Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 12:45
Beste Tweakers,

Na jarenlang weer in het forum door te lopen(had blijkbaar al een account) om opzoek te gaan wat er allemaal te verwachten staat voor mij in de toekomst kwam ik een oud topic tegen: "wat verdient een gemiddelde it'r".

Ik zal even mijn situatie voorstellen:
Leeftijd:20
Opleiding(en):Administratief Medewerker niv2(mbo), zeer saai en meteen gestopt daarna Mediadeveloper niv4(mbo, 2de leerjaar dus nog 2 te gaan)
Certificaten:geen
Werkervaring: stage(tot aan juli,6maanden daarna weer 6maanden)
Werkgever: e-commerce marketing(1 mans bedrijf)
Huidige functie: stagiare, onderhoud van websites, joomla website bouwen, advertenties maken etc.
Maandsalaris (bruto): nvt

Mijn persoonlijke vaardigheden zou zoiets zijn:
Ik kan een hele website bouwen uit html/css/php/mysqli. OOP nog niet, javascript ben ik al vergeten en gebruik ik het niet, jquery was enkele lessen en ben ik nooit meer verder gegaan maar als ik een website maak is het meestal zo:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2chqcd0.jpg

Totaal niet spannend dus maar op school leer ik html/css, js, php en ook oop, mysql(i), systeemontwikkeling, jquery, photoshop, illustrator, final cut pro x, video en foto lessen en bewerken.

Ik ben zeer tevreden over mijn richting en dit is echt iets voor mij maar het opleiding is zeer matig en komt totaal niet overeen met het bedrijfsleven omdat het leerstof en werkdruk te weinig en laag is.
Mijn mentor(adobe en programmeur) vertelde dat wij niks kunnen doen met een mbo en dat we perse hbo moesten doen. Persoonlijk wil ik niet nog eens 4 jaar studeren en dan op mijn 26ste pas gaan werken.

Ik lees ook op internet dat devraag naar applicatie ontwikkelaars veel meer is dan webdevelopers tegenwoordig. Persoonlijk spreekt apps bouwen mij meer aan. Waar ik beetje radeloos mee ben is hoe ver kan ik komen met een mbo 4 webdeveloper diploma?(werk, salaris..) Ik wil graag verder studeren(bbl?) en werken tegelijk zodat ik kan verdiepen in het bouwen van applicaties en werken! Wat zijn goede bronnen van kennis en vaardigheden opdoen? Ik kan wel eindeloos hello world outputten maar dat heeft ook geen zin denk ik. Wat zijn goede boeken?(php oop, javascript, java en/of c) elke boek heeft veel lage waarderingen omdat het weer verouderd is en niet geschikt is voor mijn ervaring etc etc.. online opleiding adviseert m'n mentor ook niet. HBO opleiding wil ik best wel doen maar dan moet het wel een BBL opleiding zijn maar hoe goed is een HBO school? MBO scholen zijn echt waardeloos qua lesstof en docenten.

tl;dr: TS weet niet of die verder naar hbo moet gaan om applicatieontwikkelaar te volgen of te gaan werken met een mbo diploma mocht die er een vinden. TS zoekt ook naar goede bronnen om de beste developer van Nederland te worden!

ps: als dit niet de bedoeling is van dit subforum, sorry. Verwijder of verplaats naar het juiste subforum aub. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

Wat ik nog een beetje mis, is waarom je apps wilt gaan maken. Wat zoek je precies in deze uitdaging? Gaat het puur om het maken, het programmeren, of het ontwerpen ervan?

Als ik het onderstaande lees,
Ik kan een hele website bouwen uit html/css/php/mysqli. OOP nog niet, javascript ben ik al vergeten en gebruik ik het niet, jquery was enkele lessen en ben ik nooit meer verder gegaan [...]
dan haal ik hier stiekem een beetje uit dat je niet snel zal gaan programmeren in eigen tijd? Wellicht een te snel getrokken conclusie, though. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
HBO all the way

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

PRG >> WI

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Feanathiel schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:13:
Wat ik nog een beetje mis, is waarom je apps wilt gaan maken. Wat zoek je precies in deze uitdaging? Gaat het puur om het maken, het programmeren, of het ontwerpen ervan?

Ik wil kunnen zeggen dat ik deze app hebt gemaakt. Dat ik mijn eigen app op mijn smartphone download en het gebruiken ook! oftewel tegen een vriend zeggen: "hey, deze app heb ik gebruikt. download en kijk of je het handig vindt." om het maar zo te zeggen. Applicaties is ook de toekomst volgens vele en daar wil ik een aandeel in hebben. Interesse in programmeren is er al. Ik wil het liefst a tot z zelf doen, idee opdoen, programmeren, ontwerp etc.

Als ik het onderstaande lees,

[...]

dan haal ik hier stiekem een beetje uit dat je niet snel zal gaan programmeren in eigen tijd? Wellicht een te snel getrokken conclusie, though. :)
Klopt, weinig tijd(na school/stage, sporten en eventueel bijbaan). Op vrije weekenden ga ik meestal aan websites van klanten werken(vrienden/familie). Maar dat is precies mijn probleem. wat moet ik doen? Oude codes tien keer per dag opnieuw typen? Dan ken ik het uit mijn hoofd en dan wat? Wijzer word ik dus niet.
Ik heb voeding aan codes, uitleg en tutorials nodig. Een boek bijvoorbeeld maar er 1tje uitkiezen heb ik werkelijk geen idee van want heb een boekallergie maar toch wil ik het zo graag doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Wat ik nu doe(webdeveloping) komt volgens mij heel veel overheen met hbo op een paar periodes na.
Is het dan echt nuttig dat ik 4 jaar daaraan besteed? tenzij ik een goede apps only opleiding vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Als developer heb je toch minimaal wel een HBO nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

mustiej schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:00:
[...]

Wat ik nu doe(webdeveloping) komt volgens mij heel veel overheen met hbo op een paar periodes na.
Is het dan echt nuttig dat ik 4 jaar daaraan besteed? tenzij ik een goede apps only opleiding vind.
Het helpt vooral om een papiertje te score. Daar hechten redelijk wat werkgevers wel waarde aan.

Als je het goed speelt werk je er al naast als developer. En dan heb je met werkervaring en een HBO diploma opeens een heel goed uitgangspunt op de arbeidsmarkt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Is HBO zo belangrijk? Stel dat ik mbo4 hebt afgerond, zou ik dan moeten kijken naar werk en aanbod of direct overgaan naar hbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-07 19:38
Ik ben met een MBO 4 diploma gaan werken toen het nog wat waarde had (8 jaar geleden) 3 jaar geleden een beetje rond gaan solliciteren en erachter gekomen dat HBO en werkervaring een must is. Werkervaring heb ik en ben in 2013 met mijn HBO begonnen (Niet ICT gerelateerd) en ben nu ruim over de helft. Ik heb colleges op zaterdag van 10 tot 17 en het bevalt mij goed. Ik zou gaan voor die HBO (Deeltijd indien mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feanathiel
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Feanathiel

Cup<Coffee>

mustiej schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:59:
[...]

Klopt, weinig tijd(na school/stage, sporten en eventueel bijbaan). Op vrije weekenden ga ik meestal aan websites van klanten werken(vrienden/familie). Maar dat is precies mijn probleem. wat moet ik doen? Oude codes tien keer per dag opnieuw typen? Dan ken ik het uit mijn hoofd en dan wat? Wijzer word ik dus niet.
Ik heb voeding aan codes, uitleg en tutorials nodig. Een boek bijvoorbeeld maar er 1tje uitkiezen heb ik werkelijk geen idee van want heb een boekallergie maar toch wil ik het zo graag doen!
Wat ik heel vaak om mij heen zie, en wat ik lang geleden ook zelf deed, was in vrije uren besteden aan het maken van zaken. Daarbij ging het niet zo zeer om wat het was, maar dat je gewoon continue (bij) aan het leren bent waar je mee bezig bent. Oude code opnieuw typen heeft meestal weinig zin. Zelf heb ik ervaren dat het wel belangrijk is om naar oude te kijken en te constateren wat er wellicht niet zo handig was. Als je dan ook die stukken probeert beter te maken (en niet de gehele applicatie in één keer), dan leer je bijvoorbeeld al het onderhouden van applicaties. Als je daarbij dan nieuwe technieken ziet die je wilt toepassen, dan kun je deze ook langzaam aan meenemen.

Al dit bovenstaande zal niet de gouden regel zijn voor alles, maar dat is hoe ik begonnen ben. Soms bouw je dan aan een applicatie waar je wat aan hebt, soms voor iemand anders, of soms zelfs gewoon omdat het kan (en je er weinig aan hebt of het al bestaat).

Over het verschil tussen MBO/HBO kan ik niet veel zeggen. Ik ben zelf HBO afgestudeerd, maar persoonlijk maakt mij het totaal niet uit of iemand nu geen opleiding heeft gehad, of daar universitair voor is opgeleid (werkgevers daarentegen wel). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HBO gaan doen, MBO wordt tegenwoordig niet eens meer naar gekeken.

Er zijn natuurlijk MBO-ers die het wel halen maar die zijn dan ook 20 uur per week er mee bezig als hobby en kunnen een leuk portfolio overleggen, maar dat is toch echt wel uitzondering.

Ik rond aankomende juni ook mijn HBO af omdat ik met MBO geen werk kon vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 10-04-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Oke, dat is duidelijk. Dan moet ik mijn werk scoren via mijn eindjaars stage dan..
Waarom kijken ze naar het papiertje? Ik bedoel misschien heb ik wel meer kennis dan een HBO'r plus ik ben dan theoretisch gezien goedkoper en jonger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:02
maar hoe ga je dat aantonen zonder papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Proefperiode voor een maandje bijvoorbeeld? Portfolio? Eerder gemaakte werk?(websites, design/back-end)

Ik zoek zelf nu wekelijks hoe het zit met de toekomst perspectief voor een MBO in de ICT sector en dat is wel even schrikken.. Ik vraag mij af wat de ervaringen zijn van mede MBO Tweakers hier..

edit: En waarom bestaat media/applicatieontwikkelaar in de MBO als ze toch HBOérs vragen..
Dit is gewoon verloren tijd en het weggooien van mijn jaren.. Ik denk dat ik na een tijdje van sollicatiegesprekken ga knokken met de bedrijven :-( :'(

[ Voor 29% gewijzigd door mustiej op 10-04-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:22
Als voorbereiding op het HBO lijkt mij

Beetje offtopic

Zelf doe ik ict beheer nivo 4 eerste jaars ( hier voor 2 jaar nivo 3 ict beheer gedaan ) en loop nu voor de 2de keer stage bij X bedrijf wat de gehele ict verzorgt voor een aantal gemeentes in Noord-Holland.

Na de 1ste halfjaar stage werd er gevraag of ik de voledige zomervakantie door wou werken full-time 5 dagen per week :)

Nu voor mijn 2de stage ( momenteel mee bezig tot de zomervakantie ) was het zo van kom maandag maar om half 9. geen solicitatie etc etc, ik liep een rondje langs mijn collegas en daarna kon ik weer op mijn ''oude'' werkplek zitten en alles weer oppakken.

Er is zat werk te vinden in de IT ook op MBO (4) nivo ( HBO ga ik zeker doen, daar los van )
Het ligt vooral aan je eigen inzet/prestatie, waar een wil is een weg werd er altijd tegen me gezegt :)

Zelf ben ik net 19 geworden en heb al een aantal certificaten op zak, CCna 1, 2, 3, ( en 4 gisteren behaald ^^ )
Paar weken geleden ook Microsoft MTA network Networking Fundamentals ook behaald met een 9,5

Mij lijkt in jou geval probeer ergens te beginen en werk je omhoog toe binnen het bedrijf zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Indien je niet goed genoeg bent om zonder HBO een goede baan te kunnen krijgen en door te groeien naar een goedbetaalde baan, dan zou ik voor het HBO gaan.

Ik vraag me af in hoeverre het een excuus is van MBO'ers in de ICT dat ze het daar op schuiven. Indien je de laatste jaren op hoog niveau gewerkt hebt en beter bent dan anderen en goed bent met meer technologieën, dan is het in de ICT niet zo moeilijk om een goedbetaalde baan te krijgen. Zorg gewoon dat je altijd blijft leren en voornamelijk je eigen carrièrepad uitkiest en ergens naartoe groeit.

Ik verdiende op mijn 25e (2 jaar geleden) €3500 bruto per maand zonder opleiding, dat is inmiddels al redelijk wat hoger als ZZP'er. Ik ben wel op mijn 13e al begonnen met programmeren, beheren servers, etc.

Op een bepaalde tijd kom je sowieso in een moment van je carrière, waarbij je opleiding niet zo belangrijk meer is tegenover je laatste 5 jaar werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
@dylan111111 Ik ben ook van mening dat certificaten een groot rol spelen omdat het laat zien dat je actief bezig bent. Wat kan ik als webdeveloper voor certificaten halen en als applicatie ontwikkelaar? En deed je dit binnen het stagebedrijf, school of vrije tijd?

@chronoz Zelf was ik twee jaar terug helemaal voor het eerst begonnen met coderen, ik was helemaal nieuw en laat ik het zo zeggen. Ik wist niet eens wat html of css was en dat websites uit codes bestond. Wel ben ik elke dag hele dag door actief op de computer. Ik heb zelf een zelf opgebouwde pc en begrijp ik beetje wat een netwerk inhoudt en etc. Maar het fascineert mij wat ik op scherm zie wil ik zelf bouwen. Toen had ik een opleidings switch gemaakt en ben ik eindelijk blij dat ik iets hebt gekozen wat ik de rest van mijn leven wilt doen.
Op mijn huidige stage die ik moet doen tot aan juli is meer met Joomla/modules/advertenties/flyers maken etc en dus vrijwel geen programmeren(html css is dus geen programmeertaal). Volgende stage ga ik opzoek naar een plek waar ik volop kan coderen in javascript/php(oop)/mysqli etc en daar een mogelijkheid scoren. Ik had zelf destijds vwo op de vmbo maar had het verkloot vanwege ander een reden dan cijfers etc. Uiteindelijk toch mavo gehaald en nu bezig met mbo 4 media developer. Wat een heel breed opleiding is(front-backend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 17:44
mustiej schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:46:
edit: En waarom bestaat media/applicatieontwikkelaar in de MBO als ze toch HBOérs vragen..
Dit is gewoon verloren tijd en het weggooien van mijn jaren.. Ik denk dat ik na een tijdje van sollicatiegesprekken ga knokken met de bedrijven :-( :'(
Ik vraag me eerder af waarom jouw opleiding blijkbaar zo slecht is dat je er geen werk mee denkt te kunnen krijgen. Maar als je niks beters te doen hebt op school, kan je altijd kijken naar certificeringen en naar technologieën die je interesseren, en dan proberen daar een portfolio mee op te bouwen.

Uitspraken als "MBO wordt niet eens meer naar gekeken" kan je niet zoveel mee. Het wisselt sterk per organisatie waar men naar kijkt. Bij de opleiding waar ik zelf voor werk krijgen de goede MBO'ers ook zonder problemen 'HBO-only' stages (en daarna werk). De paar leerlingen die dat niet voor elkaar krijgen hebben zelf problemen (niet naar lessen gaan, eigenlijk iets heel anders willen etc.).

Mocht je niet zelf de motivatie/interesse op kunnen brengen om hiermee aan de slag te gaan, dan zou ik zeker eerst voltijd HBO gaan doen, en ook nadenken over eventueel andere richtingen dan development. Maar gezien je berichten is dat denk ik niet van toepassing.

[ Voor 5% gewijzigd door Ahrnuld op 10-04-2015 13:03 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
@ahrnuld Bedankt voor de links. Certificaten voor Adobe kan ik ieder geval wel halen en daar zal ik ook naar toe werken. Misschien ook iets met video bewerking(Komende 2 periodes zijn we daar mee bezig, finalcut).
Daarnaast heb ik volgens mij al een oracle certificatie(systeemontwikkeling). Moet ik nog even opzoeken.
De android developer website ga ik zeker gebruiken(denk in de zomer) en mijn eerste app proberen te bouwen. Ik zag ook op youtube Pong spel in java en c+, dat wil ik ook graag nabouwen!
Zelfde geldt voor asp.net en laravel.

Maar mocht ik hele goede stappen zetten richting het complete bouw van een website(design,back-end,onderhouden,testen etc) wat raden jullie mij aan voor in de zomer?(boeken,certificaten, tutorials)
Ik wil persoonlijk heel goed zijn in html/css(ben ik al goed in), js, php(oop), mysqli en jquery.

Wat is voor mij de volgende stap? introductie heb ik al gehad nu wil ik mij perfectioneren in webdeveloping en geleidelijk overgaan naar applicatie bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou beginnen met jezelf OO-PHP aan te leren. Dat kan je in je vrije tijd doen. Neem een niet al te ingewikkeld framework (CodeIgniter ofzo), en ga daar mee aan de slag.

Stel altijd doelen die net niet haalbaar lijken te zijn. Want als je over iets denkt 'oh dat lukt me wel', dan kun je het dus eigenlijk al.

Ik heb ook MBO-4 gedaan (applicatie ontwikkeling dan), maar er is een enorm verschil in niveau. Ernaast bijleren is enorm van belang. Je hebt meer kans om een baan te vinden als HBO-er, maar als goede MBO-er zijn er ook banen.

Je zult of nu je sociale leven moeten inleveren, of nog HBO moeten gaan doen hierna en dan vier jaar je sociale leven inleveren door deeltijd te doen, of pas op je 26e werken...

[ Voor 2% gewijzigd door francoski op 10-04-2015 13:15 . Reden: Typefoutje en linkje naar CI toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
francoski schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:14:
Ik zou beginnen met jezelf OO-PHP aan te leren. Dat kan je in je vrije tijd doen. Neem een niet al te ingewikkeld framework (CodeIgniter ofzo), en ga daar mee aan de slag.
Om even hier op te reageren alleen:
Ik kan select,edit,add,update queries uitvoeren met zowel prodecureel als object orienteert maar ik had bijvoorbeeld een stageopdracht om een website te bouwen waar je een reserverensmodule heb, die je moet bouwen met php(oop) en dat lukte mij niet echt. Op google kon ik echt NIKS vinden. Ik wou toen een boek kopen en heb gelezen dat in boeken dit soort tutorials voorbij komen maar toen kon ik ook geen boeken meer vinden. Voor ik het wist moest ik al op stage gaan en heb ik het nooit afkunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
mustiej schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:21:
[...]

Om even hier op te reageren alleen:
Ik kan select,edit,add,update queries uitvoeren met zowel prodecureel als object orienteert maar ik had bijvoorbeeld een stageopdracht om een website te bouwen waar je een reserverensmodule heb, die je moet bouwen met php(oop) en dat lukte mij niet echt. Op google kon ik echt NIKS vinden. Ik wou toen een boek kopen en heb gelezen dat in boeken dit soort tutorials voorbij komen maar toen kon ik ook geen boeken meer vinden. Voor ik het wist moest ik al op stage gaan en heb ik het nooit afkunnen maken.
Ik geloof niet in boeken. Die zijn achterhaald voor ze gedrukt zijn. Als je CI neemt kan je bijvoorbeeld video-tuts gaan kijken, en dat nabouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik geloof juist wel in boeken, en dat is (als lang geleden MBO-er, HBO-er geworden, en op m'n 26e pas gaan werken) met een goede rede dat ik ook aangeef: ga HBO doen. HBO levert je als het goed is een BSc op, en een BSc is een academische titel die in NL (gelukkig) toch wat accreditatie heeft. Het is internationaal in feite "een universiteit". Waar een Universiteit je meestal een "ingeklopt" MSc traject aanbied, maar als belangrijk nadeel weer een meer academische invlieging ipv een praktische inval.

De mix is juist wat het HBO denk ik zo gewild maakt, nationaal en internationaal. Een HBO-er snapt als het goed is méér dan alleen code kloppen: hij snapt het paradigma, en kan dat vertalen naar andere concepten, mocht hij "even snel" ASP.Net moeten leren & beheren. Tevens heeft hij een goed begrip van analyse en onderzoeksvaardigheid, immers, de hele opleiding is competentie-gericht. Als je iets schrijft, weet je dat je het moet onderbouwen, en ook hoe je het moet onderbouwen (weloverwogen literatuurlijst met APA normering). In een land als Nederland, waar "kennis" de economie is, zijn die manieren van denken, de manieren van werken, en de onafhankelijkheid erg belangrijke dingen!

En tsja... je komt inderdaad over als iemand die niet snapt "wat" het programmeren nou is. Boeken, zelfs al zijn ze wat oud, zijn nog steeds relevant. Een .Net 2008 boek is misschien zeven jaar oud, maar de concepten, en, wederom: het paradigma is niet verandert. Sterker nog: begin desnoods onderaan, oudste/laagste generatie programmeertaal, en de concepten die er vervolgens omheen zitten.

Maar je moet wel echt duidelijk hebben wat je wil, en waar je voor gaat. Web development? Web ontwerp? (twee afzonderlijke vakken!), puur development, of wil je ook bedrijfskunde combineren? Is de infrastructuur misschien interresant? En welke sectoren vind je het leukst om over te leren en om voor te werken? Financiele sector? Olie & Gas? Publiek? MKB? Zorg? Je kan je op meer kanten specialiseren! En het is verstandig om daar je opleiding ook op uit te kiezen, ook qua locatie. TI in het zuiden van het land, BI in het noorden, GIS+DTP in het oosten, en defensie bij vliegbasis-hogescholen, havens & logistiek in Rotterdam, ga zo maar door! Je hebt een hoop keuzes te maken, maar de waarde zit hem heel sterk in het 'denkniveau' en de denkwijze.

Over de leeftijd: ik vond het als ex-MBO-er (ICT Beheer 4 destijds, lang geleden, herinner me er amper iets van zo... saai, dat is herkenbaar) juist makkelijk om er in te rollen. Ik heb overigens géén vrijstellingen gekozen en dat zal ik ook aanbevelen:
* Simpel als het hetzelfde is
* Dat is het niet, je leert nieuwe inzichten
* Wat moet je anders doen in die tijd? Studie = full time, gebruik het!
* Netwerken is nuttig
* Gratis EC + goodwill

Persoonlijk geloof ik juist slechts heel selectief in video tutorials: je blijft ze immers pauzeren, terugspoelen is lastig, en meeklikken kan maar moeilijk (geluid stopt immers met pauze, terwijl lezen tegellijk kan) aantekenen/markeren voor studie/tegelijk doen. Boek, groene stift; of PDF + 2e scherm (hoewel je zo wel minder opneemt dan e-ink of papier) en het tegelijk doen op je dooie gemak zonder een bankschroef-koptelefoon-in-met-een-persoon-waar-je-op-focust-ipv-de-materie is toch beter: alleen jij, de materie, en alle tijd + ontspanning om het tegelijk te "doen" of te bekijken!

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 10-04-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Ik wil alles weten en kunnen over het complete bouw van een website en/of applicatie.
Denk hierbij ook aan verder ontwikkelen en analyse/onderzoek. Sector weet ik zelf nog niet.

edit: Ik denk dat ik moet gaan kijken wat de juiste boeken voor mij zijn(php,oop) en daarvan uit websites opbouwen. Na de zomer opzoek gaan naar een stageplek die ook nog met java/c+ werkt zodat ik beetje beide kan leren.

[ Voor 38% gewijzigd door mustiej op 10-04-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:30
Umbrah schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:38:
Ik geloof juist wel in boeken, en dat is (als lang geleden MBO-er, HBO-er geworden, en op m'n 26e pas gaan werken) met een goede rede dat ik ook aangeef: ga HBO doen. HBO levert je als het goed is een BSc op, en een BSc is een academische titel die in NL (gelukkig) toch wat accreditatie heeft. Het is internationaal in feite "een universiteit". Waar een Universiteit je meestal een "ingeklopt" MSc traject aanbied, maar als belangrijk nadeel weer een meer academische invlieging ipv een praktische inval.

De mix is juist wat het HBO denk ik zo gewild maakt, nationaal en internationaal. Een HBO-er snapt als het goed is méér dan alleen code kloppen: hij snapt het paradigma, en kan dat vertalen naar andere concepten, mocht hij "even snel" ASP.Net moeten leren & beheren. Tevens heeft hij een goed begrip van analyse en onderzoeksvaardigheid, immers, de hele opleiding is competentie-gericht. Als je iets schrijft, weet je dat je het moet onderbouwen, en ook hoe je het moet onderbouwen (weloverwogen literatuurlijst met APA normering). In een land als Nederland, waar "kennis" de economie is, zijn die manieren van denken, de manieren van werken, en de onafhankelijkheid erg belangrijke dingen!
Een HBO bachelor is géén academische titel. HBO is compleet beroepsgericht daar waar een academische bachelor (die je aan de universiteit kunt behalen) er op gericht is om studenten kennis te laten maken met en de basiskennis van academisch onderzoek te laten op doen.

Daarnaast moet ik de eerste HBO-er nog tegen komen die überhaupt weet wat APA is, maar dat kan aan mijn vriendenkring liggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Awsom schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:45:
[...]

Een HBO bachelor is géén academische titel. HBO is compleet beroepsgericht daar waar een academische bachelor (die je aan de universiteit kunt behalen) er op gericht is om studenten kennis te laten maken met en de basiskennis van academisch onderzoek te laten op doen.

Daarnaast moet ik de eerste HBO-er nog tegen komen die überhaupt weet wat APA is, maar dat kan aan mijn vriendenkring liggen. :P
Ik heb als bijbaan HBO opleidingen geaccrediteerd. Ik zit dan in zo'n visitatie panel en hoewel je altijd een stapeltje scripties (keurig geselecteerd vanaf een 6 tot en met een 10, maar ze kiezen de goeien wel uit..) krijgt, mag je zelf ook een paar uit het archief trekken. Natuurlijk ga je dan kritisch zijn. Zo is dat InHolland scenario destijds ontstaan, en ik mag niet meer vertellen, maar er zijn meer hogescholen bijna op hun bek gegaan >MEDE< door de zwakke onderzoeksvaardigheden. Internationaal gezien is het overigens wel degelijk dezelfde titel. Het is namelijk nogal zwart/wit. Er zijn inmiddels ook zat HBO instellingen die ook een MSc traject aanbieden. Tsja, je kunt er niet als PHd researcher aan de gang, en dat is dan ook het enige waar academische universiteiten (ipv Applied Sciences universities, AKA: HBO's) een nadeel hebben. De research-rol die er niet is (maatschappelijk) betekende academische vrijheid, dus ook niet hoeven accrediteren. Het resultaat was echter dat een hoop werkgeversorganisaties de academici té onvoorspelbaar vonden qua kwaliteit. Een MSc Informatica van bepaalde universiteiten in het Noorden is zo goed als nutteloos, terwijl een uit het zuiden zwáár gewild is. Het resultaat is dat vanaf vorig jaar ook academische BSc en MSc trajecten geaccrediteerd dienen te worden. En net zoals sommige HBO trajecten zijn er dingen die zwáár moeten verbeteren (anders over een jaar een inHollandje...), maar andere dingen die ironisch genoeg juist weer absurd goed gaan! De academici weten doorgaans niks van projectbeheersing en werkvelden (veel WO-ers die nu ineens in SLB trajecten komen...), en werkveldcommissies (in het HBO verplicht) zijn zeldzaam, terwijl ze absurd goed zijn in bronvermelden!

Lang verhaal kort... misschien pijnlijk voor een generatie, maar sinds de titel "Drs." weg is, en Nederland naar BSc/MSc is gegaan, zit er internationaal geen enkel verschil meer in. Een moderne opleiding voert TQM uit en beschouwt de student als een product. Waar een academisch instituut zichzelf als onderdeel van de werkveldcommissie mag/kan zien gezien de onderzoeksrol die zij heeft. Een onderzoeksrol die je ook bij veel HBO's terug ziet tegenwoordig (friezen en hun zonne-boot...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Ik vraag mij af wat jullie dagelijkse taken zijn als web developer en/of appbouwer.
Ben je dan altijd bezig met coderen of heb je ook minder leuke taken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:06
Ik weet niet hoor, maar ik kan me amper voorstellen dat er veel (goed betalende) bedrijven zijn die niet object-oriënted werken, ofwel gebruik maken van een gestructureerd framework. Die kennis is bij veel bedrijven een must.
PHP is sowieso naar mijn idee een van de weinige talen die professioneel gebruikt kan worden zonder object-oriented of naar een MVC-framework te kijken. Ik kan me voorstellen dat je meer wil zien dan PHP en dat je niet tot je 70e webdeveloper wil zijn, met in achterhoofd gehouden dat er over pak 'm beet 50 jaar misschien wel wat heel anders dan webdevelopment is zoals we het nu kennen.

Het grote voordeel aan object-oriënted programmeren is dat je ermee een bepaalde denkwijze aanleert die eigenlijk de rest van de developmentwereld ook gebruikt, waardoor je elkaar begrijpt. Ook wordt het bij vrijwel iedere programmeertaal gebruikt. Hierdoor is het aanleren van een nieuwe programmeertaal uiteindelijk enkel een syntax. De denkwijze die een systeem op de achtergrond moet maken, dat zijn dingen die eigenlijk overal redelijk overeenkomen. Dat moet je kunnen.

Met alle respect, maar met wat ik zo lees ben je goed onderweg, maar ben je echt nog niet ver genoeg voor een goede baan. Een HBO-opleiding lijkt me heel verstandig, ook om je kennis te vergroten.

Mysqli is overigens enkel een PHP implementatie. Je kan SQL (en dan kan je eigenlijk ook MSSQL, MySQL, enzovoort) of je kan het niet :P bij mijn HBO opleiding softwareontwikkeling behoort SQL in ieder geval tot de basiskennis en wordt van je verwacht dat je in minder dan 3 weken toch echt wel een beetje CRUD-operaties kan doen, en aan het einde van het eerste kwartaal moet je ook wel de nodige ingewikkeldere joins kunnen. Object-oriënted programming komt in het tweede kwartaal aan bod. Dat zijn echt musts op HBO.

Als parttime webdeveloper (naast mijn studie) komt er ook wel eens een server langs die ik in moet stellen en daarnaast is communicatie met collega's natuurlijk ook een belangrijk onderdeel. Maar het grootste gedeelte is natuurlijk wel code kloppen ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 22:50

Zenix

BOE!

Awsom schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:45:
[...]

Dat het niet academisch is klopt. Maar je mag wel de Bachelor of Science titel aanhouden sinds vorig jaar
http://www.vereniginghoge...t/content/article?id=1327

Wij mogen op de HBO-ICT opleiding kiezen tussen IEEE of APA :) De meeste kiezen APA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:30
Zenix schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:57:
[...]

Dat het niet academisch is klopt. Maar je mag wel de Bachelor of Science titel aanhouden sinds vorig jaar ...
..." wanneer dat in internationaal perspectief de meest passende titel is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Awsom schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:58:
[...]

..." wanneer dat in internationaal perspectief de meest passende titel is."
En daarom moet je hem altijd voeren, zodat er internationaal geen onduidelijkheid is. Er is geen aparte titel nationaal, en dat is ook niet nodig naar mijn mening. HBO/WO geeft het verschil duidelijk aan.
http://www.rijksoverheid....eerd-of-gepromoveerd.html

Maar ontopic:
Ik heb alle MBO ICT niveaus gedaan Medewerker ICT 2, Medewerker Beheer ICT 3 en Netwerkbeheerder 4. Grootste gedeelte van al die opleidingen was ik ziek, en alsnog was het makkelijk. Nu zit ik op het HBO en dan merk je dat er groot verschil zit tussen het MBO en het HBO. Ik heb de afgelopen anderhalf jaar meer geleerd dan in de 6 jaar op het MBO en ik vind het harstikke leuk. Want in tegenstelling tot het MBO heb je meestal eindelijk goede docenten die inspirerend kunnen werken. Kortom het is veel leuker op het HBO omdat je merkt dat je vooruitgaat. Zie het dus niet als een opgave om HBO te gaan doen, maar als een kans om jezelf te ontwikkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 10-04-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

@Zenix: kudo's. Komt overeen met wat ik zeg en ervaren heb. Overigens is het 'leuk' en 'veel leren' heel sterk afhankelijk van de "match" tussen jou, je opleiding, en de instelling waar je de opleiding volgt. Ooit in Groningen begonnen met TI persoonlijk (wou applicaties ontwikkelen...), maar al vrij snel gesnapt dat dat niks voor mij was, en na een persoonlijk dipje/bestaanscrisis puntje na een jaartje werken me herpakt, op een compleet andere instelling (die dichter op bedrijven zat waar ik me mee identificeer), BI gedaan (kun je ook applicatieontwikkelaar mee worden maar ook zo veel meer, maar je moet het wel sturen, anders wordt je jack of all trades, master of none), een geweldige tijd gehad, en nu al een behoorlijke tijd aan het werk (EN met bijbaantjes: bijdrage leveren aan onderwijs is echt een doel van me), en als ik terugkijk, heb ik alles goed gedaan, ben ik door het HBO gegroeid, maar door het MBO gesterkt, en heb ik inmiddels zoveel gezien en gedaan... ik ben voor mijn werk de wereld over gegaan, en ik zit nu op een punt dat ik zelf aan de andere kant van de sollicitatie tafel zit zo af en toe...

Maar nogmaals: HBO is een enorme meerwaarde. Maak echter wel de juiste keuze: ga niet voor "ik doe dit nu dus dan zal ik dat ook wel leuk vinden" en "deze zit in de buurt". Weloverwogen keuzes zijn 90% van het werk. Ga naar open dagen, probeer met een decaan te praten, en/of probeer alumni te pakken te krijgen (LinkedIn groepen zijn soms erg goed). Kijk ook naar accreditatie rapporten (ze staan op de site van het NVAO), en het liefst dat bóven Elsevier. De verkeerde opleiding doen kan zó ontzettend ontmoedigend werken! Je hebt echter geweldige papieren met een MBO opleiding en statistisch een zéér goede kans van slagen. En dan een stukkie schaamteloze zelfpromotie: voor BI-ers is altijd werk (als ze willen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
@Umbrah @Zenix dankje wel voor je motiverende reactie's. Ik krijg inderdaad vaak mee dat HBO veel beter lesstof bevat en docenten die hun werk met plezier doen en weten wat ze doen.
Maar ik zit met een piep klein probleempje waardoor ik het niet wil doen(twijfel enorm).. namelijk op mijn 22ste ben ik klaar met MBO. Ik heb al een jaar vriendin en ik wil volgende stappen zetten(verloven over 3 jaar, trouwen 5jaar). Ik heb hiernaast ook schulden en boetes(motor). Bijbaan komen is lastig en ik wil dat niet, liever kennis opdoen thuis achter mijn pctje. Wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zouden staan? Waarschijnlijk afzien van verloven maar ik vind dat persoonlijk belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:06
Hoezo is verloving niet te combineren met je studie? Zeker deeltijd lijkt me goed te doen.

Je kan zelf altijd bijleren thuis, misschien websites bouwen voor een klant. Kan je zelf je tijd indelen, je leert veel en je kan ook best redelijk verdienen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

mustiej schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 18:02:
@Umbrah @Zenix dankje wel voor je motiverende reactie's. Ik krijg inderdaad vaak mee dat HBO veel beter lesstof bevat en docenten die hun werk met plezier doen en weten wat ze doen.
Maar ik zit met een piep klein probleempje waardoor ik het niet wil doen(twijfel enorm).. namelijk op mijn 22ste ben ik klaar met MBO. Ik heb al een jaar vriendin en ik wil volgende stappen zetten(verloven over 3 jaar, trouwen 5jaar). Ik heb hiernaast ook schulden en boetes(motor). Bijbaan komen is lastig en ik wil dat niet, liever kennis opdoen thuis achter mijn pctje. Wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zouden staan? Waarschijnlijk afzien van verloven maar ik vind dat persoonlijk belangrijk.
Als het om het financiële aspect gaat, heb je al gekeken of je recht hebt op een aanvullende beurs? Eventueel zou je een lening kunnen aangaan bij de DUO. Waarschijnlijk tegen je principes in, maar qua rente is het wel een goedkope lening. Met het nieuwe leenstelsel is lenen veel gunstiger (35 jaar tergbetaaltermijn) en als je recht hebt op een aanvullende beurs krijg je zelfs meer geld dan met huidige stelsel.

Het is wel moeilijk om deeltijd te doen en te werken tegelijk, maar met genoeg motivatie en doorzettingsvermogen is het mogelijk. Ik heb het zelf niet gedaan omdat geen optie was met mijn gezondheid. Je leeftijd maakt trouwens niks uit, dat is niet bepaald oud. Ik ben later op latere leeftijd begonnen met het HBO en er zijn studiegenoten die nog paar jaar ouder zijn dan ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 10-04-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Deeltijd is zeker een optie op de HBO. Dan is mijn keuze direct gemaakt maar omdat de laatste jaren MBO naar HBO tot 25% studenten eerste jaar al afzakken bouwen ze deeltijd opleidingen af. Geldt ook voor IT opleidingen. Dus die aanbod heb je niet meer echt. Stufi krijg ik met aanvullend en lening maar vanwege eigen vervoer(motor en later auto(motor gaat dan weg)) kom ik heel erg krap te zitten. Relatie vraagt wel om eigen vervoer ondanks dat de Nederlandse OV goed geregeld is. Op wat verdienen IT'r zie ik heel veel MBO al tegen de 4k verdienen(ict beheer). Developers niet echt.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

mustiej schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 18:44:
Deeltijd is zeker een optie op de HBO. Dan is mijn keuze direct gemaakt maar omdat de laatste jaren MBO naar HBO tot 25% studenten eerste jaar al afzakken bouwen ze deeltijd opleidingen af. Geldt ook voor IT opleidingen. Dus die aanbod heb je niet meer echt. Stufi krijg ik met aanvullend en lening maar vanwege eigen vervoer(motor en later auto(motor gaat dan weg)) kom ik heel erg krap te zitten. Relatie vraagt wel om eigen vervoer ondanks dat de Nederlandse OV goed geregeld is. Op wat verdienen IT'r zie ik heel veel MBO al tegen de 4k verdienen(ict beheer). Developers niet echt.. :/
Volgens mij krijg je ook geen stufi met deeltijd, maar met een deeltijd baan zou je genoeg moeten verdienen. Bij voltijd kan je maximaal zo'n 1000 euro stufi krijgen per maand, dat is meer dan iemand die afgekeurd is krijgt bij een uitkering. Als je voltijdstudie vervolgens combineert met een bijbaan is het zeker niet krap. Een auto/motor is heel leuk, maar misschien moet je dan een goedkope auto nemen. Ik heb ook maar een Opel Corsa uit 2001 die goedkoop is qua belasting, verzekering en redelijk zuinig.

Daarnaast zijn er vast ook bedrijven die graag mensen willen hebben die deeltijd HBO studeren. Na twee jaar HBO ben je namelijk al een stuk waardevoller voor hun. Als MBO'er zal je meestal starten op de servicedesk, een MBO'er die begint als beheerder of developer of netwerkbeheerder zal weinig voorkomen, meestal is het gewoon eerste lijn servicedesk.

[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 10-04-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Eerste lijn servicedesk zag ik inderdaad ook voorbij komen in de topic. Op je profiel staat ook dat je een servicedesk werk doet? Bevalt dat of had je toch hbo willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theorri
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-06-2024
Mustiej, ik zit zelf in de luxe positie dat ik mijn eigen teamleden mag interviewen en aannemen voor een financiële instelling. Nu is elk bedrijf anders, maar wellicht heb je hier wat aan:

1. Hetgeen wat chronoz schrijft in zijn reactie is ook mijn beeld. Uiteraard is het beter om wel een diploma te hebben dan geen, en dan is natuurlijk HBO beter dan MBO. Mijn persoonlijke ervaring is echter dat een diploma alleen geen goede indicator is hoe iemand presteert in een IT-functie, en zelfs weinig zegt over iemands vaardigheden. Wel geeft het een algemeen denkniveau aan, maar daar blijft het ook bij. Helaas merk ik dat hetgeen wat gedoceerd wordt, slechts zeer matig aansluit met de praktijk. Werkervaring en specifieke vaardigheden zie ik dan ook als belangrijker dan een diploma.

2. Zorg ervoor dat je weet waar je je in wilt specialiseren, en haal hiervoor de vakcertificaten. Deze vakcertificaten geven werkgevers een beter beeld van je specifieke vaardigheden.

3. Bouw een portfolio op van gebouwde websites en applicaties als dit is waarin je je verder in wilt verdiepen. Begrijp dat het ook lastig is voor een werkgever om in te schatten wat iemand precies kunt. Als jij met een portfolio komt aanzetten bij een potentiële werkgever, zal dit absoluut worden gewaardeerd.

4. Ben er bewust van hoe je je presenteert. Dan heb ik het niet alleen over hoe je schrijft, maar vooral wat je tussen de regels door communiceert. Kijk bijvoorbeeld naar de reactie van dylan111111 en vervolgens naar die van jou. Bij de een zie ik vooral iemand die ondernemend is en zoekt naar oplossingen, bij jou krijg ik toch meer een beeld van iemand die vooral de problemen ziet. Nu zeg ik niet dat je zo bent, alleen hoe het kan overkomen.

5. Kijk vooral niet naar wat je kunt verdienen, maar naar wat je leuk vindt en besteed hier veel tijd aan, ook privé. Het geld volg dan vanzelf wel!

Ik wens je veel succes en vind het moedig dat je zo open stelt in dit forum. Succes!

[ Voor 0% gewijzigd door Theorri op 13-04-2015 15:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Bedankt voor je bericht. Dat waardeer ik enorm, hetzelfde geldt voor iedereen.
Ik heb mijn zomervakantie afgezegd, ik ga een bijbaan zoeken en in mijn vrije tijden ga ik voor mijzelf twee projecten maken voor in mijn portfolio(website en een simpele app in java/android/ios). Hiernaast ga ik opzoek naar een goede boek en ga ik mijn codeacademy(helden!) verder afmaken in elke taal. Tot aan zomer ga ik op school vragen naar certificaten dat ik kan behalen tijdens mijn studie.

Ik weet niet of dit productief genoeg is voor 2maanden maar als jullie nog verdere adviezen voor in de zomer hebben voor mij hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Een website en een simpele app zijn twee verschillende zaken.

Ik zou als ik jou was eens proberen uit te zoeken waar je hart ligt. Wat wil je over vijf jaar doen? Dan kan je een pad uitstippelen om dat doel te bereiken. Als een "kip zonder kop" certificaten bijelkaar rapen heeft niet veel nut, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

mustiej schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 18:02:
Wat jij moet doen is af van het korte termijn denken en aan de lange termijn gaan denken. HBO kost je als het goed is 4 jaar van je leven en heb je de rest van je leven plezier van. Ik was 25 toen ik van het HBO af kwam en dat was prima. Ik ken ook mensen die pas later het HBO afgerond hebben en ook die zijn goed terecht gekomen :)

Momenteel is de markt er gewoon niet naar dat er MBO'ers aangenomen worden. Alles wat gevraagd wordt is HBO, en terecht: het niveau wat van een MBO'er gevraagd wordt is bedroevend laag, ook een BOL4. Ze worden niet tot eigen initiatief gestimuleerd, alles wordt voor ze gedaan (tot stageplaatsen aan toe). En de ROC's zijn als de dood dat ze vroegtijdig van school af gaan, want dan worden ze gekort door het ministerie en krijgen ze ook een slechte naam. Misschien scheer ik iets teveel over 1 kam, maar daar zit wel het verschil tussen HBO en MBO: MBO zit je omdat je moet, HBO omdat je wilt. En dat weten werkgevers ook. Liever een gemotiveerde werknemer dan eentje die slechts voor zijn geld werkt (en ook nog eens niks kan).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
sylvesterrr schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 16:38:
Een website en een simpele app zijn twee verschillende zaken.

Ik zou als ik jou was eens proberen uit te zoeken waar je hart ligt. Wat wil je over vijf jaar doen? Dan kan je een pad uitstippelen om dat doel te bereiken. Als een "kip zonder kop" certificaten bijelkaar rapen heeft niet veel nut, denk ik.
Dat klopt, ik doe op dit moment media en webdeveloping maar app bouwen is iets wat mij fascineert en daar het toekomst ligt. Ik wil daar een aandeel in hebben maar of ik dat wat vind is nog maar de vraag en daarom wil ik een projectje ervan maken.

@The Eagle Het is over 1 kam scheren maar je hebt wel gelijk. Ik ga kijken of ik tijdens mijn afstudeerstage werk kan scoren, zo niet, moet ik maar kijken of ik deeltijd HBO kan doen. Of werk zoeken maar is dat in verhouding met 4 jaar HBO wel waard? Dat is een vraag waar ik de antwoord van moet zoeken. Wellicht hier op Tweakers of zelf ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Met alleen mbo maak je tegenwoordig bijna geen kans op de arbeidsmarkt. Of je moet bereid zijn om laag te beginnen en je door hard te werken omhoog te werken. Zelfs met hbo is het tegenwoordig lastig zie ik in mijn omgeving.

Nu je nog in de schoolbanken zit is het veel gemakkelijker om de hbo-opleiding erachter te plakken. Als je eenmaal bent begonnen met fulltime werk, dan zijn die schoolbanken helemaal niet leuk meer. Dat verdient zich echt terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
sylvesterrr schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:21:
Met alleen mbo maak je tegenwoordig bijna geen kans op de arbeidsmarkt. Of je moet bereid zijn om laag te beginnen en je door hard te werken omhoog te werken. Zelfs met hbo is het tegenwoordig lastig zie ik in mijn omgeving.

Nu je nog in de schoolbanken zit is het veel gemakkelijker om de hbo-opleiding erachter te plakken. Als je eenmaal bent begonnen met fulltime werk, dan zijn die schoolbanken helemaal niet leuk meer. Dat verdient zich echt terug!
MBO en in combinatie met paar certificaten(ergens specialiseren of uitgebreid) laat toch wel zien dat ik actief bezig ben en ook nog eens extra bewijsstukken bezit dat ik meer dan mbo denk-werkniveau heb. Denk je niet dat ik meer slagingskansen heb? Tijdens mijn werk wil ik nog altijd volop voor certificaten en cursussen gaan natuurlijk. Hiernaast kan ik nog altijd met portfolio laten zien, ik heb hier 6 projecten in en er komen nog 3 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
mustiej schreef op zondag 12 april 2015 @ 00:22:
[...]

MBO en in combinatie met paar certificaten(ergens specialiseren of uitgebreid) laat toch wel zien dat ik actief bezig ben en ook nog eens extra bewijsstukken bezit dat ik meer dan mbo denk-werkniveau heb. Denk je niet dat ik meer slagingskansen heb?
Je zal wel meer kans maken op de arbeidsmarkt dan een mbo-er die er niks bij heeft gedaan.
Tijdens mijn werk wil ik nog altijd volop voor certificaten en cursussen gaan natuurlijk. Hiernaast kan ik nog altijd met portfolio laten zien, ik heb hier 6 projecten in en er komen nog 3 bij.
Je bent net begonnen, hebt weinig/geen ervaring met OOP. Veel leeftijdsgenoten van je op het mbo en hbo die een soortgelijke opleiding volgen zijn er al jaren hobbymatig mee bezig. Daarnaast leer je dat ook op het hbo. Hoe wil jij je van hen onderscheiden?

Ik vind trouwens dat je te veel focust op certificaten. Maar goed, dat komt waarschijnlijk doordat ik geen certificaten heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
sylvesterrr schreef op zondag 12 april 2015 @ 08:10:
[...]

Je zal wel meer kans maken op de arbeidsmarkt dan een mbo-er die er niks bij heeft gedaan.

[...]

Je bent net begonnen, hebt weinig/geen ervaring met OOP. Veel leeftijdsgenoten van je op het mbo en hbo die een soortgelijke opleiding volgen zijn er al jaren hobbymatig mee bezig. Daarnaast leer je dat ook op het hbo. Hoe wil jij je van hen onderscheiden?

Ik vind trouwens dat je te veel focust op certificaten. Maar goed, dat komt waarschijnlijk doordat ik geen certificaten heb. :+
Dat is de reden waarom ik erg baal van het feit dat ik coderen pas 2 jaar geleden hebt ontdekt tijdens mijn opleiding :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Okay. Je kan niks vinden op Google over OOP (schaam je diep). Daarnaast: je wilt alles weten en kunnen, maar ook analyse/onderzoek doen. En ondanks dat alles gratis online staat wil jij allemaal boeken kopen. En je kan Photoshoppen dankzij je MBO-opleiding waar je "zeer tevreden" over bent, maar eigenlijk niks leert. Het is "echt wat voor jou", maar komt helaas niet overeen met de verwachtingen in de werkelijke bedrijfswereld. En dan wil je opeens app-developer worden want dat ligt op dit moment goed in de markt. Maar hoe kom je daar met enkel een MBO-opleiding, wat kennis van Photoshop en PHP, en "hello world"-output in een paar MBO-niveau lesjes.

Kan jij al goed java programmeren? En dan bedoel ik: Kan jij jezelf meten met mensen die het al 5 jaar full-time doen? C# misschien? C++? Javascript op het niveau van Addy Osmani? Objective C dan? Want met enkel PHP-kennis beperk jij jezelf enorm tot alleen dat hoekje van de wereld waar PHP-developers zitten. En PHP is geen goede programmeertaal.

En wij webdevelopers hebben geen relevante certificaten. Dat is juist zo geniaal aan ons vakgebied. Je portfolio laat zien wat je kan, je passie, je bijdragen aan open-source projecten, etc. Ik heb sollicitanten gehad vol certificaten dat ze een triviaal javascript-framework "kunnen". Who the f*ck cares? Dat kan mijn neefje van 12 ook. Ik ook. Kost me een week om iets te leren, daar heb ik geen duur papiertje voor nodig.

Jouw probleem: Je hebt geen flauw idee wat je wilt.

Die HBO-opleiding heb jij nodig omdat je geen focus hebt op dit moment. Je gaat gedurende 4 jaar leren programmeren in echte programmeertalen. En tegen de tijd dat je daar klaar bent heb jij daadwerkelijk een stevig fundament aan kennis waar je op kan bouwen. Specialiseer jezelf, na je studie.

En eerlijk, als je dit vakgebied echt interessant vindt behoor jij met 2 handen op je rug fluitend het HBO te kunnen afronden. Dan maak je van je hobby je beroep. Maar jij wilt werken + studeren? Dat gaat je niet lukken. Studies lopen vaak achter op de modernste ontwikkelingen, en het werk wat jij gaat krijgen met je PHP en HTML-kennis (zonder javascript...) ongetwijfeld ook. Je hoort in je eigen tijd de bleeding edge technologieën te ontdekken, te ontleden, contributies te doen aan open-source pakketten, degene te zijn die antwoorden geeft op stackoverflow, etc.

Ik heb geen studies gedaan maar ik heb zelf vele uren per dag gespendeerd om mijzelf de materie eigen te maken. Toen ik op mijn 21e een test deed voor het HBO kwam ik er al snel achter dat ik de leraren meer kon leren dan zij mij. En dat ik iets nieuws sneller (en beter!) leer via het internet dan welke opleiding dan ook. En ik verdien best erg goed.
[..] die je moet bouwen met php(oop) en dat lukte mij niet echt. Op google kon ik echt NIKS vinden.
Ik hoop echt dat dit gruwelijk verkeerd overkomt, want als jij niet in staat bent te Googlen (en ja: alles staat online) ben je of enorm weinig creatief in je zoektermen, of je snapt simpele concepten niet, of je geeft erg snel op.

Doe gewoon een HBO-studie. Full-time. Niet BBL. Leer jezelf focussen en iets afmaken, dat gaat ook in je carrière een prettige eigenschap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Niets aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Blue-eagle schreef op zondag 12 april 2015 @ 14:50:
Okay. Je kan niks vinden op Google over OOP (schaam je diep). Daarnaast: je wilt alles weten en kunnen, maar ook analyse/onderzoek doen. En ondanks dat alles gratis online staat wil jij allemaal boeken kopen. En je kan Photoshoppen dankzij je MBO-opleiding waar je "zeer tevreden" over bent, maar eigenlijk niks leert. Het is "echt wat voor jou", maar komt helaas niet overeen met de verwachtingen in de werkelijke bedrijfswereld. En dan wil je opeens app-developer worden want dat ligt op dit moment goed in de markt. Maar hoe kom je daar met enkel een MBO-opleiding, wat kennis van Photoshop en PHP, en "hello world"-output in een paar MBO-niveau lesjes.

Mijn MBO opleiding geeft van alles en nog wat, front-back end, adobe/microsoft, foto en video, systeemontwikkeling en soms van die losse lessen over netwerk/hardware etc maar ik ben er zeer ontevreden over want de docenten bakken er niks van op 1 programmeur na die het altijd te druk heeft met andere klassen les geven.

Kan jij al goed java programmeren? En dan bedoel ik: Kan jij jezelf meten met mensen die het al 5 jaar full-time doen? C# misschien? C++? Javascript op het niveau van Addy Osmani? Objective C dan? Want met enkel PHP-kennis beperk jij jezelf enorm tot alleen dat hoekje van de wereld waar PHP-developers zitten. En PHP is geen goede programmeertaal.

Nee, de opgenoemde talen ken ik niet. In de zomer wil ik mijzelf daarin een start maken door apps na te bouwen waarvan uitgebreide tutorials beschikbaar zijn.

En wij webdevelopers hebben geen relevante certificaten. Dat is juist zo geniaal aan ons vakgebied. Je portfolio laat zien wat je kan, je passie, je bijdragen aan open-source projecten, etc. Ik heb sollicitanten gehad vol certificaten dat ze een triviaal javascript-framework "kunnen". Who the f*ck cares? Dat kan mijn neefje van 12 ook. Ik ook. Kost me een week om iets te leren, daar heb ik geen duur papiertje voor nodig.

Ik had juist het idee dat iederen PHP kan omdat het vrij eenvoudig is om te leren en dat certificaten een specialisatie toont en bepaalde werkniveau.

Jouw probleem: Je hebt geen flauw idee wat je wilt.

Dat klopt, wil ik media/webdeveloping(mbo) of programmeren(hbo)?

Die HBO-opleiding heb jij nodig omdat je geen focus hebt op dit moment. Je gaat gedurende 4 jaar leren programmeren in echte programmeertalen. En tegen de tijd dat je daar klaar bent heb jij daadwerkelijk een stevig fundament aan kennis waar je op kan bouwen. Specialiseer jezelf, na je studie.

Door dit topic ben ik van gedachtes veranderd en zou ik graag HBO willen doen.

En eerlijk, als je dit vakgebied echt interessant vindt behoor jij met 2 handen op je rug fluitend het HBO te kunnen afronden. Dan maak je van je hobby je beroep. Maar jij wilt werken + studeren? Dat gaat je niet lukken. Studies lopen vaak achter op de modernste ontwikkelingen, en het werk wat jij gaat krijgen met je PHP en HTML-kennis (zonder javascript...) ongetwijfeld ook. Je hoort in je eigen tijd de bleeding edge technologieën te ontdekken, te ontleden, contributies te doen aan open-source pakketten, degene te zijn die antwoorden geeft op stackoverflow, etc.

Dat laatste is inderdaad waar ik naartoe streef. Is elke programmeur op dat niveau?

Ik heb geen studies gedaan maar ik heb zelf vele uren per dag gespendeerd om mijzelf de materie eigen te maken. Toen ik op mijn 21e een test deed voor het HBO kwam ik er al snel achter dat ik de leraren meer kon leren dan zij mij. En dat ik iets nieuws sneller (en beter!) leer via het internet dan welke opleiding dan ook. En ik verdien best erg goed.

Ik heb nog twee jaar te gaan en in de zomer word ik 21, zal ik dat testje ook doen en mocht ik een HBO opleiding kunnen beginnen, mijn huidige MBO opleiding weggooien?

[...]

Ik hoop echt dat dit gruwelijk verkeerd overkomt, want als jij niet in staat bent te Googlen (en ja: alles staat online) ben je of enorm weinig creatief in je zoektermen, of je snapt simpele concepten niet, of je geeft erg snel op.

Ik heb tot nu toe alles gevonden via Google en niet alleen school gerelateerd maar werkelijk alles. Maar een reserveringssysteem gebouwd uit PHP OOP kon ik niet vinden. Dit staan wel in boeken maar in welke heb ik nooit kunnen vinden.

Doe gewoon een HBO-studie. Full-time. Niet BBL. Leer jezelf focussen en iets afmaken, dat gaat ook in je carrière een prettige eigenschap zijn.
Ik ben overtuigd, ik ga het doen! 8) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Maar... Een reserveringssysteem hoef je ook niet specifiek op te zoeken om te snappen hoe dat werkt? Het gaat om basale principes. Je moet gewoon uitzoeken hoe je de taken kan volbrengen. Je moet data weergeven, iemand moet zich kunnen aanmelden, je moet vast een e-mail sturen, en je moet bijhouden hoeveel reserveringen er zijn, toch? Zoiets, denk ik. Dan moet je simpelweg weten:

1. Query DB;
2. Geef records weer;
3. Knopje voor aanmelding;
3.1. Opslaan in cookie/sessie?
4. Formulier invoer verwerken;
4.1. Captcha robot test?
5. Opslaan record in database;
6. E-mail sturen;
6.1. Verificatie via e-mail?
7. In de UI weergeven wanneer iets volgeboekt is.

Deel je werk op in hapklare brokjes. Al die dingen zijn online te vinden. In een fractie van de tijd dat het jou kost om een specifiek boek/tutorial te vinden over specifiek een reserveringssysteem. Iemand die een taart wilt maken begint ook bij een lijstje ingrediënten, vervolgens maakt hij de losse onderdelen van de taart: stukken marsepein, stukken chocolade, suikerdecoraties, cake, slagroom, pudding, etc. Pas op het allerlaatst kan je spreken van een "taart".

Anyway. Dat soort dingen (niet de taart) zal je ook wel gaan leren...

En: Een HBO-opleiding is ook/vooral voor webdevelopers extreem handig. Want als jij met javascript objectgeoriënteerd wilt gaan programmeren (ECMAScript 6 biedt veel meer dan wat je gewend bent) moet je wel de basisconcepten snappen. Wil jij het idee achter MVC snappen dan maakt het niks uit of je dat in Java met Wicket doet, of een volledig MVC(R)-concept met Ember.js. Of een tussenoplossing met React.js. Of code-behind dingen in .net, etc.

En mits jij daadwerkelijk het niveau van een HBO-opleiding aankan zou ik absoluut je MBO-opleiding opzij zetten. Een niet-volbrachte opleiding staat ook leuk op je CV; je kan het bij toekomstige sollicitaties zelfs mooi uitleggen: "MBO was ruk, maar ik wilde toch iets leren tot ik op het HBO toegelaten werd na mijn 21e."
Ik had juist het idee dat iederen PHP kan omdat het vrij eenvoudig is om te leren en dat certificaten een specialisatie toont en bepaalde werkniveau.
PHP staat op zichzelf. Het is qua syntax en in zijn fundering niet een taal die lijkt op de gangbare talen. Mijn mening: PHP is geen programmeertaal met veel toekomst, het is ouderwets, lelijk, zit vol speciale PHP foutjes, en ik ken geen enkele gerespecteerde developer die PHP in hoog aanzien heeft staan. Integendeel.

Certificaten zijn voor ons grotendeels waardeloos. Voor ons developers kom je snel in de wereld van Oracle terecht, en dat is vooral een corporate buzzword-wereld. Het komt op mij vooral over als complete onzin. Iedereen die kan programmeren zou het zonde van zijn tijd vinden om een certificaat te halen. Het verzwakt m.i. je CV. In sollicitaties negeer ik ze compleet.

Jouw portfolio, je werkervaring, projecten, testimonials, Github account, etc. zeggen veel meer over jouw kunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Het is inderdaad in stukjes maken van het taart. Dat kan ik wel maar dan ga ik beetje hersenloos stukjes codes in elkaar plakken ondanks dat ik ze kan uitlezen en begrijpen maar zelf bedenken en coderen kan ik niet. Komt het door niet logisch kunnen nadenken? Mis ik een bepaald concept? Manier van denken? Daar is onze systeemontwikkeling vak voor bedoelt. Systeemmatisch denken en probleem oplossen. Flowcharts, wireframes en usercase diagrammen etc etc.. maar goed veel wijzer ben ik er niet van worden. Ik heb de examen ervan gehaald maar eerste volgende opdracht dan ga ik meteen als een kip zonder kop beginnen met <!doctype html etc.. maar ik heb al meer vertrouwen gekregen door je bericht. Ik vind dat ik meer logischer moet denken in dit soort situaties. Eigenlijk verheug ik mij nu heel erg op de HBO maar damn 4 jaar haha. Ik ga zeker voor de 21 test! Dan ben ik 24 jaar als ik afstudeer net op het randje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Programmeren is iets wat je zal moeten leren. Het is niet zo dat je een boek of twee leest en dan ineens programmeur bent. Ikzelf ben ergens in 2003 begonnen met Java. In het begin was dat vooral veel overtypen van voorbeelden, maar al gauw kun je dat uit je hoofd doen. Op een gegeven moment ga je ook verbanden zien en leer je hoe programmeren logischerwijs in elkaar steekt. Het is natuurlijk wel zo dat sommige mensen nooit zo ver zullen komen, immers niet alles is voor iedereen weggelegd. Ik heb genoeg mensen jarenlang zien aanmodderen op een niveau waar ik na twee maanden programmeren al van moest huilen. Soms... zit het er gewoonweg niet in. Helaas. Maar als je het wel oppikt (en daar ga ik zeker van uit!), dan komt het vanzelf. Maar je moet er wel heel veel tijd en energie in stoppen, anders wordt het nooit wat.

Je doet er in ieder geval heel goed aan om verder te gaan met HBO. En inderdaad, het is helemaal geen verkeerde keuze om je MBO studie af te kappen om verder te gaan met HBO. De uitleg die Blue-eagle noemt is overigens een hele mooie. Zelf was ik daar eigenlijk nog niet echt op gekomen, kudo's daarvoor! Niet iedereen zal het hier mee eens zijn natuurlijk, maar dat even terzijde. Het kan natuurlijk ook overkomen alsof je een "quitter" bent. Zeker wanneer je voor deeltijd/duaal wil gaan kan dat tegen je gaan werken. Als je echter fulltime HBO gaat studeren denk ik dat je ver genoeg zult komen met Blue-eagle's uitleg :)

Last but not least... op het HBO ga je niet leren programmeren. Dat moet je nog altijd zelf leren, met name door in je eigen tijd lekker aan te kloten. Veel fouten maken, daarvan leren, af en toe een goed boek lezen, etc. HBO moet je zien als een aanvulling, niet als de gouden weg naar een programmeursbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Als ik zou vragen geef in 1 zin weer waarom ik of willekeurige persoon voor HBO zou moeten kiezen wat zou dat dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kansen op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Ik heb mij aangemeld voor de 21+ toelatingsonderzoek! Ik moet Nederlands, Engels en maatschappijwetenschappen op HAVO niveau met minimaal 5,5 halen. Moet wel lukken. Ik ga voor de voltijd Informatica. Ik zal de adobe programma's wel missen:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
mustiej schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:13:
Ik heb mij aangemeld voor de 21+ toelatingsonderzoek! Ik moet Nederlands, Engels en maatschappijwetenschappen op HAVO niveau met minimaal 5,5 halen. Moet wel lukken. Ik ga voor de voltijd Informatica. Ik zal de adobe programma's wel missen:D
Tip: onderschat die vakken niet.

Wel interessant dat je geen wiskundetoets hoeft te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Inderdaad, maar bij de tecnische informatica heb je dat weer wel. Ik had zelf VWO denkniveau destijds. Een HAVO boekje voor de maatschappijwetenschappen ga ik wel aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
mustiej schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 09:53:
Als ik zou vragen geef in 1 zin weer waarom ik of willekeurige persoon voor HBO zou moeten kiezen wat zou dat dan zijn?
Dan heb je de minimaal vereiste opleiding waarmee je praktisch gegarandeerd de baantjes voor het uitzoeken hebt.
mustiej schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:13:
Goed bezig! Adobe programma's kan je ook in je eigen tijd mee bezig gaan, natuurlijk. Niemand die je tegenhoudt lekker online tutorials te volgen! Adobe Creative Cloud is ook voor studenten beschikbaar en best betaalbaar als je er zelf wat aan kan verdienen. En anders zijn er altijd nog Torrents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Ja, inderdaad. Soms zie ik wel eens foto of een tutorial voorbij komen in photoshop en illustrator. Die wil ik dan heel graag namaken dus ik zal ze blijven gebruiken. 150euro, zal wel een goede investering zijn denk ik. Mocht ik zakken door maatschappijwetenschap dan spring ik uit het raam :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mustiej schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:57:
Ja, inderdaad. Soms zie ik wel eens foto of een tutorial voorbij komen in photoshop en illustrator. Die wil ik dan heel graag namaken dus ik zal ze blijven gebruiken. 150euro, zal wel een goede investering zijn denk ik. Mocht ik zakken door maatschappijwetenschap dan spring ik uit het raam :o
Succes! Ik doe nu ook een MBO opleiding maar dan de variant applicatieontwikkeling.

Zelf ben ik pas op mijn 21ste begonnen, ben nu 22. Ik had geen idee van de programmeerwereld en hoe leuk en uitdagend deze is. De opleiding duurt 3 jaar, dus als ik deze succesvol afrondt ben ik 24.

Deze opleiding sluit heel goed aan op een HBO opleiding aangezien je tijdens het mbo veel meer tijd hebt om te leren programmeren. Als je al goed kan programmeren dan zou ik zeggen doe de 21+ toets, anders zou ik je aanraden om tog verder te gaan en je mbo opleiding af te ronden.

Het mbo is voor de gemiddelde persoon zeker haalbaar en zou best makkelijk zijn als je elke dag een uurtje vrij maakt na school voor huiswerk. Maar vergis je niet, er zit vast een heel groot verschil tussen een mbo en een hbo studie.

Nogmaals succes!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2015 19:38 ]

Pagina: 1