"Defecte" OF-poort in simulatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 20:01
Beste tweakers,

Ik ben bezig met een schakeling. Het is een voornamelijk digitale schakeling. Ik heb er alleen een probleem mee, waar ik niet uit kom. Hieronder leg ik uit wat het probleem is met een afbeelding (klik erop voor vergroting) er bij. Ik heb alleen het stuk van de schakeling in de afbeelding gezet, dat relevant is voor mijn vraag, zodat het overzichtelijk blijft. Ik gebruik Multisim voor de simulatie.

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/bp4c2jkkn/Plaatje_voor_hulp_tweakers.jpg

In mijn afbeelding hebben de draden 3 verschillende kleuren. Namelijk rood, groen en geel. Groene draden “vervoeren” een signaal dat relevant is voor het systeem. Gele draden “vervoeren” signalen voor de metingen, die ik doe om het probleem te achterhalen. Rode draden zijn niet van toepassing op mijn vraag, denk ik.

Verder zijn er twee oscilloscopen in de afbeelding te zijn. Deze zijn groen en er staan de cijfers ‘1’ en ‘2’ in, respectievelijk oscilloscoop 1 en oscilloscoop 2 (oscilloscoop 1 geeft de signalen voor de input van de OF-poort weer, oscilloscoop 2 geeft de output van de OF-poort weer). Beide oscilloscopen kunnen twee signalen verwerken. Deze worden A en B genoemd. Aan de rechterkant van de afbeelding zijn de metingen van de oscilloscopen weergegeven. Ze zijn genummerd naar voor welk signaal van welke oscilloscoop ze een signaal geven. Elk elk blokje geeft op de y-as 5V aan. Elk blokje op de x-as geeft 100ms aan.

De signalen A en B zijn iets verschoven. Signaal A is namelijk (bij beide oscilloscopen) 3V omhoog verschoven op de y-as. Signaal B is 13V omlaag verschoven op de y-as. Hierdoor zijn de signalen te onderscheiden.

Het probleem draait allemaal om de OF-poort in het midden (4071BD_10V). Deze poort zou als één van de twee signalen bij de inputs hoog is, een hoog signaal moeten geven. Dit gebeurt echter niet altijd. Dat kun je bij de metingen ook zien; Oscilloscoop 1 signaal A geeft een hoog signaal aan voor de 200ms bereikt is. Als we bij oscilloscoop 2 naar de metingen van de output kijken, zien we niks gebeuren. De OF-poort lijkt dus niet te reageren op het signaal. Even later gebeurt het nog een keer.

Ik dacht dat het signaal misschien te kort hoog zou kunnen zijn voor de OF-poort om te reageren. Ik heb alleen geprobeerd dit nog een keer (kunstmatig) te reproduceren, maar dit is nog niet gelukt. Het gebeurt af en toe random en er lijkt geen regelmaat in te zitten wanneer het gebeurt.

Een ander ding wat wel opvalt is dat, áls het gebeurt, de OF-poort op 2 signalen niet reageert en dus niet maar één signaal overslaat. Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar het is wel opvallend en hierdoor lijkt het dus ook ergens anders aan te liggen dan een te kort signaal.

Ik kom er niet uit waar het aan ligt. 8)7 Waar kan dit aan liggen? Zou het aan het simulatie-programma kunnen liggen? Als er nog informatie ontbreekt, vul ik dat graag aan.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Probeer het eens met een ideale OF poort (in Multisim kun je dat makkelijk aangeven bij eigenschappen van je component). Nu gebruik je de 4071BD_10V gegevens die Multisim heeft, dat is inclusief de fysieke karakteristieken van dat device, zoals capaciteit aan de ingangen, delays, inductie etc.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is het niet een resolutieprobleem van de weergave van de scoop? Dat de tijd zo smal is dat die het wegfilterd in de weergave?

Of zijn die pulsen zo kortstondig dat de specificatie van de OF poort het niet aan kan?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:57
In mijn ervaring kan multisim echt rampzalig zijn voor digital simulatie. De poort is denk ik wel snel genoeg (69ns volgens de spec). Probeer de time-step van multisim eens vast te zetten op 1 ns oid. (Een 1MHz klok in je circuit zetten als dummy kan ook al helpen). Daarna idd wat Mephis zei inzoomen op het scopebeeld om te kijken of niets is weggefilterd. Daarnaast kan je altijd even testen met een loze poort en deze verbinden met 1 ingang naar ground en 1 ingang aan een puls source. De uitgang meten en kijken hoe kort je de puls kan maken voordat de uitgang stop met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Sibylle schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:05:
Probeer het eens met een ideale OF poort (in Multisim kun je dat makkelijk aangeven bij eigenschappen van je component). Nu gebruik je de 4071BD_10V gegevens die Multisim heeft, dat is inclusief de fysieke karakteristieken van dat device, zoals capaciteit aan de ingangen, delays, inductie etc.
Ik heb de poort even veranderd in een ideale poort (volgens mij :p), dus ik ga het vanavond even testen. Het testen neemt nogal wat tijd in beslag helaas. Het probleem is namelijk random en ik zal het dus heel vaak moeten proberen om te kijken of ik het nog tegen kom. Daarnaast gaat de simulatie langzaam (er is ongeveer 30 seconden nodig om 1s te simuleren).
memphis schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:04:
Is het niet een resolutieprobleem van de weergave van de scoop? Dat de tijd zo smal is dat die het wegfilterd in de weergave?

Of zijn die pulsen zo kortstondig dat de specificatie van de OF poort het niet aan kan?
Dit zou ook kunnen natuurlijk! Daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik vanavond ook proberen! Bedankt
Lethalshot schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:27:
In mijn ervaring kan multisim echt rampzalig zijn voor digital simulatie. De poort is denk ik wel snel genoeg (69ns volgens de spec). Probeer de time-step van multisim eens vast te zetten op 1 ns oid. (Een 1MHz klok in je circuit zetten als dummy kan ook al helpen). Daarna idd wat Mephis zei inzoomen op het scopebeeld om te kijken of niets is weggefilterd. Daarnaast kan je altijd even testen met een loze poort en deze verbinden met 1 ingang naar ground en 1 ingang aan een puls source. De uitgang meten en kijken hoe kort je de puls kan maken voordat de uitgang stop met werken.
Dat kan ik inderdaad ook nog proberen! Alleen je tweede idee snap ik niet helemaal. Een 1MHz klok in mijn circuit als dummy? Ik ben nog niet heel lang bezig met elektrische en digitale circuits.
Bedankt voor alle snelle reacties! Ik laat vanavond horen of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:57
WouterT13 schreef:

[...]

Dat kan ik inderdaad ook nog proberen! Alleen je tweede idee snap ik niet helemaal. Een 1MHz klok in mijn circuit als dummy? Ik ben nog niet heel lang bezig met elektrische en digitale circuits.

Bedankt voor alle snelle reacties! Ik laat vanavond horen of het gelukt is!
Het moet een 1 GHz klok zijn sorry. Het doel hiervan is dat je op deze manier forceert dat multisim elke klokflank berekend. Hierdoor zal multisim dus minimaal elke ns een state van het circuit berekenen en niets missen. Het simuleren word hierdoor wel een stuk trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Bouwen en testen in real life is natuurlijk het leukste ;-)

In mijn ervaring is Multisim handig om even een snelle analoge schakeling te testen als je niet alle componenten of oscilloscoop voor handen hebt. Voor digitaal is het niet zo ideaal, maar het heeft bij mij altijd gewerkt....vaak na wat tweaken en debuggen (zoals nu ook :P ).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Lethalshot schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:43:
[...]

Het moet een 1 GHz klok zijn sorry. Het doel hiervan is dat je op deze manier forceert dat multisim elke klokflank berekend. Hierdoor zal multisim dus minimaal elke ns een state van het circuit berekenen en niets missen. Het simuleren word hierdoor wel een stuk trager.
ah, nu snap ik het! Bedankt!
Sibylle schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:48:
Bouwen en testen in real life is natuurlijk het leukste ;-)

In mijn ervaring is Multisim handig om even een snelle analoge schakeling te testen als je niet alle componenten of oscilloscoop voor handen hebt. Voor digitaal is het niet zo ideaal, maar het heeft bij mij altijd gewerkt....vaak na wat tweaken en debuggen (zoals nu ook :P ).
Dat is idd het leukst. Helaas zit ik in een examenperiode en duurt het bouwen van een dergelijk systeem veel te lang in zo'n periode. :(

Maar de ideale OF-poort lijkt het probleem opgelost te hebben! Het blijft natuurlijk een random probleem en dus onmogelijk om te testen of het helemaal weg is, maar ik ben het niet meer tegengekomen. Heel erg bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

WouterT13 schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:01:

Maar de ideale OF-poort lijkt het probleem opgelost te hebben! Het blijft natuurlijk een random probleem en dus onmogelijk om te testen of het helemaal weg is, maar ik ben het niet meer tegengekomen. Heel erg bedankt voor alle reacties! _/-\o_
Let wel op dat dus door de specificaties mogelijk ook in de praktijk dergelijke problemen kan geven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
memphis schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:04:
[...]

Let wel op dat dus door de specificaties mogelijk ook in de praktijk dergelijke problemen kan geven.
Daar heb je gelijk in inderdaad. Ik ben alleen (voorlopig in elk geval) niet van plan het echt te gaan bouwen; het is meer een hobby-project voor wat afleiding van het leren voor de examens. Toch heel erg bedankt voor de reactie!
Pagina: 1