Mini ITX gaming systeem

Pagina: 1
Acties:

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-03 14:51
Hallo,

Ik heb besloten om een mini ITX systeem te bouwen en wil graag jullie mening hierover.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zolang het prijs/prestaie verhouding goed is heb ik niet echt een maximum aan mijn budget

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Al het randapparatuur heb ik, mechanisch toetsenbord, gaming muis, goede speakers etc.
Verder heb ik ssd Samsung 840 Evo 250GB
Harde schijven
Zalman ZM750-HP PSU (misschien overkill, maar die heb ik en hij werkt nog goed
Zalman CNPS9700 processor koeler (moet kijken of het past)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1MSI Z97I Gaming ACK€ 172,95€ 172,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,-€ 369,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,95€ 67,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 850,85

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil niet besparen op energieverbruik, het is een gamesysteem, dus die zal wel wat verbruiken. Het is handig als geluidsniveau laag is, maar niet een must.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, vroeger heb ik altijd moederborden en processoren gekocht die makkelijk overklokbaar waren, maar uiteindelijk heb ik er niet veel mee gedaan

Ik denk dat GTX970 een van de betere is in zijn prijsklasse, 980 vind ik de meerprijs niet waard.
Ik heb voor MSI moederbord gekozen omdat ik de meerprijs van ASUS ROG niet kan rechtvaardigen
Verder ben ik niet zeker van de processor, is een 4460 genoeg of zal iets anders beter bij het systeem passen?

Bedankt.

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-01 19:48
Welke games wil je gaan spelen?

• XAEROCOOL
Ik speel van alles wat, Guild Wars 2, SWTOR, Dragon Age, Assassins Creed, Counter Strike, Grid 2, PES. Kan in de toekomst ook Mainstream FPS zoals Call of Duty of Battlefield, als er goede uitkomen.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:55
Is Wifi een vereiste? Zo niet zou je qua moederbord ook voor een pricewatch: Gigabyte GA-B85N Phoenix kunnen gaan.

Een 4460 is voor praktisch alle games genoeg.

• XAEROCOOL
Wifi kan wel handig zijn als ik het meeneem naar zomerhuis, daar heb ik niet een vaste verbinding en kan ik de wifi van buren gebruiken, verder zag ik ook dat er bij deze moederbord bluetooth aanwezig is, dat is ook handig ivm gamecontroller.

• svenvv2
In dat geval zou ik dat moederbord lekker laten staan. Er is nog de optie voor een pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI , maar dat bord is helaas 2 weken terug 15 euro duurder geworden, waardoor jouw gekozen MSI Z97 bordje imho een betere prijs/prestatieverhouding heeft.

Overigens ben ik wel een beetje huiverig over dit regeltje tekst in de specs van je kast:
"Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm"
Je voeding is namelijk 165mm lang. Grote kans dat er niks aan de hand is en het gewoon past, maar je zou wellicht in de knel kunnen komen met de modulaire aansluitingen.
Just a heads up ;)

• XAEROCOOL
Dat had ik gemist, bedankt voor de opmerking. Op zich ga ik de modulaire aansluiting aan de kant waar grafische kaart komt niet gebruiken, maar die 5mm, ja, dat wordt voorzichtig uitproberen. Als het niet lukt dan maar een goede Seasonic PSU erbij.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:01

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Die zalman moet je vermoedelijk vervangen, vraag het voor de zekerheid even aan The_Mask in het voedingenadvies topic, maar Zalman heeft naar mijn weten nooit kwaliteitsvoedingen geleverd. Zou er dus gewoon een degelijke 450W gold Seasonic in zetten. Bij voorkeur een korte van 140mm, elk beetje ruimte is meegenomen in ITX kasten.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-03 22:51
Zalman maakt prima koelers, waarschijnlijk is de koeler die je hebt te groot voor de kast die je hebt gekozen. Maar deze zalman wordt gezien als een van de beste prijs/kwaliteit luchtkoelers voor in m-itx builds.

pricewatch: Zalman CNPS8900 Quiet

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 20:29
ziet er prima uit, je voeding en koeler is even passen maar je hebt ze toch al dus waarom niet gewoon hergebruiken!

Vind wel dat je een duur moederbord gekozen hebt, voor minder dan €100 heb je ook een itx mobo met wifi en bt http://tweakers.net/categ...LwzWyy2aLddR-ndT49zwLquXw

Verwijderd

is er niet een bottleneck tussen de intel i5 en gtx 970?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 18:22:
is er niet een bottleneck tussen de intel i5 en gtx 970?
Nee, waarom die er zijn?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

aangezien een gtx970 erg goed is en ik dacht dat er een bottleneck kan zijn.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:59:
aangezien een gtx970 erg goed is en ik dacht dat er een bottleneck kan zijn.
Een i5 is ook erg goed, bekijk de verschillen met andere processors maar (bijvoorbeeld een 8350) in games. :)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• XAEROCOOL
Allereerst bedankt voor jullie input.

Hierbij een update:
PC is gebouwd en werkt naar behoren.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ljrih.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/mh3ksg.jpg

Voeding en videokaart past net, van de modulaire aansluitingen kon ik alleen de sata en 2e PCI-E gebruiken.
Ik heb eigenlijk nog 1 molex aansluiting nodig voor de front fans (MB had alleen maar 2 fan aansluitingen, cpu en system(dit heb ik gebruikt voor de achterste fan)), maar dit ga ik doen met een verloopstukje van sata naar molex(heb namelijk 2 sata aansluitingen vrij)
Ik heb de modulaire sata aansluiting omcirkeld op foto, zoals te zien zit de videokaart in de weg voor de volgende aansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/im78np.jpg

CPU koeler past ook maar net, Ik moest een beetje creatief zijn met de kabels en deze raken de koeler niet. Mijn koeler had 3pin aansluiting terwijl MB 4pin heeft, daarom draait het nu op 100%. Ik ga proberen om de cpu aansluiten op de fan speed regelaar van behuizing, deze heeft 3 standen. Als dit niet zo goed gaat heeft mijn koeler ook een handmatige regelaar, maar dan moet er een kabeltje naar buiten. Dit gaat wel makkelijk omdat er een shuifbaar stukje aan de achterkant, boven de grafische kaart aansluiting zit.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/ekibsj.jpg

Ik ben van plan om een NAS te bouwen (weer in een node 304 trouwens). Dan gaan 2 harde schijven hiervan eruit. Dit zou voor meer airflow zorgen en betere koeling hoewel er op dit moment geen problemen zijn. Videokaart trekt lucht van zijkant en blaast deze uit aan de achterkant, PSU trekt het van onderen en blaast uit aan de zijkant, de front en achter fans moeten dus alleen voor harde schijven en cpu koeling zorgen.

• svenvv2
Leuk dat je alles passend heb gekregen! Ik kan wel voorstellen dat dat wel even puzzelen is geweest.

Over die fancontroller: Dat zou in principe gewoon moeten werken. Persoonlijk denk ik dat je alle fans makkelijk op de 7V (Middelste?) stand kan laten staan. Dat geeft een goede balans tussen stilte en airflow.

Als het extern moet zou je wellicht naar zoiets kunnen kijken: http://www.frozencpu.com/....html?tl=g34c17s285#blank

Tip: Post je build ook eens in Het Show je Build! Topic :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Moet die folie bij de GPU er niet af? :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• XAEROCOOL
svenvv2 schreef op zondag 26 april 2015 @ 20:30:
Leuk dat je alles passend heb gekregen! Ik kan wel voorstellen dat dat wel even puzzelen is geweest.

Over die fancontroller: Dat zou in principe gewoon moeten werken. Persoonlijk denk ik dat je alle fans makkelijk op de 7V (Middelste?) stand kan laten staan. Dat geeft een goede balans tussen stilte en airflow.

Als het extern moet zou je wellicht naar zoiets kunnen kijken: http://www.frozencpu.com/....html?tl=g34c17s285#blank

Tip: Post je build ook eens in Het Show je Build! Topic :)
Het is wel even puzzelen geweest, ja, maar was ook wel leuk toen alles paste :)

Ik dacht eraan om het op laagste of middelste stand te houden bij normaal gebruik en tijdens gamen misschien op hoogste of middelste te zetten. Ik moet proberen en kijken hoe het met de temperaturen zit. In principe zou er niet zo heel veel temperatuur verschil moeten ontstaan in deze flow ook al ben ik aan het gamen, want flow van grafische kaart is toch grotendeels apart.

Zo'n extern fancontroller was al meegeleverd met de koeler, dus die zal ik dan ook gebruiken als plan A niet goed lijkt te werken.
MK1998NL schreef op zondag 26 april 2015 @ 20:33:
Moet die folie bij de GPU er niet af? :+
Ja, die moet eraf en is ook eraf. Ik had de foto genomen net nadat ik het in elkaar had gezet.

Volgens mij is het een soort waarschuwing zodat mensen niet in paniek raken wanneer de fans helemaal tot stil stand komen. Dat gebeurt namelijk bij lage load.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ja, die moet eraf en is ook eraf. Ik had de foto genomen net nadat ik het in elkaar had gezet.

Volgens mij is het een soort waarschuwing zodat mensen niet in paniek raken wanneer de fans helemaal tot stil stand komen. Dat gebeurt namelijk bij lage load.
Klopt, tot 65°C 60°C (Asus is tot 65) is hij passief :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• MrVanDePol
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-01-2022
Ik wil zelf ook een gaming desktop samenstellen, knip, dan open je je eigen topic :). Hijacken is niet toegestaan.

[ Voor 74% gewijzigd door br00ky op 27-04-2015 19:04 ]

Pagina: 1