Grafiek/tabel met variabele in Excel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04:05
Hallo allemaal,

Dit jaar doe ik examen. Voor het schoolexamen halen we nog één cijfer in de toetsweek. Ik heb al veel cijfers voor het schoolexamen gehaald. Dit kan ik vanuit Magister (online cijferregistratie) zo plakken in Excel:
Cijfer Gewicht
7,5-------4
6---------2
7---------6

Nu kan ik doormiddel van de som van alle (cijfer * gewicht) te delen door het totale gewicht uitrekenen wat mijn gemiddelde is. Nu weet ik dat mijn laatste toets 8 keer meetelt. Nu wil ik dus automatisch een grafiek/tabel laten maken met op een as 'behaalde cijfer' en op de andere as 'nieuw gemiddelde'. Hoe ik grafieken of tabellen met Excel 2013 met een gemiddelde maak weet ik alleen niet. Wie kan mij helpen?

Edit: De cijfers en gewichten staan netjes in aparte kolommen, alleen lukt het met niet om dat duidelijk op het forum weer te geven zonder streepjes.

[ Voor 12% gewijzigd door Japie07 op 08-04-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:46

DeTeraarist

#Boots2Asses

code:
1
2
3
4
Cijfer Gewicht Datum    Gemiddelde
7.5    4       1-1-2015 7.5
6      2       2-1-2015 7
7      6       3-1-2015 7.2

Als je het zo eens opzet, dan moet een grafiek wel lukken denk? Overigens zou ik zowel de cijfers als het gemiddelde op dezelfde as zetten, anders krijg je een rare grafiek.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedjdoorn
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 14:57
Ik denk dat DeTeraarist je niet snapt, of ik snap je niet.

Volgens mij wil jij een mooie grafiek die weergeeft wat je gemiddelde wordt als je een bepaald cijfer haalt. Dat is als het goed is een grafiek volgens. ([som van vorige cijfers]+[nieuw cijfer])/[totaal van wegingsfactoren]

Dat is een lineair verband, want de wijzigende factor staat in de teller. Dus kan je gewoon twee keer je nieuwe gemiddelde uitrekenen, dat in een spreidingsgrafiek zetten en daar een lineaire trendlijn in tekenen.

En als je dat niet kan heb jij nog nooit een natuurkundeverslag gemaakt. (https://support.office.co...77-43b9-b54b-fae160d97965)

"We have nothing to fear but running out of beer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-07 14:46

Gmount

Ecorunner lid

Je kunt natuurlijk een rijtje maken met 1; 1,1; 1,2 ---9,8; 9,9 etc.
alle andere waarden weet je, dus die kun je in een formule zetten waarbij je steeds het nieuwe gemiddelde uit laat rekenen.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een variabele aan kon maken met een bereik en een bepaald aantal stappen(zoals in je GR ;) ), ik zou niet weten of dat kan.

btw: weet iemand hoe je kunt voorkomen dat excel van alle cellen de "volgende waarde" neemt als je een formule op meerdere cellen toepast? Dus zodat bijv. E11 steeds E11 blijft terwijl er van andere cellen C2 tot en met C12 genomen wordt?

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04:05
thedjdoorn schreef op woensdag 08 april 2015 @ 18:49:
Ik denk dat DeTeraarist je niet snapt, of ik snap je niet.

Volgens mij wil jij een mooie grafiek die weergeeft wat je gemiddelde wordt als je een bepaald cijfer haalt. Dat is als het goed is een grafiek volgens. ([som van vorige cijfers]+[nieuw cijfer])/[totaal van wegingsfactoren]

Dat is een lineair verband, want de wijzigende factor staat in de teller. Dus kan je gewoon twee keer je nieuwe gemiddelde uitrekenen, dat in een spreidingsgrafiek zetten en daar een lineaire trendlijn in tekenen.

En als je dat niet kan heb jij nog nooit een natuurkundeverslag gemaakt. (https://support.office.co...77-43b9-b54b-fae160d97965)
Ja dat is hem! Had ik inderdaad zelf moeten bedenken... Alleen lukt het me niet om een variabele (het nieuwe cijfer) in te voeren in Excel. Op de GR gaat het wel, maar in Excel lukt het niet...