Photos.app en meerdere gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
We draaien hier op 1 Mac 1 iPhoto library welke we met twee gebruikers kunnen inzien en muteren. Dat was nogal een dingetje, omdat Apple blijkbaar van mening is dat iedereen zijn eigen library moet hebben. We verschillen daarin van mening en blijkbaar ben ik niet de enige als ik op internet ga neuzen.

Afijn, was opgelost door gebruik te maken van acl's, op /Users/Shared, en dan in die map de iPhoto library. De acl zorgde er voor dat beide users alle rechten hadden op alle bestanden in die directory. Werkte vlekkeloos.

Gisteren geupdate naar 10.10.3, en ik was er al bang voor omdat er een iCloud gedachte achter zit die ook erg single user minded is, Photos gedraagt zich niet hetzelfde als iPhoto. Precies dezelfde setup, maar zodra een andere user die library ook wil gaan gebruiken: "An error occurred while repairing permissions. Photos was unable to repair permissions on your library".

Nou. Acl's werken niet meer, althans, het geheel gedraagt zich anders. Onwerkbaar dus in dit huishouden. Ik ga echt niet iedere foto sharen middels streams. Heeft iemand een nieuwe truc met de duif?

Het ACL verhaal by the way:
sudo chmod +a "USERNAME allow delete,chown,list,search,add_file,add_subdirectory,delete_child,file_inherit,directory_inherit" /Users/Shared/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

UltraSub schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:51:
We draaien hier op 1 Mac 1 iPhoto library welke we met twee gebruikers kunnen inzien en muteren. Dat was nogal een dingetje, omdat Apple blijkbaar van mening is dat iedereen zijn eigen library moet hebben. We verschillen daarin van mening en blijkbaar ben ik niet de enige als ik op internet ga neuzen.

Afijn, was opgelost door gebruik te maken van acl's, op /Users/Shared, en dan in die map de iPhoto library. De acl zorgde er voor dat beide users alle rechten hadden op alle bestanden in die directory. Werkte vlekkeloos.

Gisteren geupdate naar 10.10.3, en ik was er al bang voor omdat er een iCloud gedachte achter zit die ook erg single user minded is, Photos gedraagt zich niet hetzelfde als iPhoto. Precies dezelfde setup, maar zodra een andere user die library ook wil gaan gebruiken: "An error occurred while repairing permissions. Photos was unable to repair permissions on your library".

Nou. Acl's werken niet meer, althans, het geheel gedraagt zich anders. Onwerkbaar dus in dit huishouden. Ik ga echt niet iedere foto sharen middels streams. Heeft iemand een nieuwe truc met de duif?

Het ACL verhaal by the way:
sudo chmod +a "USERNAME allow delete,chown,list,search,add_file,add_subdirectory,delete_child,file_inherit,directory_inherit" /Users/Shared/
geheel buiten je vraag om, mijn vraag waarom 1 library delen?
als eerste werkt het al met heel veel moeite en ten 2de ik zit te denken maar ik wil toch echt niet al mijn ( in mijn ogen mooie foto's ) delen met mijn 2de user thuis.

de foto's die ik dan met mijn 2de user wil delen die gooi ik juist in de gedeelde stream.
heeft mijn 2de user een foto nodig van mij voor een project dan zoeken we die even op in mijn Library en deel ik deze.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 10:57
talin schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:04:
[...]
geheel buiten je vraag om, mijn vraag waarom 1 library delen?
Ik heb 2 thuis een iMac staan en mijn vrouw en ik hebben een eigen inlogaccount. We willen wel graag dezelfde foto's kunnen zien. Het delen van de Library is dus bijvoorbeeld voor zo'n situatie.

Ik ben sinds gisteren overgestapt op de photos app en heb een groter iCloud abonnement genomen. Die € 4 per maand geef ik makkelijk uit aan onzinnige apps en die kan ik tegenwoordig makkelijker terugvragen als het niet bevalt ;) . Voor mij dus kostenneutraal.

Volgens mij kan je met "gezinsdeling" de foto's delen. Overigens heb ik dit nog niet getest :)

[ Voor 17% gewijzigd door Lekkerbek312 op 10-04-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Lekkerbek312 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:30:
[...]

Ik heb 2 thuis een iMac staan en mijn vrouw en ik hebben een eigen inlogaccount. We willen wel graag dezelfde foto's kunnen zien. Het delen van de Library is dus bijvoorbeeld voor zo'n situatie.
Precies dat dus. 2 inlogaccounts, sharen van dezelfde library. Wat Apple wil is dat beiden iCloud Photo gebruiken en dan met streams sharen wat je wil sharen. Laten we nu net de hele library willen sharen. Ga ik toch zeker niet 2x in de cloud zetten met bijbehorende kosten.
Ik ben sinds gisteren overgestapt op de photos app en heb een groter iCloud abonnement genomen. Die € 4 per maand geef ik makkelijk uit aan onzinnige apps en die kan ik tegenwoordig makkelijker terugvragen als het niet bevalt ;) . Voor mij dus kostenneutraal.
Ik neem zo een abo als ik het goed kan gebruiken. Geen probleem. Maar niet de hele library kunnen sharen op 1 mac tussen 2 accounts is een showstopper, blijf ik lekker bij iPhoto en Aperture. Daarnaast irriteert het me dat als ik de fotos zo op de iPad sync, waar de kinderen heel veel mee spelen, dat een "admin" account is. En als de kids daar fotos gaan verwijderen worden ze ook uit de master verwijdert. Dus daar zal ook nog iets met rechten moeten kunnen, dat het een slave wordt, of delete/edit beveiligen met pin of zoiets.
Volgens mij kan je met "gezinsdeling" de foto's delen. Overigens heb ik dit nog niet getest :)
Dat gebruiken we. Maar dat is gewoon een family stream. Die wordt ook gebruikt, daar zetten we vanaf 2 icloud accounts (2 telefoons) de beste foto's in zodat we die allebei kunnen zien. Maar dat is niet wat ik zoek denk ik.

ACL's zou een mooie oplossing zijn. Maar als het niet werkt, tsja... Goed bezig Apple. :(

/edit
Overigens, het werkt helemaal niet met veel moeite met acl's, 1x goed zetten en klaar. Hoef je niet meer naar om te kijken. Beide logins kunnen gewoon iPhoto starten en bewerken en het is gewoon 1 master library. Werkt vlekkeloos.

[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 10-04-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
Ik heb hier mijn library in icloud geplempt en deel hem met de vriendin wel dezelfde icloud account dus geen familiedelen ofzo dus de hele library wordt gedeeld vanaf icloud op een rMBP en een MBA geen gezeur niets :)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rk74
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:50
Hartstikke mooi als je een kleinere bibliotheek hebt, de mijne is ruim 600gb groot en dan zit ik met iCloud aan een extra kostenpost van 250 euro per jaar. Dat terwijl een gedeelde bibliotheek zoals bij iphoto mogelijk was ook een prima oplossing was met meerdere macs in huis. Heel erg jammer dat het nu dus niet meer mogelijk lijkt. Niet voor iedereen dus de oplossing om alles in de cloud te plempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
En dan nog, ik share geen iCloud account. Alle iPhones in huis hebben een eigen iCloud account. Family sharing doet de rest. Geen gezeik meer met FaceTime, iMessage en backupruimte. Apple wil gewoon dat ieder zijn eigen library heeft, en middels streams de foto's shared die je wil sharen.
Miljaar. Flink irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
rk74 schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:25:
Hartstikke mooi als je een kleinere bibliotheek hebt, de mijne is ruim 600gb groot en dan zit ik met iCloud aan een extra kostenpost van 250 euro per jaar. Dat terwijl een gedeelde bibliotheek zoals bij iphoto mogelijk was ook een prima oplossing was met meerdere macs in huis. Heel erg jammer dat het nu dus niet meer mogelijk lijkt. Niet voor iedereen dus de oplossing om alles in de cloud te plempen.
Formaat vergeten te melden, 100GB dus ik heb ook een extra kostenpost van 48pj

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Update, heb het aan de gang.
Blijkt dat inheritance op de een of andere manier niet mee werd genomen. Kwam ik achter met een ls -le. Een chmod -a, chmod -R +a loste alles op. Voorlopig lijkt het te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste UltraSub, Zou je het volledige commando willen posten die je moet gebruiken in Terminal. Mij lukt het momenteel nog niet. Bedankt alvast! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodaap
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 14:11
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:36:
Beste UltraSub, Zou je het volledige commando willen posten die je moet gebruiken in Terminal. Mij lukt het momenteel nog niet. Bedankt alvast! _/-\o_
Sluit me graag aan bij dit verzoek (en evt. uitleg voor noobs als het niet slechts copy paste in de terminal is).

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
sudo chmod -R +a "USERNAME allow delete,chown,list,search,add_file,add_subdirectory,delete_child,file_inherit,directory_inherit" /directory/structuur/
Pagina: 1