Advies omtrent aanschaf receiver (met speaker selector)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667357

Topicstarter
Hallo allen,

Na enkele jaren een "passieve" gebruiker te zijn van het forum. Heb ik vandaag besloten om een account aan te maken en mijn vraagstuk aan jullie voor te leggen:

Ik zoek een?
5.1 AV-receiver.

Wat is je budget?
Hier is enige marge, ik dacht aan 400 euro max.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
95% van de tijd om muziek mee te beluisteren. 5% van de tijd voor film/tv (Telenet Digibox, in de toekomst ook Chromecast)

Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik belangrijk vind dat de receiver kan:

Heel belangrijk
Via USB poort hi-res flac files afspelen (stick/externe hhd)
Browsen van files via display AV reciever
Receiver mag geen "bottleneck" zijn voor nog aan te schaffen speakers: 1 paar B&W 686 of 685
5.1 receiver (al wordt hij als 2.0 gebruikt - maar je weet maar nooit)
Streaming mogelijkheden: Spotify (enkel gratis account), Stream vanaf ipad/iphone (indien mogelijk ook op termijn vanaf Android)
FM - tuner
Energiezuinig in Standby (lijkt me tegenwoordig evident)
"Speaker selector": Ik beschik nog over een paar JBL one's in keuken (Ik wil kunnen opgeven of muziek door 1 of 2 paar speakers moet)
Geen teveel exotische overbodige functies (gebruiksvriendelijk)

Nice to have
Streaming vanaf Wifi
Digitale Radio
Phono ingang

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb enkele instapmodellen bekeken, waar doorgaans de meeste functies wel overeenkomen met wat ik wil, echt zie ik zelden een "speaker selector" en is me niet altijd duidelijk of je Hi-res files rechtsstreeks via de USB poort kan afspelen.

Zelf bekeken:

- Denon AVR-X1000
- Denon AVR-X1100
- Yamaha RX-V477

Welke vragen heb je hier nog over?
- M.b.t. de speakers: Is het interessanter om de goedkopere 686-reeks te nemen en iets meer te investeren in de receiver?
- Is er eigenlijk een hoorbaar verschil tussen receviers (weliswaar met dezelfde speakers)? Of is het eerder een kwestie van vermogen, aansluitingsmogelijkheden etc?

Ik ga uiteraard nog zelf naar de hifi-zaak, maar wil toch al een beetje georienteerd zijn.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghwopi
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-06-2020
Sorry dat ik het vraag maar ik ga het toch vragen, waarom perse een surround receiver als je bijna alleen maar muziek luistert? Heb je wel eens nagedacht over een stereo versterker met een netwerkspeler erbij? Het aflezen van een display van een receiver valt vies tegen. Een netwerkspeler heeft daarentegen een gedetailleerdere display die veel beter is af te lezen.
Wat betreft Spotify, hier zal je altijd voor moeten betalen, via receiver/netwerkspelen betaal je altijd. De dienst is alleen gratis op computers.
Verder word de "Speaker selector" bij een receiver aangegeven als 2e Zone.

Het lijkt me verstandig om eens te gaan luisteren naar de speakers.
Je zal merken dat bij de 686 het laag toch behoorlijk minimaal is.
De 685 heeft beduidend mee laag, toch wel aangenaam als je veel muziek luistert.
Er zit wel enig verschil in verschillende receivers...

Daarnaast zal een wat zwaardere/beter gebouwde receiver/versterker de speakers veel goed zullen doen!

Succes met oriënteren/luisteren (Smits in Arnhem is een fijne winkel, altijd goed advies en een luisterruimte waar je rustig kan gaan zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-07 23:09
onkyo TX NR 636 kost je nog geen 400 euro. zit ook veel van wat jij opnoemt