Toon posts:

Onboard (MSI) Promise RAID probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn MSI K7T Turbo-R heeft een onboard Promise Fasttrack 100 lite controller onboard. Daar heb ik nu 2*40GB IBM 60GXP aanhangen met RAID0. Windows 98SE geïnstalleerd, VIA 4in1 geïnstalleerd en daarna wou ik de driver voor de promise controller installeren.

Echter op de site van promise (www.promise.com) hebben ze het met geen WOORD over hun Promise Fasttrack 100 Lite controller. Misschien werkt de 'gewone' driver ook wel met de lite versie, dacht ik. Nou die driver werkt dus niet ("Windows did not find any suitable driver" o.i.d.).

Toen naar MSI homepage. En ja hoor, een Promise driver voor MSI K7T Turbo-R, jippie! Nou geïnstalleerd, windows herstarten, en toen begon de ellende. BSODs met "Cannot write to drive C." o.i.d. waar ie niet meer uitkomt. Duidelijk een driver probleem dus van de promise controller.

Maar, welke driver werkt dan nu wel? Ik vind het maar vreemd hoor, die driver hoort gewoon te werken! Als ik de driver in Windows (safe-mode!) uninstalleer, dan start mn computer weer wel normaal in. Maar dan blijft ie in MSDOS Compatibility Mode, en schokt mn MP3 tijdens het swappen, etc, daar heb ik natuurlijk geen RAID (reet) aan :+

Maar nu de vraag, welke drivers gebruiken jullie en hoe kan ik dit probleem oplossen? Hoe zit het met Windows 2000, heeft die eigen drivers die wel werken?

b.v.d. :)

Verwijderd

Topicstarter
*KICK*

niemand? :'(

Verwijderd

uhhhh je kan win98 SE wel installeren :? Installeer je dat op die RAID config, of met een harddisk op een van de andere IDE controllers ?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

backupdevice

No Risk , Full Push

moet je niet eerst die raid configureren, en dan windows installeren.

Een gokje, want raid is niet mijn straatje

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Dacht dat er een diskette met die drivers bij het bord zat....tenminste bij mij wel :)

Heb ze nog niet geprobeerd maar ik heb ze wel! :)

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst sorry voor mn late reply, maar ik had veel problemen om mn computer in Windows 98 te krijgen en toen het eenmaal lukte had gathering.tweakers.net nog steeds DNS problemen.
Anyways:
Op zaterdag 16 juni 2001 18:55 schreef rrainman het volgende:
uhhhh je kan win98 SE wel installeren :? Installeer je dat op die RAID config, of met een harddisk op een van de andere IDE controllers ?
Op de RAID config :)
Windows moet natuurlijk wel vet sneller opstarten hè >:)
Dacht dat er een diskette met die drivers bij het bord zat....tenminste bij mij wel
Heb ze nog niet geprobeerd maar ik heb ze wel!
Hmm dat lijkt me beter ja. Maar ik heb volgens mij alleen een CD gekregen, net nog even in de doos gezocht. Kun je me misschien de contents van die disk naar cipher@xs4all.nl mailen?

En dan nog als aanvulling: ik heb ook de VIA 4in1 drivers geïnstalleerd en daarbij de optie "Enable DMA" aangevinkt. Had ik dit juist niet moeten doen? Of geldt dit alleen voor IDE1&2?

Verwijderd

Je maakt eerst een array aan, in de PROMISE RAID utility (krijg je tijdens het opstarten), en daarna Windows installeren. Ik neem aan dat je die schijven op IDE 3 en IDE 4 heb gezet (moet wel, want daarmee werkt de RAID alleen mee }:(
In de RAID utiliy heb je optie die automatisch een ARRAY aanmaakt. Kies soort, mirror of striping (striping uiteraard) en wat voor type RAID. Destop (normaal PC gebruik), Server (kleine bstanden) en AV (als je veel met grote bestanden maakt). Kies welke je wilt en de PROMISE maak een ARRAY aan. Daana krijg je 1 C-schijf van 80GB. Fdisken, indelen formateren etc.
Zal je de PROMISE driver voor Windows mailen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je reply en driver swiftglx! :)

Ja ik heb primary op IDE3 en secondairy op IDE4 (beide master). Met Promise boot utility een striping array gemaakt (desktop). Status: Functional. Ik heb 1 FAT32 partitie (C:) van 8GB. De rest wordt NTFS als win2k erop staat :)

De HDDs werken ook gewoon goed onder DOS en ook onder Windows 98 als ik de RAID driver niet installeer. (als ie opstart wil hij het elke keer weer gaan installeren, dan weer verwijderen, etc blah)

Ik ga nu eerst even jouw promise driver proberen :)

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Cipher, sorry ik lees je reactie nou pas... maar je heb die diskette al begrijp ik?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, ben het nu aan het proberen. :)

Ik post straks meer als ik nieuws heb.

Verwijderd

Topicstarter
Nu windows 2000 aan het installen, windows 98 lukte nog niet erg. Ik heb nu trouwens de driver disk van de MSI site weer gedownload en op diskette gezet. Dan windows 2000 installen (met F6 voor de fasttrack driver op diskette), maar ik kreeg keuze uit twee drivers:

Win2000 Promise FastTrack100-Lite Controller (4D32)
Win2000 Promise FastTrack100-Lite Controller (4D39)

Ik heb dus maar 4D39 gedaan (versienummer?). Nu een 72GB grote NTFS partitie in setup aan het formatteren. Duurt wel lang, 11% nu na 20 minuten. En ik zie maar af en toe de HDD led branden. Nouja ik kijk het wel aan.

Plug and Pray ;(

Verwijderd

Pas op met win2000 en het connecten naar de logical disks, installeer eerst even de raid config util van promise

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo laat ben met posten, maar ik wil toch even - for the record - m'n verhaal afmaken.

Het is me dus niet gelukt. Ook niet met Windows 2000. Bij de setup F6 en dan met de officiële driverdisk de FastTrack 100 Lite controller geselecteerd. Maar bij het formatteren van de disk blijft ie hangen, tot 4 keer toe.

Ik moet dus helaas constateren dat MSI geen goeie drivers voor de onboard controller heeft kunnen schrijven. Promise zegt op haar website niets over de Lite-versie. In DOS en windows in MSDOS-compatibility mode werkt het perfect maar wel langzaam, dus hardwarematig is er niets mis, alleen die MSI RAID drivers werken gewoon niet.

Iemand die de MSI K7T Turbo RAID heeft met een succesvolle RAID config? Ik ben benieuwd....

Voor mij geen onboard RAID meer |:(

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Er is zowiezo iets aan de hand met dat raidgebeuren van MSI, heb nu al verschillende malen meegemaakt bij mijn "HW huisleverancier" die ik af en toe assisteer, dat na verloop van tijd alle bestanden overhoop gegooid werden en windows zelfs aangaf dat de HD's defect waren naar een scandisk.
Het ergste is dat de bestanden ook niet meer terug te halen waren.
We hebben nu zelfs al besloten geen nieuwe systemen in elkaar te zetten met dit bordje maar tijdelijk even Abit te leveren, liggen nu dus maar ff op voorraad totdat er een goede driver/bios is.

ps voor de rest niets als lof over de MSI bordjes.

Verwijderd

ik heb t zelfde bord en gebruik ook RAID 0 (2x15Gb).

mijn volgorde van installen:

- hd's in IDE3 en IDE4, beide master
- met ctrl-f naar fast build util bij opstarten en array stripe/desktop gemaakt
- weer booten, fdisken, formatteren, windows installeren
- direct nadat de windows install compleet was, de diskette die bij t raidmobo gezat, gepakt en ge-installed, zoals beschreven in het boekje dat ik erbij geleverd kreeg. In dit boekje stond dacht ik, dat ik zelf de .inf file moest selecteren.
- weer booten, en daarna heb ik alle andere zooi (beeldscherm, geluid, etc) geinstalleerd.
- daarna heb ik pas VIA 4-in-1 geinstalleerd.
- alles loopt nu perfect, geen crashes, geen foutmeldingen, niks. gewoon goed.
- mijn mening: die raid controller is prima. net als t moederbord

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03:00

Marc H

- - Is wakker - -

Ik heb datzelfde bord, maar een ander vreemd probleem: Opstarten en werken is geen probleem, maar bij afsluiten krijg ik een BSOD met de melding dat windows niet kan schrijven naar C:. ik hoor ook bij afsluiten dat de harddisks gestopt worden en weer opspinnen.

Config: MSI K7T Turbo Raid moederbord, AMD Athlon 1.2 GHZ Thunderbird, Coolermaster DP5-6H51 CPU Cooler, 256 MB 133mhz SDRAM,2x IBM DPTA-372050 Ultra66 harddisks, 20 GB, 7200rpm, 2MB Cache, Raid 0, aangesloten op de onboard raid controller, en nog een hoop andere zooi die er niet toe doet ;)

Bios moederbord: V2.7 ("gewone" bios, probleem had ik ook met de overclockers bios 16B), laatste drivers voor moederbord en promise controller. Fast shutdown is disabled. OS: win98 SE.

Iemand een idee?

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 14:25 schreef DarthRaider het volgende:
ik heb t zelfde bord en gebruik ook RAID 0 (2x15Gb).

mijn volgorde van installen:

(..)
- daarna heb ik pas VIA 4-in-1 geinstalleerd.
- alles loopt nu perfect, geen crashes, geen foutmeldingen, niks. gewoon goed.
- mijn mening: die raid controller is prima. net als t moederbord
Ik heb de VIA 4in1 drivers (4.31) ervoor geïnstalleerd, dit kan inderdaad nog een rol spelen.

Maar hoe verklaar je dan het falen van de driver bij de Windows 2000 Setup? Dit is de normale setup en is bij iedereen gelijk. Hier werkt de lite driver dus gewoon niet.

Verder ben ik best tevreden over mijn MSI 6330 bordjes, memory interleaving zou nog wel leuk zijn, maar dat komt er misschien wel in de vorm van een bios-update.

Maar als je geen probs wilt, kun je denk ik het beste de echte Promise Fasttrack 100 kopen en geen onboard RAID controller.
Pagina: 1