e-reader, e-books en leren programmeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar programmeurs die actief en veelvuldig gebruik maken van een e-reader voor bijvoorbeeld leren maar ook als naslag.

Ik zit met een paar pillen van boeken hier op m'n bureau en ik vind het eigenlijk een beetje vervelend. Boeken liggen in de weg bij je toetsenbord, vooral als je er meerdere open moet hebben en het valt dicht en je moet het continue recht drukken omdat het linker deel niet te lezen is omdat het zo bol staat. Genoeg om over te zeiken in ieder geval! Hoe hebben we dat al die jaren toch gedaan :+ .

Meer serieus, ik denk dat een e-reader ideaal zou zijn, maar zijn er fatsoenlijke boeken in deze categorie? Ik ben dan specifiek geinteresseert in C++, Linux (unix OS) en Bash scripting. Later mischien ook wel python of perl bijvoorbeeld.

Hebben mensen hier ervaring met e-readers en deze soort boeken? Ik heb wel eens een ebook reader op mijn pc gehad maar de kwaliteit van de ebooks die ik toen had (via-via) wisselde heel sterk van kwaliteit. Voor de boeken waar ik naar op zoek ben, zijn die dan bijvoorbeeld geindexeerd, doorzoekbaar, is de inhoudsopgave gelinkt zodat ik direct naar iets kan toe springen (zelfde vraag eigenlijk voor de woordenlijst/index aan het einde).

Hebben mensen tips, ervaringen om te delen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik koop veel boeken bij O'Reilly (http://shop.oreilly.com/), die zijn altijd drm-vrij en komen in verschillende formaten. Ik lees op de iPad en download altijd de pdf en de epub. Met een epub is er het voordeel van schaalbare en instelbare lettertypes. De pdf is vooral handig voor illustraties, diagrammen en schema's. Beide versies zijn geïndexeerd.

Ook heb ik een tijdje een abonnement op Safaribooksonline gehad, daarmee kun je bijna alle boeken van diverse uitgevers lezen. Als naslagwerk is dat erg handig, want soms wil je alleen een hoofdstuk over een bepaald onderwerp lezen, maar wel in meerdere boeken over dat onderwerp.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb geprobeerd om de epub van een boek dat ik fysiek in de kast heb staan te gebruiken en dat wilde eigenlijk niet echt. Mijn Kindle kan niet goed genoeg overweg met het snel renderen van plaatjes en er komen nogal eens diagrammen of anderzijds complexe dingen voor in dit soort boeken en daardoor voelde het eerder als een belemmering dan als een manier om het makkelijker te maken. Daarna ben ik overgestapt op een PDF en ondanks dat dat mijn tweede scherm minder "bruikbaar" maakte werkte dat een stukje fijner. Ik kan me voorstellen dat een PDF op een "echte" tablet een stukje lekkerder werkt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 21:27
O'reilly inderdaad .. wat mij betreft de beste boeken in het genre .. ik lees ze zelf altijd als pdf .. vanwege de illustraties en de opmaak.
De uitgever heeft er niet voor niets zoveel moeite in gestoken om het goed en leesbaar op te maken, dus als je reader ongeveer dezelfde verhouding heeft als een A5'je komt dat aardig uit zonder verloop.

Op android tablet met "EBookDroid - PDF & DJVU Reader" .. veel instellings mogelijkheden (zoals blackwhite on whiteblack .. dat het wat rustiger lezen is .. maar daar zul je met een echte ereader wat minder last van hebben)
(alleen de boekenkast inclusief spinrag ziet er gewoon niet uit :X ... en dan is het toch ook weer jammer dat het niet opensource is)

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 10-04-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik gebruik een windows tablet, surface 2RT. Dit met OneDrive op mijn desktop die alle boeken synct tussen mijn laptop en tablet. Is ideaal want op de surface staat gewoon windows8 met de filemanager enzo. Scherm is scherp zat en met een app uit de store kan je alle ereader formaten en pdf prima weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Hey bedankt, goeie tips!

Die O'Reilly shop is wel goed inderdaad. Van Safari schrok ik wel ... dan zou ik minstens 1 boek per maand uit moeten lezen en dat krijg ik er nooit van m'n leven uit.

Wat ik even niet zo goed begrijp is waarom zouden illustraties en diagrammen in epub niet goed zijn? Ik zie in PDF ook zo vaak lage resolutie plaatjes dat het er niet uit ziet op 100%.

Ik wil binnenkort eens in een winkel kijken naar e-readers om een idee te krijgen hoe ze werken en wat ik een prettig formaat vind. Ik denk dat 6" te klein is, dat is wel handzaam maar een normaal boek is ~29cm van hoek tot hoek, dat is ruim 11". Ik denk dat ik 8" dan toch wel als minimum wil aanhouden en dan op een goede standaard/houder schuin naast me kunnen zetten of zo. Maar moet ook wel weer makkelijk in de hand te nemen zijn om te markeren en notities er bij te zetten bijvoorbeeld. Mischien een pennetje er bij ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smikkol
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-08 09:44
Ik heb zelf een jaartje geleden om te proberen een 2e hands 7inch (geloof ik) sony gekocht.
PDF'jes bij practica, naslag bij coden en lezen in de trein zijn echt het geld waard. Toch komt het regelmatig voor dat ik nog wat sheets print of een boek fysiek koop.

Als je veel moet bladeren, aantekeningen wil maken etc, daan gaat er niets boven papier :)

Edit:
Ik heb een prs-t3, 4 tientjes 2e hands uit mn hoofd, worth _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door smikkol op 13-04-2015 21:22 . Reden: Extra info ]

Pagina: 1