Toon posts:

RefreshRate in Win2K gaat niet hoger dan 75Hz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de nieuwe nvidia drivers geinstalleerd 12.41. En nu kan ik spontaan mijn refreshrate niet meer hoger zetten dan 75 Hz op 1280x1024 terwijl ik eerst met de oude 6.49 drivers tot 100 kon.
Mijn config is... zie sign

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:23

E-Vix

Nu met sneeuw!

Er is een fix voor... moet je ff zoeken... zijn wel meer posts over geweest... het is een bekend probleem namelijk (waar ik vreemdgenoeg nog nooit last van heb gehad)

Meestal staat er als er weer een nieuwe driver hier op tweakers staat in een van de replies wel een linkje naar een proggie waar je het mee op kan lossen...

[update]
Linkje : http://www.planetquake.com/ztn/nvreffix/
[/update]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Proggie werkt niet.... arghhhh
ik krijg koppijn van die 75 Hz

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 14:22 schreef BaseSite het volgende:
Proggie werkt niet.... arghhhh
ik krijg koppijn van die 75 Hz
75 Hz geeft je koppijn... lijkt me HEEL sterk. Maar goed... als je zoekt dan vind je hier HEEL ERG VEEL topics over.
Je kan bijv. Powerstrip downloaden, Nvidia Refreshratefix, als dat niet werkt kan je ook nog je pin nr. 15 afbreken. Maar dat vind je allemaal wel... :)

[en trouwens]
Als die nieuwe drivers alleen maar nadelig werken ga je toch gewoon terug ? Ik ben nog steeds van mening dat als je geen problemen hebt helemaal geen nieuwe drivers moet installeren, maar ja de gamers zullen de flamers hier wel worden... ;)
[/en trouwens]

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ik heb ook nergens problemen mee.
En op 75Hz krijg ik wel koppijn, dus zo sterk is dat nu ook weer niet.
Op 85Hz krijg ik nog last van mijn ogen, dus de 8-) op, en op 100Hz is het gewoon :)

And The Only One

Verwijderd

De ene persoon is wel gevoelig voor het verschil van 75/85/100 Hz, de andere merkt nog niets van 60Hz. Dit is zeer zwaar persoonsgebonden.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 15:23 schreef www.hadecom.nl het volgende:
De ene persoon is wel gevoelig voor het verschil van 75/85/100 Hz, de andere merkt nog niets van 60Hz. Dit is zeer zwaar persoonsgebonden.
Als je bij 60Hz geen koppijn krijgt ben je gewoon sloom!

Ik was net aan het zoeken naar dit probleem. :) Ga zo die refreshratefix proberen en dan maar hopen dat het helpt. Had namelijk +300 puntjes in mijn 3DMark. :9~

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 juni 2001 16:19 schreef 007 het volgende:

[..]

Als je bij 60Hz geen koppijn krijgt ben je gewoon sloom!

Ik was net aan het zoeken naar dit probleem. :) Ga zo die refreshratefix proberen en dan maar hopen dat het helpt. Had namelijk +300 puntjes in mijn 3DMark. :9~
Bij mij werkt dat refreshrate fixje in ieder geval niet..... Ik heb inmiddels alles wel zo'n beetje geprobeerd maar niks lijkt te helpen. Hij wil gewoon met geen geweld hoger dan 75 Hz :'(

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

heb precies hetzelfde, monitor wil niet hoger zegt hij (iiyama pro410) maar in win98 haalt hij easy de 100 Hz :?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:08
Ik had het probleem ook..
Na dat ik dus het pinnetje weggehaald had alle problemen opgelost.
Niet de meest elegante oplossing.. wel de beste..

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:33
Inderdaad, pin 15 verwijderen zoals gezegd. Die geeft de DCC gegevens van de monitor door en dat schijnt niet bij altijd goed te werken. Je kunt ook een BNC kabel gebruiken als je monitor daar aansluitingen voor heeft.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 14:02 schreef E-Vix het volgende:
Er is een fix voor... moet je ff zoeken... zijn wel meer posts over geweest... het is een bekend probleem namelijk (waar ik vreemdgenoeg nog nooit last van heb gehad)

Meestal staat er als er weer een nieuwe driver hier op tweakers staat in een van de replies wel een linkje naar een proggie waar je het mee op kan lossen...

[update]
Linkje : http://www.planetquake.com/ztn/nvreffix/
[/update]
NIET voor een GEFORCE III :(

Verwijderd

Dit is wat er aan de hand is .
W2k, NVIDIA en 75 Hz probleem met IIYAMA monitor.

Nadat ik mijn oude IIYAMA monitor MT9121 omruilde voor een gloednieuwe Vision Master Pro 510, ging plots de refresh rate van 100 naar 75 Hz.
Ook was het niet meer mogelijk om refreshrates boven de 75 Hz in te stellen op het regelpaneel van de monitor. Nieuwe drivers van NVIDIA voor mijn GF2-MX mochten ook niet baten.
Ik heb van alles geprobeerd, waaronder de Nvidia refreshrate fix maar zonder enig succes, de 75 Hz bleek niet te doorbreken. Alleen het tool Powerstrip wist deze beperking te omzeilen. Met behulp van Powerstrip kwam ik er toen ook achter waar het probleem schuilde.
Wat is er nl. aan de hand :

Mijn nieuwe monitor is een Plug&Play type monitor (in tegestelling tot mijn oude MT9121), d.w.z. dat windows bij het opstarten DDC informatie ophaalt uit de monitor en in de registry plaatst, de zgn EDID string. Deze string bevat de specificaties van de monitor m.b.t. refresh rates. Met Powerstrip kon deze string worden vertaald in leesbare informatie, en ja hoor, IIYAMA gaf vrolijk aan hij refresh rates van 75 Hz aan kon.
NVIDIA GF2-MX videokaart heeft ook een lijst met specificaties in de registry voor elk mogelijke resolutie en kleurdiepte. Deze tabel bevat waarden tot ver boven de 100 Hz.

Het spel dat gespeeld wordt is heel eenvoudig, de driver van NVDIA "merged" als het ware beide tabellen en de maximale waarde van de monitor is dominant. Logisch ook want anders zou je met een GF2-MX die bijv. op 120 Hz staat te blazen een krakkemikkege monitor op kunnen blazen.
(De meeste moderne monitors zijn trouwens beveiligd tegen deze situatie.)

Hoe kunnen we dit probleem oplossen c.q. omzeilen ?

1) IIYAMA zou niet zulke conservatieve specificaties af moeten geven in hun DDC (EDID), maar deze informatie zit zeer waarschijnlijk op een rommetje in de monitor en zal wel niet gewijzigd kunnen worden. Philips en NEC monitoren leveren dit probleem vaak niet op.
Even aan IIYAMA of ze dit willen veranderen.

2) In windows 2000 zou dezelfde mogelijk moeten zitten als in windows 98, daar kan je nl. op een van de monitor tabs aankruisen of er een plug&play monitor gedetecteerd moet worden.
Even aan Microsoft vragen of ze dit willen veranderen.

3) In de NVDIDA driver zou de optie moeten zitten om DDC informatie te negeren. (Hide refreshrates that this monitor cannot display zou een optie moeten zijn, en staat nu permanent aan.)
Even aan NVDIA vragen of ze dit willen veranderen.

4) Powerstrip. Powerstrip emuleert elke gewenste monitor. Het nadeel is alleen dat alle monitor settings opnieuw moeten worden ingesteld zodat het beeld pas goed staat nadat powerstrip is opgestart. Ziet er ook minder fraai uit.

5) Laat windows niet ontdekken dat er een Plug&play monitor aan hangt. Wanneer de monitor voorzien is van cinch ingangen, kun je een speciale cinch monitorkabel proberen. Via de cinch bussen is het plug&play mechanisme inactief. In mijn geval leverde dit een slechtere beeldkwaliteit op, waarschijnlijk kwestie van de kwaliteit of slechte impedantie.

6) Simpelweg pinnetje 15 en/of 12 (VESA DDC) van de vgakabel onderbreken of afbreken. Ik heb gekozen voor alleen pin 15 en dit had bij mij het gewenste resultaat. Inmiddels heb ik een GF3 en kan ik op mijn nieuwe monitor lekker blazen.

Mogen IIYAMA, Microsoft en NVDIA ondertussen bekvechten wie er met een oplossing komt.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34
In een van de tabbladen van de nvidia driver settings zit toch een checkbox met iets van 'override refresh rate' (kan het vanaf hier niet checken) Die gebruik ik tenminste. Of is deze setting niet meer aanwezig in de nieuwste drivers ?

Simon

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Op dinsdag 19 juni 2001 14:00 schreef JAVA-Doctor het volgende:
Je kunt ook een BNC kabel gebruiken als je monitor daar aansluitingen voor heeft.
Mmmm, mijn Pyama VM Pro 410 heeft daar idd de mogelijkheid voor.
En laat er nu ook zo'n kabel aanhangen.
Dit zou dus verklaren wwaarom ik er geen last van heb, en gewoon op 100Hz draai 8-)
Op zaterdag 16 juni 2001 15:23 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Coooooooool, ik heb dus een gevoelig persoonlijkheid.

Diamon, en nu je bek dicht.

:'( Jank, schreeuw, voetenstampend :'( : Mama, ze pesten me, en ben net zo gevoelig. :?

And The Only One

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

kan iemand even een scan maken van de plug zonder pin 15. Dan kan ik die exercitie ff herhalen. Een foto zegt meer dan 1000 woorden :P

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Pagina: 1