Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 14:33
Hey, ik heb al een tijdje een probleem met de fan op mijn grafische kaart (radeon hd 7950), meer bepaald sinds de omega driver update. Het probleem is dat sindsdien de fan echt ratelt voor een random hoeveelheid tijd soms 1 min soms 10 min en dit is echt luid dat ik liefst niet in de kamer ben. Soms tikt het ook lichtjes voor een uur en doet dan terug normaal. Ook bizar is dat het dit enkel zal doen de eerste keer ik opstart die dag, nadien mag ik regelmatig herstarten zal het geluid niet opnieuw te horen zijn.

Specs van mijn pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 364,-€ 364,-
1Asus Z97-PRO€ 179,-€ 179,-
1MSI R7950-3GD5/OC BE€ 0,-€ 0,-
1Antec Eleven Hundred€ 79,90€ 79,90
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FB x2K2/16€ 121,-€ 121,-
1Corsair Gaming GS800 (CMPSU-800G)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,90

De reden dat ik steeds de fan van mijn grafische kaart heb bekeken is omdat het gebeurd sinds de update van de omega driver en ook omdat als ik de stroomkabels uit de grafische kaart trek er niks te horen is als ik opstart.

Als iemand een idee heeft zou ik het heel tof vinden want ik vind niet iets dat hierop lijkt (de meesten hebben gewoon een luide ventilator, niet 1 die ratelt) als ik online zoek.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 19:04

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Misschien stomme vraag, maar heb je ook al geprobeerd om te driver te downgraden om te kijken of dit euvel zich dan voor blijft doen? Wat zijn trouwens de temperaturen van jouw gpu?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-09 15:51
Heb je al een overclock tool geprobeerd en daar je fan snelheid aangepast?

Verder geen rare dingen in temperatuur/performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Denk gewoon dat de lagers van de fan langzaam versleten zijn. Dan gaat de fan meer lawaai maken of kan je resonantiegeluiden krijgen bij een bepaald toerental. De suggestie om het toerental aan te passen kan een mogelijke oplossing zijn.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
@badpunk ja ik ben toen direct terug naar de vorige driver gegaan maar helaas maakte het niet meer uit hij maakte dan steeds dat lawaai.

@steineken ik heb in catalyst center al eens die graphics overdrive functie geprobeerd en de fan snelheid verminderd maar leek niet echt te helpen. Totaal geen ervaring in overklokken, meestal ook niet nodig gehad omdat mijn systeem meestal geen problemen heeft als ik game. Qua temps op idle is het 48° en gisteren speelde ik ac rogue met alles op max van graphics en zag ik 67° max

@Deem heb ik ook overwogen maar kzou het erg vinden tenslotte is de kaart nog maar iets meer dan 3 jaar oud (pech dat het net uit garantie was). Zonet nog eens geprobeerd met die graphics overdrive functie en zelfs als ik hem naar 100 doe draait ie gewoon luider maar geen erger geratel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Zelfs de beste apparaten kunnen de volgende dag al stuk gaan. Mogelijk andere optie is de fan te vernieuwen of te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Ja dat heb ik ook al zitten overwegen omdat ik echt niet vind wat het veroorzaakt maar aangezien ik tot nu toe altijd de standaard koeler heb gebruikt heb ik wat moeite om te vinden welke optie er gepast kan zijn voor mijn kaart. Al een paar keer gezocht op ebay maar vind daar gelijk alleen maar opties voor andere kaarten. En als ik wat websites afga zie ik wel gpu koelers maar heb ik niet echt een indicatie of die stil zijn of niet (heb oren die helaas veel te veel oppikken).

Wie heeft er een idee wat op een msi radeon hd 7950 past? Moet ik dan de heatsink ook vervangen? Enige dingen die liefst zou zien aan een vervanging is dat het goed koelt en liefst ook vrij stil is.

edit: vraag toegevoegd.

[ Voor 30% gewijzigd door Symyr op 11-04-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Ik heb ondertussen het al wat tussen deze 2 gebracht, volgens specs zouden die moeten werken op de hd 7950

Arctic Accelero Xtreme IV 280(X)
http://www.alternate.be/A...duct/1120509?tk=7&lk=6028

Gelid Solutions ICY Vision A
http://www.alternate.be/G...duct/1039593?tk=7&lk=6028

Iemand ervaring met deze koelers? Of heeft iemand betere suggesties of dingen dat ik op moet letten advies is altijd welkom

edit: namen boven links gezet

[ Voor 9% gewijzigd door Symyr op 20-04-2015 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Ik vraag me in ieder geval af of die Arctic Accelero Xtreme IV 280(X) wel 100% compatible is met de MSI variant van je 7950. Er staat het volgende op deArctic site:

Accelero Xtreme IV 280X is compatible only with the graphics card using a standard size PCB with a width of 98mm.

Op de site van MSI staat bij de HD7950:
270 x 110 x 38mm

Nu hoeft dat niet te betekenen dat die PCB daadwerkelijk breder is dan 98mm, maar dit zou je zelf kunnen meten.

Bij die Gelid zeggen ze dat ie alleen past op het referentie exemplaar en dat je naar de tekening moet refereren om te kijken of hij past.

Nu weet ik niet of de kaart die je nu bezit gebaseerd is op het referentie ontwerp, gezien MSI daar vaak vanaf wijkt.

Los hiervan zou ik gaan voor die Accelero Xtreme IV 280(X). Die lijkt een groter koeloppevlakte te hebben en over het algeheel een nieuwer product. Kans is dan iets groter dat die fans in alle opzichte beter zullen presteren.

[ Voor 59% gewijzigd door Deem op 20-04-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Ik heb gebeld met alternate en volgens de persoon die ik sprak zou er geen probleem mogen zijn. Is nu besteld dus ik zal nog iets laten weten hoe het verder gaat. Normaal zou ik deze morgen moeten hebben.

Alvast merci voor de hulp en voor dat detail op te merken want had ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Heb em gisterenavond nog kunnen samensteken (had misschien beter gewacht tot vandaag om te doen want paar dingen niet echt netjes gedaan) en het is gelukt. Ben nu de fan control aan't bekijken, misschien later wat proberen overclocken.

1 ding wat wel lichtjes irritant is, de website die ze je geven in de manual werkte enkel voor nvidia kaarten, gelukkig was er op dat forum iemand die me wist te begeleiden naar de ati versie ervan.

Pc is nu een pak stiller, zeker bij opstarten is het aangenaam om niet meer pijn aan de oren te hebben!!!

Bedankt Deem voor de hulp!
Pagina: 1