[Whois] Acquisitie adhv whois informatie - spam?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Topicstarter
Hallo mede-tweakertz,

Zelf heb ik een aantal domeinen geregistreerd staan, ook voor klanten van mij.
Daarbij sta ik als administratief contactpersoon ingesteld. Inclusief e-mailadres dus.

Nu kreeg ik deze week een e-mail van een domeinverkoper (een partij die gerelateerde domeinen probeert te slijten aan ondernemers doormiddel van biedingen). Deze e-mail was verstuurd met de nieuwsbrief software van Mailchimp. Ze probeerden mij te laten bieden op een domeinnaam die sterk verwant is aan degene die ik voor een klant geregistreerd heb.

Hiertoe heb ik geen toestemming gegeven, ik ben verder niet bekend met deze partij & ben er verder niet mee geaffilieerd. Toch verzenden ze mij deze acquisitie e-mails.

Valt dit wettelijk gezien onder het kader spam? Aangezien ze wel het mailadres uit een publiekelijk beschikbare bron vissen (whois).

Heb op een link geklikt in de betreffende e-mail, en nu krijg ik ook (de derde) e-mail van hun, met nogmaals een (persoonlijke (niet-via-mailchimp) reminder of ik het betreffende domein wil kopen.

Verder heb ik geen correspondentie gehad met de partij, en me uitgeschreven van de "nieuwsbrief" (de acquisitiemail) van hun, waarna ze dus buiten dat systeem om nogmaals mailen.

Ben benieuwd hoe het hier precies zit met de spam regelgeving op dit gebied. Aangezien ik het niet erg netjes vind om op die manier domeinen voor enkele honderden euro's proberen te slijten.

Heb hierover het internet al even doorgespit, en kom enkel het volgende van de ACM tegen:
Wat zijn de wettelijke eisen voor het verzenden van elektronische berichten?
Wanneer u berichten verstuurt, moet u aan de volgende eisen voldoen:
voorafgaande toestemming: de ontvanger moet toestemming hebben gegeven
identiteit: de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn
afmeldmogelijkheid: de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen.
https://www.acm.nl/nl/ond...ders-van-e-mailberichten/

Maar hoe dat te koppelen valt aan het gebruik van gegevens van de whois ben ik niet zeker in..

Wie-o-wie weet hierover wat duidelijkheid in kaart te brengen? Ik kan er verder namelijk niks over vinden.

Ben namelijk van plan een mailtje terug te sturen, echter wil ik wel even mijn feiten op een rijtje hebben. O+

Edit:
Het gaat hierbij overigens om een Nederlands bedrijf. Deze heeft ook doodleuk in de nieuwsbrief het volgende staan volgens de conform de anti-spam regeltjes bij mailchimp:
Copyright © 2015 <naam-van-de-partij-hier>, All rights reserved.
U krijgt deze mail omdat we denken dat u interesse heeft in deze domeinnaam.

[ Voor 6% gewijzigd door Trucker Her op 09-04-2015 21:47 ]

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
Trucker Her schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:40:
Zelf heb ik een aantal domeinen geregistreerd staan, ook voor klanten van mij.
Daarbij sta ik als administratief contactpersoon ingesteld. Inclusief e-mailadres dus.
Klinkt als zakelijke dienstverlening?
Heb hierover het internet al even doorgespit, en kom enkel het volgende van de ACM tegen:
ACM, "Autoriteit Consument & Markt" - dus voor particulieren, lijkt mij. Geen idee hoe het met spam tussen bedrijven onderling zit, maar het lijkt mij dat als jij bedrijfsmatig domeinen registreert, de ACM voor jou niets doet.

(maar ik hoop dat ik het mis heb en je die spammers probleemloos grof kan aanpakken, elke spammer is er een teveel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
vanaalten schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:29:
[...]

Klinkt als zakelijke dienstverlening?

[...]

ACM, "Autoriteit Consument & Markt" - dus voor particulieren, lijkt mij. Geen idee hoe het met spam tussen bedrijven onderling zit, maar het lijkt mij dat als jij bedrijfsmatig domeinen registreert, de ACM voor jou niets doet.

(maar ik hoop dat ik het mis heb en je die spammers probleemloos grof kan aanpakken, elke spammer is er een teveel)
Heb je inderdaad juist, het gaat hierbij wel om zakelijke dienstverlening. Maar de ACM was de enige partij waarbij ik daarover enigsinds relevante informatie kon vinden. Vandaar dus ook mijn vraag of ik het daarbij bij het juiste eind heb. Ben zelf niet erg op gesteld, deze wijze van klanten vergaren.

Daarnaast, zij weten niet of ik een zakelijke klant ben of niet. Ja, het domein is sowieso van een bedrijf, maar dat wil niet zeggen dat het administratief contactpersoon dan dus ook daar bij toebehoort lijkt mij? -kan net zo goed de beunhaas op de hoek zijn?-

Gestoord word je toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 23:57

Sebastiaan

....

https://www.spamklacht.nl/

Lijkt me dat je via die site gewoon een klacht kan indienen bij ACM. Een van de vragen is ook of het is gezonden aan een consument of zakelijke email, dus met je zakelijke email kan je ook gewoon een klacht indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Niet online

Trucker Her

Topicstarter
Sebastiaan schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:58:
https://www.spamklacht.nl/

Lijkt me dat je via die site gewoon een klacht kan indienen bij ACM. Een van de vragen is ook of het is gezonden aan een consument of zakelijke email, dus met je zakelijke email kan je ook gewoon een klacht indienen.
Via daar en de FAQ van de ACM ben ik wat verder gekomen.
Overigens ben ik er ook achter dat dit gespecificeerd staat in de Telecommunicatiewet artikel 11.7.

Volgens de site van de ACM geldt ook voor zakelijke adressen e.d. dat er expliciete toestemming moet zijn.
Kan een ondernemer aangeven ongevraagde berichten te willen blijven ontvangen? -

Ondernemers en bedrijven die wèl ongevraagde berichten willen ontvangen, kunnen hiervoor een toestemming van algemene strekking geven. Dat kunnen ze doen door een e-mailadres of mobiel telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website. Let op: vermeld daarbij precies voor welke doeleinden men deze berichten mag versturen, bijvoorbeeld alleen voor reclame over kantoormeubilair. Dan is het verzenden van informatie over bijvoorbeeld uitzendkrachten naar dat adres verboden.
Via daar ben ik dus ook bij de wet zelf aangekomen, nu ben ik geen jurist, maar lijkt het mij alsof er in artikel 11.7 lid 2 wordt gezegd dat wanneer het daarvoor bestemd en bekend gemaakt is, wel wordt toegestaan; valt een administratief whois contact daaronder? 8)7 :?
Indien de gebruiker, bedoeld in het eerste lid, een rechtspersoon is dan wel een natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, geldt met betrekking tot het door middel van elektronische berichten overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden dat geen voorafgaande toestemming is vereist:

a. indien de verzender bij het overbrengen van de communicatie gebruik maakt van elektronische contactgegevens die door de gebruiker daarvoor zijn bestemd en bekendgemaakt, en deze zijn gebruikt in overeenstemming met de door de gebruiker aan die contactgegevens verbonden doeleinden, of

Gestoord word je toch...