GTX970 voor Inventor en Siemens NX

Pagina: 1
Acties:

• Ezio-Auditore
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-02 17:11
Halo mensen,

mrveenie het is al even geleden dat er op dit topic gereageerd is, maar hoe bevalt de nieuwe pc?
Ik ben ook heel benieuwd hoe de GTX 970 bevalt?

Ik wil zelf ook een nieuwe pc bouwen voor mijn CAD werk en mijn grootste vraagteken is ook bij mij de GPU. Ik werk zelf met Inventor en Siemens NX. Ik weet dat SolidWorks de kernel van NX gebruikt dus kwa prestaties moet dat aardig overeenkomen.

Ik heb nu ook een laptop (HP ZBook 17 met Quadro K4100M), maar ik kom voor sommige klanten toch nog behoorlijk tekort kwa prestaties. Het gaat dan hier ook wel om erg grote samenstellingen en vaak redelijk veel detail in de losse parts.
Ik heb ook een 27" iMac van eind 2012 met een 3,4GHz i7 en een GTX 680MX, maar als ik de video prestaties vergelijk merk ik niet veel verschil. De HP is iets sneller omdat die een SSD heeft. Met mijn laatste project ben ik alles goed gaan monitoren op de laptop en daaruit kon ik opmaken dat de CPU constant op 25% zit wat denk ik dan duidelijk maakt dat er inderdaad maar 1 core gebruikt wordt en dat die helemaal wordt belast. Wat me meer zorgen baarde was de temperatuur van de CPU die regelmatig bijna 90C werd. Van het werkgeheugen werd maar een fractie gebruikt van de 32GB.

Maar ik dwaal af 8)7 . Ik wil een soortgelijk systeem bouwen, dus mijn vaag is eigenlijk simpel:
Hoe bevalt je systeem en de GTX 970?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als jij alleen maar NX en SW draait dan is een pro kaartje nog wel te verantwoorden.

Al zal de gpu vaak niet de echte bottleneck zijn, maar de singlecore snelheid, zoals je al noemt.

Draai voor de grap eens msi afterburner op de HP om te kijken in hoeverre die K4100 belast wordt. Dan hoef je mogelijk dus geen bakken met geld in de gpu te investeren.

4790K of overclocken is dan de grootste versneller.

Als je niet zelf wilt kloten is BOXX een leuke maar prijzige leverancier van overclockte CAD workstations. Al ligt een 4790K er stock niet ver van af.

http://www.boxxtech.com/products/apexx-2?highlight=PROD98

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 06-04-2015 13:27 ]

specs

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

mrveenie is wel online geweest, maar ik denk dat hij dat topic niet meer leest. Ik denk dat een DM (Direct Message) meer effect heeft.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• maratropa
  • Niet online
Ik had even Ezio-Auditore moeten quoten want het was aan hem gericht. :)

specs

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Die van mij ook ;)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Ezio-Auditore
Bedankt voor de reacties maratropa en MK1998NL.

Ik ga die MSI afterburner eens proberen, ik ben daar zelf ook wel benieuwd naar.

• Ezio-Auditore
Beste maratropa,

Ik heb de MSI Afterburner eens even laten draaien en een van de zwaarste tekeningen geopend.
Eerst in 3d. Daarin zie ik weinig geks gebeuren. De MHz van de GPU loopt op tot net iets over 700 MHz en de temperatuur gaat van 40 naar 45 graden na flink wat draaien.

Dan de 2d werktekening. Hierbij valt mij op dat de snelheid van mijn werkgeheugen bij het plaatsen van maten en hartlijntjes de MHz omlaag gaat. Als ik niets doe zit het werkgeheugen op 1598 MHz en ga ik een paar maten plaatsen dan zakt het terug tot ongeveer 150 MHz.
De GPU is niet echt spannend, temperatuur loopt bij de 2d werktekening iets verder op tot max 50 graden en bij verschuiven van de tekening en in en uit zoomen gaat de snelheid omhoog naar net iets boven 700 MHz en zakt dan weer als de tekening gewoon stil staat.
Wat mij nu weer wel opvalt is dat waneer de CPU boven 70 graden komt de tekening in een keer erg traag wordt en ik hoef niet veel moeite te doen om de CPU naar de 80 graden te laten gaan. Als ik dan bij deze temperatuur een maat wil plaatsen en dus 2 lijntjes aan moet klikken moet ik na het aanklikken van het eerste lijntje ongeveer 2 minuten wachten voor ik het tweede lijntje kan aantikken. Als de temperatuur van de CPU nog onder de 70 graden zit (dus direct na het openen van de tekening) hoef ik helemaal niet te wachten en kan ik alles snel aanklikken zonder wachttijden.

Wat mij betreft lijkt me dit wel duidelijk en is een hele goede CPU koeler voor een CAD tekenaar een absolute must.
Wat betreft GPU lijkt het me dat je dus winst kunt behalen uit meer MHz, wat mij eigenlijk ook wel logisch lijkt nu, want het draaien van een 3d model als ook het navigeren op een 2d tekening heeft toch te maken met het aantal FPS dat de GPU kan halen.
Voor het werkgeheugen lijkt het me nu dat sneller werkgeheugen het meeste winst gaat opleveren. Van de 32 GB die ik erin heb zitten wordt ook bij een grote samenstelling bij mij maar iets van 10% gebruikt wat dus nog niet eens 5GB is. Als ik meerdere tekeningen open en verschillende sessies start van Siemens NX loopt dat natuurlijk wel snel op en zit ik zo op een gebruik van 16GB en hoger. AutoCAD vraagt ook veel meer werkgeheugen heb ik gemerkt.

Weer een heel verhaal.
Ik denk dat ik voor mijn build het eerst eens ga proberen met een GTX 980, mocht dat nu toch problemen geven met bijvoorbeeld precisie op de werktekeningen stap ik over op een AMD FirePro W5100. Kwa kosten valt de prijs van een W5100 extra op een complete workstation ook weer wel mee. Zeker als je de prijs van deze self build naast die gaat zetten van bijvoorbeeld de workstations van HP.

• maratropa
  • Niet online
Gpu mhz en temp is niet heel interessant, wat zegt de gpu load en het gpu vram usage? Ben meer benieuwd wat de gpu load is bij je zwaarste werk.

Want met een beetje pech is die 500 euro voor de 980 complete overkill..

specs

• Ezio-Auditore
maratropa schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 07:20:
Gpu mhz en temp is niet heel interessant, wat zegt de gpu load en het gpu vram usage? Ben meer benieuwd wat de gpu load is bij je zwaarste werk.

Want met een beetje pech is die 500 euro voor de 980 complete overkill..
Beste maratropa,

GPU gebruik in Siemens NX 2d werktekening een paar pieken naar 96% en verder gemiddeld iets van 20%.
GPU gebruik in Siemens NX 3d ook pieken naar 96% maar hier wat meer en een gemiddeld tussen de 30% en 60%.
GPU gebruik in Autodesk Inventor (zelfde samenstelling) gemiddeld tussen de 70% en 96% constant tijdens draaien en zoomen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-02 23:05
Voor NX is een CAD videokaart echt essentieel.

NX benchmark

Volgens deze benchmark maakt een instap CAD kaart al gehakt van iedere gaming kaart.
Voor Solidworks geldt dit overigens in veel mindere mate, daar volstaat een gaming kaart wel, hoewel ik ook daar voor een CAD kaart zou gaan als er op het systeem niet gegamed hoeft te worden.
Ik verwacht dat een GTX980 nog steeds slechter presteerd dan de goedkoopste AMD Firepro

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• maratropa
  • Niet online
Probleem met die benchmarks is wel dat dit absoluut niet representatief -hoeft- te zijn voor Ezio's situatie en niets zegt over het wel of niet voldoen van welke kaart dan ook in zo'n situatie..

Maar dat gezegd hebbende snap ik busscherski, het zijn allebij pro openGL apps en als dat alles is wat je draait is een pro kaartje natuurlijk geen rare optie. Blijkbaar zit die K4100 zelden tot nooit op z'n max met werken dus de vraag is of het een high end kaart moet zijn.

Belangrijkste lijkt me om te bedenken hoe je zo veel mogelijk cpu coresnelheid gaat krijgen.

Ik heb hier ook een pentium G3258 op 4,6ghz en die is heel erg snel in SW :)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 07-04-2015 22:47 ]

specs

• Ezio-Auditore
De GTX 980 gaat inderdaad niet alleen maar voor werk gebruikt worden, maar wel voor het grootste deel.
Mocht de kaart toch nog tekort komen komt er een W5100 bij. Van wat ik heb gelezen op internet is dat toch eigenlijk wel de instap kaart voor pro werk. W2100 is eigenlijk alleen maar voor heel licht 2d werk en W4100 licht kwa prijs denk ik te dicht bij de W5100 waarbij de laatste ruim beter zou moeten presteren.

Ik denk dat het koelen van de cpu bij mij het belangrijkst is. Uiteraard zal de snelheid met een turbo boost van 4.4 GHz zeker bijdragen. Maar ik moet zeggen voor dat de cpu in de laptop op die 70 graden zit is eigenlijk zelfs de hele grote samenstelling nog goed mee te werken. Alleen zit ik al binnen 5 minuten aan die 70 graden.

Dus voor mijn nieuwe systeem ga ik voor een goede waterkoeling.

• maratropa
  • Niet online
Ezio-Auditore schreef op woensdag 08 april 2015 @ 00:29:
De GTX 980 gaat inderdaad niet alleen maar voor werk gebruikt worden, maar wel voor het grootste deel.
Mocht de kaart toch nog tekort komen komt er een W5100 bij. Van wat ik heb gelezen op internet is dat toch eigenlijk wel de instap kaart voor pro werk. W2100 is eigenlijk alleen maar voor heel licht 2d werk en W4100 licht kwa prijs denk ik te dicht bij de W5100 waarbij de laatste ruim beter zou moeten presteren.

Ik denk dat het koelen van de cpu bij mij het belangrijkst is. Uiteraard zal de snelheid met een turbo boost van 4.4 GHz zeker bijdragen. Maar ik moet zeggen voor dat de cpu in de laptop op die 70 graden zit is eigenlijk zelfs de hele grote samenstelling nog goed mee te werken. Alleen zit ik al binnen 5 minuten aan die 70 graden.

Dus voor mijn nieuwe systeem ga ik voor een goede waterkoeling.
Volgens mij kun je zo nog wel 2 merken kaarten mixen, maar dan moet je de hele tijd de kabel verwisselen, dat lijkt me heel arelaxed.. :)

Misschien geeft die 980 voor jouw voldoende snelheid..

Wat ik wel apart vind is dat die cpu waar je het over hebt zo snel omhoog gaat in temp. En dat is met belasting vooral op 1 core? Wat voor cpu is dat?

specs

• Ezio-Auditore
maratropa schreef op woensdag 08 april 2015 @ 17:07:
[...]

Volgens mij kun je zo nog wel 2 merken kaarten mixen, maar dan moet je de hele tijd de kabel verwisselen, dat lijkt me heel arelaxed.. :)

Misschien geeft die 980 voor jouw voldoende snelheid..

Wat ik wel apart vind is dat die cpu waar je het over hebt zo snel omhoog gaat in temp. En dat is met belasting vooral op 1 core? Wat voor cpu is dat?
Dat is een i7-4800MQ
Maar ik denk dat de temp vooral te maken heeft met de engineering kunsten van HP. Eigenlijk vindt ik dat behoorlijk slecht gezien de kosten van dat ding nog geen half jaar geleden. Ik zal het bedrag hier maar niet noemen maar het was iets met vier cijfers en er stond helaas geen 1 of een 2 aan de voorkant :( .

Kabeltje verwisselen vind ik nog niet zo erg. Ik vraag me alleen af of het goed zal gaan met de drivers, maar dat is alleen een probleem als de 980 niet zou volstaan. Wat ik me eigenlijk niet voor kan stellen met het testen wat ik nu gedaan heb.

• maratropa
  • Niet online
Nouja onderschat niet hoe Nvidia (en AMD ook ) je in princiepe richting de pro kaarten willen met OpenGL apps. Gamekaarten worden daar gewoon in snelheid gedrukt.

Maar die NX benchamark die eerder langskwam moet je wel wat nuanceren, het gaat om een flinke 8+ miljoen vertex model, en ze testen alle viewport modi. Grote kans bijv. dat een gamekaart in een standaard shaded view veel beter kan meekomen dan bijv in Antialiased wireframe mode. En misschien komt een gamekaart ook gewoon sneller aan een bottleneck qua polycount.

Qua cpu; toch vind ik het maar raar, zou je cpu gaan throttlen ofzo? Tjunction is 100 graden op die cpu, dan zou dat dus bij een tcase van rond de 80 moeten gebeuren?

Ik ben altijd wel van meten is weten;

Draai HWinfo64 eens als hij problemen geeft met NX? Daar kun je goed zien hoe de cores belast worden en of er bijv thermal throttling plaatsvind. Je kunt ook een screenshotje maken.

Het zou zonde zijn als het makkelijk te fixen is en je geen problemen meer zou hebben.. :)

specs

• Ezio-Auditore
maratropa schreef op woensdag 08 april 2015 @ 18:56:
Nouja onderschat niet hoe Nvidia (en AMD ook ) je in princiepe richting de pro kaarten willen met OpenGL apps. Gamekaarten worden daar gewoon in snelheid gedrukt.

Maar die NX benchamark die eerder langskwam moet je wel wat nuanceren, het gaat om een flinke 8+ miljoen vertex model, en ze testen alle viewport modi. Grote kans bijv. dat een gamekaart in een standaard shaded view veel beter kan meekomen dan bijv in Antialiased wireframe mode. En misschien komt een gamekaart ook gewoon sneller aan een bottleneck qua polycount.

Qua cpu; toch vind ik het maar raar, zou je cpu gaan throttlen ofzo? Tjunction is 100 graden op die cpu, dan zou dat dus bij een tcase van rond de 80 moeten gebeuren?

Ik ben altijd wel van meten is weten;

Draai HWinfo64 eens als hij problemen geeft met NX? Daar kun je goed zien hoe de cores belast worden en of er bijv thermal throttling plaatsvind. Je kunt ook een screenshotje maken.

Het zou zonde zijn als het makkelijk te fixen is en je geen problemen meer zou hebben.. :)
Ja hoor,
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/k0d02ynwh6bl7bn/Knipsel.PNG?dl=0

• maratropa
  • Niet online
Ik moest hem helemaal overtikken.... :) thnx.

Dit is nadat er problemen zijn in NX?

Want ik zie geen throttling of hele rare hoge temperaturen. Ik zie het ook niet snel gebeuren dat een CAD app de cpu tot max temp krijgt, want zelden worden alle cores gebruikt.

Heb je bij windows power instellingen hem op high performance staan? Heb je ook wat andere quadro drivers geprobeerd? Quadro drivers op NX ingesteld? NX up to date? Daar nog wat aan te passen?

Want eigenlijk zou het een prima cad laptop moeten zijn, lijkt me niet direct een hardware probleem? ( en een nieuwe pc waard :) )

specs

• Ezio-Auditore
maratropa schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:26:
[...]

Ik moest hem helemaal overtikken.... :) thnx.

Dit is nadat er problemen zijn in NX?

Want ik zie geen throttling of hele rare hoge temperaturen. Ik zie het ook niet snel gebeuren dat een CAD app de cpu tot max temp krijgt, want zelden worden alle cores gebruikt.

Heb je bij windows power instellingen hem op high performance staan? Heb je ook wat andere quadro drivers geprobeerd? Quadro drivers op NX ingesteld? NX up to date? Daar nog wat aan te passen?

Want eigenlijk zou het een prima cad laptop moeten zijn, lijkt me niet direct een hardware probleem? ( en een nieuwe pc waard :) )
Hey maratropa,

Sorry voor mijn late reactie, ik was even sporten.

Dit was na nog geen 10 minuten wat hartlijntjes plaatsen en wat zoomen. Die 10 minuten was incl. het openen van de tekening. Maar voor mijn gevoel was hij nog net niet aan het throttlen maar ik had geen tijd meer om er nog verder mee te spelen. Ik zal het zo nog een keer doen maar dan inclusief wat maten plaatsen. Dan zal het beeld wel iets anders zijn denk ik.

NX is de laatste nieuwe versie en heb de drivers daarvoor speciaal opgezocht.

• Ezio-Auditore
Even voor de duidelijkheid.
De nieuwe computer wordt een soort van mix tussen mijn thuis pc en grote projecten zoals deze waar ik nu mee aan het testen ben. De laptop kan ik dan gewoon blijven gebruiken voor wat kleinere projecten.
De nieuwe wordt wel een mATX build met handles zodat ik hem makkelijk mee kan nemen.

Voor privé wil ik dan met deze nieuwe machine mijn iMac vervangen. Ik ga hem dus ook op een aparte schijf Hackintoshen. Daarvoor ga ik dus ook die GTX 980 gebruiken :9 .

• Ezio-Auditore
OK, ik ben nu een tijdje bezig geweest, maar ik moet even zeggen dat ik niet meer de vastlopers krijg als voor gisteren. Bij deze screen shot begint hij wel erg traag te worden maar niet meer zo heel erg.

Gister heb ik wel de bodemplaat even weggehaald om te kijken of mijn fans misschien vol met stof zouden zitten. Ik heb de fan een keer gedraaid en een heel klein beetje stof weggehaald maar kan nu niet zeggen dat het zoveel was dat het nu in 1 keer zo veel beter is.
Misschien heb ik nu wel per ongeluk iets intern gefixed...

In ieder geval hier weer het plaatje. Half uurtje druk bematen en proberen hem over de emmer te laten lopen.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/mqmopodp48k9swu/Knipsel2.PNG?dl=0

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Ezio-Auditore schreef op maandag 06 april 2015 @ 05:37:
Halo mensen,

mrveenie het is al even geleden dat er op dit topic gereageerd is, maar hoe bevalt de nieuwe pc?
Ik ben ook heel benieuwd hoe de GTX 970 bevalt?
Aangezien hijacken niet is toegestaan en dit nu wel erg uit de klauwen ging lopen heb je vraag afgesplitst naar een apart topic.

Graag ook gebruik maken van de de wijzigknop, rechtsboven aan je post als je nog iets wil toevoegen voor iemand gereageerd heeft. Het is niet wenselijk meerdere keren achter elkaar te posten.

• adrenalen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2023
Ik had in men laptop ook een temperatuur probleem. Ook opengedraaidEn fan zat niet zo veel stof in. Maar de richting die de fan de lucht blaasde zat een soort van grill. En die zat echt vol stof. Nadat ik die eruit gevijsd had en proper gemaakt was mijn probleem verholpen!

• Ezio-Auditore
br00ky schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:22:
[...]

[mbr]Aangezien hijacken niet is toegestaan en dit nu wel erg uit de klauwen ging lopen heb je vraag afgesplitst naar een apart topic.

Graag ook gebruik maken van de de wijzigknop, rechtsboven aan je post als je nog iets wil toevoegen voor iemand gereageerd heeft. Het is niet wenselijk meerdere keren achter elkaar te posten.[/]
Bedankt en sorry, was niet mijn bedoeling het zo uit de klauwen te laten lopen.

In de toekomst zal ik mijn post bewerken. Was me er niet van bewust dat meerdere posts niet mocht dus ook hiervoor mijn excuses.
Pagina: 1