Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Low end desktop-replacement laptop voor vriendin

Pagina: 1
Acties:

• yoshiwa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:06
Dag Allen,
voor de aankoop van nieuwe laptop voor vriendin had ik toch graag even jullie mening geweten.
Vaak weet ik zelf wel goed genoeg wat goed is en niet, en ben dan ook de persoon die er een erezaak van maakt mensen die een nieuwe laptop/gsm/... gaan aankopen toch wat gratis advies mee te geven.
In deze zit ik echter met een twijfel waar ik zelf weinig zinnigs kan over zeggen, nl , hoe low end kan je gaan voor iemand die eigenlijk geen verdere eisen stelt aan een laptop dan 'het moet word, internet en serietjes spelen vlot kunnen'.
Zo krijg ik bv (mss ongegeronde) rillingen als ik telkens zie dat die superbudgets een celeron zitten hebben, en ik zeg dan telkens in men hoofd 'een i3 zou toch het minimum moeten zijn'
Enige waar ik wel al 100% zeker van ben is dat ik er een SSD in prik, gezien de enorme perfomance boost die die dingen gewoon geven, en het zelf doen achteraf gewoon veel goedkoper en makkelijker is dan te zoeken naar opties met een std ssd. Overweeg wel om het met een caddy te doen, zodat er ook nog genoeg opslagcapaciteit overblijft voor fotos en dergelijke.
Reden van replacement is dat de huidige laptop supersloom is, en ook nu en dan uitvalt. Probleem is dat ik het zelf nog nooit heb zien gebeuren, en de beschrijven de laatste keer was 'hij maakte een trillend lawaai en kreeg dan bluescreen'. Want eerder zat ik nog te dneken om eventueel de cdrom drive uit de ouwe laptop te gooie en daar met een caddy te werken , maar ik denk dat het de kosten niet waard is, en ik beter direct een nieuwe laptop 'erbij' koop.

Wat ga je met je laptop doen?

as stated above, vooral internet, word en series afspelen in VLC

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
laptop mag OS free zijn, maar is waarschijnlijk toch bijna onmogelijk. Processor heavy dingen zoals foto of videobewerking zijn niet aan de orde.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

'zo laag mogelijk' , en dat is net het probleem. Zelf heb ik altijd de neiging voor de degelijke gear te gaan, liever 100-200 euro meer uit te geven , en wat te veel performance te hebben dan te weinig. En dat is vaak goed, als mensen hun apparatuur ook effectief willen gebruiken naar performance toe. Maar ik vermoed dat het gebruik eigenlijk zo ligth-weight is, dat ik mijn eigen 'instincten' niet mag vertrouwen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
nee, absoluut niet, ding staat gewoon 24u /24 opdezelfde plek , afgezien enkele kleine uitzonderingen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Enige waar ik hier aan denk uit persoonlijk oogpunt is bouwkwaliteit. Zoals gezegd zal de laptop uiteraard niet al te hevig belast gaan worden, dus slijtage zal wel meevallen, maar goeie bouwkwaliteit kan nooit kwaad. Waar ik nu ook op denk wat altijd een optie kan zijn, maar ik nog nooit overwogen noch ervaring mee heb is tweehands gaan zoeken. Oh en, belgen hier, dus Azerty graag:d

Gezien het gebruik moet het scherm ook minstens 15" zijn trouwens.

Laptopjes die ik als voorbeeld al zag:

http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=lenovo+b50-70
http://tweakers.net/product/397863/hp-250-g3/

Alvast bedankt voor alle ongetwijfeld interessante raad die volgt:)

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
yoshiwa schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:11:
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
nee, absoluut niet, ding staat gewoon 24u /24 opdezelfde plek , afgezien enkele kleine uitzonderingen.
Een laptop die niet mobiel gebruikt wordt, is een spijtige zaak. Kijk dan eerder naar een all-in-one:

http://tweakers.net/categ...umVeSmqPgnF-UqpBpDFRQWwsA

Voordelen:
- groter scherm
- snellere hardware voor hetzelfde geld
- geen touchpad en onergonomisch laptoptoetsenbord
- stillere koeling

Nadelen:
- niet mobiel bruikbaar

• yoshiwa
marcop82 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:07:
[...]

Een laptop die niet mobiel gebruikt wordt, is een spijtige zaak. Kijk dan eerder naar een all-in-one:

http://tweakers.net/categ...umVeSmqPgnF-UqpBpDFRQWwsA

Voordelen:
- groter scherm
- snellere hardware voor hetzelfde geld
- geen touchpad en onergonomisch laptoptoetsenbord
- stillere koeling

Nadelen:
- niet mobiel bruikbaar
Ik begrijp je punt , alleen , die vaste plek waar ie staat is wel in de zetel :p
All-in-one in de zetel ploffen is niet echt aan te raden lijkt me:D
Verder neemt ze hem ook wel heel af en toe mee voor les te geven ofzo , maar dat is echt 2 keer per maand ofzo. Maar (jammer genoeg mss) moet het dus weldegelijk een laptop zijn :)

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 13:17
Ik ben het niet helemaal met ^^ eens. Een all in one heeft altijd een los to-bo en muis, en staat derhalve "rommeliger". Tevens ontbreekt een accu, waardoor het even op een andere plek werken onmogelijk is.

ik kijk zelf voor mijn dochtertje naar:

http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-14-3451-laptop

met VIP korting voor 180 euro te krijgen.

• marcop82
  • Niet online
Dat maakt het verschil wel, maar dan zou ik niet de termen "desktop replacement" gebruiken, dat is doorgaans voor 17" en grotere laptops, die dus ook groot, zwaar en onhandig zijn voor in de zetel.

Eventueel kun je dan naar een convertible kijken zoals de Lenovo Yoga: http://tweakers.net/categ...YGOkrFqUWZqcUQQ4wNLY1jawE
In de zetel is een tablet juist handig en op het buro is een laptop weer handig.
107mb schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:11:
Ik ben het niet helemaal met ^^ eens. Een all in one heeft altijd een los to-bo en muis, en staat derhalve "rommeliger". Tevens ontbreekt een accu, waardoor het even op een andere plek werken onmogelijk is.
Klopt ook maar aan een batterij heb je weinig als het verplaatsen uitzonderlijk is (zo had ik het begrepen van de topic start), zeker aangezien batterijen nog steeds hard slijten bij "desktopgebruik".

Ook is een laptop een ergonomische nachtmerrie tenzij er expliciet mobiel mee gewerkt wordt: slechte nekhouding, slechte polshouding en men neemt er vaak een slechte zithouding mee. Opgeruimd is dan ondergeschikt als je later allerlei fysische klachten hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door marcop82 op 09-04-2015 14:17 ]

• yoshiwa
marcop82 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:13:
Dat maakt het verschil wel, maar dan zou ik niet de termen "desktop replacement" gebruiken, dat is doorgaans voor 17" en grotere laptops, die dus ook groot, zwaar en onhandig zijn voor in de zetel.

Eventueel kun je dan naar een convertible kijken zoals de Lenovo Yoga: http://tweakers.net/categ...YGOkrFqUWZqcUQQ4wNLY1jawE
In de zetel is een tablet juist handig en op het buro is een laptop weer handig.
Goed punt ivm mss wat onhandige terminologie, als ik vind hoe ik titel kan editten pas ik het even aan :P
Denk niet dat die yogas in de pricerange gaan passen die ze voor ogenheeft :p
17" kan dan in principe weer wel ( praktische situatie laat dat wel toe , laptop staat niet op schoot maar op uithoek vd zetel) , maar denk ook dat in die budgetcategorie die 17" ook zeldzaam gaan zijn. 15" is echter wel minimumvereiste.

[ Voor 17% gewijzigd door yoshiwa op 09-04-2015 14:16 ]

• marcop82
  • Niet online
Let op met laptops geplaatst op zetels: de meeste toestellen hebben hun ventilatie langs onder en dit gaat bij gebruik op zetel bijna altijd afgesloten worden. Als gevolg luide koeling, warm/heet toestel en uiteindelijk instabiliteit. Sommige toestellen, zoals de Apple Macbooks, hebben hun koeling langs het schermscharnier om dit op te lossen.

• yoshiwa
marcop82 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:19:
Let op met laptops geplaatst op zetels: de meeste toestellen hebben hun ventilatie langs onder en dit gaat bij gebruik op zetel bijna altijd afgesloten worden. Als gevolg luide koeling, warm/heet toestel en uiteindelijk instabiliteit. Sommige toestellen, zoals de Apple Macbooks, hebben hun koeling langs het schermscharnier om dit op te lossen.
Heb haar idd hier al 10 keer op gewezen en gezegd dat ze zo een onderlegger moet kopen zodat ie op een solid surface staat, dat ie lucht ipv stof hapt. Mss gewoon verplichten van er een te kopen voor ik een nieuwe laptop voor haar bestel :p
Pagina: 1