Mini-ITX Game systeempje

Pagina: 1
Acties:

• Svenkb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06-2022
Hallo tweaker vriendjes. Ik wil een miniITX systeem gaan bouwen op basis van de Corsair Carbide 380T. Na flinkt wat puzzelen denk ik dat dit systeem goed is, ik twijfel alleen nog over de koeling..

Voordat er commentaar kom over de GTX960, ik weet dat hij mogelijk onder de rest valt qua performance. Ik wil echter eerst wachten op de nieuwe AMD lijn, voodat ik een echt powerhouse koop. En ik krijg het gevoel dat deze voldoende is voor de games van nu =)

Hebben jullie een mening voor mij? :D

EDIT: Na reacties de build enigsinds aangepast.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem wil ik vooral gebruiken voor games als Guild Wars 2, Dragon Age: Inquisition en League of Legends. Naast de allerdaagse dingetjes natuurlijk. Ik heb momenteel een 1080p scherm, mocht dit meetellen voor de GTX kaart.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van rond de 1000 euro, enige afwijking is acceptabel als hier een goed argument voor komt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Samsung SSD neem ik mee uit mijn oude systeem, met windows erop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hieronder

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet persee, ik vind dit een leuk (specs) en betaalbaar mobo, en het schijnt dat MSI videokaarten beter werken met MSI mobos? Overigens is er voor een rood ram reepje gekozen puur vanwege de kleur :) (Ja ik weet dat de kast dicht is! :P)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem is opgebouwd met de huidige behuizing als uitgangspunt. Ook is er voor dit mobo gekozen vanwege de AC wireless, dit om de optie van mobiliteit in stand te houden.

Ga je overklokken?
Ik wil met dit systeem voor het eerst gaan overklokken. Ik twijfel echter nog over de koeler, gezien ik niet wil dat ik in ruimte problemen kom. Iemand een idee?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 196,80€ 196,80
1MSI Z97I Gaming ACK€ 142,95€ 142,95
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 311,50€ 311,50
1Corsair Graphite 380T Mini ITX Zwart€ 123,-€ 123,-
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8€ 68,-€ 68,-
1Seasonic G-series 450 watt€ 78,50€ 78,50
1Samsung 840 EVO Desktop kit 250GB€ 140,51€ 140,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.061,26

[ Voor 7% gewijzigd door Svenkb op 08-04-2015 10:59 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Overklokken in die kleine case en met die koeler zou ik niet aan beginnen. Laat het lekker, scheelt je meteen 100 euro.

Verder kan je flink besparen op je SSD met een pricewatch: Crucial MX100 256GB. Je voeding daarentegen zou ik wat beters nemen. Die CSM is okay-ish, maar meer niet. Een pricewatch: Seasonic G-series 450 watt of pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W is dan een veel leukere keus.

Afijn, er zijn nog meer kanttekeningen te zetten, maar laat dit eerst eens op je inwerken.

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-03 16:04
SSD neemt hij mee uit zijn huidige systeem, br00ky :)

• parsnep
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:09
Svenkb schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:16:

Overigens is er voor een rood ram reepje gekozen puur vanwege de kleur :) (Ja ik weet dat de kast dicht is! :P)
16 gb heb je helemaal niet nodig 8 gb is genoeg tenzij je 100 tabbladen op chrome naast je games wil hebben openstaan neem bijv. pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8

[ Voor 62% gewijzigd door parsnep op 08-04-2015 09:33 ]

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 21:44
Beter de pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed dan de K versie, aangezien overclocken niet wordt aangeraden.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Jochemd13 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:33:
Beter de pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed dan de K versie, aangezien overclocken niet wordt aangeraden en de 4690 te duur is en dat het verschil in prestatie niet rechtvaardigt.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

GTX 960 is een no go en te duur. Je hebt maar 2 vram en de meeste AAA games gaat over 2 gb (ultra). Je kan overwegen om GTX970 of R9 280(x)/290 te nemen

Review QNAP TS-230 NAS

• Headshifter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-02 11:56
Mocht je voor de mooie 'asthethics' gaan zou deze case eventueel een leuke optie zijn gezien de prijs.

Daarnaast, zoals DutchRedGaming zei is het misschien een overweging een sterkere kaart te nemen. Let wel op dat als je voor een R9 280 of 290 gaat dat je niet voor de reference cooler gaat, dat is een fout die ik mijzelf niet snel zal vergeven 8)7 .

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-03 19:30
Je zou kunnen kijken naar mijn gamebakje op gallery: Leader98
Bevalt erg goed. Systeem is koel en heeft zat overklok potentieel (4.5Ghz 24-7).

Voordeel van de relatief dure GTX970 is dat deze niet zoveel verbruikt en daardoor ook niet zoveel warmte kwijt moet kunnen en dat is weer fijn in een wat minder grote kast.
Ik heb ook naar de AMD opties gekeken maar die zijn wat minder energie zuinig...

• Svenkb
Na aanleiding van reacties heb ik de build enigsinds aangepast. Ik vraag me alleen af of de voeding nog voldoende is nu er een AMD beest in zit... Ook heb ik toch maar gekozen voor een saaie processor, gezien OC afgeraden werd.

Is de interne koeling van de kast nog wel voldoende nu er een AMD kaart in zit? Overigens alvast bedankt voor de reacties =)

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 21:44
Svenkb schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:01:
Na aanleiding van reacties heb ik de build enigsinds aangepast. Ik vraag me alleen af of de voeding nog voldoende is nu er een AMD beest in zit... Ook heb ik toch maar gekozen voor een saaie processor, gezien OC afgeraden werd.

Is de interne koeling van de kast nog wel voldoende nu er een AMD kaart in zit? Overigens alvast bedankt voor de reacties =)
Waarom is de processor saai?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Je case heeft veel luchtdoorlatende mesh, dus ik verwacht eerlijk gezegd weinig problemen met temperatuur, zelfs in een kleine case als dit.

Voeding is ook nog steeds goed. 450W is meer dan zat om elke willekeurige single GPU met i5 aan te zwengelen.

Nu je overklokken hebt laten vallen zou je ook een goedkoper moederbord kunnen nemen, zoals die uit een pricewatch: Gigabyte GA-B85N Phoenix of een pricewatch: MSI B85I Gaming als je dezelfde geluidschip wil houden.

[ Voor 43% gewijzigd door br00ky op 08-04-2015 11:08 ]

• Svenkb
Jochemd13 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:04:
[...]

Waarom is de processor saai?
Ik wou een keertje overclocken, maar mijn keuze voor de case/mobo gaan boven mijn drang om te OCen. Dus dan maar een processor die dit niet ondersteund (aka "saai"). =)
br00ky schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:05:
Je case heeft veel luchtdoorlatende mesh, dus ik verwacht eerlijk gezegd weinig problemen met temperatuur, zelfs in een kleine case als dit.

Voeding is ook nog steeds goed. 450W is meer dan zat om elke willekeurige single GPU met i5 aan te zwengelen.

Nu je overklokken hebt laten vallen zou je ook een goedkoper moederbord kunnen nemen, zoals die uit een pricewatch: Gigabyte GA-B85N Phoenix of een pricewatch: MSI B85I Gaming als je dezelfde geluidschip wil houden.
Ik wil een miniITX mobo met AC wifi, die kon ik op tweakers alleen vinden als H97/Z97, geen B85. Ook sprak die killer-lan functie van dit mobo mij wel aan, over het parallel gebruiken van lan en wifi.

[ Voor 59% gewijzigd door Svenkb op 08-04-2015 11:12 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:41
je kan nog wel OC. alleen niet echt veel. omdat de multiplier "locked" is. maar je kan hem als nog voor giggle kietelen. alleen moet je er wel een koelertje blij kopen.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:55
Overklokken in een ITX-kast is nou niet echt aan te raden. De temperaturen van je processor stijgen nou niet bepaald lineair met de kloksnelheid (+voltage). Verder heb je er met gamen zeer weinig aan.

Moederbord kan je ook voor een H97/B85 gaan. Als wifi-AC een must is zou je naar een pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI kunnen kijken. (Ik zie net dat iemand heeft besloten om de prijzen van dat bordje afgelopen week met 15 euro omhoog te gooien :()

Het probleem met de MSI mITX borden is dat de CPU socket veel te dicht bij de PCI-e sleuf is geplaatst, waardoor je geen videokaart icm een (grotere) aftermarket koeler kan plaatsen.

edit: gezien de huidige prijs van die GA-H97N ben ik er niet erg zeker van of dat wel een goede keus is. Als je voor 15 euro meer een Z97 gamebord met een sloot meer features en een betere geluidschip kan krijgen en besparen is niet perse nodig dan lijkt mij dat de betere keus om eerlijk te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door svenvv2 op 08-04-2015 11:30 ]

• Svenkb
svenvv2 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:24:
Overklokken in een ITX-kast is nou niet echt aan te raden. De temperaturen van je processor stijgen nou niet bepaald lineair met de kloksnelheid (+voltage). Verder heb je er met gamen zeer weinig aan.

Moederbord kan je ook voor een H97/B85 gaan. Als wifi-AC een must is zou je naar een pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI kunnen kijken. (Ik zie net dat iemand heeft besloten om de prijzen van dat bordje afgelopen week met 15 euro omhoog te gooien :()

Het probleem met de MSI mITX borden is dat de CPU socket veel te dicht bij de PCI-e sleuf is geplaatst, waardoor je geen videokaart icm een (grotere) aftermarket koeler kan plaatsen.
Verbeter me als ik het fout zeg, maar het CPU socket probleem is toch opgelost bij de ACK versie van het mobo? (Ik weet dat dit wel speelt bij de AC versie.)

• svenvv2
Svenkb schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:29:
Verbeter me als ik het fout zeg, maar het CPU socket probleem is toch opgelost bij de ACK versie van het mobo? (Ik weet dat dit wel speelt bij de AC versie.)
Dat probleem is inderdaad opgelost bij de ACK-versie zie ik net ;)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:41
wouw die AC versie heeft inderdaad een K*T layout. kon al niets raars vinden aan de socket positie. maar bij de AC versie wel.

• Svenkb
Oke, dus als ik het goed begrijp heb ik nu een degelijk systeempje. Is het het nog waard om voor een CPU cooler te gaan? Zo ja, hebben mensen ervaring? (Ik hoor dat Scythe en Noctua goede zijn)

Mijn voorkeur gaat dan vooral uit naar stille coolers :)

• svenvv2
Een koeler heeft zeker meerwaarde als je voor een stil systeeem wilt gaan. Echter moet je bij jouw kast goed kijken welke koelers passen. In de specs staat max 150mm hoog, terwijl de bekende tranquillo 153mm hoog is. Vaak zijn die waarden erg veilig gekozen, waardoor die tranquillo nog wel past, maar daarvoor zou je de reviews moeten induiken.

tl;dr: Kijk naar de (echte) maximumhoogte van de koeler een kijk dan verder.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-03 19:30
Een stille koeler is niet zo heel belangrijk want de videokaart zal hier de meeste herrie maken...
Als het systeem echt stil moet zijn zou je aan een andere videokaart kunnen denken met daarbij een stille cpu koeler.

Voor dit systeem zou ik een nette koeler uitzoeken die in die kast past...
Past de gekozen videokaart eigenlijk wel in de gekozen kast? Ik heb ook naar deze behuizing gekeken maar moest afhaken omdat de Gigabyte G1 GTX970 er niet in zou passen.

EDIT: met zijn 276mm past de GPU wel in deze kast (290mm max).

[ Voor 6% gewijzigd door Leader98 op 08-04-2015 20:02 ]

• Svenkb
Leader98 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:00:
Een stille koeler is niet zo heel belangrijk want de videokaart zal hier de meeste herrie maken...
Als het systeem echt stil moet zijn zou je aan een andere videokaart kunnen denken met daarbij een stille cpu koeler.

Voor dit systeem zou ik een nette koeler uitzoeken die in die kast past...
Past de gekozen videokaart eigenlijk wel in de gekozen kast? Ik heb ook naar deze behuizing gekeken maar moest afhaken omdat de Gigabyte G1 GTX970 er niet in zou passen.

EDIT: met zijn 276mm past de GPU wel in deze kast (290mm max).
Welke kaart zit je aan te denken (wel een R9 290)? Koelere en dus stillere kaarten suggesties zijn altijd welkom ;)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De 290's ontlopen elkaar qua koeling vrij weinig, al moet je natuurlijk geen reference model willen en ook de VRAM koeling van de pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 is onvoldoende. Een goede keus, ook qua prijs is de pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD. Die is echter 294mm lang, dus gaat volgens de specs niet passen in je 380T.

De MSI uit je openingspost is een prima ding die wel past. Kijk je verder naar 290's die volgens de PW zouden moeten passen, zie je dat de pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalKing op dit moment scherp geprijst is bij 2 winkels. Nette kaart (zie ook een gebruikersreview) met een backplate en met aangepast fanprofiel ook lekker stil. Blijft over een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X, New Edition met een erg prima koeler, echter vrij duur.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 09-04-2015 10:41 ]

• Svenkb
br00ky schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:39:
De 290's ontlopen elkaar qua koeling vrij weinig, al moet je natuurlijk geen reference model willen en ook de VRAM koeling van de pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 is onvoldoende. Een goede keus, ook qua prijs is de pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD. Die is echter 294mm lang, dus gaat volgens de specs niet passen in je 380T.

De MSI uit je openingspost is een prima ding die wel past. Kijk je verder naar 290's die volgens de PW zouden moeten passen, zie je dat de pricewatch: Club 3D Radeon R9 290 royalKing op dit moment scherp geprijst is bij 2 winkels. Nette kaart (zie ook een gebruikersreview) met een backplate en met aangepast fanprofiel ook lekker stil. Blijft over een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X, New Edition met een erg prima koeler, echter vrij duur.
"prima ding dat wel past", ik vraag me af of ik dit positief of negatief moet lezen :)

Ik lees vaak goede dingen voer Sapphire TRI-X kaarten en deze is maar 10 euro duurder dan de MSI. Is dit, kosten terzijde, een beter gekoelde (en hopelijk stillere) kaart en dus een betere keuze?

EDIT: correctie, de kaart lijkt even duur te zijn

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Je zou zelfs eens wat (vergelijkende) reviews kunnen lezen. Er zweven een aantal 290 round-up's op de verschillende techsites rond.

En bij die zin moet de klemtoon net anders ;). "Prima ding dat wél past".
Pagina: 1