Handmatige fan control, schadelijk bij te veel warmte?!

Pagina: 1
Acties:

• Edwins1984
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Enige tijd geleden heb ik mijn oude videokaart GTX660ti vervangen voor een nieuwe broertje de GTX980 4GB. Tot zover een geweldige kaart maar sinds ik deze kaart erin heb gezet maakt mijn CPU fan veel meer lawaai. Nu heb ik dit opgelost door in de bios mijn CPU fan speed op 25% te zetten en de CPU smart fan target op 50 graden.

Nu vroeg ik mij af wat er gebeurt als het systeem warmer dan 50 graden wordt?
Gaan dan de fans op volle snelheid of treden de fans van de videokaart in werking?
Of schakelt het systeem zich vanzelf uit omdat het te warm wordt?

Misschien een hele domme vraag maar heb me hier eigenlijk nooit zo mee bezig (hoeven) te houden :)

Het systeem waar het om gaat:
Moederbord: MSI H77MA-G43
Videokaart: MSI GTX980 4GB
Processor: i5 3570 3,4ghz

PSN: Edwin1984 -- Steam: edwin1984 -- Xbox live: Edwins1984 -- uPlay: edwin_1984

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Download prime, hwmonitor (http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html) , en kijk naar je fans http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205

[ Voor 97% gewijzigd door Frozen op 10-04-2015 21:22 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Het klinkt mij alsof je je fan speed fixed hebt op 25%. Die smart fan target werkt alleen als je de fan op auto hebt ingesteld. Hij zal dus net zo warm worden tot ie uit beveiliging zichzelf uitschakelt, of terug klokt.

[ Voor 26% gewijzigd door spNk op 11-04-2015 10:23 ]

• Edwins1984
Bedankt voor jullie reacties.
spNk schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:22:
Het klinkt mij alsof je je fan speed fixed hebt op 25%. Die smart fan target werkt alleen als je de fan op auto hebt ingesteld. Hij zal dus net zo warm worden tot ie uit beveiliging zichzelf uitschakelt, of terug klokt.
Ik heb Sys fan1 Control en Sys fan2 Control op auto staan (zie voorbeeld).
Staan de fans nu op automatisch of zijn dit de fans van mijn grafische kaart?
Hier zitten namelijk ook 2 fans op.

Voorbeeldje instellingen BIOS:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VksPBEP.jpg

PSN: Edwin1984 -- Steam: edwin1984 -- Xbox live: Edwins1984 -- uPlay: edwin_1984

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je CPU-fan harder moet gaan draaien sinds je een zwaardere videokaart hebt, dan lijkt het me dat er iets mis is met je airflow.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Edwins1984
Dat zou heel goed kunnen, de kaart is groter en houd meer lucht tegen richting boven waar de CPU etc zit.
Kan dit eenvoudig worden opgelost door een nieuwe CPU cooler erin te plaatsen?

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Welke heb je nu?

Tevens posts even een screen van HWMonitor, etc.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Edwins1984 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 23:21:
Dat zou heel goed kunnen, de kaart is groter en houd meer lucht tegen richting boven waar de CPU etc zit.
Kan dit eenvoudig worden opgelost door een nieuwe CPU cooler erin te plaatsen?
Dat ligt eraan ;)

Zou je eens een foto van je kast kunnen sturen met daarop alle intake- en outtake-fans gemarkeerd? Ik denk namelijk dat er eerder iets mis is met de airflow in je case.

Als je CPU namelijk warmer wordt door een nieuwe videokaart, dan zal dat wel komen doordat de nieuwe videokaart de lucht in de kast 'voorverwarmt' voordat het langs de CPU gaat. Dat kun je voorkomen door een betere airflow in je kast te creëren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Edwins1984
HollowGamer schreef op zondag 12 april 2015 @ 00:03:
Welke heb je nu?

Tevens posts even een screen van HWMonitor, etc.
MSI GTX980 4GB
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VP9auXT.jpg
Deze info is hoe ik de PC op het moment gebruik (geen zware applicaties in gebruik etc.)
met 3Dmark kan de temperatuur oplopen van mijn CPU tot 77* graden (geen idee voor hoelang)
Als ik normaal spellen speel bv. komt hij niet boven de 66* graden uit (korte speelsessie).
Compizfox schreef op zondag 12 april 2015 @ 00:27:
[...]

Dat ligt eraan ;)

Zou je eens een foto van je kast kunnen sturen met daarop alle intake- en outtake-fans gemarkeerd? Ik denk namelijk dat er eerder iets mis is met de airflow in je case.

Als je CPU namelijk warmer wordt door een nieuwe videokaart, dan zal dat wel komen doordat de nieuwe videokaart de lucht in de kast 'voorverwarmt' voordat het langs de CPU gaat. Dat kun je voorkomen door een betere airflow in je kast te creëren.
Dat lijkt me een hele goede omschrijving wat er nu aan de hand is :)

Zeker, hierbij de foto + aantekeningen waar de fans en kaart nu zitten.
Bij het groen gemarkeerde gedeelte is genoeg ruimte voor een extra fan, mocht dat nodig zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RTk96p6.jpg

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Je hebt waarschijnlijk een STRIX videokaart? De fans daarvan draaien niet tot een bepaald aantal graden Celsius wordt bereikt. Dat betekent dat de videokaart wat warmer kan worden en dat resulteert automatisch ook in een warmere omgevingslucht. Sowieso gezien de grootte van de GPU en de situatie in je kast wordt de airflow inderdaad best verstoord. Alleen denk ik niet dat je die nog veel kan verbeteren... Ik zou een aftermarket CPU cooler aanraden; die zijn sowieso een stuk stiller én koeler dan de stock intel koelers. De overburen hebben een leuke vergelijkingstest: http://nl.hardware.info/r...eview-maak-de-beste-keuze!

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Pagina: 1