Site wordt matig gevonden; SEO optimalisatie.. optimaler?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Recent hebben een partner en ik een site gelanceerd, gericht op een specifieke doelgroep. De basis is originele, zelfgemaakte content. Daaromheen een stukje community building en een aanbod aan wat banners en andere affiliate producten/diensten. Alles specifiek voor deze doelgroep.

We merken echter dat bezoekers wat achterblijven bij prognoses en zien de volgende aspecten een rol spelen:
- site staat nu 4 weken 'open', domeinnaam is door ons in bezit sinds een maand of 2.
- (nog) geen SSL certificaat; voor zover relevant?

Het is een wordpress site:
- Yoast SEO; pas (te) laat ontdekt dat we diverse taxonomieen uit de zoekresultaten moeten laten weren, dit kan weer even duren
- XML sitemap ingediend, Google webmaster tools geconfigureerd en vindt verder geen fouten
- SEO score van vrijwel alle pagina's is groen aldus Yoast
- kruimelpad zit niet in het thema, dus dat is niet optimaal.

Als we onszelf zoeken hebben we nog geen sitemap in de zoekresultaten van Google, dit duurt meestal even. Ook komen we nog niet in de buurt van de zoekresultaten als je zoekt op onze url, andere sites, met totaal andere url en content eindigen hoger. Tijd speelt hierin een rol.

Ik noem bewust de url niet, maar ik denk dat je aan m'n sig wel kunt zien welke ik in gedachten heb :+

Wat zien we over het hoofd c.q. kan/moet beter? Meer info nodig om wat te kunnen roepen? Let me know - thnx voor het meedenken zover!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Dat: https://nl.majestic.com/r...es.nl&oq=projectsucces.nl

Je site wordt keurig bekeken door Google, maar google heeft geen reden om deze überhaupt op een zoekopdracht te laten zien. Hij heeft totaal geen populariteit opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
André schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:30:
Dat: https://nl.majestic.com/r...es.nl&oq=projectsucces.nl

Je site wordt keurig bekeken door Google, maar google heeft geen reden om deze überhaupt op een zoekopdracht te laten zien. Hij heeft totaal geen populariteit opgebouwd.
Dank je; kende majestic nog niet. Oftewel: pas als anderen links naar onze site ergens plaatsen zullen wij stijgen in de Google ranks. Dat is wel wat lastiger geworden sinds het meeste organische verkeer via Google dient te arriveren - waar je vervolgens niet in staat :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Dan moet je bekendheid creëren middels andere kanalen. Om even een hippe term te gebruiken: iets met social ;) Of je begint een nieuwsbrief met verwijzingen naar je site waarbij al je bestaande contacten hem als eerste ontvangen. Je kunt gaan adverteren, banneren, enz. Iets van online marketing gaan doen dus.

Gewoon een site lanceren en hem zien groeien in Google naar goede posities is er tegenwoordig niet echt bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
André schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:46:
Dan moet je bekendheid creëren middels andere kanalen. Om even een hippe term te gebruiken: iets met social ;) Of je begint een nieuwsbrief met verwijzingen naar je site waarbij al je bestaande contacten hem als eerste ontvangen. Je kunt gaan adverteren, banneren, enz. Iets van online marketing gaan doen dus.

Gewoon een site lanceren en hem zien groeien in Google naar goede posities is er tegenwoordig niet echt bij.
Zover waren we, daarom:

1100 unieke nieuwsbriefontvangers
LinkedIn netwerk actief, in diverse groepen en een eigen groep
Facebook pagina actief met enkele tientallen leden
Twitterfeed, 180 volgers en groeit langzaam

Dus, ja, die kanalen gebruiken we wel ja. Waarom Majectic daar niets van ziet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

De meeste bots, en dus ook die van Google, lezen geen (amper) social. Social is een kanaal wat je in kunt zetten om mensen te bereiken. En indirect zullen die, als ze eenmaal bekend met je zijn, links kunnen gaan plaatsen vanaf hun blogs bijvoorbeeld. Dus lekker doorgaan zo. Maar om wel een duwtje in de rug te krijgen zou ik de eerste tientallen links zelf proberen te verkrijgen. Ken je nog mensen met een site die een link kwijt kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
André schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:17:
De meeste bots, en dus ook die van Google, lezen geen (amper) social. Social is een kanaal wat je in kunt zetten om mensen te bereiken. En indirect zullen die, als ze eenmaal bekend met je zijn, links kunnen gaan plaatsen vanaf hun blogs bijvoorbeeld. Dus lekker doorgaan zo. Maar om wel een duwtje in de rug te krijgen zou ik de eerste tientallen links zelf proberen te verkrijgen. Ken je nog mensen met een site die een link kwijt kunnen?
Jep, ken ik wel en ik begrijp het nut er nu van om zo'n link te vragen - dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
André schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:17:
Er blijkt wel een 1,5 week vertraging in te zitten voor Google de backlinks zelf toont in de Webmaster tools voor Google, maar ze zijn er. Inkomende verkeer uit organische zoekresultaten stijgt dan ook met de dag.
Leuk detail; onder andere de links vanuit m'n sig op GoT telt ie netjes mee, terwijl ik inderdaad linkjes op sociale media niet terug zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/5dl3kp.jpg

En zie hier, het zoekverkeer begint te komen. Bij lancering van je nieuwe platform dus even de tijd geven om organisch zoekverkeer op gang te krijgen. Zeker via Google, Bing is een betere zoekmachine, maar dat heeft helaas nog niet iedereen door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Mooi begin al, SEO is echt een kwestie van de lange adem tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 14:17
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:07:
[afbeelding]

En zie hier, het zoekverkeer begint te komen. Bij lancering van je nieuwe platform dus even de tijd geven om organisch zoekverkeer op gang te krijgen. Zeker via Google, Bing is een betere zoekmachine, maar dat heeft helaas nog niet iedereen door :)
Wellicht interessant voor mensen die dit forum volgen; Wat heb je gedaan om dit te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Jasper schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 19:28:
[...]

Wellicht interessant voor mensen die dit forum volgen; Wat heb je gedaan om dit te bereiken?
Goed punt :) Zoiets nuttig/interessant?

Techniek

De site is op basis van Wordpress. De kern van de 'technische kant' van SEO wordt verzorgd door Yoast plugin, een zeer bekende SEO optimalisatie plugin die ook feedback geeft over de kwaliteit van zoekwoorden. Het is niet heilig, er zijn wat cliché's in SEO-land en niemand weet precies/exact hoe Google je ranking doet.

Voorbeeld Yoast tips per post/pagina:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2h7ea0m.png

Ook is het van belang dat je webmaster tools gebruikt van oa Bing en Google. Hier kun je sitemap (ook aangemaakt door Yoast) laten oppakken en grafiekjes zoals hierboven aan laten maken. Zo weet je zeker of Google/Bing/etc je indexeert en voorkom je dat je totaal niet gevonden wordt.

Ik kan uren door gaan over breadcrumps, micro-data, snippets en meta-tags, feit blijft alleen dat als je een lege site volledig optimaliseert voor zoekmachines ze uiteindelijk toch niets zullen vinden.

Content is king

Zoekmachines waren paar jaar terug nog veelvuldig 'slachtoffer' van mensen die vooral content 'leenden' en een eigen netwerk van sites fantaseerden/genereerden gevuld met backlinks. Zo kun je wellicht de tijd nog dat op bepaalde populaire zoekwoorden je 101 dezelfde sites ging vinden.

Het kostte even moeite, maar inmiddels is content weer king. Wat wordt daarmee bedoeld? Nou, dat niet alleen je bezoekers het waarderen als je iets nieuws toevoegt aan internet, maar google je daar ook voor beloont. Hoe vaker/meer je iets 'leent' c.q. kopieert, hoe meer je zult dalen in zoekresultaten.

We hebben ons dus suf getypt aan nieuwe, eigen content. En dat is zo frustrerend, als je namelijk start met je site/blog en je maakt mooie nieuwsberichten of andere info en Google negeert je. Schreeuwende in de woestijn, want organic search is heel belangrijk voor aanwas van nieuwe bezoekers.

Zoekmachines.. rare snuiters

Projectsucces.nl was een 'schoon' domein, hij was niet geregistreerd en er was geen site. Bing pakte ons vrij snel op, maar daar krijg je weinig verkeer van, Google negeerde ons (zie grafiek hierboven) zeker een maand en daarna kwamen we heeeel langzaam van pagina 101 naar.. soms de voorpagina nu, op bepaalde zoekwoorden. Daar doe je niets aan. Alhoewel - geduld is een schone zaak en laat die content maar komen.

Je kunt dus beter een bestaand domein hergebruiken of je domein registreren, een paar relevante pagina's erop knallen en gewoon 2 maanden wat anders gaan doen. Tenzij het niet erg vindt alvast content te fabriceren die dan later pas gevonden gaat worden - op onze zoektermen scoren sites met content van 3-5 jaar oud momenteel het hoogst. Je krijgt van Google dus vaker oude meuk voorgeschoteld dan nieuwe sites. Wellicht dat je daarom de 'nieuws' sectie hebt voor snel wisselende informatie.

Dit soort 'strafpunten' wordt waanzinnig veel over geschreven op internet en niemand weet het precies. Dus lees het, kies en wees geduldig.

Less is more

Een ander ding wat me opviel is dat hoewel zoekmachines 'slimmer' zijn, ze uiteindelijk nog steeds oerdom zijn. Zo hebben ze niet door dat als ik een post maak met titel x en tag y deze ook terugkomt op de automatisch gegenereerde tag-pagina met alle posts met tag y. Oa Google (en Bing, in mindere mate) straft je voor het aanbieden van dezelfde content, dubbel. Deze meta-data opties, taxonomies, kun je gelukkig met diezelfde Yoast plugin aanpassen. Ik vond een uitgebreid artikel waarin men stelde dat je dus al dat soort dubbele content uit je sitemap moet laten:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2hpo8yt.png

Wel moet je zorgen voor goede breadcrumbs.

Responsive design

Dan nog een toegift - Google heeft recent websites zonder 'responsive design' strafpunten gegeven. Als je op een mobiel apparaat gewoon niet goed leesbaar bent dan is dat inmiddels voor 30-40% van het verkeer, dus strafpunten. Het mooie van Wordpress icm een goed thema is dat dit je geen hoofdbrekens hoeft te kosten.

Een ander ding waar veel over gespeculeerd wordt is of je https gebruikt. Heb ik nog niet, maar schijnt langzaam steeds belangrijker voor je ranking te worden. Enfin, wat je al niet moet doen voor onze vrienden van Google..

Inkomende links en linkjuice

Waar dit topic min of meer over begon waren inkomende links. Zoekmachines werken met iets dat 'linkjuice' heet. Als een website met goede ranking een link naar jouw site opneemt dan 'stroomt' er wat van deze ranking naar jouw website. Veel websites hebben daarom de bekende/beruchte 'nofollow' tag aan de a href link verwijzing toegevoegd, waarmee ze feitelijk tegen een zoekmachine zeggen 'ik link wel, maar wil niet per se linkjuice doorgeven, want vertrouw deze site niet per se.

Zonder inkomende links kost het je veel moeite op eigen houtje je ranks omhoog te krijgen en duurt het (nog) langer. Ik heb simpelweg op verschillende sites verwijzingen gemaakt naar onze site, door bijvoorbeeld inhoudelijk te reageren met je website in je profiel (zoals in m'n sig :P ) of door een relevante verwijzing te maken. De meeste van deze inhoudelijk correcte 'spam' is geplaatst en zorgt voor wat 'linkjuice'.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2akhgft.png

Ook dit monitor je in de webmaster tools van je favo (dus Google ;) ) zoekmachine.

Nb; social media telt niet als backlink - die zie ik volledig niet terug in overzichten. Leuk voor bezoekers, niet voor 'linkjuice' en ranking.

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-05-2015 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat heb je gedaan aan de snelheid van je pageload? Want dat weegt ook mee. Als ik zo even in de source kijk zie ik 24 javascript files (requests) en 19 css files (requests) wat met optimalisatie/samenvoegen de snelheid positief zal beïnvloeden.

De site laad hier overigens lekker flot dus veel zal het niet uitmaken denk ik.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Snelheid weegt mee volgens Google, maar dan alleen voor hele erg trage sites. Voor andere sites lijkt het amper invloed te hebben, het is in ieder geval nog nooit aangetoond. Er is 1 onderzoek welke een correlatie gevonden heeft met de TTFB, maar niet met de algehele laadtijd van een site.

Daarentegen is het wel al duizenden keren bewezen dat het een positieve invloed heeft op aantal bekeken pagina's, bouncerates, conversiepercentages, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Pin0 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:50:
Wat heb je gedaan aan de snelheid van je pageload? Want dat weegt ook mee. Als ik zo even in de source kijk zie ik 24 javascript files (requests) en 19 css files (requests) wat met optimalisatie/samenvoegen de snelheid positief zal beïnvloeden.

De site laad hier overigens lekker flot dus veel zal het niet uitmaken denk ik.
Caching. Als een pagina meer dan eens wordt opgevraagd ontstaat er een cache van en komt ie vers uit het geheugen. Overigens klopt je constatering als een huis - de site bestaat vooral uit kant en klare plugins, dus dat samenvoegen zou daarom al wat uitdagend kunnen zijn :) We gebruiken nu caching optie uit WordFence, een soort IDS plugin voor Wordpress.

Verder heeft onze hoster ons recent verplaatst naar een vlottere host, dat hielp ook ontzettend. Ze hebben veel ervaring met Wordpress sites optimaliseren, schijnbaar is dat ook erg belangrijk naast je eigen optimalisatie.
André schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:21:
Snelheid weegt mee volgens Google, maar dan alleen voor hele erg trage sites. Voor andere sites lijkt het amper invloed te hebben, het is in ieder geval nog nooit aangetoond. Er is 1 onderzoek welke een correlatie gevonden heeft met de TTFB, maar niet met de algehele laadtijd van een site.

Daarentegen is het wel al duizenden keren bewezen dat het een positieve invloed heeft op aantal bekeken pagina's, bouncerates, conversiepercentages, enz.
In de webmaster tools zit een soort benchmark dingetje en die zal je hooguit als het extreem traag is melden dat het niet fijn is. Het initieel laden van pagina's wilde wel eens lang duren, mede door wat banners en te grote plaatjes en dat is gewoon niet lekker browsen. Boerenverstand is dus -> hoe sneller, hoe beter.

Pagina: 1