover is dat omdat dat al zo goed als "uitontwikkeld" is men allerlei gekke/relatief-onnodige "receiver" fratsen erop zet om nog ergens op te kunnen concurreren.
(niet dat sommige nieuwe toevoegingen niet handig zijn btw)

How do you save a random generator ?

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02-2025
Beetje wat ik had verwacht, thanks. Ik ben nu in het bezit van 2x Dali Zensor 7 op een NAD 326BEE met bijpassende cd speler. Waar ik tegen aan loop is of ik een bluesound node zal aanschaffen of dan net zo goed de amp en cd speler kan verkopen en van dat geld een stereo receiver kopen. Problemen problemen :p

• Brad Pitt
Een beetje okay receiver kan meer, zal prima klinken en is véél toekomstgerichter. Problem solved :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brad Pitt schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:52:
Dan heeft het nul komma nul zin om ook maar te denken aan een receiver. Een Denon stereo amp van 1000 Euro heeft minder vermogen (per kanaal) dan een een receiver van dezelfde prijs terwijl die laatste tientallen meer dingen kan en functies heeft. Dan zou het vrij vaag zijn om nog door te gaan met produceren van versterkers, of het zou alleen maar om de looks moeten gaan.
Datzelfde kun je over gescheiden voor- en eindversterkers zeggen. Waarom worden die nog gemaakt? Simpel, er is een markt voor, en dan maakt het de fabrikant niet uit dat het scheiden van voor- en eindversterker een relatief duur apparaat met weinig echte voordelen oplevert. Dat spul bestaat simpelweg omdat er kopers voor zijn.

Ik heb zelf alleen stereospullen in huis. Ik heb de ruimte niet om 5 of 7 speakers (goed) op te stellen en dan focus ik me liever op apparatuur met precies de functionaliteit die ik nodig heb en niet allerlei functies die ik toch nooit gebruik. Maar ik ben ervan overtuigd dat de value-for-money van massaproducten als receivers zo goed is dat een receiver niet hoorbaar onder hoeft te doen voor een versterker in dezelfde prijsklasse.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:45

FeaR

In GoT we trust

Jinge schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:28:
...maar ik krijg altijd zo'n goedkoop gevoel bij het woord receiver ipv amplifier als het gaat om stereo weergave.
Het enige wat de naam van het beestje zegt is dat de receiver een tuner heeft waar de "gewone" versterker dit niet heeft en puur op externe bronnen vaart. Kwalitatief is er hierboven al genoeg over gezegd. Waar je bij zowel stereoreceivers als stereo versterkers verschillende prijsklasses hebt (net als surround receivers).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hallo Tweakers,

Is een stereo receiver klank- en powertechnisch net zo 'goed' als een stereo amplifier? Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik krijg altijd zo'n goedkoop gevoel bij het woord receiver ipv amplifier als het gaat om stereo weergave.

Ik ben opzich wel geïnteresseerd in een stereo receiver vanwege alle moderne streaming functies etc., maar ik wil er qua geluid niet te veel op achteruit gaan. Wat is jullie gedachte hierover? Alvast bedankt!
Op wat voor speakers gaat dit aangesloten worden? Want op een paar simpele boekenplankjes ga je dit verschil allicht niet horen als het al te horen is.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

Audione0

Strijdt der titanen

Hallo Tweakers,

Er zijn genoeg meerkanaal receivers die het goed doen in stereo en waar de componenten ook nog goed van zijn. Zeker als je toekomstgericht wil werken is een surround receiver uitkomst.

Wat voor speakers wil je gaan gebruiken en wat is je prijsklasse?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Brad Pitt
Audione0 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:29:
Wat voor speakers wil je gaan gebruiken en wat is je prijsklasse?
"Ik ben nu in het bezit van 2x Dali Zensor 7"

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

Audione0

Strijdt der titanen

Brad Pitt schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:30:
[...]

"Ik ben nu in het bezit van 2x Dali Zensor 7"
Excuses, ben net wakker, dan speelt de spuit 11 modus nog een beetje mee :X

Thnx :)

[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 11-04-2015 12:36 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Pagina: 1