"normale"" garantie vs. fabrieksgarantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat het verschil hiertussen is? Is de normale garantie "wettelijke garantie"? Dus in de regel 2 jaar? (Het gaat hier om een videokaart). Is de fabrieksgarantie dan een aanvullende garantie op de wettelijke garantie? Gelden daar dezelfde voorwaarden voor of zijn die afhankelijk van de bepalingen van de fabrikant?

Het gaat om een videokaart van bijna 500 euro die na 2,5 jaar stuk is. Van de leverancier krijg ik 3 jaar "fabrieksgarantie". Als het defect niet meer te repareren is en er is geen zelfde kaart meer te krijgen, zijn mijn opties dan precies hetzelfde als de wettelijke garantie? Of kan dit afwijken?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Fabrikanten zijn niet verplicht om garantie te verlenen. Jij hebt een koopcontract bij een winkel, niet bij de leverancier of fabrikant. Tenzij je het koopt bij de fabrikant zelf dat is een compleet ander verhaal.

Edit: Als een fabrikant echter adverteert met garantie mag je ze hier ook aan houden. Fabrikanten mogen hier echter wel voorwaarden aan vastplakken.

https://www.consuwijzer.n...garantie/soorten-garantie
In de garantievoorwaarden staat wanneer u precies garantie hebt, en wat de garantie betekent. Wilt u dus weten waar u recht op hebt? Lees dan de garantievoorwaarden.

[ Voor 51% gewijzigd door D4NG3R op 09-04-2015 20:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
De fabrikant heeft bevestigd dat er 3 jaar lokale garantie is en dat ik die bij de verkopende partij moet afhandelen. Alleen zal waarschijnlijk de kaart niet meer leverbaar zijn, dus zit ik straks met de vraag wat mijn rechten zijn. Bij de wettelijke garantie is dat duidelijk: recht op kosteloze reparatie, recht op een vergelijkbaar exemplaar of als dat allemaal niet kan recht op teruggave aankoopsom.

Bij deze fabrieksgarantie weet ik echter niet wat mijn rechten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
2 jaar garantie staat nergens in de wet. Er staat enkel dat producten niet stuk horen te gaan binnen de redelijk te verwachten levensduur van het product (non-conformiteitsbeginsel). Als de winkel, of de verpakking van het product, adverteert met 3 jaar garantie, mag je er als klant vanuit gaan dat het product ten minste 3 jaar mee moet gaan.
Dus als het product na 2,5 jaar kapot is gegaan, heb je recht op kosteloze reparatie/vervanging, mits je kan bewijzen dat het product buiten jouw schuld om defect is geraakt.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ok, en hoe ga ik dat "bewijzen" dan?

Consuwijzer zegt dit:

Wat is fabrieks- of verkopersgarantie?

De fabrikant of verkoper kan ook garantie geven. De fabrikant of verkoper geeft dan garantie voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar. Gaat het product kapot? Dan hoeft u niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. De fabrikant of verkoper moet bewijzen dat dit uw schuld was. Is de garantie afgelopen en gaat het product kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

In de garantievoorwaarden staat wanneer u precies garantie hebt, en wat de garantie betekent.

[ Voor 88% gewijzigd door HellBeast op 09-04-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Wat wil jij gaan bewijzen dan? Heb je uberhaupt al een RMA verzoek gedaan of ga je er van uit dat het direct verkeerd gaat? (ik raad aan om dit bij de fabrikant te doen als je over de 2 jaar heen zit, recht hebben en recht krijgen zijn bij winkels een wereld van verschil)

Welke fabrikant spreken we hier trouwens over? Ik heb een goede ervaring met de meeste GPU merken. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HellBeast schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:52:
Ok, en hoe ga ik dat "bewijzen" dan?

Consuwijzer zegt dit:

Wat is fabrieks- of verkopersgarantie?

De fabrikant of verkoper kan ook garantie geven. De fabrikant of verkoper geeft dan garantie voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar. Gaat het product kapot? Dan hoeft u niet aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. De fabrikant of verkoper moet bewijzen dat dit uw schuld was. Is de garantie afgelopen en gaat het product kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

In de garantievoorwaarden staat wanneer u precies garantie hebt, en wat de garantie betekent.
Nee, alleen in het eerste half jaar na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper (art 7:18 lid 2 BW). Daarna ligt de bewijslast bij jou.

Heb je ge-overclockt, heb je anti-statische maatregelen gebruikt bij de installatie, heb je gezorgd voor goede koeling/ventilatie, heb je er iets geks gedaan ermee?

Als je de kaart uitstekend behandeld hebt, verwacht ik niet dat je extreem veel hoeft te bewijzen. Heb je echter op hoge temperaturen gedraaid, of zonder anti-statisch polsbandje de kaart geïnstalleerd, dan kan ik me voorstellen dat ze moeilijk doen. Dat zou dan namelijk zeer terecht zijn.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:04:
Wat wil jij gaan bewijzen dan? Heb je uberhaupt al een RMA verzoek gedaan of ga je er van uit dat het direct verkeerd gaat? (ik raad aan om dit bij de fabrikant te doen als je over de 2 jaar heen zit, recht hebben en recht krijgen zijn bij winkels een wereld van verschil)

Welke fabrikant spreken we hier trouwens over? Ik heb een goede ervaring met de meeste GPU merken. :)
Het gaat om Asus. Ik verwacht geen problemen dat ik iets moet bewijzen of wat dan ook, aangezien ik niets raars heb gedaan met de kaart. Asus wil alleen de afhandeling van de fabrieksgarantie per se via de verkopende partij. Deze hebben inmiddels de RMA ook al geaccepteerd. Ik kijk alleen graag wat zetten vooruit. Het kan ook zo zijn dat Asus hem kan repareren. In dat geval ben ik ook gewoon tevreden!

Pagina: 1