Installatie inbouw Fibaro Relay FGS211 (1 x 3KW) powersocket

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
Ik heb een behoorlijk z-wave netwerk thuis met allerlei inbouw modules, dimmers, schakelaars etc..

Nu wil ik graag mijn nieuwe TV strak tegen de muur monteren en daarvoor heb ik een stroompunt laten maken in de muur op de hoogte van mijn TV.

Omdat de nieuwe TV erg dun is, is het erg lelijk om er een grote lompe tussenstekker te plaatsen (de TV komt dan een behoorlijk eind van de muur vandaan).

Dus ik dacht simpel om een fibaro relay te gebruiken, maar dan in plaats van een fysieke aan/uit schakelaar het alleen via m'n telefoon te kunnen doen.

Wanneer ik echter mijn stroompunt openmaakte kwam ik een soort "loep" tegen, waarbij bruin en blauw allemaal dubbel uitgevoert zijn, na een beetje te zoeken op internet schijnt dit normaal te zijn, mijn vraag is echter is het nu nog wel mogelijk om de fibaro module te plaatsen en hoe moet ik dat dan aansluiten.... of zit er niets anders op dan een tussenstekker?

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Schiet eens een foto van wat je bedoelt?

En wil je nou de 220v steker er af knippen en hem direct in de muur laten verdwijnen? Dat zou ik nooit doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
zal ik later op de avond even doen!

Sorry dat ik niet duidelijk was maar wat ik dus wil bereiken is een module achter mijn stopcontact plaatsen zodat ik mijn stopcontact kan schakelen via m'n tel/server/whatever.

En dan mijn TV gewoon "normaal" aansluiten op het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oh okee, maar waarom zou je je TV 'hard' uit willen zetten? Opstarten duurt er langer door en het standby-verbruik is meestal niet zo groot meer tegenwoordig. Kun je beter kijken naar een IR-brug zodat je de TV daadwerkelijk kunt bedienen vanaf je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je bedoelt dat je 2x bruin en 2x blauw hebt? wordt er vanaf die doos niet gewoon doorgelust naar een andere doos?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
Ik heb een aantal redenen dat ik deze constructie wil.

- zo'n 80% van m'n huis kan ik besturen/schakelen, ik ben bezig om de laatste 20% ook voor elkaar te krijgen
- Dit is een slaapkamer voor een kind, het is erg fijn om een scene te kunnen maken die zegt "na 21:00" TV uit.
- ik heb er een sport van gemaakt om m'n slaapverbruik naar beneden te krijgen, o.a. door standby dingen echt automatisch uit te zetten, dit is er weer eentje :)

Hieronder een foto van het stopcontact. (het blok ernaast is voor de coax verbinding)
Afbeeldingslocatie: https://dumpyourphoto.com/photo/0aaWqX8p8O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
Justin_Time schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:49:
Ik heb een aantal redenen dat ik deze constructie wil.

- zo'n 80% van m'n huis kan ik besturen/schakelen, ik ben bezig om de laatste 20% ook voor elkaar te krijgen
- Dit is een slaapkamer voor een kind, het is erg fijn om een scene te kunnen maken die zegt "na 21:00" TV uit.
- ik heb er een sport van gemaakt om m'n slaapverbruik naar beneden te krijgen, o.a. door standby dingen echt automatisch uit te zetten, dit is er weer eentje :)

Hieronder een foto van het stopcontact. (het blok ernaast is voor de coax verbinding)
[afbeelding]
ik vraag me het toch af hoe zit het met die andere 80%?; dit is toch standaard elektro werk.

tis gewoon een gemodificeerd centraaldozen systeem (normale mensen taal: door gelust); per lasdoos mag je met 6 verschillende lassen hebben.

Wat je wilt dat kan, je kan alles aan elkaar lassen. Hou er rekening mee dat het 230V is, en daar moet je donders goed weten wat je aan het doen ben. Door het vast te lassen aanelkaar betekent dat het niet meer hot-swappble is (maar achter een TV lijkt me dat niet echt dramatisch).

Als je niet weet wat je aan het doen ben: doe. het. gewoon. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
Die andere 80% dat zijn opzetstekkers, klemmen, dimmers, aan/uit schakelaars, stekkerblokken, C.V etc..

Met andere woorden, gewoon een diagram in de verpakking, hoe je wat waar moet aansluiten geen enkel probleem.

Het enige wat ik wil weten is of je zo'n tussen module ook kan misbruiken om een stopcontact te schakelen en als het antwoord ja is hoe de schakel er dan uit moet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Justin_Time schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:31:
Die andere 80% dat zijn opzetstekkers, klemmen, dimmers, aan/uit schakelaars, stekkerblokken, C.V etc..

Met andere woorden, gewoon een diagram in de verpakking, hoe je wat waar moet aansluiten geen enkel probleem.

Het enige wat ik wil weten is of je zo'n tussen module ook kan misbruiken om een stopcontact te schakelen en als het antwoord ja is hoe de schakel er dan uit moet zien.
ik weet niet welk diagram er exact op de verpakking staat..

maar mij lijkt het de huidige bedrading op de ingangen zetten indien dat niet past zal je eerst een las moeten leggen om de huidige draden door te verbinden en er een aftap punt voor je relay bij te krijgen....

vanaf je relay draadjes naar de wandcontactdoos?

hoop alleen dat je inbouwdoos diep genoeg is.. ( je zou er natuurlijk nog een doos naast kunnen boren / hakken.. en een blindplaat gebruiken waar achter je je relais en evt lassen verstopt )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wat jij wil, kan: je moet er alleen voor zorgen dat je inbouwdoos diep genoeg is om de module en WCD in kwijt te kunnen. Zorg ook voor ruimte zodat de module z'n warmte kwijt kan. Veel is het niet, maar er komt altijd wat warmte vrij.

Aangezien het klaarblijkelijk ook als doorlusdoos gebruikt wordt, zal de beschikbare ruimte krap zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Kaj. op 09-04-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
Bedankt,

Het zijn nieuwe contactdozen dus ik denk dat ik wel genoeg ruimte heb, is de onderstaande manier van aansluiten dan correct? (ik heb aarde voor het gemak er even uitgelaten)

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpt.com/img/viewer.php?file=kimipuqdu8zr99wduq8o.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zo te zien klopt dat wel, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en is het inmiddels gelukt met de aansluitingen van je stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
het is gelukt! en het werkt prachtig, weer een stapje dichterbij een huis van de toekomst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Justin_Time schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:49:
Je hebt gelijk over de meeste punten, maar bovenstaand punt behoeft wel een kanttekening. Waar denk je dat je draadloze Z-Wave communicatiemodule op werkt? Ook deze verbruikt (ok, een minimale hoeveelheid) stroom. Als je TV aan de laatste energiestandaarden voldoet, zal deze in de praktijk ongeveer net zoveel in stand-by verbruiken.

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 19:44
z-wave device is ca. 0,8 Watt in verbruik dus scherp opgemerkt. een moderne TV doet max 2Watt.
tvt is dan < 30 jaar

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
technopeuter schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:14:
z-wave device is ca. 0,8 Watt in verbruik dus scherp opgemerkt. een moderne TV doet max 2Watt.
tvt is dan < 30 jaar
Ik moet in dit geval "slaapgebruik" wellicht iets uitbreiden naar "slaapverbruik" en "vergeten uit te zetten verbruik" :)

Iets met kinderen.... slechte opvoeding.. koppig... in slaap vallen tijdens de film.... etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 19:44
Dan inbouwen en afsmeren met twee lagen kippengaas ervoor!

diskeltische lurker

Pagina: 1