Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een vraagje over de inkomstenbelasting die ik afdraag. Hopelijk weten jullie hier meer van.

Ik wordt betaald op uurbasis en de vakantiedagen waar ik recht op heb worden gewoon als extra uren gerekend (vakantie opnemen is dan onbetaald verlof). Ik verdiende deze maand bruto ongeveer 2800 euro (inclusief 240 euro aan 2 uitbetaalde vakantiedagen). Netto komt dit neer op 2056 euro.

Als ik nu kijk wat ik netto zou krijgen als ik die vakantiedagen niet maandelijks uitbetaald zou krijgen dan is dat 1923 euro (2800-240 invullen op http://www.berekenhet.nl/.../bruto-netto-salaris.html). Dus ik krijg netto 2056-1923=133 euro aan vakantiedagen uitbetaald. Dat betekent dat ik over die 240 euro bruto vakantiedagen 133/240=55.7% aan belasting betaal.

Ik snap niet helemaal hoe dat kan, aangezien ik nog lang niet voorbij de 42% schijf ben met mijn salaris. Of is er iets mis met mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 08:23
De loonheffing omvat niet alleen de inkomstenbelasting. Naast de inkomstenbelasting betaal je immers ook premies volksverzekeringen. Tarieven:
AOW: 17,90%
Anw: 0,6%
Wlz: 9,65%

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:40:
Hoi, ik heb een vraagje over de inkomstenbelasting die ik afdraag. Hopelijk weten jullie hier meer van.

Ik wordt betaald op uurbasis en de vakantiedagen waar ik recht op heb worden gewoon als extra uren gerekend (vakantie opnemen is dan onbetaald verlof). Ik verdiende deze maand bruto ongeveer 2800 euro (inclusief 240 euro aan 2 uitbetaalde vakantiedagen). Netto komt dit neer op 2056 euro.

Als ik nu kijk wat ik netto zou krijgen als ik die vakantiedagen niet maandelijks uitbetaald zou krijgen dan is dat 1923 euro (2800-240 invullen op http://www.berekenhet.nl/.../bruto-netto-salaris.html). Dus ik krijg netto 2056-1923=133 euro aan vakantiedagen uitbetaald. Dat betekent dat ik over die 240 euro bruto vakantiedagen 133/240=55.7% aan belasting betaal.

Ik snap niet helemaal hoe dat kan, aangezien ik nog lang niet voorbij de 42% schijf ben met mijn salaris. Of is er iets mis met mijn berekening?
Kan het zijn dat ze die extra dagen nu berekenen in de 52% schijf, en dat je dat dan gewoon later weer bij je aangifte Inkomstenbelasting terug krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36
Daarnaast houdt de website geen rekening met een eventueel werknemersdeel van de pensioenpremie die op jouw brutoloon wordt ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zo'n topic komt elk jaar terug... Geen zorgen om maken, niet eens over nadenken, je ziet het wel in je aangifte volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Kurkentrekker schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:56:
[...]

Kan het zijn dat ze die extra dagen nu berekenen in de 52% schijf, en dat je dat dan gewoon later weer bij je aangifte Inkomstenbelasting terug krijgt?
Yep, vakantiegeld, 13e maand, overwerk e.d. wordt belast tegen het bijzonder tarief à 52%, uit je aangifte zal blijken dat het 42% had moeten zijn en krijg je de teveel ingehouden loonheffing terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik betaal geen pensioenpremie, en zover ik kan zien op mijn loonstrookje wordt er niks speciaals gedaan met de vakantiedagen, maar worden ze gewoon als extra gewerkte uren gezien. Ik had nog geen rekening gehouden met de premie volksverzekeringen, dus dan zal het daar wel mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RemcoDelft schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:06:
Zo'n topic komt elk jaar terug... Geen zorgen om maken, niet eens over nadenken, je ziet het wel in je aangifte volgend jaar.
Dit.

Een werkgever maakt, aan de hand van bepaalde tabellen, een schatting van wat je vermoedelijk zal moeten gaan betalen aan belasting op basis van een heleboel aannames. Dat bedrag houdt hij in van je bruto-salaris en maakt hij over aan de belastingdienst.

Vervolgens ga je naar de belastingdienst, zeg je: dit zijn de feiten, en op basis van aannames en tabellen heb ik dit betaald. Dat betekent dat ik x teveel heb betaald en dat wil ik graag terug.

Niet meer en niet minder.

Ik kan het wel erg ingewikkeld gaan maken, en uitleggen met een heleboel rekenvoorbeelden en berekeningen, maar daar ga je niets aan hebben. Als je dat wil weten, zoek dan op wat loonbelasting en heffingskortingen precies inhouden, wat welke schaal is, welke heffingskortingen er zijn en wanneer je er recht op hebt, hoeveel deze kortingen bedragen en pas dat toe op je salaris. Een simpele berekening klopt gewoon nooit, omdat het gewoon niet simpel ís.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 15:07
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:20:
Ik betaal geen pensioenpremie, en zover ik kan zien op mijn loonstrookje wordt er niks speciaals gedaan met de vakantiedagen, maar worden ze gewoon als extra gewerkte uren gezien. Ik had nog geen rekening gehouden met de premie volksverzekeringen, dus dan zal het daar wel mee te maken hebben.
Er is belastingtechnisch ook geen verschil tussen extra gewerkte uren en uitbetaalde vakantiedagen, bonussen, hoger salaris, vakantiegeld etc. Als je € x meer krijgt dan betaal je daar het tarief over dat geldt voor de schijf waar jij in valt en als je over de grens van de schijf heen gaat betaal je over het deel dat over de grens heen zit de hogere schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik besef met net dat ik ook een foutje heb gemaakt in mijn berekening. Ik deed 133/240, maar de belasting die ik betaal is natuurlijk (240-133)/240=44%. Dat ligt al veel dichter bij het percentage dat ik zou verwachten.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:28:
Ik besef met net dat ik ook een foutje heb gemaakt in mijn berekening. Ik deed 133/240, maar de belasting die ik betaal is natuurlijk (240-133)/240=44%. Dat ligt al veel dichter bij het percentage dat ik zou verwachten.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties!
En 44% kan uiteindelijk best redelijk kloppen door de afbouw algemene heffingskorting en afbouw arbeidskorting.

Maar zoals al gezegd is dit puur een voorheffing die rekening probeert te houden met alle regelingen die er zijn, zonder daar alle gegevens voor te hebben. Pas aan het eind van het jaar bij je daadwerkelijke aangifte worden gewoon alle inkomsten op 1 hoop gegooid en wordt er exact berekend hoeveel belasting je moet betalen. Daarbij is het niet interessant of het inkomsten uit een bonus, 13e maand, vakantiegeld of overuren zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1