Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 16:04
Beste Tweakers,

Sinds een aantal maanden ben ik werkzaam bij een nieuwe werkgever. Voor mijn gevoel gaat het prima hier, en ik krijg ook de indruk van mijn leidinggevende(n) dat ze tevreden zijn.

Nu heb ik in het kader van opleiding een "casus" voorgelegd gekregen. Kortweg: ik zou een plan van aanpak moeten schrijven en vervolgens ook uit moeten worden om voor een "klant" (in dit geval mijn werkgever) een nieuw netwerk bestaande uit een aantal servertjes etc op te leveren.

Wat moet ik hier voor doen:
- Zelf een PvA schrijven (gebeurd)
- Zelf uitwerken

Wat krijg ik hier voor:
- Toegang tot een test omgeving/netwerk intern bij mijn werkgever
- Geen "dedicated" begeleiding. Ik mag wel collega's om hulp vragen
- Toegang tot reeds bestaande handleidingen (intern)
- 50% van de benodigde uren van de baas, wat neerkomt op 36,5 uur

Zoals gezegd, het PvA is al geschreven, besproken, en akkoord gegeven. Nu komt er ineens een "opleidingscontract" uit de lucht vallen. Ik heb deze nog niet op papier, maar mondeling te horen gekregen dat dit inhoud:
- Looptijd van 3 jaar
- Kosten a 2000,- euro

Vinden jullie het vreemd als ik dit niet in verhouding vind staan? Ik krijg 36,5 uur van mijn werkgever (de overige 36,5 uur moet ik in eigen tijd doen) en verder krijg ik eigenlijk niets. Geen studiemateriaal, geen begeleiding, geen cursus. Alleen de handleidingen die al lang en breed bestaan, geschreven door collega's, en ik mag mijn collega's wel om hulp vragen.

Ik heb nu echter wel een dilemma, omdat ik bang ben dat het wellicht vervelende gevolgen kan hebben als ik weiger. En het is niet zo zeer de casus die ik wil weigeren. In tegendeel, de voorgelegde casus zie ik als een uitdaging, en wil ik graag doen. Maar de looptijd + kosten vind ik erg vreemd.

Wat vinden jullie? En wat kan ik het beste doen voordat ik keihard "ja" of "nee" zeg?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 10:57

ATS

Ik zou vragen om een specificatie waar die 2k€ uit bestaat. Dan krijg je beter zicht op waar je tegenin kan gaan. Die looptijd van 3 jaar is wel lang; volgens mij is 1 á 2 jaar gebruikelijker en is dan ook nog sprake van een afschrijving daarvan.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:35
Een opleidingscontract is op zich niet vreemd. Een werkgever kan zo zijn investering in een werknemer enigszins beschermen. Stel je voor dat een werknemer een dure studie volgt en na het behalen van het papiertje ontslag neemt om ergens anders aan het werk te gaan. Gebruikelijk is dan om de studiekosten in een aantal jaren (vaak 3) af te schrijven waarbij de werkgever het resterende bedrag kan verhalen op werknemer als die uit eigen beweging ontslag neemt. De studie wordt dan wel eerst betaald door de werkgever.Ook niet altijd ongebruikelijk is dat je een deel van de studie in je eigen tijd doet. Het is wel gebruikelijk dat je zo'n cursus kunt afsluiten met een certificaat. Zelfstudie is ook niet vreemd maar het ontbreken van enig materiaal en begeleiding wel.

Voor iets meer achtergrond:
-Kan je werkgever je vertellen wat je geacht wordt te kennen en te kunnen aan het eind van de cursus?
-Waar heeft de looptijd van 3 jaar betrekking op?
-Voor wiens rekening komen de kosten?

En wellicht ook interessant: Hoeveel meer ben je waard geworden voor je werkgever,oftewel: Zit er ook een beloning aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Jij werkt ergens, en je werkgever wil dat je een opleiding doet, en je moet daar zelf 2k voor betalen? Of krijg je die 2k juist en vind je dit weinig gezien de eigen uren die je er in moet steken? Ik snap bar weinig van je post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:17:
Jij werkt ergens, en je werkgever wil dat je een opleiding doet, en je moet daar zelf 2k voor betalen? Of krijg je die 2k juist en vind je dit weinig gezien de eigen uren die je er in moet steken? Ik snap bar weinig van je post...
Ik vind er weinig onduidelijks aan, op één stuk na:
Kortweg: ik zou een plan van aanpak moeten schrijven en vervolgens ook uit moeten worden om voor een "klant" (in dit geval mijn werkgever) een nieuw netwerk bestaande uit een aantal servertjes etc op te leveren.
Ik neem aan dat dat "werken" moet zijn?

Even los ervan dat 2k me wel erg veel lijkt, wat is precies de opleiding hier? En gaan ze straks daadwerkelijk dat plan dat je gaat uitwerken gebruiken? Want dan komt het bij mij over alsof je en maar 50% betaald wordt voor je werkzaamheden, en ze de 50% die ze betalen ook alleen uitbetalen als je er nog minstens 3 jaar werkt.

Oftewel is dit niet gewoon werk? Dat hij je een keer wat anders laat doen dan je standaard dagelijkse werk betekend niet dat hij je niet meer hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:56

Wish

ingwell

Je krijgt dus 36,5 uur om te spenderen aan een interne opleiding en de baas vraagt daar 2000 euro voor. 2000/36.5 = 54.79€ per uur. Zonder begeleiding (dus andere kosten worden niet gemaakt door ander personeel).

Ik weet niet wat je uurloon is, maar lijkt me fors. Zelf zou ik, voor dat bedrag, ook een echte opleiding afdwingen. Dus of bij een externe opleider of intern op het gebied waarvoor je opgelijnd staat.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Let wel: het kost je geen 2000 euro, het kost je 2000 euro als je direct na de 'opleiding' vrijwillig ontslag neemt, en dit bedrag wordt gedurende 3 jaar afgebouwd!

Zorg wel dat, als je zoiets zou willen ondertekenen, dat de kleine lettertjes duidelijk zijn: Hoe verloopt die 'afschrijving' (lineair of anders?), wat gebeurt er als zij jouw contract niet verlengen, bij ontslag op staande voet, bij ontslag volgend uit een sociaal plan, als je vrijwillig ontslag neemt, als je een contractsverlenging niet accepteert etc etc :)

Edit @hieronder: Wie zegt dat ik dat vergeet? Ik heb het puur over wat zo'n contract inhoudt, Barticus en evt Wish lijken er iets anders onder te verstaan. Ik heb het niet over een kosten-batenanalyse of rechtvaardiging van de genoemde 'kosten' :)

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 08-04-2015 13:53 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Paul schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:31:
Let wel: het kost je geen 2000 euro, het kost je 2000 euro als je direct na de 'opleiding' vrijwillig ontslag neemt, en dit bedrag wordt gedurende 3 jaar afgebouwd!
En nu vergeet je de 36.5 uur die het hem ook nog kost. Voor iets wat zoals ik het nu zie met de informatie die we hebben gewoon werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:25
Wish schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:22:
Je krijgt dus 36,5 uur om te spenderen aan een interne opleiding en de baas vraagt daar 2000 euro voor. 2000/36.5 = 54.79€ per uur. Zonder begeleiding (dus andere kosten worden niet gemaakt door ander personeel).

Ik weet niet wat je uurloon is, maar lijkt me fors.
54,79 euro per uur vind ik dan niet eens zoveel:

- Brutoloon plus alle premies e.d. die de werkgever moet betalen voor dat uur.
- Een deel van de kosten voor woon-werkverkeer die worden gealloceerd aan de opleiding
- Toegang tot de test-omgeving (licentie, plus een deel van de kosten voor stroom, onderhoud, afschrijving, support, etc.)
- Tijd (= brutoloon plus premies e.d.) van de collega's die hij om hulp mag vragen.
- Alles wat ik nog vergeten ben of niet aan gedacht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 17:59
Even heel wat emotie eruit laten:

2k voor een opleiding die 36,5 uur kost is zo'n 55 euro per uur, voor geen begeleiding en handleidingen (die anders ook al toegankelijk zijn want intern beschikbaar? of alleen nu de opleiding bezig is voor jou?) klinkt dat als absurd hoog, dat komt waarschijnlijk zelfs boven je bruto kosten voor het bedrijf uit. Het klinkt ook als een project waar het bedrijf iets mee kan/gaat doen.

Dus daar kan je gewoon vragen om een specificatie.

Als je niets tekent lijkt het me meer dan logisch dat het niet doorgaat, maar een contract tekenen waar jij niet achter staat is ook niet goed voor de verhoudingen.

Ik zou proberen te sturen naar:
- lagere / verdedigbare kosten
- over een kortere looptijd / niet lineaire afloop (50% 1e jaar, 30% 2e, 20% 3e of gewoon 2 jaar wat ik veel vaker zie)
- die vervalt als het plan ook echt uitgevoerd wordt (dan is het immers meer een project waar je zelf wat van geleerd hebt, jouw kosten van je eigen tijd zouden dan voldoende moeten zijn, de bedrijfs kosten zijn dan operationeel ipv een opleiding voor jou)

Gewoon in overleg gaan en aan een leidinggevende aangeven dat je hier een beetje mee zit, vooral omdat je al in het traject zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 11-07 17:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vind het raar dat je een opleidingsovereenkomst zou moeten afsluiten voor iets dat geen opleiding is...

Krijg je een papiertje achteraf? Ben je meer waard geworden na afronding?

Misschien ben ik blogt, maar wat is het verschil tussen de reguliere werkzaamheden, en wat je nu onder het mom van "opleiding" gaat doen? Valt het niet gewoon überhaupt onder de noemer "inwerken"? Probeert hij niet onder het mom van opleiding een systeembeheerder uit te sparen? Vooral omdat je het voor 50% in eigen tijd moet doen. Dat laatste is meer dan geaccepteerd indien het gaat om een erkende opleiding met dito papiertje, maar voor een inhouse "training" van dubieuze waarde.... Nee, dat is niet reëel.

En idd: als hij je voortijdig ontslaat, gaat de werkgever jou dan ook die eigen tijd vergoeden?

Verder met wat Paul schrijft: laat in ieder geval goed vastleggen in welke gevallen je welk bedrag verschuldigd bent. Bijv. € 0 verschuldigd als het initiatief van beëindiging dan wel niet-verlenging bij de werkgever vandaan komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 08-04-2015 14:10 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:05
Drie jaar amortiseren op een cursus van 2 weken (waarvan de werkgever er feitelijk slechts 1 betaalt)? Lijkt me buitensporig; een amortisatie van 6 of 12 maanden zou genoeg moeten zijn.

Eigenlijk vraagt men gewoon een handtekening voor het plan om je de komende jaren weinig loonsverhoging te geven. Je zit immers vast aan je amortisatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Bedankt voor de antwoorden. Om even wat dingetjes op te helderen
- De kosten worden "geschat" op 2000,- Waar zij dit uit opmaken weet ik (nog) niet, maar ga ik absoluut wel na vragen
- Het is inderdaad een "studieschuld/lening". Oftewel: het kost mij alleen geld als ik binnen de looptijd van 3 jaar ontslag neem.
- Ik weet (nog) niet hoe het zit als ik ontslagen word om welke willekeurige reden dan ook
- De handleidingen die beschikbaar zijn bestaan al jaren, en zijn niet specifiek voor deze casus geschreven
- Ik krijg wel een papiertje, maar dit zal een "certificaat" van mijn werkgever zelf zijn, en wij zijn geen gecertificeerd opleider voor zover ik weet. Mijn inziens heeft het certificaat weinig waarde buiten mijn werkgever, en voor zover ik weet zit er ook geen beloning (loonsverhoging o.i.d.) aan vast.

Ik ben blij dat ik een beetje op dezelfde lijn zit als jullie. Een contract voor een dergelijke "opleiding" is prima, maar in deze vormen gewoon buiten proportie.

En wat betreft de casus zelf: het gaat om de installatie van 4 servers met verschillende rollen. Domain Controller, RDS, DFS, etc. Van de meeste heb ik al wat basiskennis. Ik ga uit deze casus ook geen Microsoft certificering of uberhaupt cursus over houden voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:25
EricNL schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:12:
- Ik weet (nog) niet hoe het zit als ik ontslagen word om welke willekeurige reden dan ook
Als het buiten je schuld om is, kan je werkgever niet eisen dat jij de studiekosten terugbetaalt (is jurisprudentie over).

Overigens is het bij het aflopen van je contract wel belangrijk dat je meteen goed duidelijk maakt dat je een nieuw contract wil. Want anders kan je werkgever beweren dat jij geen verlenging wil; en als de werknemer een verlenging weigert, dan kan de werkgever de werknemer alsnog verplichten de studiekosten terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
EricNL schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:12:
Bedankt voor de antwoorden. Om even wat dingetjes op te helderen
- De kosten worden "geschat" op 2000,- Waar zij dit uit opmaken weet ik (nog) niet, maar ga ik absoluut wel na vragen
- Het is inderdaad een "studieschuld/lening". Oftewel: het kost mij alleen geld als ik binnen de looptijd van 3 jaar ontslag neem.
- De handleidingen die beschikbaar zijn bestaan al jaren, en zijn niet specifiek voor deze casus geschreven
- Ik krijg wel een papiertje, maar dit zal een "certificaat" van mijn werkgever zelf zijn, en wij zijn geen gecertificeerd opleider voor zover ik weet. Mijn inziens heeft het certificaat weinig waarde buiten mijn werkgever, en voor zover ik weet zit er ook geen beloning (loonsverhoging o.i.d.) aan vast.

Ik ben blij dat ik een beetje op dezelfde lijn zit als jullie. Een contract voor een dergelijke "opleiding" is prima, maar in deze vormen gewoon buiten proportie.

En wat betreft de casus zelf: het gaat om de installatie van 4 servers met verschillende rollen. Domain Controller, RDS, DFS, etc. Van de meeste heb ik al wat basiskennis. Ik ga uit deze casus ook geen Microsoft certificering of uberhaupt cursus over houden voor zover ik weet.
Als het om een interne opdracht (verpakt als "studie") gaat zou ik:
-Geen studiecontract tekenen
-Geen amortisatie accepteren
-Geen eigen tijd er in stoppen

Als het om studie gaat waarom dan niet een microsoft certificaat? Daar heb je ook wat aan tegenover klanten. En als je dan toch gaat certificeren: waarom geen beloning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
bszz schreef op woensdag 08 april 2015 @ 17:16:
[...]

Als het om een interne opdracht (verpakt als "studie") gaat zou ik:
-Geen studiecontract tekenen
-Geen amortisatie accepteren
-Geen eigen tijd er in stoppen

Als het om studie gaat waarom dan niet een microsoft certificaat? Daar heb je ook wat aan tegenover klanten. En als je dan toch gaat certificeren: waarom geen beloning?
Ja dat was in eerste instantie ook mijn gedachte. Ik ben absoluut niet te beroerd om er eigen tijd in te steken, want de opdracht zelf lijkt mij wel heel leuk. Het is ook min of meer de cultuur binnen dit bedrijf dat er meer van je eigen tijd verwacht wordt. Opzich is dat ook niet mijn struikelblok. Daarnaast ben ik wel vergeten te zeggen dat het niet direct van mijn directeur komt. Sterker nog: ik twijfel of dat hij er uberhaupt wel iets van af weet van de casus, laat staan dit opleidingscontract. Het komt van mijn Coordinator af, en volgens mij in iets mindere mate van mijn manager.

Ik weet wel dat ik het niet (direct) teken op het moment dat het mij wordt voorgeschoteld. Ik zal het ook goed door (laten) nemen, en vooral de kleine lettertjes. Ik ben erg gelukkig bij deze werkgever. Ik kan oprecht zeggen dat het tijden geleden is dat ik echt met vrolijke zin naar mijn werk ging. Dus vandaar dat ik er een beetje huiverig over was, omdat ik:
a. De casus wel wil doen, maar niet tegenover vreemde/buitensporige voorwaarden.
b. Ook geen verslechterde verhouding met mijn werkgever (in dit geval eigenlijk coordinator) wilt.

Ik ga de voorwaarden opvragen, en daarnaast vragen hoe ze tot dit bedrag zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je het zo naar je zin hebt, zou je tegenvoorstel kunnen zijn: geen opleidingscontract, en jouw inzet is je eigen uren. Kennelijk kost het hen weinig tot niets (voor vragen zou je sowieso bij je collegae terecht moeten kunnen) en het is onduidelijk hoeveel geld ze hebben neergelegd voor die handleidingen, laat staan welk deel daarvan jouw opleiding toegerekend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
EricNL schreef op woensdag 08 april 2015 @ 17:27:
[...]

Ja dat was in eerste instantie ook mijn gedachte. Ik ben absoluut niet te beroerd om er eigen tijd in te steken, want de opdracht zelf lijkt mij wel heel leuk. Het is ook min of meer de cultuur binnen dit bedrijf dat er meer van je eigen tijd verwacht wordt. Opzich is dat ook niet mijn struikelblok. Daarnaast ben ik wel vergeten te zeggen dat het niet direct van mijn directeur komt. Sterker nog: ik twijfel of dat hij er uberhaupt wel iets van af weet van de casus, laat staan dit opleidingscontract. Het komt van mijn Coordinator af, en volgens mij in iets mindere mate van mijn manager.

Ik weet wel dat ik het niet (direct) teken op het moment dat het mij wordt voorgeschoteld. Ik zal het ook goed door (laten) nemen, en vooral de kleine lettertjes. Ik ben erg gelukkig bij deze werkgever. Ik kan oprecht zeggen dat het tijden geleden is dat ik echt met vrolijke zin naar mijn werk ging. Dus vandaar dat ik er een beetje huiverig over was, omdat ik:
a. De casus wel wil doen, maar niet tegenover vreemde/buitensporige voorwaarden.
b. Ook geen verslechterde verhouding met mijn werkgever (in dit geval eigenlijk coordinator) wilt.

Ik ga de voorwaarden opvragen, en daarnaast vragen hoe ze tot dit bedrag zijn gekomen.
Je hoeft natuurlijk niet gelijk de confrontatie aan te gaan, maar zeker als de sfeer goed is kun je gerust om uitleg vragen. En wellicht is het handig om sowieso te vragen wat de opleidingsmogelijkheden zijn. Wat als jij bijvoorbeeld wel een MS certificering wilt halen? Draagt dat bij aan je ontwikkelingsmogelijkheden binnen het bedrijf? Helpt het om promotie te maken of meer te gaan verdienen? Willen ze je tijd of budget beschikbaar stellen?

Ben benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb een beetje vluchtig het topic gelezen en daarin reacties a la mijn reactie vaker voorbij zien komen, maar wil toch ook even mijn 2 centen spuien:

wat maakt deze casus precies anders dan "werk"?
ik ben programmeur, maar als mijn werkgever mij vraagt om een server te configureren doe ik dat ook gewoon onder werktijd als werk... dan gaat hij toch geen casus aanmaken, waarin ik zogenaamd kan leren een server te configureren, met als eindresultaat dat hij zeer goedkoop een compleet geconfigureerde server heeft staan? En dan nog "verschuilen" achter de cultuur van het bedrijf.... Ik leer iedere dag nog tijdens mijn werk, moet ik daar dan ook uren voor inleveren en een amortisatie tekenen? Ik leer ook iedere dag als ik thuis hobby-bob, en daar profiteert mijn werkgever dan weer van. Dat laatste stukje mag je wat mij betreft onder "cultuur van het bedrijf" scharen, maar de rest is in mijn ogen klinklare uitbuiting.

Een cursus doe je m.i. extern, levert je misschien zelfs een certificaat op, en levert je kennis op waar het bedrijf later wat aan heeft. Maar jij sponsort feitelijk alleen maar de baas en nog tegen flinke kosten ook (procentueel gezien) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:05
Je moet bij een opleidingscontract altijd zicht houden op je netto transferwaarde. Dat is een tijdfunctie waarin de waarde van de opleiding/certificering en de afkoopsom meespelen.

Indien dit saldo positief is, kun je overstappen naar een andere werkgever. Deze zal in principe bereid zijn om je afkoopsom te betalen, rechtstreeks of in de vorm van een hoger salaris. De genoten opleiding voegt immers meer waarde aan jou toe dan de afkoop kost.

Indien het saldo negatief is, zit je eigenlijk vast. De meerwaarde van de opleiding is niet voldoende om de afkoop te rechtvaardigen, waardoor een overstap je persoonlijk geld zou kosten. Deze positie is niet alleen ongunstig bij overstap, maar ook als je je amortisatie wel uitzit. Je werkgever is immers in een positie om je loonsverhogingen laag te houden.

Een interne opleiding zonder erkend certificaat komt gauw in de tweede categorie terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Ik heb inmiddels om opheldering gevraagd. Het daadwerkelijke contract heb ik echter (nog) niet, en ga ik waarschijnlijk ook niet krijgen, daar ik er niet mee akkoord ben gegaan.

Eigenlijk had ik 2 keuzes:
- Opleidingscontract en vervolgens krijg ik 36,5 uur van de baas
- Geen opleidingscontract, maar ook geen 36,5 uur in de baas z'n tijd.

Het contract was/is dus ook niet verplicht. Ik heb ook aangegeven dat ik het een heel erg vreemd verhaal vind, daar ik zelf vind dat het meer om een interne "training" gaat dan daadwerkelijke opleiding. Ik wil eigenlijk discussie's en moeilijkheden uit de weg gaan, en heb besloten om het in mijn eigen tijd te doen.

Ter opheldering: er wordt niet van mij verwacht dat ik een omgeving klaar stoom voor later gebruik bij een klant. Het hele project blijft ook intern. 3 andere collega's van mij moeten ook hetzelfde doen.

Ik heb tevens gevraagd hoe ze aan de €2000,- kosten zijn gekomen. Ik kreeg een berekening terug gestuurd. Ze vonden mijn uurprijs (voor klanten) á 36,5 x 95 wat overdreven, dus hadden ze besloten om 36,5 x 55 ("inkoopprijs" geloof ik) aan te houden. Naar mijn mening nog steeds buitensporig, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:29

Seraphin

Meep?

Goed dat je daar niet in mee bent gegaan. Dit heeft geen zak te maken met een amortisatieregeling voor gemaakte studiekosten. Dit is gewoon een (in mijn ogen knierterige) werkgever die in ruil voor 36.5 uur taakontheffing (en zelfs dat is nog discutabel) een uitgestelde rekening van 2k uitschrijft.

Dan kun je nog beter die 36.5 uur aan extra verlofuren aankopen; dat gaat gewoon tegen je brutosalaris. Maar goed, dat zal wel niet van toepassing zijn (de gang van zaken geeft geen aanleiding te denken dat je werkgever aan "nieuwerwetserij" doet als het aankopen van extra verlofuren).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 14:32

André

Analytics dude

Deze situatie doet me heel erg hier aan denken:

Afbeeldingslocatie: http://www.celpax.com/wp-content/uploads/2014/07/Invest-develope-employees.gif

Ze willen niet investeren in opleidingen maar wel dat het personeel meer kennis op doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Het belangrijkste is dat ik de opdracht wel heel leuk (en vooral leerzaam) vind om te maken. Dus opzich ben ik wel bereid om er eigen tijd in te steken. Maar omdat het in eerste instantie 50/50 zou zijn, en er vervolgens een vreemd opleidingscontract aan te pas kwam maakt het (onnnodig) ingewikkeld.

Het blijft een vreemd verhaal in ieder geval.

Ik ben jullie in ieder geval wel erg dankbaar voor alle input en hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
EricNL schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:12:
Ik heb inmiddels om opheldering gevraagd. Het daadwerkelijke contract heb ik echter (nog) niet, en ga ik waarschijnlijk ook niet krijgen, daar ik er niet mee akkoord ben gegaan.

Eigenlijk had ik 2 keuzes:
- Opleidingscontract en vervolgens krijg ik 36,5 uur van de baas
- Geen opleidingscontract, maar ook geen 36,5 uur in de baas z'n tijd.

Het contract was/is dus ook niet verplicht. Ik heb ook aangegeven dat ik het een heel erg vreemd verhaal vind, daar ik zelf vind dat het meer om een interne "training" gaat dan daadwerkelijke opleiding. Ik wil eigenlijk discussie's en moeilijkheden uit de weg gaan, en heb besloten om het in mijn eigen tijd te doen.

Ter opheldering: er wordt niet van mij verwacht dat ik een omgeving klaar stoom voor later gebruik bij een klant. Het hele project blijft ook intern. 3 andere collega's van mij moeten ook hetzelfde doen.

Ik heb tevens gevraagd hoe ze aan de €2000,- kosten zijn gekomen. Ik kreeg een berekening terug gestuurd. Ze vonden mijn uurprijs (voor klanten) á 36,5 x 95 wat overdreven, dus hadden ze besloten om 36,5 x 55 ("inkoopprijs" geloof ik) aan te houden. Naar mijn mening nog steeds buitensporig, maar goed.
Bizar:
:
1. Rekenen met een extern tarief voor een interne zelfstudie
2. Een keuze geven die geen keuze is: beide opties zijn niet ok. Welke andere trainingen moet je in je eigen tijd gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-07 13:35
Riekt toch wel heel erg dat de werkgever het maximale wil maar alleen het minimale bereid is in te zetten... oftewel voor een dubbeltje op de eerste rij. Ik zou mijzelf direct afvragen of dit je wel waard is, je moet zo te zien een heleboel van jezelf investeren... ik vind het nogal wat. Ik zou ze toch eens vragen hoe serieus ze zijn... dit kweekt geen goodwill. Wat dat betreft mag je het best zien dat de werkgever het jou moeilijk aan het maken is ipv dat je bang moet zijn lastig te worden gevonden omdat je moeite hebt met deze aanpak.

Het plaatje van André is dan ook helemaal toepasbaar op dit geval... dat is nou eenmaal het risico van de werkgever en die probeert dat nu deels op jouw af te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarom zou je dit in je eigen tijd gaan doen? Als je niet voor deze wrkgever zou werken, zou je dit dan ook in eigen tijd doen?

Zo ja: prima, doen!
Zo nee: welke beloning geeft jouw werkgever je om dit in eigen tijd te gaan doen? Zonder beloning zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Krijg wel het gevoeldat jullie (jij en collega's ) allemaal beginnend in de iT zijn en nog weinig opleiding hebben genoten. En is het een test om te zien of je inzicht en zelflerend bent. Durf je vragen te stellen etc. Om de geïnvesteerde tijd op deze manier te borgen vindt ik wel overdreven, maar aan de andere kant zelf je nek uit durven steken is ook nodig.
Kortom kan je iets meer duidelijkheid geven over jouw achtergrond en functie, kan me als werkgever dat je eerst zo'n opdracht geeft voordat je in een mcsa traject investeerd. Van je werkgever mag je anderzijds wel een duidelijk verhaal verwachten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Frogmen schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:45:
Krijg wel het gevoeldat jullie (jij en collega's ) allemaal beginnend in de iT zijn en nog weinig opleiding hebben genoten. En is het een test om te zien of je inzicht en zelflerend bent. Durf je vragen te stellen etc.
Te beginnen met de vragen als "Wat heb ik hier aan, en waarom vraagt mijn werkgever dit van me?"

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Pagina: 1