Achterhalen of Pc is gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quako
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 17:23
Beste heren/dames,

Weten jullie toevallig of het mogelijk is na een herinstallatie te zien of de PC is aangeweest. Het enigste wat ik me kan bedenken is via S.M.A.R.T. uit te lezen hoe vaak de harddisk is opgestart. Maar zijn er nog andere/betere manieren om dit te achterhalen?

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik neem aan dat er in het Windows Logboek wel wat te vinden valt?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat wil je precies weten en vooral waarom?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quako
Laatst een laptop bij een elektronicaboer gekocht en ik heb het gevoel dat deze al in gebruik geweest is. Hij stond echter gewoon in fabrieksinstellingen.

Windows logboek wist hij na een herinstallatie neem ik aan?

En ik wil dus graag weten of er al een keer gebruik is gemaakt van de laptop, dus is er een gebruiksaccount bijv. aangemaakt geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

dodo79

witte dikke tonnie

ff hd tune erop zetten en je kunt iig de uren van de hdd uitlezen
Is dit hoog dan is er iets mis.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-06 19:55
Zie de Power On Hours van de HDD in de SMART data, dat zou bij een nieuwe laptop heel laag moeten zijn.

SMART is heel lastig te wissen en het lijkt me heel sterk dat dat gebeurd is.

[ Voor 28% gewijzigd door DiedB op 10-04-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:09
Ik ben nu wel nieuwsgierig wat je SMART data van je power on aangeeft...

Waarom heb je zo'n gevoel?

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Open je laptop en kijk hoeveel stof er opgehoopt is.

of SMART

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:51
Met SMART kun je ook zien hoe vaak de harde schijf is gestart, ook een goede indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:07

SeatRider

Hips don't lie

quako schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 20:39:
Laatst een laptop bij een elektronicaboer gekocht en ik heb het gevoel dat deze al in gebruik geweest is. Hij stond echter gewoon in fabrieksinstellingen.

En ik wil dus graag weten of er al een keer gebruik is gemaakt van de laptop, dus is er een gebruiksaccount bijv. aangemaakt geweest?
Wat verwacht je eigenlijk dat er gebeurt met laptops die onder de Wet Koop op Afstand worden teruggestuurd? Vernietigd?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:43

Croga

The Unreasonable Man

quako schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 20:39:
Ik snap even niet wat het probleem is....

Je hebt een laptop gekocht. Doet die laptop datgene wat je kunt verwachten dat ie doet? Zo ja, wat is het probleem dan? Zo nee, waarom zou het dan interessant zijn dat ie eerder gebruikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 22:47

TommieW

Numa numa.

Croga schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 08:48:
[...]

Ik snap even niet wat het probleem is....

Je hebt een laptop gekocht. Doet die laptop datgene wat je kunt verwachten dat ie doet? Zo ja, wat is het probleem dan? Zo nee, waarom zou het dan interessant zijn dat ie eerder gebruikt is?
Als ik de prijs van een nieuwe laptop betaal, verwacht ik ook een nieuwe laptop. Als ik voor de prijs van een nieuwe laptop een gebruikte laptop krijg, had ik net zo goed een tweede hands laptop kunnen kopen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

TommieW schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 08:51:
Als ik de prijs van een nieuwe laptop betaal, verwacht ik ook een nieuwe laptop. Als ik voor de prijs van een nieuwe laptop een gebruikte laptop krijg, had ik net zo goed een tweede hands laptop kunnen kopen.
Ja, een tweedehands laptop is ook echt te vergelijken met een laptop die één keer ergens aan gestaan heeft..... Sorrie hoor maar dit is gewoon nonsense.

Een laptop die door een klant onder WKOA terug gestuurd is, heeft nauwelijks meer gedaan dan de tests die er in de fabriek al mee gedaan worden. Hij is dus in exact dezelfde staat als een nieuwe laptop behalve dat de doos open geweest is. Dat is niet te vergelijken met een laptop die al maanden of jaren in gebruik is.

Daarnaast heeft deze laptop nog altijd de volledige garantie, volledige kopers bescherming, volledige fabrieksinstellingen.

Zoals gezegd: In welke zin wijkt deze laptop in use-case af van eentje waarvan de doos nog niet open geweest is? Het antwoord daar op is: in geen enkele zin.

SMART uitlezen gaat je daarbij ook niet helpen. In de fabriek krijgen deze dingen een DOA test en die spint de HDD ook een paar keer op. De installatie van de software in de fabriek kost ook wat tijd dus er staan ook al een paar uur in SMART. De getallen die de fabriek genereerd zullen een stuk hoger liggen dan de tests die iemand doet voordat hij hem terug stuurt.

Ofwel: Nee, er is geen manier om het te achterhalen maar dat geeft niet want er is geen enkele reden om er een probleem van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 14:00
Croga schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 08:56:
[...]
SMART uitlezen gaat je daarbij ook niet helpen. In de fabriek krijgen deze dingen een DOA test en die spint de HDD ook een paar keer op. De installatie van de software in de fabriek kost ook wat tijd dus er staan ook al een paar uur in SMART. De getallen die de fabriek genereerd zullen een stuk hoger liggen dan de tests die iemand doet voordat hij hem terug stuurt.
Bijv. 5 uur aan en 8x power on =/= 400 uur aan en 90x power on. Als hij dat wil weten, prima toch. Snap het wel.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Brad Pitt schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 09:00:
Bijv. 5 uur aan en 8x power on =/= 400 uur aan en 90x power on. Als hij dat wil weten, prima toch. Snap het wel.
True. Maar het is meer waarschijnlijk dat het in de laatste categorie al af-fabriek zit. Ze gaan daar door een duurtest heen die best een paar dagen kan kosten. Dus de vergelijking zou eerder zijn 400 uur/90 cycles versus 410 uur/95 cycles. Dat verschil gaat je helemaal niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 14:00
Croga schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 09:02:
True. Maar het is meer waarschijnlijk dat het in de laatste categorie al af-fabriek zit. Ze gaan daar door een duurtest heen die best een paar dagen kan kosten. Dus de vergelijking zou eerder zijn 400 uur/90 cycles versus 410 uur/95 cycles. Dat verschil gaat je helemaal niets zeggen.
De kans dat er op een nieuwe drive meer dan 24 uur power-on staat acht ik zo rond de nul procent.

Met de aantallen die ze er verkopen is het (imho) onmogelijk dat ze deze "dagen" gaan testen. Indien wel: bron :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quako
Nou via hdtune gekeken naar power cycle count en power on hours. Hij is 25 keer opgestart en 14 uur aan geweest. Dit ziet er wel uit als normale waarden. Echter zeker kan ik het dus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 22:51
Volgens mij is 25 keer opgestart meer dan standaard voor nieuwe harde schijven. Uit mijn hoofd is dat lager. Maar het betekent wel dat hij hooguit 2 uurtjes ofzo bij een klant aan heeft gestaan. Ik vermoed dat iemand op tilt is geslagen toen hij het uiterlijk van Windows 8 zag oid haha.
Pagina: 1