Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

15" laptop met 500GB SSD, bestaat dat?

Pagina: 1
Acties:

• JDG_
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-09-2023
Mijn 17" multimedialaptop is aan het overlijden (cpu-probleem), en omdat hij 4,5 jaar oud is, wil ik eens bekijken wat een goede vervanging is. Destijds kocht ik 17" vanwege foto- en videobewerken, maar ik wil nu een handzamer 15" laptop waar ik een losse grote monitor op aansluit.

Ik houd van veel opslag en van snelheid. Daarom zoek ik een laptop met een 500GB SSD. Afgezien van een Mac, die ver boven mijn budget van 900,= is, kom ik dit echter niet tegen... Ik wil liever niet een nieuwe laptop kopen en daar direct een andere SSD in zetten.

Klopt het dat een dergelijke combi nog niet leverbaar is? Iemand een idee hoe lang dat nog zal duren? Alvast bedankt!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:25
Kleine ronde in de pricewatch levert het volgende op (Dicht bij je 900 euro budget)

pricewatch: Lenovo Yoga 3 Pro Silver (512GB)

Verder is er inderdaad vrij weinig te krijgen in je prijsklasse. Hoe snel de prijzen gaan dalen ligt eraan hoe lang het gaat duren voor SSD's echt mainstream geworden zijn.
Mijn suggestie is toch gewoon een laptop met HDD kopen en om te swappen naar een SSD

(Misschien zelfs een idee om in je 17" een 500GB SSD te doen eventueel als je een DVD-drive hebt deze eruit slopen en daar de SSD in stoppen :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Mauritio op 08-04-2015 15:39 ]

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:14
Gewoon laptop voor 700 euro kiezen en zelf ssd inbouwen is echt simpel je kunt zelfs voor 1TB SSD gaan als je wil.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Een schone installatie is sowieso aan te raden, vanwege al voorgeïnstalleerde bloatware.
Een Windows installatie bestand kun je downloaden m.b.v. de mediacreationtool van Microsoft: http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

Afhankelijk van de laptop, kun je ook een kleine M.2 ssd installeren. Dan kun je de hdd laten zitten.

@Mauritio
Heb je gezien welke cpu in die Yoga zit? ;)

@JDG_
Wat noem je handzaam? (gewicht)
En wat wil je daarvoor opofferen? licht gewicht en een sterke quadcore cpu gaat niet samen.

[ Voor 37% gewijzigd door wappiewappie op 08-04-2015 21:23 ]

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:25
wappiewappie schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:49:
Een schone installatie is sowieso aan te raden, vanwege al voorgeïnstalleerde bloatware.
Een Windows installatie bestand kun je downloaden m.b.v. de mediacreationtool van Microsoft: http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

Afhankelijk van de laptop, kun je ook een kleine M.2 ssd installeren. Dan kun je de hdd laten zitten.

@Mauritio
Heb je gezien welke cpu in die Yoga zit? ;)
Uiteraard gezien, compleet gemist dat het voor videobewerking was :/
Zeker niet geschikt voor photo/video bewerking. Maar het lijkt mij inderdaad beter om gewoon een SSD in een quadcore laptop + HDD te doen.

• JDG_
Tx voor de reacties! Misschien dan inderdaad toch maar een nieuwe laptop en dan direct een ssd erin. Heb alleen niet al te beste ervaringen met zoiets... laatste keer was een ramp om precies de goede drivers van alle hardware te intalleren.

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-11 20:06
Als je er tegen op ziet dan zou je het ook door een winkel kunnen laten doen.
Bijvoorbeeld (nog nooit geprobeerd, dus geen ervaring) bij 4launch:
https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-016523

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Gandalf schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 22:56:
Als je er tegen op ziet dan zou je het ook door een winkel kunnen laten doen.
Bijvoorbeeld (nog nooit geprobeerd, dus geen ervaring) bij 4launch:
https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-016523
Een hoop winkels gooien de SSD erin, installeren een standaard image en gooien de laptop weer terug naar de klant, ben er nog maar een tegen gekomen die ook echt op zoek gaat naar drivers en niet genoegen neemt met 'Standaard VGA Adapter'.....
TS: Als je een nieuwe laptop koopt kan je voor je m koopt al even op internet op de website van de fabrikant kijken, bijvoorbeeld Asus heeft een prima pagina per product met alle drivers die je nodig hebt.
Dan koop je de laptop, download je alle drivers die je nodig hebt op een USB stick, gooi de SSD erin en installeer windows.
(Download de drivers voordat je Windows installeert, altijd leuk als je drivers voor je wifi/lan moet hebben zonder internet ;))

Fixing things to the breaking point...

• wappiewappie
Nadat je de laptop gekocht hebt, kun je in Windows zien welke drivers al voorgeïnstalleerd zijn.
Van tevoren kan je namelijk niet exact zien met welke onderdelen de laptop geleverd wordt.
Een laptopfabrikant kan meerdere leveranciers hebben voor hetzelfde onderdeel.

[ Voor 30% gewijzigd door wappiewappie op 11-04-2015 12:29 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
wappiewappie schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:23:
Nadat je de laptop gekocht hebt, kun je in Windows zien welke drivers al voorgeïnstalleerd zijn.
Van tevoren kan je namelijk niet exact zien met welke onderdelen de laptop geleverd wordt.
Een laptopfabrikant kan meerdere leveranciers hebben voor hetzelfde onderdeel.
Weet niet waar jij je laptops koopt maar ik krijg altijd een mooi lijstje te zien welke drivers daarbij horen :?

Fixing things to the breaking point...

• wappiewappie
Vorige maand heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd op een een HP Probook 4740s met productnr. C4Z71EA#ABH
Mag jij mij vertellen welke wifi driver daarbij hoort. Via de support pagina van HP kun je kiezen uit een stuk of acht verschillende drivers.

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 11:17
wappiewappie schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:28:
Vorige maand heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd op een een HP Probook 4740s met productnr. C4Z71EA#ABH
Mag jij mij vertellen welke wifi driver daarbij hoort. Via de support pagina van HP kun je kiezen uit een stuk of acht verschillende drivers.
Ik ben over een uurtje thuis. Dan zal ik even voor je kijken. ;)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JDG_ schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 20:18:
Tx voor de reacties! Misschien dan inderdaad toch maar een nieuwe laptop en dan direct een ssd erin. Heb alleen niet al te beste ervaringen met zoiets... laatste keer was een ramp om precies de goede drivers van alle hardware te intalleren.
Bij Dell leveren ze gewoon een recovery image mee. Zolang je die op een USB stick zet, en daarna op de SSD installeerd, worden exact dezelfde drivers weer geinstalleerd.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• wappiewappie
...incl. alle voorgeïnstalleerde pruttel. ;)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

wappiewappie schreef op zondag 12 april 2015 @ 13:00:
...incl. alle voorgeïnstalleerde pruttel. ;)
Makkelijker om dat te verwijderen, dan om handmatig alle drivers te zoeken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• wappiewappie
Ben ik niet met je eens. Bij Dell valt het wel mee, maar bij andere merken is het veel meer werk.
En dan moet je ook maar net weten wat je wel en niet kunt verwijderen.

De juiste drivers zoeken is ook niet zoveel werk.
m.b.v. het productnr. kun je op de website van de fabrikant alle drivers vinden die bij jouw laptop horen.
Af en toe staan er meerdere drivers voor hetzelfde onderdeel, maar dan is het vrij eenvoudig op de laptop zelf te vinden welke je moet hebben.

• JDG_
Heb in mijn HP Pavilion dv7 een tijdje terug de HD vervangen door een SSD. Dat was echt geen pretje. Het begon er al mee, dat de zogenaamde recovery dienst weigerde omdat het formaat van de nieuwe HD anders was dan die er oorspronkelijk bij zat. Niet te klein (500GB vs 750...), maar een ander formaat. Was niet omheen te werken. Toen maar een kale win7 erop gezet, wat inderdaad een hoop bloatware scheelt, maar dat met die drivers was een ramp, ondanks dat ook HP keurig een pagina voor dit specifieke model heeft met alles op een rij.

Om een voorbeeld te noemen: er staan een stuk of 5 drivers voor de videokaart op die pagina (net als bij wappie), waarvan volstrekt niet duidelijk is welke je moet hebben. Die files hebben ook allemaal een code ipv een logische naam. Op het eerste gezicht lijken ze allemaal wel te werken, maar pas toen ik een TV aan de laptop ging merkte ik dat er iets niet klopte.

Enz, enz, ook zo'n gelazer met de vingerafdrukscanner, geluidskaar en gazomaardoor.

Anyway, het lijkt erop dat wat ik wil, op dit moment even niet makkelijk&snel kan. Misschien toch maar eens overwegen om de CPU van de laptop te laten vervangen. WIe weet waar je CPU's van 4jr geleden nog vindt? ;)

• wappiewappie
Als je hier het serienummer van de laptop invoert kun je zien welke onderdelen in jouw laptop zitten:
http://partsurfer.hp.com/
Met die informatie ben ik er uiteindelijk wel uitgekomen.
Pagina: 1