Toon posts:

Kleine speakers gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Huis verbouwd en goede speakerdraden gelegd in 4 hoeken en nu op zoek naar kleine (witte) speakers die goed stereo geluid geven met of zonder subwoofer en versterker.
Al advies (Piega TMicro 4 speakers, TMicro sub MKII en Rotel RA-12 v2 versterker) ingewonnen bij een hifi speciaalzaak. Bijna gekocht maar nu horen we weer tegenstrijdige berichten dat deze niet geschikt zijn voor een ruimte van ca. 90 m2.
Het is echt om gek van te worden.

Wat is je budget?
We zijn geen audiofielen dus willen niet de hoofdprijs betalen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Uitsluitend voor afspelen muziek.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zie hierboven... Piega. Ook gekeken naar Bose 161 speakers gekeken maar daar zijn de berichten ook tegenstrijdig over. Zouden meer geschikt zijn voor film.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Even de topic titel aangepast. Anders is in het overzicht niet duidelijk waar het topic over gaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:23

mr.paaJ

generatie cmd+z

Hoe klein moet het zijn en wat mag het kosten? Hoe hard wil je kunnen luisteren, achtergrondmuziek of feestniveau?
Piega, maar ook KEF E305, B&W M1 etc zal prima zijn voor zacht tot normaal volume maar wil je voluit draaien dan heb je toch wat groters nodig denk ik.

Kleine sateliet speakers zijn sowieso beter geschikt voor film dan voor muziek, en kleine speakers zij sowieso niet geschikt om grote ruimtes te vullen (daar heb je dan de sub voor). Gewon gaan luisteren dus en zelf beoordelen hoe het klinkt.

[ Voor 71% gewijzigd door mr.paaJ op 09-04-2015 22:49 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor reactie.
We hebben geluisterd en de Piega's met de sub klonken goed. We wilden eigenlijk bestellen totdat we ergens lazen dat dit weer alleen geschikt was voor een kleinere ruimte. Enne... we hebben ook wel eens een feestje dus beetje volume is wenselijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:34
Een Piega TMicro 4 ken ik niet, maar ik ken de TMicro 3 en de (duurdere) voorganger wel: de Piega Smart 3/ TS3.
Die laatsten klinken echt veel verfijnder dan een B&W m1 of een Kef E305. Ze kosten ook gemakkelijk 2x zoveel. Beter met vergelijkbaar formaat zal heel moeilijk te vinden zijn, de meeste boekenplank luidsprekers zijn veel groter. De meeste kleine luidsprekers zijn satellieten die voornamelijk (enkel?) gemaakt zijn voor films en niet laag genoeg geraken.

Wanneer er gesproken wordt van een volume opvullen dan bedoelt men het behalen van aantal dB (dat zal wel fatsoenlijk lukken) en een bepaalde druk ontwikkelen. Dat laatste zal maar beperkt lukken, kleine luidsprekers hebben maar een kleine conusoppervlakte, maar dat is een keuze die je bewust maakt door te kiezen voor kleine luidsprekers.
Maar ook de sub is aan de -erg- kleine kant. Je zou een sub kunnen kiezen met meer slagvolume (grotere conus zoals een 12 of 15", als je de cross-over nog goed kan instellen met de TMicro4). Of misschien zijn 2 Tmicro subs voor jou een oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door road rebel op 10-04-2015 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met deze reactie kan ik iets.... bedankt!
Ik weet dat voor kleine speakers kiezen betekent dat we inboeten in geluidskwaliteit maar de Piega's TMicro 4 lijken veelbelovend. 2 subs klinkt als een goede oplossing als 1 niet voldoende blijkt te zijn. Dus nu nog even checken of er 2 subs aangesloten kunnen worden op de versterker die wij nu als optie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:01:
...checken of er 2 subs aangesloten kunnen worden op de versterker die wij nu als optie hebben.
Dat kan altijd ook al heb je "maar" een x.1-receiver. Simpele Y-adapter er tussen en je hebt het signaal gesplitst. Dat is ook wat er intern gebeurt op veel x.2-receivers. Als je High Level aan gaat sluiten moet het helemaal geen issue zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10 11:32

Theck88

If it's hard just KISS!

Je kunt ook kijken naar de Monitor Audio Radius 90 serie. Kleine speakers met goede muzikale eigenschappen. Uiteraard een subwoofer aan toevoegen (Radius 380), omdat het satellieten zijn en niet voldoende laag kunnen produceren.

Ik ben het ermee eens dat deze kleine speakers moeilijker een voldoende luid volume produceren voor grotere ruimtes. Daarvoor heb je gewoonweg grotere speakers voor nodig.

De KEF en B&W's zoals hierboven aangedragen zijn ook nette luidsprekers voor the job als het klein moet zijn. Persoonlijk vind ik de Bose 161 geen prettige luidsprekers om naar te luisteren. Vlak en missen van details.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:09
Ik begrijp zelf de keuze voor een Rotel RA-12 v2 van 750,- euro niet. Ten eerste heeft deze geen dedicated sub-uit en zal je die met de pre-out aan moeten sluiten. Daarnaast lijkt mij 750,- euro voor een versterker die alleen een paar melkpakjes hoeft aan te sturen buiten verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:34
Met 87 db/W/m zullen die luidsprekers op de meeste versterkers wel luid genoeg gaan om er doof van te worden.

Wat betreft de versterker: ik zou persoonlijk eerder kijken naar een moderner ontwerp die ook HDMI e.d. ondersteund of op zijn minst streaming mogelijk maakt. De opmerking over de afwezigheid van sub pre-out is een goede! Maar high level geraak je er met de TMicro sub ook wel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door road rebel op 10-04-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal.
We hebben de knoop doorgehakt en zijn toch voor de Piega's en Rotel versterker gegaan en net opgehaald. Momenteel aan het installeren... Keep fingers crossed ;)

Jaaaahhhh.... We zijn aangenaam verrast door het geluid wat eruit komt. Vult de kamer prima en mooi warm geluid. Maar ja... we komen dan ook van een Bose321 setje ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2015 09:30 ]

Pagina: 1