Goed punt

Zoiets nuttig/interessant?
Techniek
De site is op basis van Wordpress. De kern van de 'technische kant' van SEO wordt verzorgd door Yoast plugin, een zeer bekende SEO optimalisatie plugin die ook feedback geeft over de kwaliteit van zoekwoorden. Het is niet heilig, er zijn wat cliché's in SEO-land en niemand weet precies/exact hoe Google je ranking doet.
Voorbeeld Yoast tips per post/pagina:
Ook is het van belang dat je webmaster tools gebruikt van oa Bing en Google. Hier kun je sitemap (ook aangemaakt door Yoast) laten oppakken en grafiekjes zoals hierboven aan laten maken. Zo weet je zeker of Google/Bing/etc je indexeert en voorkom je dat je totaal niet gevonden wordt.
Ik kan uren door gaan over breadcrumps, micro-data, snippets en meta-tags, feit blijft alleen dat als je een lege site volledig optimaliseert voor zoekmachines ze uiteindelijk toch niets zullen vinden.
Content is king
Zoekmachines waren paar jaar terug nog veelvuldig 'slachtoffer' van mensen die vooral content 'leenden' en een eigen netwerk van sites fantaseerden/genereerden gevuld met backlinks. Zo kun je wellicht de tijd nog dat op bepaalde populaire zoekwoorden je 101 dezelfde sites ging vinden.
Het kostte even moeite, maar inmiddels is content weer king. Wat wordt daarmee bedoeld? Nou, dat niet alleen je bezoekers het waarderen als je iets nieuws toevoegt aan internet, maar google je daar ook voor beloont. Hoe vaker/meer je iets 'leent' c.q. kopieert, hoe meer je zult dalen in zoekresultaten.
We hebben ons dus suf getypt aan nieuwe, eigen content. En dat is zo frustrerend, als je namelijk start met je site/blog en je maakt mooie nieuwsberichten of andere info en Google negeert je. Schreeuwende in de woestijn, want organic search is heel belangrijk voor aanwas van nieuwe bezoekers.
Zoekmachines.. rare snuiters
Projectsucces.nl was een 'schoon' domein, hij was niet geregistreerd en er was geen site. Bing pakte ons vrij snel op, maar daar krijg je weinig verkeer van, Google negeerde ons (zie grafiek hierboven) zeker een maand en daarna kwamen we heeeel langzaam van pagina 101 naar.. soms de voorpagina nu, op bepaalde zoekwoorden. Daar doe je niets aan. Alhoewel - geduld is een schone zaak en laat die content maar komen.
Je kunt dus beter een bestaand domein hergebruiken of je domein registreren, een paar relevante pagina's erop knallen en gewoon 2 maanden wat anders gaan doen. Tenzij het niet erg vindt alvast content te fabriceren die dan later pas gevonden gaat worden - op onze zoektermen scoren sites met content van 3-5 jaar oud momenteel het hoogst. Je krijgt van Google dus vaker oude meuk voorgeschoteld dan nieuwe sites. Wellicht dat je daarom de 'nieuws' sectie hebt voor snel wisselende informatie.
Dit soort 'strafpunten' wordt waanzinnig veel over geschreven op internet en niemand weet het precies. Dus lees het, kies en wees geduldig.
Less is more
Een ander ding wat me opviel is dat hoewel zoekmachines 'slimmer' zijn, ze uiteindelijk nog steeds oerdom zijn. Zo hebben ze niet door dat als ik een post maak met titel x en tag y deze ook terugkomt op de automatisch gegenereerde tag-pagina met alle posts met tag y. Oa Google (en Bing, in mindere mate) straft je voor het aanbieden van dezelfde content, dubbel. Deze meta-data opties, taxonomies, kun je gelukkig met diezelfde Yoast plugin aanpassen. Ik vond een uitgebreid artikel waarin men stelde dat je dus al dat soort dubbele content uit je sitemap moet laten:
Wel moet je zorgen voor goede breadcrumbs.
Responsive design
Dan nog een toegift - Google heeft recent websites zonder 'responsive design' strafpunten gegeven. Als je op een mobiel apparaat gewoon niet goed leesbaar bent dan is dat inmiddels voor 30-40% van het verkeer, dus strafpunten. Het mooie van Wordpress icm een goed thema is dat dit je geen hoofdbrekens hoeft te kosten.
Een ander ding waar veel over gespeculeerd wordt is of je https gebruikt. Heb ik nog niet, maar schijnt langzaam steeds belangrijker voor je ranking te worden. Enfin, wat je al niet moet doen voor onze vrienden van Google..
Inkomende links en linkjuice
Waar dit topic min of meer over begon waren inkomende links. Zoekmachines werken met iets dat 'linkjuice' heet. Als een website met goede ranking een link naar jouw site opneemt dan 'stroomt' er wat van deze ranking naar jouw website. Veel websites hebben daarom de bekende/beruchte 'nofollow' tag aan de a href link verwijzing toegevoegd, waarmee ze feitelijk tegen een zoekmachine zeggen 'ik link wel, maar wil niet per se linkjuice doorgeven, want vertrouw deze site niet per se.
Zonder inkomende links kost het je veel moeite op eigen houtje je ranks omhoog te krijgen en duurt het (nog) langer. Ik heb simpelweg op verschillende sites verwijzingen gemaakt naar onze site, door bijvoorbeeld inhoudelijk te reageren met je website in je profiel (zoals in m'n sig

) of door een relevante verwijzing te maken. De meeste van deze inhoudelijk correcte 'spam' is geplaatst en zorgt voor wat 'linkjuice'.
Ook dit monitor je in de webmaster tools van je favo (dus Google

) zoekmachine.
Nb; social media telt niet als backlink - die zie ik volledig niet terug in overzichten. Leuk voor bezoekers, niet voor 'linkjuice' en ranking.
[
Voor 12% gewijzigd door
NiGeLaToR op 22-05-2015 09:02
]