Toon posts:

Amazon Dash Button

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Enkele weken geleden kwam Amazon met de volgende nieuw product:

https://www.amazon.com/oc/dash-button

Nu hebben wij een klein bedrijfje en zouden wij het super vinden om dit product te kunnen aanbieden aan onze klanten. Dit is meer een hobbyproject voor mij in de vrije tijd.

Uiteraard zal hier copyright opzitten, maar betwijfel wanneer wij dit aan onze 150 klanten aanbieden Amazon heel moeilijk zal gaan doen.

Nu vroeg ik mij of jullie weten hoe ik dit het makkelijkste zelf zou kunnen bouwen (Technisch gezien). Ik zat te denken aan een Wi-Fi deurbel te tweaken en te coden zodat hij in plaats van een signaal naar het basis systeem te sturen, een signaal naar een server stuurt bijvoorbeeld. Ik vroeg mij af of jullie hier makkelijkere / andere ideeën over hebben?

Zodra de technische specificatie rond zijn zullen we met een design expert om de tafel gaan zitten om ons logo erop te zetten.

Hoor graag wat jullie ideeën zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Met patenten weet je het maar nooit, zeker aan de overkant van de oceaan kunnen die al heel flauw zijn... maar even koud bekeken zie ik niet zo snel waarom dit een beschermd product zou zijn aangezien het niet veel meer is dan de bekende USB-buttons die je voor een paar euro kan kopen en die alleen maar een opdracht geeft die vooraf is ingesteld... oftewel weinig bijzonder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja de patenten kwestie maak ik me nog maar geen zorgen over.

Inderdaad, wat ik zoek is eigenlijk een soort van draadloze USB-Button die dan ipv via USB met WiFi is verbonden. Volgens mij is dit nog niet op internet te vinden, vandaar dat ik zelf maar even ga proberen te klussen. Vandaar dat ik het even met jullie afstem of dit te beste optie is (via de draadloze deurbel). Maar het liefste zou ik een soort van chipset hebben die dit mogelijk maakt, zo klein mogelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingFreak
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 17:53
Kijk eens naar de ESP8266 als oplossing hiervoor, op het ESP8266 forum is iemand met een gelijksoortig project bezig:

Link naar project op ESP8266 forum

[ Voor 3% gewijzigd door FlyingFreak op 08-04-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vooralsnog zal voor de klant het probleem zijn ' hoe stel ik makkelijk eea in op mijn wifi router '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat zelf te denken, is dat niet mogelijk met de WPS knop die op de routers aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet op iedere router, en ik maar denken die die amazonbuttons een geslaagde 1 april grap waren.
ben toevallig bezig met een soort wifi geschenkje en loop tegen dit 'probleem aan.
je geeft iets weg maar hoe stelt de ontvanger eea eenvoudig in.
eenvoudigste oplossing is instellen via een browser

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een enkele uren research gedaan naar die ESP 8266. Wat een interessant spul zeg! Dat is precies wat ik nodig heb!

Zag inderdaad in dat linkje iemand die hem al had nagebouwd. Ga eens onderzoek hierna doen. Als iemand nog tips heeft, waar te bestellen, waarop te letten, etc hoor ik het graag.

Misschien heeft iemand al een prototype liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kan je beter dan weer hier vragen (met zoveel mogelijk info) - Het grote ESP8266 topic 8)

verder denk ik wel dat er een soort 'kinderlock' code op moet komen.. leuk zo'n knop op je wasmachine om waspoeder te bestellen...
klik klik klik
klik klik

ect ect de volgende dag een pallet waspoeder voor je deur :*)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
De meeste devices die wifi verwachten maar geen interface hebben presenteren zichzelf als een AP. Je verbind met een speciale app op je telefoon of PC naar dit AP en je stelt alles in, daarna kan je device gewoon naar je wifi verbinden.

Zo werkt mijn thermostaat en Chromecast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een andere manier om de configuratie erin te schieten is d.m.v. een of twee licht sensoren en een webpagina waar je de instellingen in kunt vullen. Die webpagina heeft dan een vlakje waar je je apparaat voor houdt en doormiddel van in een specifiek patroon te knipperen worden de instellingen doorgegeven aan het apparaat.
Ik heb lang geleden zoiets gezien, maar kan het niet meer terugvinden, maar het is een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dat is wel elegant zeg! Dat heb ik ook wel eens gezien, en vroegere 'slimme' horloges kon je ook op die manier programmeren.

Maar wat Megamind zegt klopt ook: Een ESP8266 kun je als AP laten starten, dan op een pagina de boel instellen en dan rebooten in client-modus. Scheelt weer een component en een apart gehoste website :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Perfect, zo komen we er wel :)

We hebben dan dus de user friendly component uitgedacht. Waarbij we de ESP 8266 in eerste instantie laten booten als AP. Klant kan dan zijn Wifi gegevens invullen en laten rebooten als client modus.
Of de WPS laten gebruiken. Is dit al iemand gelukt overigens?
Ik zou dan om de klantvriendelijkheid te vergroten eerst de WPS functie willen geven en vervolgens, mocht iemand die functie niet hebben, het mogelijk maken via een 1-pager via AP / Client mode.

De opmerking over via lichtsignalen het te laten coden ontgaat mij nog even. Dit zou een super functionaliteit zijn maar voor nu te ingewikkeld lijkt me. Dit alles gaat me al bijna boven de pet.

Verder zou ik de backend van het systeem nog moeten uitdenken om idd te voorkomen dat een kind 5 x drukt. Aangezien wij maar 1 product leveren (wel vaak meerdere) zouden we nog een software moeten coderen waarbij hij binnen een minuut een aantal keer kan drukken om aan te geven hoeveel diegene er wilt. Dit wordt vervolgens bevestigd met een SMS / Whatsapp bericht door ons back-end systeem, waardoor er de mogelijkheid tot annuleren nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

via diezelfde backend kan je de gebruiker dan ook informeren dat de batterij vervangen/geladen dient te worden :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

De eenvoudige uitleg over lichtsignalen: je hebt een website die een soort 'morse code' uitstuurt met twee knipperende vlakjes en je apparaat ontvangt dat met twee lichtsensors. Het nadeel van deze methode is wel dat als de gebruiker zijn SSID verkeerd typt het niet werkt en hij waarschijnlijk niet weet waarom. De accesspoint methode is dan makkelijker, je kunt dan met de ESP8266 eerst scannen wat er is, dat in een lijstje weergeven en de gebruiker er een laten aanklikken.

Batterijverbruik kun je heel minimaal houden door het apparaat zichzelf volledig te laten uitschakelen (P-Fet in de VCC, met overbrugging d.m.v. de drukknop, als de processor opstart zet die de P-Fet aan hij blijft aan totdat hij besluit uit te gaan); het hoeft immers alleen aan het werk als de knop ingedrukt wordt. Op die manier kun je met een kleine lithium batterij nagenoeg oneindig lang vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:15

Rmg

Waarom niet gewoon de amazon way, bluetooth (v4) module er in en dan via een smartphone.

Is voor een gebruiker veel makkelijker dan een apparaatje waar je op een ingewikkelde manier je wifi wachtwoord in moet krijgen en heb je meteen een manier/plek om een gebruiker te registreren ( in je app ) en een plek waar je om een bevestiging kan vragen aan je gebruiker

[ Voor 25% gewijzigd door Rmg op 09-04-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar een app is weer een extra handeling... Gebruiksvriendelijk is als het met een simpele druk op de knop klaar is toch?

Ik zou voor de WPS knop kiezen, de mainstream routers hebben gewoon een WPS knop. De oplossing met lichtsignalen ken ik niet, is daar een voorbeeld van te vinden? klinkt interessant namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:15

Rmg

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:00:
Maar een app is weer een extra handeling... Gebruiksvriendelijk is als het met een simpele druk op de knop klaar is toch?
Tot dat je als klant ineens 2 orders binnen krijgt terwijl je maar 1 wilde, dat is weer mailen, bellen terugsturen. Alternatief is dan al snel een mailtje naar de klant sturen van "Hey je hebt dit besteld klik hier om je order te accepteren"

En wat als je geen wps knop hebt op je router, op een een bedrijfsnetwerk zit
(Eduroam om maar wat te noemen gebruikt certificaten, niet makkelijk te doen met een embedded device) via morse je device configureren is leuk en technisch interessant. Maar hoeveel van je 150 klanten zitten te wachten op een voor hun moeilijk in te stellen gimmick?

En hoe herken je gebruikers? ga je 150 persoonlijke dongles maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RMG, inderdaad een goede vraag. Hoe herken je de gebruikers?

Je ontkomt er dan bijna niet aan om persoonlijke kastjes te maken inderdaad. Of een lijst bij te houden met vergeven dongle aan welke klant met welk telefoonnummer.

Vaak hebben klanten al wel inlog account op onze website. Dan zou je bij uitgifte dit dienen te koppelen denk ik.....

Of op basis van GPS meesturen via de order? Apart email adres programmeren voor die client? Client code meesturen in het bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esp chips hebben een mac adres ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Je kan ook gewoon Amazon (of een unieke klantID) configureren bij het opzetten ervan.

Als je echt weinig config wilt dan kan je overwegen een mini USB connector te maken waarmee je kan configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Herkennen van je klant: een serienummer in je product en dan bijhouden wie welk apparaatje heeft, of (als het kan met de configuratiemethode die je kiest) een account laten opgeven bij configuratie.
Het eerste kan wat 'stug' zijn, de tweede biedt wat meer flexibiliteit.

Let op dat als je wifi gaat doen dat ook na zult moeten denken over versleuteling (https/ssl).

Aanvullend: aangezien de kostprijs zo laag mogelijk moet zijn (neem ik aan), probeer zo min mogelijk componenten te hebben. Een USB connector zorgt bijvoorbeeld voor extra kosten, die kun je vermijden.
In principe kan het hele concept met een ESP8266, een drukknop en een batterij. Een klein printplaatje om de zaak bij elkaar te houden en een behuizing eromheen ben je klaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Cassettebandje op 09-04-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cassettebandje schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:41:

Let op dat als je wifi gaat doen dat ook na zult moeten denken over versleuteling (https/ssl).
In principe kan het hele concept met een ESP8266
https :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik neem aan dat er ergens een server staat die moet gaan luisteren naar iemand die die knop indrukt, dus dan kun je een speciale webservice verzinnen of gewoon een normale webserver nemen met een scriptje. Wil je dat veilig doen, als in geen plain text wachtwoorden enzo, dan kom je op https uit. Da's niet zo gek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

In principe heb je volgens mij nodig:

- Voeding, bv micro-usb, 5v of USB kabeltje naar de PC? (stuk goedkoper immers)

Op de print

- Micro-USB socket
- 3.3v regulator (bv AMS1117-3.3)
- ESP8266, versie boeit niet echt in dit geval
- Mooi/lelijk knopje (of twee?)
- Ik zou een toffe Neopixel led gebruiken zodat je met verschillende kleuren iets kan aangeven. Kosten 20 cent per stuk. WS2812B is de zoekterm
- Contacten voor een eenvoudige programmeerheader

Behuizing kun je doen door bv printplaten te ontwerpen als dekseltje en tussenrand. Is relatief goedkoop in kleine oplagen. Zijn wat tips voor in deze video-blog:

Ik schud zo'n ontwerp redelijk vlot uit m'n mouw (op software na, daar ben ik niet zo sterk in) en ben eventueel in te huren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cassettebandje schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:05:
Ik neem aan dat er ergens een server staat die moet gaan luisteren naar iemand die die knop indrukt, dus dan kun je een speciale webservice verzinnen of gewoon een normale webserver nemen met een scriptje. Wil je dat veilig doen, als in geen plain text wachtwoorden enzo, dan kom je op https uit. Da's niet zo gek toch?
alleen werkt dat niet met de ESP266 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:11:
[...]

alleen werkt dat niet met de ESP266 ;)
ESP2866 heeft een volledige HTTP stack, dus waarom zou dat niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik had hetzelfde idee, en het kostte mij 5 uurtjes prutsen. Het ding is op dit moment de 'next'-knop voor de mp3-afspeler in de woonkamer aan het spelen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1