• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:44
Nu ik een jaar of 10 veel met DSLR's (canon 30D en 50D) geschoten heb en nu een Ricoh GR en een Sony AZ1 minicam heb, wil ik mij meer toeleggen op video met kwaliteit shots.

Ik vind docu's erg vet en ook timelapses. Ik wil graag semi pro kaliteit filmen.

Ik vind poackatabilty wel belangrijk, dus zag ik de Blackmagic Pocket die nogal veel lovende woorden kreeg.
Echter met een beetje inlezen zie ik dat je de RAW video het beste ook nog moet graden. (en veel betterijen nodig heeft ;-)

Hebben jullie tips over kwaliteits vergelijk.

Kan ik niet beter een 70D of een Sony a6000 kopen of is die BMP echt zoveel beter?

Ik heb uiteraard al tijden reviews en dergelijke gekeken/gelezen, en ben dus op zoek naar ervarings verhalen.

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een BMPCC. Het is best een okee ding, voor het geld. In de praktijk film ik vrij weinig tot geen CinemaDNG, de ProRes HQ levert prima bruikbare kwaliteit tegen een fractie van het formaat. Voordeel van het apparaat is dat het een prima flat profile heeft wat je daarna nog mooi kunt graden, bijv. met 3rd party software. Ik zag laatst dit, is ook met de BMPCC gefilmd om te laten zien wat je ervan kunt maken.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wil je AF? --> 70D. Wil je RAW video? --> BMPCC.

Voordeel van de BlackMagic zit 'm vooral in het feit dat de videokwaliteit op lage ISO's ontzettend goed is. Het kan mooi gekleurd kan worden en heeft een forse bitrate, terwijl je bij een 70D nooit die kwaliteit kan evenaren. Maar eerlijk is eerlijk, je zal het daarvoor wel moeten graden. Dat gezegd hebbende: de meesten kopen pas een BMPCC als ze al wat verder in hun videoskills zijn. Dat geldt niet alleen voor de technische kant, maar ook creatief gezien. Laat je dus niet afleiden door de mooie shots: vaak ligt dat voor nog geen 10% aan de apparatuur.

De vraag is ook een beetje of je je Canonlenzen wil behouden (BMPCC heeft een andere mount, of je moet willen werken met adapters) en of je met het apparaat ook wil fotograferen. De Canon doet beiden namelijk prima, terwijl de BMPCC echt een videocamera is.
hfos schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 16:42:
Ik zag laatst dit, is ook met de BMPCC gefilmd om te laten zien wat je ervan kunt maken.
Heel eerlijk gezegd vind ik die niet supermooi gegrade... Zitten best wat clips in die overbelicht zijn. Camerawerk, verhaal, montage etc. is dan wel weer goed, maar daar heb je die BMPCC niet per se voor nodig, kan bij wijze van spreken net zo goed met een iPhone gedaan worden.

[ Voor 22% gewijzigd door tobiasvs op 10-04-2015 16:55 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
tobiasvs schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 16:46:
[...]

Heel eerlijk gezegd vind ik die niet supermooi gegrade... Zitten best wat clips in die overbelicht zijn. Camerawerk is dan wel weer goed, maar daar heb je die BMPCC niet per se voor nodig, kan bij wijze van spreken net zo goed met een iPhone gedaan worden.
Het is ook niet noodzakelijk super mooi, maar het laat wel goed zien hoe veelzijdig het beeld is en hoe relatief eenvoudig dat bereikt kan worden. Overbelicht kan ook een keuze zijn geweest, maar mij overkomt het ook nog soms per ongeluk. Bijvoorbeeld als er ineens een wolk wegschuift of zo.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:13
Als je budget het toelaat en je het in een keer goed wil doen kan je ook nog de Samsung NX1 overwegen. Hier twee sample video's, waarvan de tweede grotendeels time-lapse.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=q_LzX6S0Pac][YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Salzg-S46rI]

Doet 4k Ultra HD in 24, 25 en 30 fps, 1080p tot 120 fps, heeft een shitload aan video opties (waaronder flat profiles), heeft een ingebouwde intervalometer voor timelapses en leest de volledige 28MP sensor uit bij video-opnames.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

die oude canons kunnen voor timelapses nog best interessant zijn; mijn crappy old 40D bijvoorbeeld ondersteund sraw met formaat 1944x1296, net ietsje groter dan fullHD
betekent dus dat ik (nagenoeg) de volledige sensor kan gebruiken en toch weinig overhead heb

weet het niet meer

• Tomas_
Thanks allen

Ik had niet verwacht dat het kwaliteitsverschil zo groot is met een 70d, alhoewel deze natuurlijk ook weer niet bagger is.

videokwaliteit op lage ISO's vind ik wel belangrijk. Hoef niet perse mijn oude lenzen te gebruiken.

Balen, vorige week was de black magic pocket weer even 500 euro.

Dat maakte de keuze makkelijker.

Samsung ia zeker een optie maar idd prijzig

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01 21:45
Ik vind die video's zoals van de Samsung hierboven nooit echt representatief. Daar zit gewoon een team achter om alles perfect in beeld te brengen. Zulke video's heb je ook van canon, blackmagic of panasonic. Belichting, nabewerking, rigs, helikopters etc. Daarnaast hebben ze alle lenzen tot hun beschikking om het zo gevarieerd te maken. Ik zou eerder van materiaal uitgaan dat gewone gebruikers hebben gemaakt.

Verder denk ik dat de BMPCC een mooi ding is als je goed kunt graden (of dat wilt leren). Maar beide camera's zijn gericht op video en met beide kun je mooie dingen maken.

Persoonlijk zie ik meer dingen die me aanspreken van de BMPCC dan de 70d maar dat kan ook door de soort gebruiker komen.

Edit: deze gast heeft wel veel mooie "daily shots" met z'n BMPCC (en een SLR magic anamorphic adapter).

[Vimeo: https://vimeo.com/80348441]

[ Voor 13% gewijzigd door Sluw op 11-04-2015 10:36 ]

• Balance
Sluw schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:27:
Ik vind die video's zoals van de Samsung hierboven nooit echt representatief. Daar zit gewoon een team achter om alles perfect in beeld te brengen. Zulke video's heb je ook van canon, blackmagic of panasonic. Belichting, nabewerking, rigs, helikopters etc. Daarnaast hebben ze alle lenzen tot hun beschikking om het zo gevarieerd te maken. Ik zou eerder van materiaal uitgaan dat gewone gebruikers hebben gemaakt.
...
Nee dat klopt. Gebruikers maken betere video's.

[Vimeo: https://vimeo.com/114834209]
Gear is ondergeschikt. Die video's waren puur bedoelt om de kwaliteit te tonen wat er uit zo'n camera komt rollen.

• Tomas_
Ziet er goed uit. Het valt mij wel op dat alle scenes een vast standpunt hebben, geen camera beweging.

Wellicht is de nieuwe NX500 wel een goed alternatief wat betreft budget gezien deze delzefde sensor als de NX1 heeft.

Aan de andere kant heeft de BMP wel meer met emotie te maken denk ik.. Ik wil dat graden overigens zeker aanleren.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01 21:45
Emotie met het merk of met de beelden? De beelden zijn natuurlijk bewerkt en die anamorphic lens zorgt ook voor een sfeer. Ik denk dat je hem alleen moet kopen als je ook echt raw wilt schieten en veel wilt bewerken. Zoals je ziet is die Samsung ook fantastisch. Al naar de GH4 gekeken trouwens? Voor video erg veel opties. Zie ook dit artikel (vergelijking GH4, A7S & NX1)

• Balance
De Samsung NX1 heeft een flat profile. Daarmee kan je de eerste afbeelding naar de tweede graden.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yPYeE9mWQ2rf5UmVBcX50EU7/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/cAHYj3VOoRhWh9eXSgV0S8yX/medium.jpg

RAW is dus echt niet nodig om goed en mooi te kunnen graden.

Oh en deze beelden zijn trouwens geen foto's. Het zijn 8MP 4k frame grabs rechtstreeks uit een 4k opname geplukt. Hiervan krijg je er dus 30 per seconde in video formaat.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30
Ik ben natuurlijk een zeikerd, maar die lucht ziet er echt niet zo lekker uit. Ik dacht even dat het lag aan de jpg-compressie, maar 2MB voor een dergelijke resolutie is geeneens zo ver gecomprimeerd.
Wat overigens niet wil zeggen dat een NX1 niet goed te gebruiken is als videocamera. Maar bij een goede camera draait het ook om ergonomie (knopjes, menu's, etc.), dus is het verstandiger om eens een paar dagen zo'n camera te huren en te vergelijken.
Misschien relevant:

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Balance
Universal Creations schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 21:54:
Ik ben natuurlijk een zeikerd, maar die lucht ziet er echt niet zo lekker uit. Ik dacht even dat het lag aan de jpg-compressie, maar 2MB voor een dergelijke resolutie is geeneens zo ver gecomprimeerd.
...
Scherp opgemerkt. Je zit in de buurt, het heeft namelijk wel met de transcoding te maken, alleen niet naar JPG. Bij het converteren van de h.265 naar h.264 codec zijn deze artefacts ontstaan, daardoor zie je o.a. lichte banding en die blokkerige ruis.
Let’s see what the Samsung NX1 is REALLY capable of – shooting 4K in sunny Lisbon
By Adrew Reid (EOSHD)
...
Here’s an example of how the transcoding app has an influence on banding caused by having such a clean noiseless image along with a compressed codec and 8bit colour depth… As you can see DVDFab produced a smoother gradient in the sky here, but it has other trade offs which I’ll get to in a minute.

Afbeeldingslocatie: http://www.eoshd.com/wp-content/uploads/2014/12/nx1-dvdfab-702x474.jpg
...
There’s another app called DVDFab which somehow has a knack of producing nice looking H.264 at just 50Mbit/s, smaller files than even the original H.265s, with less banding in skies and large shaded areas of an image than Wondershare or the Samsung app. What’s the catch? Sadly this app really murders the blacks and clips your highlights, thus reducing dynamic range, but it does come in handy for fixing certain shots that may exhibit banding. Just don’t expect a flat look out of it.

There are such shots in my video showing the banding – I didn’t fix them, rather left them in as an example of what the problem looks like. It helps to add a bit of noise and to do the DVDFab convert instead of in Wondershare and apply a contrasty curve in post. Takes the extra time but it is nice to know you can fix it.
...
Diezelfde h.265 codec brengt dus wel een uitdagende workflow met zich mee, waar hier en daar ook zeker nog wat kinderziektes in zitten. Gelukkig is deze codec wel heel future proof en kan het in de toekomst met meer soft- en hardware ondersteuning alleen maar beter worden.

• Tomas_
Sluw schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 18:36:
Emotie met het merk of met de beelden?
Ja met beide denk ik wel.
Op de een of andere manier heeft het een bepaalde flair. Geen 4k, maar dat is voor mij geen must.

De verglijkingen die jullie aangeven, en de discussie daarover geven wel een goed beeld!

Het zijn wel de high camera's end met bijbehorende prijs.

De nx500 valt overigens af, geen externe mic aan te sluiten :-( en de 265 only codec vind ik nog wat vroeg ivm ondersteuning.

-edit-

Zoals ik het nu bekijk ga ik in eerste instantie voor een Sony a5100 of 6000. Puur om het filmen maar eerst eens te doen. Ik zie overal dat je die beelden ook kunt graden. Dan kan ik voor een redelijk budget aan de slag. De top camera's vind ik voor nu te prijzig.

Ik moet maar leven met de tekort komingen in eerste instantie

[ Voor 23% gewijzigd door Tomas_ op 13-04-2015 15:46 ]

Pagina: 1