Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epstra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-07 14:05
Goedemorgen!

Even terug heb ik een bestelling gedaan bij een grote online electronicahandel, waarbij ik met behulp van een online tool zelf mijn computer kon samenstellen.

Na de computer in elkaar gezet te hebben en er een tijd plezier van te hebben, blijkt dat er iets toch niet klopt. Na veel zoeken, uitproberen is software uitgesloten en gaat de pc naar de winkel voor reparatie. Hier wordt de videokaart vervangen voor het zelfde exemplaar en de pc zou gemaakt moeten zijn. Thuis aangekomen met mijn 'gereperareerde pc' blijkt niks minder waar, de errors zijn er nog steeds (in eventviewer zichtbaar).

Aan de telefoon zegt de technische dienst dat het een samewerkingsprobleem kan zijn tussen moederbord en videokaart en dat ik er één kan retourneren. Maar als ik later de service balie of klanten service aan de lijn krijg, vertellen zij mij dat ik moederbord en videokaart (die net gerepareerd is), moet optsturen voor reparatie.

Nu lijkt het mij bijzonder als er iets mis is met de videokaart, gezien deze net gerepareerd is. Als blijkt dat het moederbord prima werkt opzich zelf, kan ik dan toch mijn geld terug eisen van één van de twee onderdelen omdat de twee onderdelen niet samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt het als een systeem besteld maar heb je hem ook door hun laten bouwen als 1 geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:41

Rannasha

Does not compute.

Aansluitingen van onderdelen zijn dusdanig gestandaardiseerd tegenwoordig dat iets als "samenwerkingsproblemen" eigenlijk niet voor kunnen komen. Zodra iets fysiek past, hoort het normaal gesproken gewoon te werken.

Als de videokaart is vervangen en het probleem is niet verholpen, dan zal waarschijnlijk het moederbord niet goed functioneren. En dan kun je waarschijnlijk net zolang videokaarten vervangen door andere modellen tot je een ons weegt, maar dat verhelpt het probleem niet. Eventueel wordt het probleem enkel minder zichtbaar als een andere videokaart het moederbord minder belast.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

Rannasha schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:43:
Aansluitingen van onderdelen zijn dusdanig gestandaardiseerd tegenwoordig dat iets als "samenwerkingsproblemen" eigenlijk niet voor kunnen komen. Zodra iets fysiek past, hoort het normaal gesproken gewoon te werken.
Die vlieger gaat helaas niet helemaal op.

Neem bijvoorbeeld het verschil tussen PCIe 2.0 en PCIe 3.0. In 3.0 kan het slot zelf meer power leveren. Als een videokaart die power nodig heeft gaat hij dus niet in een 2.0 moederbord werken. Je kunt het er in stoppen (het past physiek), maar het werkt niet.

Hetzelfde geldt voor USB; USB 2.0 kan meer power over de bus sturen dan 1.0 en 3.0/3.1 gaat nog verder. Een USB 3.1 apparaat zou dus wel op een USB 1.0 poort aangesloten kunnen worden maar er is een kans dat het niet gaat werken omdat er niet genoeg power uit de poort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epstra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-07 14:05
Bedankt voor de reacties;

Het systeem is door mij gebouwd, maar de online tool laat je alleen keuzes maken met compatible producten: dus als je een moederbord met socket 1150 uitzoekt, kan je daar ook alleen compatible CPU's bij kiezen.

Het moederbord beschikt over 2 PCIe 3.0 slots en in de UEFI heb ik zelf nog geprobeerd te switchen tussen Gen 1, Gen 3 en auto, maar geen van die instellingen verhielp het probleem. Ook de coolermaster 700 watt voeding van zou het probleem niet moeten zijn..

Wel zijn ze er nu mee bezig bij de technische dienst, wellicht vinden ze iets dat niet klopt aan het moederbord? Maar ik heb geen idee hoe die testen precies gaan ;)