Aanschaf desktop (werk) PC €6000 of minder voor rendering

Pagina: 1
Acties:

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-03 20:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
het systeem moet worden gebruik voornamelijk voor rendering. denk hierbij aan gebruik van programma's als: render works, vector works , 3DS MAX ,Autocad en adobe CS6. systeem zal strict zakelijk worden ingezet. het OS maakt (voor de klant) niet uit zolang het maar het beste kan renderen (zolang het maar Mac OS of Windows x is). klant geeft aan dat er polygons worden gerenderd en 3D modellen. het huidige systeem doet hier erg lang over en het is de bedoeling dat dit vele malen soepeler gaat verlopen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs mag maximaal €6000 zijn, tenzij er voor meer veel verschil in performance zal zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
randapparatuur is aanwezig, in principe is een PC kast voldoende.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
indien windows: dubbele videokaart, mogelijk dubbel titan?
mac os: geen idee, ik ben minder bekend met deze systemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
enkel A-merken, mac os of windows.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
gelieve een systeem met een redelijk stille performance, wordt namelijk gebruikt in kantooromgeving.

Ga je overklokken?
ja! voor het renderen wordt de CPU stevig belast, in het huidige systeem kan de processor het maar moeilijk bijbenen dus overklokken is zeker een idee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5960X Boxed€ 1.097,40€ 1.097,40
1MSI X99S SLI PLUS€ 214,95€ 214,95
1Gigabyte GV-NTITANXD5-12GD-B€ 1.121,50€ 1.121,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,80€ 104,80
1Dell Ultrasharp 27 Ultra HD 5K-Monitor UP2715K Zwart€ 1.523,66€ 1.523,66
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 68,95€ 68,95
1Crucial CT4K16G4RFD4213€ 754,90€ 754,90
1Corsair HX1000i€ 214,90€ 214,90
1Samsung 850 EVO 1TB€ 379,-€ 379,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.480,06

dit is mijn lijstje so far, weet alleen niet zo goed of dit een degelijke / goede opstelling is.

[ Voor 26% gewijzigd door jimz93 op 09-04-2015 13:11 . Reden: Aanpassen prijs, overklokken, lijstje & werkzaamheden met systeem + toevoegen 5k scherm, aanpassen werkgeheugen naar 64GB (4*16GB) ]

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:43
met jou budget kun je voor socket 2011-3 gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5960X Boxed€ 1.097,40€ 1.097,40
1MSI X99S SLI PLUS€ 214,95€ 214,95
2Gigabyte GV-NTITANXD5-12GD-B€ 1.121,50€ 2.243,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,80€ 104,80
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 68,95€ 68,95
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M4A2666C15€ 240,79€ 481,58
1Corsair HX1000i€ 214,90€ 214,90
1Samsung 850 EVO 1TB€ 379,-€ 379,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.804,58

is alleen wat duurder heel, misschien net iets beter,

al hoewel de stock koeler van de titan x redelijk wat geluid maakt http://www.anandtech.com/...rce-gtx-titan-x-review/16

• jimz93
zou inderdaad kunnen, levert dit veel verschil in performance?
daarnaast begin ik me nu af te vragen of alles wel in dat kastje past.... :9

eventueel een third-party kaart erin met een betere koeler?
of een geheel andere videokaart kan natuurlijk ook gewoon :+

[ Voor 31% gewijzigd door jimz93 op 09-04-2015 10:57 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
jimz93 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:56:
zou inderdaad kunnen, levert dit veel verschil in performance?
daarnaast begin ik me nu af te vragen of alles wel in dat kastje past.... :9
Je geeft niet genoeg informatie; wat bedoel je met "renderen". Moet het renderen van stills en/of animaties zo snel mogelijk gaan, of is het vooral belangrijk dat er een zo'n snel mogelijk werkervaring is? Of allebij?

En wordt er gerenderd op de cpu , of misschien op de gpu? Waar wordt mee gerenderd? Renderworks, en nog iets anders ..? Mental Ray, Vray?

Wat voor soort werk doet de klant er op? Architectuur? Vooral still of animaties?

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 09-04-2015 11:00 ]

specs

• jimz93
maratropa schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:57:
[...]

Je geeft niet genoeg informatie; wat bedoel je met renderen. Moet het renderen van stills en/of animaties zo snel mogelijk gaan, of is het vooral belangrijk dat er een zo'n snel mogelijk werkervaring is? Of allebij?

En wordt er gerenderd op de cpu , of misschien op de gpu?

Wat voor soort werk doet de klant er op? Architectuur?
Ik heb in het openingsbericht gezegd welke programma's er gebruikt worden, ik zou even moeten navragen welke taken hij er zoal mee uitvoert. inderdaad wellicht niet specifiek genoeg geweest (Excuus! 8)7 )

[ Voor 5% gewijzigd door jimz93 op 09-04-2015 11:09 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat is inderdaad wel handig om te weten.

Als hij namelijk werkt met iray dan is een GTX 580 ongeveer even snel als een Titan, hij kost alleen een stuk minder. Wel heeft die veel minder werkgeheugen, als je dus erg grote projecten wilt renderen past dat niet meer.

Wat hij misschien ook kan overwegen is om een aparte render-pc neer te zetten. Voordeel is dat hij dan gewoon verder kan werken aan zijn model tijdens het renderen op de andere pc. Qua investering zal dat niet echt veel extra zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 09-04-2015 11:13 ]

• maratropa
  • Niet online
Ik heb nog wat vragen toegevoegd. Het kan nogal uitmaken namelijk. :)

Maar even wat algemeenheden;

- Als je niet overclocked dan zal het werken zelf (modeleren, editen, (cad) tekenen etc) met al die applicaties eigenlijk altijd sneller gaan op een 4790K dan op een 5960X door de veel hogere coresnelheid. Alleen het renderen op de cpu zal echt baat hebben bij de 5960x. Als je niet overclocked heb je best een lastige keuze te maken omdat je met een 5960x wel 40%+ sneller renderd, maar ook flinke concessies moet doen aan het werken met de apps zelf. Vectorworks, 3dsmax en CAD zijn allemaal erg singlethreaded en doen tijdens het werken zelf erg weinig met al die dure cores van een 5960x.

- Meerdere GPU's is eigenlijk altijd onzin TENZIJ je op de GPU rendert. Daar ga ik niet van uit en volgens mij is Renderworks ook een cpu renderer. Dual Titan's zijn dus complete onzin. En omdat de druk vaak meer bij de singlecore snelheid van je cpu ligt tijdens het werken is een high end kaart soms ook al onzin. Maar met dit budget is bijv. 1 gtx 980 veel logischer natuurlijk.

En wat Fable zegt; je kunt ook voor 2 machines gaan zodat je op 1 kunt renderen. Dan moeten je lictenties dat wel toestaan. Maar dan heb je veel meer waar voor je geld.

5960x is imho alleen leuk als je hem flink overclocked.

specs

• jimz93
maratropa schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:16:
Ik heb nog wat vragen toegevoegd. Het kan nogal uitmaken namelijk. :)

Maar even wat algemeenheden;

- Als je niet overclocked dan zal het werken zelf (modeleren, editen, (cad) tekenen etc) met al die applicaties eigenlijk altijd sneller gaan op een 4790K dan op een 5960X door de veel hogere coresnelheid. Alleen het renderen op de cpu zal echt baat hebben bij de 5960x. Als je niet overclocked heb je best een lastige keuze te maken omdat je met een 5960x wel 40%+ sneller renderd, maar ook flinke concessies moet doen aan het werken met de apps zelf. Vectorworks, 3dsmax en CAD zijn allemaal erg singlethreaded en doen tijdens het werken zelf erg weinig met al die dure cores van een 5960x.

- Meerdere GPU's is eigenlijk altijd onzin TENZIJ je op de GPU rendert. Daar ga ik niet van uit en volgens mij is Renderworks ook een cpu renderer. Dual Titan's zijn dus complete onzin. En omdat de druk vaak meer bij de singlecore snelheid van je cpu ligt tijdens het werken is een high end kaart soms ook al onzin. Maar met dit budget is bijv. 1 gtx 980 veel logischer natuurlijk.

En wat Fable zegt; je kunt ook voor 2 machines gaan zodat je op 1 kunt renderen. Dan moeten je lictenties dat wel toestaan. Maar dan heb je veel meer waar voor je geld.

5960x is imho alleen leuk als je hem flink overclocked.
ik heb het lijstje bijgewerkt, de programma's renderen inderdaad over de CPU (ik ging ervanuit dat dit de GPU zou zijn) daarom valt er eigenlijk al een titan af en mag er een dikkere CPU in en klinkt overklokken ineens zo gek niet meer ;)

graag wederom uwer kundigheid/advies erop los te laten O-)

daarnaast een 5k scherm toegevoegd op wens van de klant

Verwijderd

Ben niet zo'n kenner hoor maar ik vind het wel leuk om te kijken naar zo'n systeem van 5000 euro ;)

Volgens mij heb je nu 16 reepjes van 4GB in je lijstje staan, denk dat dat niet echt de bedoeling is?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mooi lijstje alleen ga je niks aan die Titan hebben aangezien een GTX 960 hetzelfde zal presteren, misschien eens kijken naar een PRO kaart, maar dan moet je zelf even kijken welke software daar echt baat bij heeft.
Die voeding van 1000 watt is erg overdreven en 64 Gb geheugen zie ik ook niet echt het nut van in bij de programma's die hij gebruikt, 16Gb is dan ruim voldoende.

Voor de rest ben ik zelf echt voorstander van het hebben van een tweede render PC. Niks zo zonde van je tijd dan wachten tot je render klaar is voordat je weer verder kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 09-04-2015 12:35 ]

• jimz93
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:31:
Ben niet zo'n kenner hoor maar ik vind het wel leuk om te kijken naar zo'n systeem van 5000 euro ;)

Volgens mij heb je nu 16 reepjes van 4GB in je lijstje staan, denk dat dat niet echt de bedoeling is?
Maakt niet uit haha, het zijn 4 reepjes van 16gb ;)
klant geeft aan dat op dit moment de 16gb direct volloopt.

• jimz93
Ernemmer schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:34:
Mooi lijstje alleen ga je niks aan die Titan hebben aangezien een GTX 960 hetzelfde zal presteren, misschien eens kijken naar een PRO kaart, maar dan moet je zelf even kijken welke software daar echt baat bij heeft.
Die voeding van 1000 watt is erg overdreven en 64 Gb geheugen zie ik ook niet echt het nut van in bij de programma's die hij gebruikt, 16Gb is dan ruim voldoende.

Voor de rest ben ik zelf echt voorstander van het hebben van een tweede render PC. Niks zo zonde van je tijd dan wachten tot je render klaar is voordat je weer verder kan.
klant geeft aan dat op dit moment de 16gb direct volloopt, vandaar de keuze om dit te viervoudigen (mogelijk overkill, maar zéker voldoende & future proof. mogelijk is 32 / 48 voldoende.

een 2e render PC zou inderdaad interessant kunnen zijn.hoe zou dit dan het beste bewerkstelligd kunnen worden, bijv. d.m.v. een KVM-switch?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05

br00ky

Moderator Harde Waren
jimz93 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:37:
[...]

Maakt niet uit haha, het zijn 4 reepjes van 16gb ;)
klant geeft aan dat op dit moment de 16gb direct volloopt.
Euh nee hoor, Lourens95 heeft gelijk ;).
Geheugengrootte
16GB
Aantal
4x
Modulegrootte
4GB
En dat dan 4 keer maakt 16 reepjes :p.

Gebruik overigens de wijzig-knop als je nog iets wil toevoegen. Het is hier heel normaal meerdere quotes in 1 reactie te zetten. Dat houdt de boel overzichtelijk.
Je ziet niet voor niets onderstaande banner
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ewAJzeiXbWSoJWv2yXENZNMP/full.png
Hartelijk dank alvast!

• jimz93
br00ky schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:40:
[...]

Euh nee hoor, Lourens95 heeft gelijk ;).

[...]

En dat dan 4 keer maakt 16 reepjes :p.

[mbr]Gebruik overigens de wijzig-knop als je nog iets wil toevoegen. Het is hier heel normaal meerdere quotes in 1 reactie te zetten. Dat houdt de boel overzichtelijk.
Je ziet niet voor niets onderstaande banner
[afbeelding]
Hartelijk dank alvast![/]
ah oké, excuus hiervoor.

Bedankt voor de heads-up!
Ik heb 'm aangepast naar 4*16gb = 64GB werkgeheugen ;)

rode lettertjes niet (kunnen) lezen want deze staan (blijkbaar) geblokkeerd door ABP, zal 'm ff uitzetten voor tweakers ;)

• made
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-01 13:30

made

.. made by made ..

Waarom een videokaart om mee te gamen en niet een goede videokaart om te renderen.
Deze zijn niet voor niets onbetaalbaar. Maar volgens mij zeer geschikt voor het renderen.
http://tweakers.net/pricewatch/417185/pny-nvidia-quadro-k6000-sync.html

• jimz93
made schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:44:
Waarom een videokaart om mee te gamen en niet een goede videokaart om te renderen.
Deze zijn niet voor niets onbetaalbaar. Maar volgens mij zeer geschikt voor het renderen.
http://tweakers.net/pricewatch/417185/pny-nvidia-quadro-k6000-sync.html
iets met de prijs.... :+

zoals gezegd is het streefbedrag €6000 voor het complete systeem incl. 5k monitor. dus NIET voor enkel de GPU :9

mocht je nog andere (betaalbaardere) opties hebben/kennen verneem ik het graag natuurlijk ;)
daarnaast lijkt vooral de CPU veel rekenkracht te vereisen voor de renders

• parsnep
jammer van dat groene geheugen met zo een mooie zwarte build :)

• jimz93
parsnep schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:54:
jammer van dat groene geheugen met zo een mooie zwarte build :)
ideën voor een andere (zakelijke?) variant zijn welkom ;)

• parsnep
jimz93 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:55:
[...]

ideën voor een andere (zakelijke?) variant zijn welkom ;)
dan moet je naar 8 reepjes van 8gb gaan dan zijn ze er http://tweakers.net/categ...PpUlZDH6l7Ww1whNO9wyzl_AQ

(ik weet het de kast is dicht neem anders deze pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart Window)

[ Voor 16% gewijzigd door parsnep op 09-04-2015 16:00 ]

• jimz93
parsnep schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:58:
[...]

dan moet je naar 8 reepjes van 8gb gaan dan zijn ze er http://tweakers.net/categ...PpUlZDH6l7Ww1whNO9wyzl_AQ

(ik weet het de kast is dicht neem anders deze pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart Window)
ah oké, een open kast geeft over het algemeen ook meer geluidsreproductie. wat dat betreft is het denk ik niet verstandig om een kast met window er in te nemen. daarnaast wil ik ook bij16GB per reep blijven ;)

• parsnep
jimz93 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:04:
[...]

ah oké, een open kast geeft over het algemeen ook meer geluidsreproductie. wat dat betreft is het denk ik niet verstandig om een kast met window er in te nemen. daarnaast wil ik ook bij16GB per reep blijven ;)
blijf daarom ook gewoon bij je huidige geheugen 4x 16 gb GROEN

• maratropa
  • Niet online
jimz93 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:38:
[...]
een 2e render PC zou inderdaad interessant kunnen zijn.hoe zou dit dan het beste bewerkstelligd kunnen worden, bijv. d.m.v. een KVM-switch?
Het hangt nog steeds een beetje af van hoe jouw klant werkt. Als er veel gerenderd wordt aan grote stills en/of animaties terwijl de klant eigenlijk ook door wil werken, dan is een 2de systeem wel heel fijn. Maar dan moet dat licentietechnisch wel kunnen. 3dsMax kun je gewoon gratis als rendernode zonder licentie installeren, maar het verschilt per renderer in hoeverre dat ook kan. Ik weet niet hoe dat bij vectorworks / renderworks zit.

Hecht je veel waarde aan zo snel mogelijk previews renderen tijdens het werken, dan wil je ideaal gezien zo veel mogelijk power in 1 systeem ( je kunt ook distributed aan 1 still laten renderen over meerdere systemen maar dat blijft wat meer gedoe, vooral voor kleine stills ) MAAR wel zonder dat je er echt op singlecore snelheid op achteruit gaat!

Daarom is een overclockte 5960X een prima allround cpu en keuze binnen dit budget. Maar is previews renderen het issue niet maar het langdurig renderen van media en laten de licenties en software het toe dan kunnen bijv. 2 4790K systemen ook interessant zijn. Doorwerken terwijl een andere machine staat te rekenen is ook wat voor te zeggen. Maar snel kunnen previewen begrijp ik ook.

Technisch ligt het aan wat je draait en wat je wilt. Van de renderjob automatisch laten draaien op de als slave ingesteld 2de pc tot gewoon handmatig, al dan niet via remote desktop, de 2de pc aanzetten.

Waar werkt hij nu op eigenlijk?
Renderd hij alleen met renderworks?
In welke programma's zit hij het meest?

Over je huidige lijstje:

- Titan X lijk me geen logische keuze. Je hebt zo veel VRAM en compute power niet nodig voorzover ik kan zien. Een high end GPU is best te verantwoorden met dit budget, maar neem dan een gtx 980?

- zo veel budget en dan maar 1 lousy 850 evo? Sowieso heb ik m'n vertrouwen in de EVO een beetje verloren door de 840 evo issues. Er wordt veel met flinke media gewerkt en je wilt een snelle werkplek; imho maar 1 keuze op dit moment, intel 750 pci-e mvme ssd. Moet wel een een NVME ondersteunend moederbord maar misschien zijn dat alle x99 bordjes wel. Hier zet hij dan windows, apps en de bestanden waar je aan werkt op.
pricewatch: Intel 750 SSD PCIe 3.0 x4 Full Height 400GB

- 500 a 600 watt voeding moet genoeg zijn lijkt me. 1000+ lijkt me onzin.

- Ik begrijp de keuze voor dat 5K scherm niet helemaal, vooral voor die prijs. Ja het zijn nog meer pixels dus er past nog meer desktop op. Maar maar 27 inch? Gaat dat goed met scalen in windows? Plus zijn die extra pixels echt 500-1000 euro extra waard? Daarnaast moet je gpu ook die extra pixels van de viewports aansturen, wat het echt niet sneller gaat maken. Ik vraag me dus af of hij niet voor een 30-32 inch ips 4K scherm voor rond de 1000 euro moet gaan. Veel pixels voor desktop space is lekker maar je kunt ook overdrijven. :)

specs

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-03 20:16
5k met 27 inch vindt ik persoonlijk niet fijn, ik ben vrij snel "teruggestapt" naar een 4k scherm met 28 inch aangezien ik nu de letters weer goed kan lezen want windows schaalt echt heel slecht met hoge resoluties!

• dusty-2011
  • Laatst online: 03-03 12:07
Wordt er nu vooral single-precision floating point performance vereist, of double precision? Want als de nadruk op single precision ligt dan begrijp ik de keuze voor de Titan X volkomen, dat is een beest wat dat betreft. Wordt er echter ook veel double precision paardenkracht vereist dan is die 1200 euro veel beter besteedt aan een professionele videokaart van 1200 euro met unlocked double precision performance. Of je kunt de TITAN BLACK kopen, die heeft ook unlocked double precision performance. De titan black kost op het moment ook 1200 euro: pricewatch: Asus GeForce GTX Titan Black
Die is qua double precision paardenkracht vele malen beter uitgerust.

Denk dus nog even goed na over de keuze van de GPU.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-03 12:49
Monitor :
pricewatch: Acer B326HKymjdpphz Grijs, Zwart
pricewatch: BenQ BL3201PT Zwart

Lijken mij goede opties.

GTX980 lijkt mij meer als voldoende, een Titan lijkt me de extra 400-500-600 niet waard.

• maratropa
  • Niet online
dusty-2011 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:21:
Wordt er nu vooral single-precision floating point performance vereist, of double precision? Want als de nadruk op single precision ligt dan begrijp ik de keuze voor de Titan X volkomen, dat is een beest wat dat betreft. Wordt er echter ook veel double precision paardenkracht vereist dan is die 1200 euro veel beter besteedt aan een professionele videokaart van 1200 euro met unlocked double precision performance. Of je kunt de TITAN BLACK kopen, die heeft ook unlocked double precision performance. De titan black kost op het moment ook 1200 euro: pricewatch: Asus GeForce GTX Titan Black
Die is qua double precision paardenkracht vele malen beter uitgerust.

Denk dus nog even goed na over de keuze van de GPU.
Nieuwe pro viz kaarten zoals de M6000 hebben ook geen noemenswaardige FP64 performance meer trouwens, op zich ook wel logisch. Niets van wat hier gedaan wordt heeft iets aan die FP64 performance.

specs

• jimz93
maratropa schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:12:
[...]

Waar werkt hij nu op eigenlijk?
Renderd hij alleen met renderworks?
In welke programma's zit hij het meest?

Over je huidige lijstje:

- Titan X lijk me geen logische keuze. Je hebt zo veel VRAM en compute power niet nodig voorzover ik kan zien. Een high end GPU is best te verantwoorden met dit budget, maar neem dan een gtx 980?
wow, veel stof tot nadenken!

goede vragen, ik zal dit nog even moeten checken maar dit waren de hoofdzakelijk programma's, welke precies het meest zal ik dus nog even over moeten informeren.Ik denk dat ik de fabrikant van de verschillende softwaremaatschappijen maar eens ga contacteren om erachter te komen in hoeverre de GPU belast word en of dit inderdaad single-precision floating point performance vereist, of double precision (wat betekend dit überhaupt? :9).

De videokaart zal inderdaad mogelijk overkill zijn, hiervoor ga ik contact opnemen met de fabrikanten om te kijken wat zij hier over kunnen vertellen.
maratropa schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:12:
[...]

- zo veel budget en dan maar 1 lousy 850 evo? Sowieso heb ik m'n vertrouwen in de EVO een beetje verloren door de 840 evo issues. Er wordt veel met flinke media gewerkt en je wilt een snelle werkplek; imho maar 1 keuze op dit moment, intel 750 pci-e mvme ssd. Moet wel een een NVME ondersteunend moederbord maar misschien zijn dat alle x99 bordjes wel. Hier zet hij dan windows, apps en de bestanden waar je aan werkt op.
pricewatch: Intel 750 SSD PCIe 3.0 x4 Full Height 400GB

- 500 a 600 watt voeding moet genoeg zijn lijkt me. 1000+ lijkt me onzin.

- Ik begrijp de keuze voor dat 5K scherm niet helemaal, vooral voor die prijs. Ja het zijn nog meer pixels dus er past nog meer desktop op. Maar maar 27 inch? Gaat dat goed met scalen in windows? Plus zijn die extra pixels echt 500-1000 euro extra waard? Daarnaast moet je gpu ook die extra pixels van de viewports aansturen, wat het echt niet sneller gaat maken. Ik vraag me dus af of hij niet voor een 30-32 inch ips 4K scherm voor rond de 1000 euro moet gaan. Veel pixels voor desktop space is lekker maar je kunt ook overdrijven. :)
ik heb me nog niet heel erg verdiept in de intel 750 pci-e mvme ssd maar dit klinkt als een goede optie om erbij te nemen voor windows + de genoemde programma's.

de voeding had ik inderdaad nog niet aangepast! ik had een 750W in gedachten maar als 600 voldoende is is dat natuurlijk ook prima. de 1000W was nog van toepassing op een dubbele titan ;)

Een UHD of 4K scherm lijkt me overigens ook voldoende, goede tips wat betreft de scaling van windows daar had ik nog niet bij stilgestaan ondanks dat ik weet dat ditzelfde probleem zich voordoet op de surface pro 3.

ik kan nog even verder met puzzelen iig :)

super bedankt iedereen voor de reacties! d:)b

• maratropa
  • Niet online
Vergeet dat hele single/double precision gebeuren, is absoluut niet boeiend hier;

En wat je noemde:

render works > Blijkbaar op C4D gebaseerde cpu renderer. Doet niks met de gpu voorzover ik kan zien, hoe meer cpu power hoe sneller.

vector works > Versnelt 3D interface met OpenGL, high end gpu vaak niet noodzakelijk, belangrijkste is goeie singlecore snelheid.

3DS MAX > interface is Nitrous = Direct3D, draait al prima op mind end gpu's, ook hier single core super belangrijk. Rendert hij ook in max met iets?

Autocad > 2D stelt niks voor voor de gpu, ook hier weer singlecore cpu belangrijk

adobe CS6 > Alles wil vooral 1 snelle cpu core, en gpu boeit nauwelijk. Behalve Pr pro en AE, die hebben baat bij een beetje stevige GPU en een multicore cpu.

specs

Pagina: 1