Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Remote desktop start niet (Windows server 2012)

Pagina: 1
Acties:

• ggvw
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik probeer de remote desktop service weer aan de praat te krijgen die eerder om onbekende redenen de geest gaf.

Het lijkt of een remote desktop niet start door de volgende reden (uit de windows event log):
The Remote Desktop Services service depends on the following service: SVCM. This service might not be installed.

Heeft iemand enig idee waar SVCM voor staat of wat dat voor service is? Ik ben geen systeembeheerder en google geeft ook geen behulpzame resultaten over de afkorting...

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-11 11:32

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Staat je firewall goed? wat voor fout melding geeft die verder als je het probeert?

• ggvw
Firewall staat goed. Firewall volledig uitzetten helpt ook niet. Poortscan leert dat remote desktop service niet actief is op de poort.

Als de services lijst bekijk van windows is 'Remote Desktop Services' niet gestart. Als ik die probeer te starten krijg ik de melding: Error 1075: The dependency service does not exist or has been marked for deletion.

Dat laatste komt waarschijnlijk door die SVCM service die niet gestart is. Wist ik maar wat SVCM was....

[ Voor 58% gewijzigd door ggvw op 09-04-2015 16:24 ]

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-11 16:16
volgens deze pagina is het een register key.
die je met een fixit eenvoudig aan kunt passen: klik

• ggvw
Die pagina gaat over het aanpassen van de poort waar remote desktop op luistert. Ik heb de registry setting gecontroleerd, en die staat goed (3389)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik kan me voorstellen dat het een Hyper V machine is. Maar dan zou de afkorting niet juist staan, dan zou het SCVMM moeten zijn, System Center Virtual Machine Manager.

Wat gebeurd er overigens als je in CMD
net start svcm
intoetst en daarna RDP herstart? :)

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 09-04-2015 16:50 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 22:28
Als het maar geen mal- of adware is: Google-search levert op de eerste pagina dit op:
http://windowexeallkiller...iles-kloudian-svcmain-exe

Verwijderd

Bekijk je service dependencies eens. Zijn deze allemaal gestart?

[ Voor 182% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2015 17:04 . Reden: niet goed gelezen ]

• ggvw
C:\Users\Administrator>net start svcm
The service name is invalid.

Dat kan kloppen, want windows event log zegt dat de service mogelijk niet geinstalleerd is.. Ik wil 'm met liefde installeren als ik weet wat het is :-)

Overigens staat er geen HyperV geinstalleerd. Ik zal morgen de service dependencies eens bekijken. Eventueel kan ik ook m'n machine eens scannen op malware om zoiets uit te sluiten..

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Er staat in het register een dependency ingesteld naar SVCM. Dat is wel duidelijk, anders kwam die melding niet. De Remote Desktop Services heeft standaard alleen een dependency naar de RPC service.

Die dependency is redelijk eenvoudig te verwijderen:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\TermService

En controleer dan de key "DependOnService" even. Daar zal een extra entry in opgenomen zijn voor "SVCM". Als je die weghaalt is de dependency in elk geval weg.

Toch raad ik je even met klem aan om die server erg goed te gaan controleren. Die dependebcy komt ergens weg. Als je niet zeker weet waar zou ik een herinstall gaan uitvoeren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even wat linkjes:Je kan verder zoeken maar wat ik op maak uit deze links is het dat het niet goed is. Het kan zijn dat Windows Defender deze files al heeft weg gegooid maar de dependencies in de services nog niet heeft aangepast.

Het is dus een Trojan/hook die er voor zorgt dat iemand zonder jouw weten je systeem binnen kan komen.

Beste is dus even volgende stappen:
  1. Open REGEDIT
  2. Ga naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\TermService
  3. Dubbelklik op de waarde: DependOnService
  4. Haal alle tekst weg behalve: RPCSS en zorg dat er een enter achter staat
  5. En herstart je systeem
  6. En doe een offline av check
Kortom, je hebt iets opgelopen. Wat wel raar is, want met UAC had dit nooit kunnen gebeuren die had namelijk een melding gegeven. Overigens kon dit ook alleen gebeuren wanneer je als Administrator werkt met elevated rechten.

[ Voor 88% gewijzigd door Wim-Bart op 11-04-2015 18:34 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• ggvw
Bedankt voor alle reacties! Super!

@Question Mark
@Wim-Bart
Jullie hadden gelijk, SVCM stond inderdaad als extra service opgenomen op die plek in het windows registry. Ik heb de waarden vergeleken met een andere 2012 server en gecorrigeerd. Vervolgens de server opnieuw gestart en de remote desktop service werkte weer.

Mijn baas vertelde net dat hij een stuk teamviewer-achtige software had geinstalleerd en daarna weer gedeinstalleerd. Heel fijn... Na het deinstalleren werkte de remote desktop niet meer. Ik vermoed nu dat de SVCM service een een overblijfsel van die software was.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ggvw schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:00:
Mijn baas vertelde net dat hij een stuk teamviewer-achtige software had geinstalleerd en daarna weer gedeinstalleerd. Heel fijn... Na het deinstalleren werkte de remote desktop niet meer. Ik vermoed nu dat de SVCM service een een overblijfsel van die software was.
En toch zou ik even een testsysteem pakken, dezelfde software gaan installeren/de-installeren om te kijken of nu dezelfde ervaring verkregen wordt. Controleer ook erg goed of er toevallig geen adware of andere zooi mee geinstalleerd is.

Ik blijf erg huiverig met dit soort situaties...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ggvw
Ik zal het nog even controleren. Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1